Permalänk
Medlem

Blinkande streck före BIOS vid boot

Tjenare Swec!

Har ett litet "problem", när jag bootar upp datorn så får jag ett blinkande vitt streck uppe i vänstra hörnet, det tar ganska lång tid innan detta försvinner vilket också gör att det tar extra lång tid för datorn att starta.

Det jag undrar då är, vet någon vad detta är och i så fall, hur åtgärdar man det?

Specs står i signaturen (allt är samma förutom chassit, som nu är ett Define R3)

Mvh Mikael

Permalänk
Medlem

Kanske har du kopplat in något ute/inne i chassit som de försöker starta från innan den går till din Windows hårddisk. Ta bort allt som inte behövs för att alltid få bild och se hur det går.

JA, bort med tangentbord, mus, ALLA SATA/IDE/USB nätverks kablar, kringutrustning mm som inte ens behövs för att få bild. Såna småsaker eller kontakten de kopplades till är ökända för att blockera starten på olika sätt, olika typer av frysningar och helt död dator tills de togs bort.

Du bör nu har fått bort felet och istället fått nåt meddelande. Tex att den klagar över att du tagit bort Windows hårddisken. Men det är bara att testa vidare tills du vet vad det är som orsakade det blinkade strecket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Kanske har du kopplat in något ute/inne i chassit som de försöker starta från innan den går till din Windows hårddisk. Ta bort allt som inte behövs för att alltid få bild och se hur det går.

JA, bort med tangentbord, mus, ALLA SATA/IDE/USB nätverks kablar, kringutrustning mm som inte ens behövs för att få bild. Såna småsaker eller kontakten de kopplades till är ökända för att blockera starten på olika sätt, olika typer av frysningar och helt död dator tills de togs bort.

Du bör nu har fått bort felet och istället fått nåt meddelande. Tex att den klagar över att du tagit bort Windows hårddisken. Men det är bara att testa vidare tills du vet vad det är som orsakade det blinkade strecket.

Tack för hjälpen, dock hjälpte detta inget vidare, men det var värt ett försök!
Någon annan som har några tips?

Permalänk
Medlem

Om det inte blev nån skillnad när du startat upp datorn så vet du åtminstone att felet är bland delarna/kablarna som du ännu inte tagit bort.

Om det hände något annat fel nu så får du berätta vad det var.

Vad gjorde du med datorn innan du fick problemet?
Tex Bytt chassi? Sparkat omkull datorn? Nybyggd dator som aldrig funkat? Gammal som plötsligt blev så här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Om det inte blev nån skillnad när du startat upp datorn så vet du åtminstone att felet är bland delarna/kablarna som du ännu inte tagit bort.

Om det hände något fel så får du berätta vad det var.

Vad gjorde du med datorn innan du fick problemet?
Tex Bytt chassi? Sparkat omkull datorn? Nybyggd dator som aldrig funkat? Gammal som plötsligt blev så här?

Har för mig att det började efter att jag installerade om Windows.

Jag har en hårddisk i kopplad som jag tror inte fungerar, det kanske är den som Windows försöker "ta kontakt" med innan boot, vilket tar en stund?

Permalänk
Medlem

Har ungefär samma problem med min Xai-mus, har fått höra att det är en bugg som mitt moderkort har. Så varje gång jag startar datorn får man gå bakom skrivbordet, pilla ut USB-kontakten, vänta tills Windows startat upp och sen pilla in den igen.

Men i ditt fall är det kanske något som löses med en BIOS-uppdatering?

Visa signatur

- You are now breathing manually -

CPU: 2500k@4.2GHz, 1.320V with Noctua DH-14 | GFX: XFX 6950 2GB@950/1400, 1,2V | RAM: Corsair 8GB 1600MHz, 1.5V | Motherboard: MSI P67A-C45 REV B3 | HDD1: Western Digital 7200RPM 1TB | HDD2: Samsung 7200RPM 700GB | OS: Windows 7 x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael R:

Tjenare Swec!

Har ett litet "problem", när jag bootar upp datorn så får jag ett blinkande vitt streck uppe i vänstra hörnet, det tar ganska lång tid innan detta försvinner vilket också gör att det tar extra lång tid för datorn att starta.

Det jag undrar då är, vet någon vad detta är och i så fall, hur åtgärdar man det?

Specs står i signaturen (allt är samma förutom chassit, som nu är ett Define R3)

Mvh Mikael

Jag har precis samma sak! Har haft det i snart ett år nu, har inte kommit fram till vad det kan vara...

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Extremt irriterande är det hur som helst. Funderar på att testa med en BIOS uppdatering, låter konstigt om det skulle funka då det på ASUS sida står att det bara skulle vara för "Memory Compability", men det kan vara värt ett försök!

Permalänk
Hedersmedlem

Om det är innan bios så borde du kunna se om det är något den inte hittar i bios:en typ HDD eller liknade?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)