Nokia Lumia 800/900 eller iphone 4s

Permalänk
Medlem

Nokia Lumia 800/900 eller iphone 4s

Hej!

Vilken av dessa skulle ni välja?
Iphonen eller Nokia Lumia
(Android telefoner är inte av intresse)

Visa signatur

Simply the best

Permalänk
Medlem

I dagsläget skulle jag välja iphone4 och jag antar att det är i dagsläget du skall välja såklart
Varför, jo den är helt enkelt en mer komplett enhet idag enligt mig. Inget fel på nokierna som telefoner eller operativsystemet men jag tycker helt enkelt att det saknar lite funktioner samt eftermarknad och app stödet inte är det bästa. Om ett år eller så så kanske dom är ikapp och mycket troligt att dom gått om eftersom Nokia vet hur man bygger telefoner och Windows hur man bygger operativsystem som folk vill ha.
Skall man dock enbart använda telefonen som jobb telefon och skiter i om angry birds finns eller inte så tror jag valet faller mer på tycke och smak. Är man ute efter en komplett smartphone upplevelse och allt som hör till så är det antingen iOS eller android man får välja mellan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

1* MSI GT780DXR | I7-2670QM | Nvidia GTX 570M 1.5GB GDDR5 | 8GB DDR3 | 2x750GB 7200RPM Raid 0 |
2* HP DV6-1240 | T6500 | 4Gb DDR 3 | ATI 4650 1gb | 500GB HDD |

Permalänk

Lumian är 2012 os.. Det innebär enligt mig att man kan se att det är ett modernare mer levande os. Dock saknas appar för tillfället, visst wordfeud, spotify och övriga stora finns men utbudet är litet mot iphone..

Visa signatur

Core i5 3570k, 8GB minne, Geforce GTX 670

EEE PC 1005 som kör ubuntu 12.04

Permalänk
Medlem

Visst finns det mindre appar.. men hur många har man och använder? av alla jag hittade och använde på min Android så hittar jag samma appar på wp7, enda som saknas är många spel, men det kommer och jag spelar sällan på telefon.
F.ö så tycker jag nokian och wp7 är betydligt roligare och fräschare än iOS, därför jag köpte en Lumia och jevlar vad det går fort och surfa på den

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk

Lumia skulle jag säga, IOS och Android ser ut och är ganska "tråkiga". ENLIGT MIG! Inget flamewar, tack.
Men givetvis ska du skaffa dig en egen uppfattning och fara och känna på telefonerna innan du bestämmer dig.
Appar har jag inte märkt av att det saknas, behövs ej heller 40 olika "Fart-Buttons".

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5950x, 64Gb Ram, 2*1Tb Nvme, RX 6700 XT Red Dragon (placeholder)
Server: AMD Ryzen 5 1600 @3,80Ghz, HD7950, 16Gb ddr4, 256Gb NVME M.2 + 2Tb HDD*3, Nexus PSU RX-7000

Permalänk
Medlem

Beror lite på vad du vill få ut av din telefon. Men rekommenderar en Lumia faktiskt. Som fler skrev här så är det mycket modernare och trevligare. Men du får vara beredd på att utbudet på program än så länge är lite begränsat, men det fylls ju på med nya hela tiden.

Om du kan, så vänta på Lumia 900. Mer komplett än 800.

Visa signatur

Kan starkt rekommendera Honeygain. Dela din internetuppkoppling och få betalt. Används inte för något konstigt utan saker som SEO, Ad verification och App testing.
Använd gärna min länk så får du $5 att starta med :)
https://r.honeygain.me/PONTU9D128

Permalänk
Avstängd

Jag väjer Lumia före iphone alla dagar.
Men det här är ju så sjukt individuellt ..... min rekommendation. Testa båda telefonerna grundligt och välj efter det.

Visa signatur

En varm och go Haswell @ 4.3 GHz

Permalänk
Avstängd

iPhone, utan att tveka. Har själv en Lumia men är missnöjd med facebookintegrationen och det taskiga apputbudet.

Saker som Danske Banks och SEB's appar finns inte, vilket är grymt störande eftersom det är mina banker. På det sättet fungerar iPhone bara som det ska. Små saker som är avgörande, typ taxiappar och sånt där.

I övrigt är den bra, och Nokia Drive är helt fantastisk. Skulle inte kunna undvara Nokia Drive, så jag kör på Lumia.

Permalänk
Medlem

Nokian, tjejen köpte en nokia 800 och jag är nu avundsjuk på den, fantastiskt rolig operativ system.

Visa signatur

En Laptop

Permalänk
Medlem

När jag skulle visa en sak i min Lumia 800 för en kille som iofs har en iPhone 4, alltså utan s så sa han oj vad den är snabb jämfört med min iPhone.

Permalänk

Ingen, invänta iPhone 6(5) eller en Android 4.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hade valt lumian.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av HarmlessWarrior:

Ingen, invänta iPhone 6(5) eller en Android 4.

Skickades från m.sweclockers.com

Hmm inlägg av denne HarmlessWarrior bör tas med en nypa ignorans.

De som inte tycker att det finns appar till WP7 bör titta igen för det verkar finnas alternativ till nästan samtliga (nåja) appar som en del har påpekat i tråden.

Jag äger själv en iPhone och en HTC TITAN och iPhone är så sjukt tråkigt att den numera inte ens barnen vill ha den. Just Nokia Lumia 900 har stöd för LTE vilket INTE iPhone 4S har. Det är en klar fördel. Nokia Drive (Kör) och Internet sharing finns också på 900. Samt att det är mycket tåligare än iPhone berömda skörhet samt utebliven garanti i minusgrader.

EDIT: bifogar LÄNK med lista över appar. Över 75 000 nu.

Visa signatur

AMD 2700X, ASUS x470-F GAMING, 32 GB Ballistix 3000Mhz, Gigabyte RTX 3080 Gaming OC, 1 TB M.2 SSD, 14 TB HDD 7200 rpm
Intel i7-4770K, ASUS z87-PRO, 16 GB-1866 RAM, GeForce 970 Strix 8 GB, 128 GB SSD, 5 TB HDD, LG Bluray-burner
Intel i5-4670K, MSI Z87-G43, 8 GB-1866 RAM, GeForce 550 X2 SLi 120 GB SSD, 3 TB LG V30

Permalänk
Medlem
Skrivet av Salamisallad:

iPhone, utan att tveka. Har själv en Lumia men är missnöjd med facebookintegrationen och det taskiga apputbudet.

Saker som Danske Banks och SEB's appar finns inte, vilket är grymt störande eftersom det är mina banker. På det sättet fungerar iPhone bara som det ska. Små saker som är avgörande, typ taxiappar och sånt där.

I övrigt är den bra, och Nokia Drive är helt fantastisk. Skulle inte kunna undvara Nokia Drive, så jag kör på Lumia.

Facebook använder jag verkligen inte i telefonen, inte ofta annars för den delen heller så på den punkten faller det inte.

Det enda jag har hittat hittils att jag skulle sakna är Swebank app.

vktiga saker för mig är: Kalender, att göra lista, telefonbok och snabbt och lätt att ringa på.

Bra syncnings möjligheter.

vad är den stora skilladen på lumia 800 och 900 mer än skärm storlek?

tillägg
Visa signatur

Simply the best

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Hade valt lumian.

Du hjälper knappt när du inte motiverar varför du tycker så.

Jag hade valt bort iphone av följande

  • Deras strategi. De låser in sina produkter att bara fungera med dem.

  • Gillar inte itunes. Zune är inte perfekt heller men klart bättre.

  • Priset på luren, lumian är billigare.

  • Lurens design medför att den går sönder lätt. Vilket lumians inte ska göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Du hjälper knappt när du inte motiverar varför du tycker så.

Jag hade valt bort iphone av följande

  • Deras strategi. De låser in sina produkter att bara fungera med dem.

  • Gillar inte itunes. Zune är inte perfekt heller men klart bättre.

  • Priset på luren, lumian är billigare.

  • Lurens design medför att den går sönder lätt. Vilket lumians inte ska göra.

I princip samma anledningar för mig! + Gillar inte iOs och iPhone är för mainstream, folk köper iPhone bara för att man ska ha det

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Husky:

Facebook använder jag verkligen inte i telefonen, inte ofta annars för den delen heller så på den punkten faller det inte.

Det enda jag har hittat hittils att jag skulle sakna är Swebank app.

vktiga saker för mig är: Kalender, att göra lista, telefonbok och snabbt och lätt att ringa på.

Bra syncnings möjligheter.

vad är den stora skilladen på lumia 800 och 900 mer än skärm storlek?

Som jag nämde i mitt tidigare inlägg så har 900 LTE (4G) vilket borde vara den största anledningen till att välja en sådan. Sedan så finns det en app som heter bankhubben som kanske löser ditt problem. Jag tror att Swedbank har en app i marketplace snart ändå för de flesta verkar ha eller "kommer snart" med appar.

Visa signatur

AMD 2700X, ASUS x470-F GAMING, 32 GB Ballistix 3000Mhz, Gigabyte RTX 3080 Gaming OC, 1 TB M.2 SSD, 14 TB HDD 7200 rpm
Intel i7-4770K, ASUS z87-PRO, 16 GB-1866 RAM, GeForce 970 Strix 8 GB, 128 GB SSD, 5 TB HDD, LG Bluray-burner
Intel i5-4670K, MSI Z87-G43, 8 GB-1866 RAM, GeForce 550 X2 SLi 120 GB SSD, 3 TB LG V30

Permalänk
Medlem

Jag skulle ha valt Lumia 900 på grund av den större skärmen, alternativ Lumia 800 om du vill ha en mindre skärm, mycket på grund av att jag tycker att WP7 är det bästa operativsystemet. Jag har själv en iPhone 4 och jag tycker inte att det är någon "speciell" mobiltelefon, förutom det enorma utbudet av appar.

Visa signatur

Fujitsu UH572 / Intel CI5 3317U / Intel HD4000 / 4GB DDR3 / 128GB SSD / Win7 x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrvision:

Som jag nämde i mitt tidigare inlägg så har 900 LTE (4G) vilket borde vara den största anledningen till att välja en sådan. Sedan så finns det en app som heter bankhubben som kanske löser ditt problem. Jag tror att Swedbank har en app i marketplace snart ändå för de flesta verkar ha eller "kommer snart" med appar.

LTE kommer inte att finnas på den europeiska varianten av Lumia 900.

Hade ändå valt Lumian.. bara för att den är lite annorlunda. Hade alla gått omkring med en Lumia, hade jag valt iPhonen..

Permalänk

Absolut Lumian. Själv skulle jag ta 900:an för lite större skärm men då blir det ca 1500kr dyrare eftersom den kommer hamnar på ca 5000kr.

Visa signatur

Moderkort: ASUS PRIME Z690M-PLUS D4 | Proccesor: i5 12600K @ 3.6Ghz | Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO V2 | Ram: Corsair Vengeance LPX Black 32GB @ 3200Mhz | Chassi: Fractal Design Define Mini C | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 4070 DUAL OC 12GB | Nätagg: Corsair TX750M 80+ GOLD | Lagring: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB | Skärm: MSI 27" Optix MAG274QRF-QD IPS QHD @ 165 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Josafo:

LTE kommer inte att finnas på den europeiska varianten av Lumia 900.

Lite ipad fail verkar det som. Varför blir vi nedprioriterade? Nu känns det inte som 4g ger någon jätte boost i en lur, men mycke vill ha mer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Rek. Lumian i det här fallet, ett jättekul och rätt unikt OS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wham:

Jag skulle ha valt Lumia 900 på grund av den större skärmen, alternativ Lumia 800 om du vill ha en mindre skärm, mycket på grund av att jag tycker att WP7 är det bästa operativsystemet. Jag har själv en iPhone 4 och jag tycker inte att det är någon "speciell" mobiltelefon, förutom det enorma utbudet av appar.

Lutar nog åt att det blir Lumia 800 / har en Arc idag vill absolute inte har större skärm.

Anledningen till en Iphone är i såfall att frun har en så det blir enklare med biltillbehör och sådan
när man har samma model på telefon.

Visa signatur

Simply the best

Permalänk
Medlem
Skrivet av Husky:

Lutar nog åt att det blir Lumia 800 / har en Arc idag vill absolute inte har större skärm.

Anledningen till en Iphone är i såfall att frun har en så det blir enklare med biltillbehör och sådan
när man har samma model på telefon.

Jag tror att du blir nöjd oavsett om du väljer Lumia 800/900 eller 4S. Jag föredrar bara WP7 framför iOS, så därför skulle mitt val varit Lumian.

Visa signatur

Fujitsu UH572 / Intel CI5 3317U / Intel HD4000 / 4GB DDR3 / 128GB SSD / Win7 x64

Permalänk
Skrivet av Salamisallad:

iPhone, utan att tveka. Har själv en Lumia men är missnöjd med facebookintegrationen och det taskiga apputbudet.

Saker som Danske Banks och SEB's appar finns inte, vilket är grymt störande eftersom det är mina banker. På det sättet fungerar iPhone bara som det ska. Små saker som är avgörande, typ taxiappar och sånt där.

I övrigt är den bra, och Nokia Drive är helt fantastisk. Skulle inte kunna undvara Nokia Drive, så jag kör på Lumia.

Nordea, Handelsbanken och Skandia banken finns, Sedan finns bankhubben..
SEB har en app på g, men förnärvarande gäller m.seb.se för enklare ärenden..

Vidare är det lumia 800?du ska ha om du ill ha 3.7 skärm och inte gå över 4"... Men gå runt till de olika affärerna och be att få testa, jag hade sådan tur att säljaren på Telia hade införskaffat en lila lumia 800.. Så jag fick pilla lite på den

Visa signatur

Core i5 3570k, 8GB minne, Geforce GTX 670

EEE PC 1005 som kör ubuntu 12.04

Permalänk
Medlem

Varit och testat idag, blev förvånad över lumians lilla tangentbord.
Kan det inte bli större. Kändes som att ca 1cm av varje sida på skärem försvann menar som den i butiken var
Så är det ju bra mycket lättare att skriva på en iphone.

Visa signatur

Simply the best

Permalänk

Jag vet att den här inte är bland valet, men det kanske hjälper lite på traven angående operativet.

Notera: Allt jag nämner nedan är vad jag tycker.. Andra må tycka som dom vill.

Jag beställde en Samsung Omnia W från Komplett.se i söndags för 2600kr (Geek Weeks!, kampanj. Ord pris: 3200kr) och hämtade ut den i tisdags.
Innan den här så satt jag med en Wildfire S, men har även testat på iPhone 4, Galaxy S2 och SE Xperia X10.
Kan bara rent av säga att Windows Phone 7.5 är riktigt härligt, jag tycker att det funkar mycket bättre än både iOS och Android.

Positivt:
1. Operativet flyter på hur bra som helst... Känns nästan som att man har en Android telefon för ca 5000kr när man jämför prestandan.
2. Rättstavningen och tangentbordet känns mycket bättre än på Android.. Snäppet bättre än iOS.. Skriver meddelanden snabbare på min Omnia W än både min Wildfire S som är liten, och min SE Xperia x10 (jobbtelefon) som är lite större än Omnia W.
3. Riktigt härlig "startskärm", all info finns direkt framför ögonen.
4. Har aldrig behövt göra om samma gest för att använda någon funktion, har dock sett detta på Android och iOS ett bra antal gånger.
5. SkyDrive, 25gb gratis lagring i "molnen", dit man kan få sina bilder synkade till direkt när man tar dom med kameran.
6. Internet Explorer flyter på riktigt bra, och man kan zooma i 3 steg där texten anpassas efter skärmen.
7. Office, med Word, OneNote, PowerPoint och SharePoint, som även synkas med SkyDrive.
8. Bra musikspelare som standard.
9. Zune, synka musik, bilder och video hur lätt som helst mellan dator och telefon, utan krångel. Gjorde spelningslista i Winamp, synkade över hela listan till telefonen och fick över valda låtar i samma ordning, och som fungerade i musikspelaren direkt. Har aldrig fört över musik till mobilen så lätt någon gång förut.
10. Lätt att koppla ihop flera mailkonton.
11. Allt nytt från Facebook, Twitter m.m. finns på ett och samma ställe.
12. Helt underbara menyer som flyter på hur bra som helst med läckra animationer.
13. Användarvänligt gränssnitt. Tog mig bara någon timma att vänja mig vid menyerna.

Negativt:
1. Utbudet av appar är inte i närheten av iOS eller Android, MEN det byggs på hela tiden.
2. Ingen Flash Player i Internet Explorer, så det finns sidor som ej fungerar.

Det är allt jag kommer på efter två dagars användning.
Som ni ser så är det mer positivt än negativt.
Och som jag nämnde så har jag en SE Xperia x10 som jobbtelefon, men nu använder jag den endast för samtal inom jobbet.
Mailen har jag lagt över på min Omnia W då det känns smidigare.

Permalänk
Medlem

Valet är inte lätt, men min gammla tele har lagt av så snart måste jag välja.
Tangentbordet på wp som jag inte var imponerad av, i övrigt verkar det bta.
Får dock lite känslan av att det inte alltid utnyttjar hela skärmen.
På den punkten vinner ios men det känns i övrigt lite stelt att få att fungera med
Andra prylar som inte är apple.

Visa signatur

Simply the best

Permalänk
Medlem
Skrivet av Salamisallad:

iPhone, utan att tveka. Har själv en Lumia men är missnöjd med facebookintegrationen och det taskiga apputbudet.

Saker som Danske Banks och SEB's appar finns inte, vilket är grymt störande eftersom det är mina banker. På det sättet fungerar iPhone bara som det ska. Små saker som är avgörande, typ taxiappar och sånt där.

I övrigt är den bra, och Nokia Drive är helt fantastisk. Skulle inte kunna undvara Nokia Drive, så jag kör på Lumia.

Tänkte tipsa dig att du kan ju surfa in på Danskebanks mobil sida med din webbläsare på telefonen. Fungererar hur bra som helst då webbläsaren i lumian är riktigt snabb. Jag använder webbläsaren till aftonbladet mm också istället för appar då jag tycker det fungerar kanon.

TS. Jag har nu gått från IOS - WP - ANDROID - WP. Måste säga att jag är mest nöjd med min Lumia 800, fungerar riktigt bra och stabilt.

Permalänk
Medlem

Som thexps var inne på så är bankernas mobilsidor ett alternativ. https://mobilbank.swedbank.se/banking/swedbank/index.html är i princip identisk med swedbanks app vad gäller snabbhet, ui osv osv. Funkar kalas...

Visa signatur

Core 2 Duo still going strong!