Missa inte! Fyndchans i Månadens Drop

Ikonproblem Windows 7.

Permalänk
Medlem

Ikonproblem Windows 7.

Tjenare!
Till först vill jag börja med att jag sökt igenom google från början till slut (överdriver, men iallfall en del) och inte hittat ett svar som hjälpt mig
Det är så att mina skrivbords ikoner har ett vitt papper framför ikonen och undrar förstås hur jag ska få bort den. Det är väldigt jobbigt att inte få dem att fungera. Har använt Rainmeter en del, men tycker det är för jobbigt att göra för varenda nya program.

Så här ser skrivbordsikonerna ut.

Tacksam för alla svar!

Visa signatur

"Jag har sex ärliga tjänare som lärt mig allt jag vet: Deras namn är Vad och Varför, och När och Hur och Var och Vem”
~ Rudyard Kipling

Permalänk

Oj. Att ikonerna kan se ut som de där dokumenten har jag erfarenhet av, men inte att orignalikonerna ligger bakomför... Man brukar kunna fixa det genom att bara dra ut ikonerna igen på skrivbordet, men det är som sagt med det "vanligare" felet. XD

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

Oj. Att ikonerna kan se ut som de där dokumenten har jag erfarenhet av, men inte att orignalikonerna ligger bakomför... Man brukar kunna fixa det genom att bara dra ut ikonerna igen på skrivbordet, men det är som sagt med det "vanligare" felet. XD

De är på skrivbordet Och det som är det jobbiga är att det inte är nån skillnad om man har bytt icon elr inte, de finns ändå kvar.. -.-

Visa signatur

"Jag har sex ärliga tjänare som lärt mig allt jag vet: Deras namn är Vad och Varför, och När och Hur och Var och Vem”
~ Rudyard Kipling

Permalänk
Medlem

Har provat att använda Fences från Rocketdock, vilket inte heller hjälper. Någon som vet var problemet ligger?

Visa signatur

"Jag har sex ärliga tjänare som lärt mig allt jag vet: Deras namn är Vad och Varför, och När och Hur och Var och Vem”
~ Rudyard Kipling

Permalänk
Medlem

Har också samma problem. Ingen lösning än.

Om du kollar egenskaper på ikonen sä kan du se sökvägen till .exe filen, kolla så att den stämmer.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Har också samma problem. Ingen lösning än.

Om du kollar egenskaper på ikonen sä kan du se sökvägen till .exe filen, kolla så att den stämmer.

aadå, det är rätt.. I så fall borde det väl inte gå att köra via ikonen? Ett litet problem, men som stör en så förbannat mycket -.-
Thanks anyway!

Visa signatur

"Jag har sex ärliga tjänare som lärt mig allt jag vet: Deras namn är Vad och Varför, och När och Hur och Var och Vem”
~ Rudyard Kipling

Permalänk
Medlem

Tror detta kan vara nått. Ska prova imorgon. Du kan ju också se om det hjälper dig:
http://www.sevenforums.com/tutorials/49819-icon-cache-rebuild...

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Tror detta kan vara nått. Ska prova imorgon. Du kan ju också se om det hjälper dig:
http://www.sevenforums.com/tutorials/49819-icon-cache-rebuild...

Har inte testat det ännu, men jag har testat nåt annat som skulle reseta cachen. Ska se när jag har tid, är i skolan nu.

Visa signatur

"Jag har sex ärliga tjänare som lärt mig allt jag vet: Deras namn är Vad och Varför, och När och Hur och Var och Vem”
~ Rudyard Kipling

Permalänk
Medlem

Eftersom den vanliga ikonen ser ut att ligga bakom den där "saknar ikon" ikonen så får jag för mig att du lyckats pajja genvägs/shortcut indikatorn på något vis (den lilla pilen nere i vänstra hörnet på en genväg). Den är ju troligtvis bara
någon form av overlay på den vanliga ikonen.

/PorkLip

Permalänk
Medlem

Hittade en sida som handlar om just shortcut "pilen" och där kan man se en bild med något som liknar ditt problem. Ta och läs den och se om du kan hitta din lösning där.

http://www.sevenforums.com/tutorials/3606-shortcut-arrow-chan...

/PorkLip

Permalänk

Kan du inte hämta ikonerna ifrån respektive programmapp?

Visa signatur

Nuvarande rigg: CPU: AMD R7 3700X, RAM: G.Skill Flare X, GPU: EVGA 1080Ti FTW3, Moderkort: Gigabyte GA-AX370-Gaming K7 (F51g), HDD: Samsung 840 SSD Pro Basic, WD Black Caviar 1TB SATA II, CPU-kylare: Corsair H115i (Noctua NF-A14), Chassi: Fractal Design R5, PSU: Seasonic Prime GX 1000

Permalänk
Medlem
Skrivet av PorkLip:

Eftersom den vanliga ikonen ser ut att ligga bakom den där "saknar ikon" ikonen så får jag för mig att du lyckats pajja genvägs/shortcut indikatorn på något vis (den lilla pilen nere i vänstra hörnet på en genväg). Den är ju troligtvis bara
någon form av overlay på den vanliga ikonen.

Ahh! Det kan det vara! Du menar alltså att den lilla pilen fattas på nåt vis och den stora har ersatt den lilla pilen?
/PorkLip

Skrivet av PorkLip:

Hittade en sida som handlar om just shortcut "pilen" och där kan man se en bild med något som liknar ditt problem. Ta och läs den och se om du kan hitta din lösning där.

http://www.sevenforums.com/tutorials/3606-shortcut-arrow-chan...
Ska ta å se på den! Återkommer!

/PorkLip

Skrivet av S-FighterPilot:

Kan du inte hämta ikonerna ifrån respektive programmapp?

Joodå, men ikonerna är i bakrunden, men har en stor bild framför Så ikonerna är rätt.

EDIT: Denna bild finns inte på .iso filer eller installationsprogram.

Visa signatur

"Jag har sex ärliga tjänare som lärt mig allt jag vet: Deras namn är Vad och Varför, och När och Hur och Var och Vem”
~ Rudyard Kipling

Permalänk
Medlem

Aaaw yeah... Detta fungerade! Tack så mycket för hjälpen! http://www.sevenforums.com/tutorials/3606-shortcut-arrow-change-remove-restore.html

Visa signatur

"Jag har sex ärliga tjänare som lärt mig allt jag vet: Deras namn är Vad och Varför, och När och Hur och Var och Vem”
~ Rudyard Kipling

Permalänk
Medlem
Skrivet av _oZZar_:

Joodå, men ikonerna är i bakrunden, men har en stor bild framför Så ikonerna är rätt.

EDIT: Denna bild finns inte på .iso filer eller installationsprogram.

Och det berodde troligtvis på att endast "genvägs"-indikatorn var purjo. Ikonerna för dina ISO-filer och installationsprogram är ju oftast representationen för den verkligen filen medans genvägar bara pekar ut en fil som ligger någon annanstans. Vanligaste exemplet är ju kanske dina lir och t.ex. chrome på skrivbordet, chrome och liren ligger ju inte på skrivbordet utan det är bara en "genväg" till platsen där de verkligen ligger på din dator.

Fint att det löste sig med att tömma icon-cachen.

/PorkLip

Permalänk
Medlem
Skrivet av PorkLip:

Och det berodde troligtvis på att endast "genvägs"-indikatorn var purjo. Ikonerna för dina ISO-filer och installationsprogram är ju oftast representationen för den verkligen filen medans genvägar bara pekar ut en fil som ligger någon annanstans. Vanligaste exemplet är ju kanske dina lir och t.ex. chrome på skrivbordet, chrome och liren ligger ju inte på skrivbordet utan det är bara en "genväg" till platsen där de verkligen ligger på din dator.

Fint att det löste sig med att tömma icon-cachen.

/PorkLip

Ahh, det var inte cachen, råkade länka till fel tutorial
Denna ska de vara http://www.sevenforums.com/tutorials/3606-shortcut-arrow-change-remove-restore.html

Visa signatur

"Jag har sex ärliga tjänare som lärt mig allt jag vet: Deras namn är Vad och Varför, och När och Hur och Var och Vem”
~ Rudyard Kipling