Permalänk
Medlem

Kylning med återloppskokning

Hej!

Stod och labbade på kemilektionen förra veckan och kokade ihop lite grejer. Jag använde mig av återloppskokning för att hålla temperaturen på en konstant nivå, och fick plötsligt en lite galen idé. Skulle det vara möjligt att kyla en CPU med hjälp av återloppskokning? Tror ni att det skulle vara möjligt?

Kan ingenting om design eller CAD eller något sådant (går NV på gymnasiet), så har tyvärr inte kunnat göra någon ritning eller så för hur det hela skulle kunna se ut. Har dock tänkt på vissa saker som är viktiga faktorer.

Först och främst kontakten mellan processorn och blocket. Tänker mig att man skulle kunna ha något sorts kopparblock som sedan övergår i en form av behållare i vilken han häller i kylmediet. Kopparblocket skulle behöva designas så att värmen från processorn leddes så rakt uppåt mot kylmediebehållaren som möjligt.

Behållaren skulle sedan få övergå i någon form av rundkolv som självklart ska agera kylare. Hade vart nice om kolven kunde vara i glas. I kemin använder vi klarslipat glas, kanske skulle funka här med? Sedan tänker jag att man skulle kunna använda en pump och en radiator från ett "vanligt" vattenkylningssystem för datorer för att pumpa runt och kyla kylvattnet.

Som kylmedie tänker jag mig att en relativt lättflyktig alkohol skulle vara enklast att använda. Funderade på aceton med en kokpunkt på 56 grader C, men det kanske är lite för högt. En vätska med kokpunkt runt 50 grader eller lite under hade nog vart bäst.

Moderkortet skulle självfallet behöva ligga ner i botten på chassit, då då hela kylaren måste sitta lodrätt. Hade vart nice att ha ett ganska lågt chassi som man kunde göra ett hål i toppen i som kolven kunde sticka upp ur

Har nog egentligen inte tänkt detta som ett seriöst projekt, och då jag som sagt varken kan något om design eller uppritning och tillverkning av sånna här saker så blir det nog inte av att jag faktiskt tar mig för och genomför projektet. Men tror ni att det hypotetiskt skulle kunna vara möjligt?

//Felix

Visa signatur

CPU: Core i5 4690K | GPU: MSI GeForce GTX 970 Gaming | Mammabräda: Asus Maximus VII Ranger | Minnen: Corsair Vengeance 8 gb (2x4) 1600 Mhz | Kylare: Be Quiet! Pure Rock Slim | PSU: Evga SuperNova G2 750W | Chassi: NZXT H440 Red/Black

Permalänk
Medlem

Möjligt, med de rätta komponenterna substanserna och tiden; självklart.

om man faktiskt skulle vinna nånting på det mer än några kommentarer från sina vänner ställer ja mig mycket skeptisk till

låter en hel del som de "steam chaimbers" som används på vissa grafikkort idag..

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk

later som en komplicerad variant av kompressorkylning fast med samre resultat. Visst, for all del prova, det kanske blir skitbra!

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem

Ja, jag förstår ju absolut att det nog inte skulle bli något bra kylning direkt, men hade vart kul att få det att funka så pass bra att prollen inte hade överhettat i alla fall Hade helt enkelt bara vart en kul grej att testa om det gick

Visa signatur

CPU: Core i5 4690K | GPU: MSI GeForce GTX 970 Gaming | Mammabräda: Asus Maximus VII Ranger | Minnen: Corsair Vengeance 8 gb (2x4) 1600 Mhz | Kylare: Be Quiet! Pure Rock Slim | PSU: Evga SuperNova G2 750W | Chassi: NZXT H440 Red/Black

Permalänk
Medlem

Vill du ha kul med kylning till en mindre peng så skulle ja rekommendera att du inhandlar lite peltierelement från t.ex ebay och går lös

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk
Medlem

Heatpipes fungerar på ett snarlikt sätt. Vätska som blir gasform, åker iväg och kyls och blir vätska igen. Fast de är mekaniskt mycket enkla.