Permalänk
Medlem
Skrivet av Kogster:

Notch har själv sagt "I've not lost a single cent due to piracy". Hittar inte citatet nu men det var härom veckan på hans twitter. han hade blivit felciterad till "i've not lost a single sale due to piracy" vilket är en annan sak.

Hursom. All användning av en produkt ger spridning laglig eller olaglig. spridning ger försäljning. Säger inte detta är en universal sanning bara påpekar att ditt exempel inte stämmer enligt utvecklaren du pratade om.

nu vart det helt offtopic men hursom.

*edit* jag var nära iallafall https://twitter.com/#!/notch/status/177629085625880576 angående http://www.pcgamer.com/2012/03/08/notch-if-someone-copies-you... som nu ser ut att ha rättats till.

Ja, jag har läst det med. Det var det jag menade med att "ifall de skapar ett bra spel som är bra nog för att överleva i marknaden". Minecraft var ett sånt spel, många laddade ju ner det först och när de märkte hur bra det var och hur stor potential spelet hade så var det många som köpte det direkt. Priset var ju heller inte farligt alls i början.

Och det är också sant, fildelning ökar ju också försäljningen, bl.a. för att många först laddar ner spelet för att testa det och sedan köpa det. Demos som släpps nu är ju inte jättebra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Till ett argument då; Behövs det något mer än att skaparen inte får betalt?

Ja det behövs mer.

Kulturarbetare har aldrig någonsin haft en garranti till inkomst så varför skulle vi börja med det nu?

Dessutom går 80-99% av vad du spenderar på kultur (spel, filmer, musik, böcker osv) inte till skaparen utan till hans förläggare.

Det är också så att de får betalt även om du laddar ned, då deras verk sprids och du och alla du laddar upp till eller pratar om verket är mycket närmre ett köp en innan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Ja det behövs mer.

Kulturarbetare har aldrig någonsin haft en garranti till inkomst så varför skulle vi börja med det nu?

Umm... ingen bransch har väl en explicit garanti till inkomst? Att påstå att kulturarbetare inte har samma kapitalistiska rättigheter som andra är ju bara befängt. Skapar du en produkt som är efterfrågad, har du rätt att ta betalt, oavsett vad produkten är. Punkt. Vill ingen köpa den får du göra något annat, har inget med kultur att göra.

Permalänk
Medlem

Ett bra argument är att om man inte kan se något innan man betalar för det så kommer det bli svårt för små musiker/filmskapare/whatever att bli större. Man betalar inte för något man inte vet är bra, och man kan inte börja med att ge bort sakerna gratis för man måste ju ha något som täcker kostnaderna. Då är det ibland bättre att göra som vanligt men att något lägger upp materialet på en fildelningssida eller youtube så att folk får veta att man finns. Det finns många saker jag aldrig hade köpt om jag inte upptäckte det som upphovsrättsskyddat material på olika ställen.

Argument mot fildelning kan inte vara svårt att hitta. Att säga att man stjäl när man laddar ner är dock en väldigt dålig liknelse. Inget försvinner när man laddar ner och man skulle inte köpt allt man laddar ner. Många säger till och med att utvecklarna tjänar på fildelning eftersom folk laddar ner och märker att det är bra och sen kanske ser filmen på bio/köper spelet för att spela online/går på en konsert. Hoppas att jag har hjälpt till lite (Inga arga kommentarer om att fildelning är dåligt, jag försöker bara hjälpa till med argument för, inte arguemntera för).

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael07:

Umm... ingen bransch har väl en explicit garanti till inkomst? Att påstå att kulturarbetare inte har samma kapitalistiska rättigheter som andra är ju bara befängt. Skapar du en produkt som är efterfrågad, har du rätt att ta betalt, oavsett vad produkten är. Punkt. Vill ingen köpa den får du göra något annat, har inget med kultur att göra.

Sen måste produkten bli efterfrågad också Svårt att bara se det här svart och vitt. Kostar allt pengar kommer ingen någonsin testa något nytt eller upptäcka nya saker för man köper inget om man inte vet att man vill ha det. Jag säger inte att fildelning är bra, men det finns samma problem i att förbjuda fildelning som att blockera sidor med visst material. De stora blir större och de små blir mindre.

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Ja det behövs mer.

Kulturarbetare har aldrig någonsin haft en garranti till inkomst så varför skulle vi börja med det nu?

Dessutom går 80-99% av vad du spenderar på kultur (spel, filmer, musik, böcker osv) inte till skaparen utan till hans förläggare.

Det är också så att de får betalt även om du laddar ned, då deras verk sprids och du och alla du laddar upp till eller pratar om verket är mycket närmre ett köp en innan.

garanti för inkomst finns ju aldrig, men det är ju skillnad på att ett verk (datorspel, tavla, musikalbum) är för dåligt och ingen vill ha det. Eller att man tar det utan att betala.

Tror någon på allvar att det förr i tiden var papperet man betalade för när man köpte en bok, eller cd-skivan när man köpte musik. Självklart innebär digitalisering att man kan få ner materialkostnaden, men det har aldrig huvudsakligen varit det man betalade för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael07:

Umm... ingen bransch har väl en explicit garanti till inkomst? Att påstå att kulturarbetare inte har samma kapitalistiska rättigheter som andra är ju bara befängt. Skapar du en produkt som är efterfrågad, har du rätt att ta betalt, oavsett vad produkten är. Punkt. Vill ingen köpa den får du göra något annat, har inget med kultur att göra.

Ja men problemet är väll så att säga att produkten som den är inte är efterfrågad? Annars skulle väll folk köpa den istället för att ladda ned? Kulturarbetare har samma rättigheter som andra, men deras produkt säljer inte. Den laddas ned....så gör nått annat då!! Sverige hade en gång en stor varvs-industri, var det deras rättighet att leva på att göra båtar fast de inte kunde konkurrera med asien som hade typ 1% av deras lön?.....skulle vi ha förbjudit dem att göra båtar för att det är svenskarnas rättighet att leva på det?

Nä om det nu lönar sig så dåligt att vara kulturarbetare är det bara att sluta och skola om sig till sjuksköterska eller nått, det är ingen rättighet att kunna leva på den man vill göra, man får göra det som efterfrågas helt enkelt!

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av _NsMs_:

Sen måste produkten bli efterfrågad också Svårt att bara se det här svart och vitt. Kostar allt pengar kommer ingen någonsin testa något nytt eller upptäcka nya saker för man köper inget om man inte vet att man vill ha det. Jag säger inte att fildelning är bra, men det finns samma problem i att förbjuda fildelning som att blockera sidor med visst material. De stora blir större och de små blir mindre.

Om priset är för högt får du sänka det för att möta efterfrågan. Inget konstigt. Men det är detta mediabolagen vägrar inse, och det skapar en skev marknad. Jag kan inte säga att jag är speciellt sugen på att köpa en halvkass rulle för 300 spänn. Men det betyder inte att jag tycker det är ok att "sno" den. Och det ska inte heller behöva betyda att ägaren till filmen tar till drakoniska åtgärder (kontrollera internet) för att tvinga på oss en överprissättning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dannema:

Tycker att det enda negativa med illegal fildelning är att "ägaren/na" inte får pengar för deras verk.
Man kan ju säga: "äsch, de tjänar ändå så mycket pengar och de är så äckligt rika ändå" eller att "det finns alltid någon annan som köper filmen/spelet/låten och även om det inte fanns att ladda ner så skulle jag ändå inte köpt det". Men ifall alla tänker i samma banor så skulle det ju sluta med att skapare/skådespelare/artister etc inte får in något alls och därmed skapas inget nytt.
Sedan finns det också mindre företag/indie som t.ex. Mojang, ifall ingen köpte Minecraft skulle deras företag inte kunna växa och de hade inte kunnat utveckla nya spel.

Men jag står för illegal fildelning, de flesta är redan så rika så de behöver inte mer. Och Indie-företag som Mojang överlever ifall de skapar ett bra spel som är bra nog för att överleva i marknaden då de oftast säljer spelen billigt vilket gör att fler är villiga till att köpa spelet.

Gillar just att du tog upp mojang...
Notct tycker att om man inte har pengar/möjlighet att köpa spelet så får man tanka det
http://pcmedia.ign.com/pc/image/article/121/1216416/zzzzz_132...

Sen får man inte glömma att många unga som tankar inte har råd med spelen så det är ingen "lost sale" per automatik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Ja men problemet är väll så att säga att produkten som den är inte är efterfrågad? Annars skulle väll folk köpa den istället för att ladda ned? Kulturarbetare har samma rättigheter som andra, men deras produkt säljer inte. Den laddas ned....så gör nått annat då!! Sverige hade en gång en stor varvs-industri, var det deras rättighet att leva på att göra båtar fast de inte kunde konkurrera med asien som hade typ 1% av deras lön?.....skulle vi ha förbjudit dem att göra båtar för att det är svenskarnas rättighet att leva på det?

Nä om det nu lönar sig så dåligt att vara kulturarbetare är det bara att sluta och skola om sig till sjuksköterska eller nått, det är ingen rättighet att kunna leva på den man vill göra, man får göra det som efterfrågas helt enkelt!

Laddas en film ned så finns det ju en efterfrågan! Man kan ju inte påstå att det enda som laddas ned är det som saknas efterfrågan på! (Då skulle ju Days of our lives och kvinnofängelset-torrentarna gå varma...) Det är ju ett märkligt argument ur alla synvinklar, även om jag håller med att det här konceptet med gratis ökar efterfrågan en hel del

Men annars så skriver vi ju samma saker, finns inte efterfrågan så är det bara att göra något annat. Jag säger inte att kulturarbetare ska ha rättigheter att få betalt för vilken skit som helst som ingen vill ha. Däremot om dom gör något som folk vill ha så är det självklart att dom ska ha rätt att få betalt. Precis som för alla andra.

Permalänk
Medlem

Att göra en film kostar pengar. Pengar som filmbolaget måste tjäna in dels genom att visa den på bio och dels genom att sälja dvder och blurays. Om hälften av alla som vill se filmen laddar ned den och bolaget fortfarande vill ha ut lika mycket pengar kommer de som köper filmen få betala dubbelt så mycket. Andra får betala för att du laddar ned.

Jag betalar gärna för bra filmer, men ibland tycker jag priserna är lite höga. 79 spänn för The Dark Knight på bluray kan jag lätt lägga, men om nån ska ha 250 spänn för nån ny b-film har jag svårt att motivera det. Om alla betalade för filmerna skulle priset kanske bli lägre. Åtminstone vill jag tro det.

Visa signatur

1800x @ 4,025GHz @ 1,2875V, Noctua NH D15 AM4, 2x8Gb G-Skill Flare X 3200 MHz CL 14,14,14,37 MSI 1070 Gaming-X 8 GB, 8GB RAM, Slaktad Seagatedisk på 4TB, Define R3, Corsair TX V2 750 W

Lenovo Yoga 2 Pro, i7, 8GB, 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael07:

Laddas en film ned så finns det ju en efterfrågan! Man kan ju inte påstå att det enda som laddas ned är det som saknas efterfrågan på! (Då skulle ju Days of our lives och kvinnofängelset-torrentarna gå varma...) Det är ju ett märkligt argument ur alla synvinklar, även om jag håller med att det här konceptet med gratis ökar efterfrågan en hel del

Njaa...jag tycker att det är skillnad på efterfrågan och efterfrågan, ja det finns en efterfrågan på produkterna till det minimala pris en nedladdning innebär...inte nödvändigtvis till det pris producenterna vill ha.
Tycker alltid att det är vanskligt att räkna en nedladdning som en försäljning...när jag var yngre och fattigare och bredband var nytt tankade vi otroliga mängder mp3:s på LAN och hos de som hade bredband, inte en chans att någon av oss hade köpt dessa låtar om det inte funnits på nätet "gratis"....tror däremot att jag köpte skivor med band som jag upptäckte på detta sätt.
Bara för att en produkt laddas ned i en stor omfattning är det inte givet att den skulle sälja bra om inte nedladdning fanns...tror jag, detta är ju helt teoretiskt....annars verkar vi ju vara helt överens....

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Nä om det nu lönar sig så dåligt att vara kulturarbetare är det bara att sluta och skola om sig till sjuksköterska eller nått, det är ingen rättighet att kunna leva på den man vill göra, man får göra det som efterfrågas helt enkelt!

Det är ju sant men det är däremot en rättighet att alla behandlas lika inför lagen vilket också händer nu när fildelare åker fast för att de stjäl någon annans produkter, om det är rimliga straff eller inte orkar jag inte gå in på men uppenbarligen finns ju efterfrågan eftersom folk riskerar att bli fällda för materialet.

Permalänk
Skrivet av medstud:

Att göra en film kostar pengar. Pengar som filmbolaget måste tjäna in dels genom att visa den på bio och dels genom att sälja dvder och blurays. Om hälften av alla som vill se filmen laddar ned den och bolaget fortfarande vill ha ut lika mycket pengar kommer de som köper filmen få betala dubbelt så mycket. Andra får betala för att du laddar ned.

Dom vill inte tjäna X pengar dom vill tjäna så mycket som möjligt som alla andra företag. Så dom tar betalt så mycket så dom maximerar förtjänsten. Så har inte så stor koppling till hur många som laddar ner mer än dom kanske tjänar mindre?

Fildelning har funnits sen datorn uppfanns och kommer aldrig att försvinna. Lösningen som jag ser det är att skapa väldigt bra tjänster och distributionsformer men samtidigt försöka göra det lite mer ormständigt och skapa en sämre "vara?" för nerladdare. Och kanske fundera en extra gång på prissättning på varor som kan uppmuntra lagligt köp istället för maximera vinst.

Permalänk

Fildelning är väl både bra och dåligt. Förstår upphovsrättsinnehavarna till film,musik,spel, mm. Men jag kan även förstå dom som tankar ner,tex ett spel för att testa. Man vill kanske inte lägga typ 500kr på något som visar sig vara rena skräpet. Och oftast är det väl så att dom som tankat ner tex,ett spel köper originalet.

Visa signatur

Corsair 800D\Asus P9x79 Deluxe\Intel i7 3930\Corsair H80i\Minne G.Skill 32Gb 2133Mhz Ripjaws Z Performance\2X Sapphire Radeon HD 7970 3GB GDDR5\ SSD A-Data 511s 120GB\3 WD 2TB\PSU Corsair HX 1000W\Win7 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av gvil:

Det är ju sant men det är däremot en rättighet att alla behandlas lika inför lagen vilket också händer nu när fildelare åker fast för att de stjäl någon annans produkter, om det är rimliga straff eller inte orkar jag inte gå in på men uppenbarligen finns ju efterfrågan eftersom folk riskerar att bli fällda för materialet.

Säger inte att efterfrågan på piratkopierat material inte finns, jag undrar bara om efterfrågan på den "riktiga" produkten till det pris som gäller finns....att som i många av fildelningsdomarna räkna t.ex en nedladdad låt som en utebliven försäljning är helt fel. Jag menar helt enkelt att bara för att en produkt kopieras kan man inte bara dra slutsatsen att den skulle sälja som smör om inte piratverksamheten funnits....lika inför lagen är väll förövrigt ett koncept som övergetts för länge sedan? Tror inte att svenska folket om de blivit tillfrågade hade infört varken IPRED eller FRA lagarna, eller tillåtit privata företag att föra ut miljarder av våra skattepengar utomlands (carema)
Lagar stiftas av makten för makten.....

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wully:

Sen får man inte glömma att många unga som tankar inte har råd med spelen så det är ingen "lost sale" per automatik.

90% av dessa unga i min bekantskapskrets har dessutom köpt de bra spelen när de fått jobb.

Alltså betyder det att i vårat något begränsade fall är varje olaglig nedladdning = 0.9 sålda kopior.

Faktsikt mer då vi uteslutande köper spelen digitalt numera och då får utvecklarna dubbelt så stor andel som de fick om vi köpt skiva från butik.

Skrivet av medstud:

Att göra en film kostar pengar. Pengar som filmbolaget måste tjäna in dels genom att visa den på bio och dels genom att sälja dvder och blurays. Om hälften av alla som vill se filmen laddar ned den och bolaget fortfarande vill ha ut lika mycket pengar kommer de som köper filmen få betala dubbelt så mycket. Andra får betala för att du laddar ned.

Fel. Nästan alla hollywood filmer får in hela kostnaden bara via intäkter från Bio. Vissa framgångsrika redan efter premiärhelgen eller premiärveckan.

DVD/Blueray är alltså bara bonus för dem. Dessutom finns även TV/Canal+ licensintäkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Njaa...jag tycker att det är skillnad på efterfrågan och efterfrågan, ja det finns en efterfrågan på produkterna till det minimala pris en nedladdning innebär...inte nödvändigtvis till det pris producenterna vill ha.
Tycker alltid att det är vanskligt att räkna en nedladdning som en försäljning...när jag var yngre och fattigare och bredband var nytt tankade vi otroliga mängder mp3:s på LAN och hos de som hade bredband, inte en chans att någon av oss hade köpt dessa låtar om det inte funnits på nätet "gratis"....tror däremot att jag köpte skivor med band som jag upptäckte på detta sätt.
Bara för att en produkt laddas ned i en stor omfattning är det inte givet att den skulle sälja bra om inte nedladdning fanns...tror jag, detta är ju helt teoretiskt....annars verkar vi ju vara helt överens....

Och jag är med dig även där. Varje nedladdning motsvarar absolut inte en missad försäljning, och det faktum att det är "gratis" ökar efterfrågan avsevärt. Jag önskar bara att mediabolagen kunde inse det här naturliga sambandet mellan efterfrågan och prissättning, och inte ta ockerpriser för precis allting. I en förnuftig och rationell värld borde dom inse att om vi sänker priset, särskilt då på mindre efterfrågade produkter, kommer fler att köpa. Men istället för att anpassa sig har dom beslutat sig för att ta upp en kamp mot hela samhället, bara för att bibehålla sina priser.

Jag hoppas verkligen att det dyker upp en mer marknadsanpassad och demokratisk finansieringsmodell inom en snar framtid. Även om jag tycker illegal fildelning är i princip fel, så tycker jag att big media corporation affärsmodellen som den ser ut idag bör upphöra att existera, snarast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HarmlessWarrior:

Alla med ordentlig bildning vet att det inte finns några hållbara argument för fri fildelning. Det har dock alltid funnits populister, det enda vi kan lära utav historien är att vi ingenting kan läras. På 70talet fanns det socialister som höll på att driva Sverige till botten och idag har vi pirater och feminister. Deras idelogi och forskning kan liknas rasbiologin, de ignorerar viss fakta och upplyfter annan för att det ska passa deras världsbild.

Om du kan kan presentera en källa eller förklaring till varför piraterna och feministerna driver sverige i botten så vore jag förundrad. I övrigt får du nog utveckla lite om jag inte ska tro du är ett troll.

Citat:

Kolla bara historisk på en tid innan upphovsrätt. Dra paralleller till Linuxvärlden och liknande. Jämför iOS relativt okunniga och piratfria marknad jämfört med Android. Kolla hur många spel som kan riktas till den Ryska /öst marknaden.

Inte säker vart du vill komma med detta. antar att du:
1. Utgår från iOS är vida överlägset Android
2. Alla i östmarknaden piratar allt.

Android vs iOS är ett träsk som jag inte tänker gå in mig i. Att de flesta spel utvecklas till just iPhone beror såvitt jag vet på att iPhone är den största unika plattformen och är därav den plattform som flest av deras kunder kommer använda. Alla Android är olika. Jag återkommer till 2.

Citat:

Spelindustrin har dock kunnat utvecklas från simpel 2D i enmansprojekt till 5årprojekt för ett bolag tack vare att det funnits tillräckligt med ordentliga människor. Pirater kan ses som blodiglar på industrin, om de blir för många kommer värden dö.

Vissa situationer kan det dock försvaras i nuvarande skick. 200 år är för länge och vissa oschysta metoder andvänds av företaget, tex Valve.

Vad för oschysta metoder använder valve? De gör i övrigt vinst i Ryssland. Du tycks också utgå ifrån att pirater och konsumenter är olika grupper men enligt de källor jag stött på så är de som konsumerar mest kultur de som köper och laddar ner mest. Dvs de största konsumenterna är de som samtidigt fildelar mest.

Citat:

Det är väl givetvis därför han kör med en massa DRM och kräver betalning istället for donation. Lagom passande blir hans nästa ett månads betalning.

Jag gillar mojang med detta är bara ett PR-trick.

Skickades från m.sweclockers.com

En massa DRM i Minecraft? Sist jag kollade räckte det med att någon med ett premium konto loggat in en gång på en dator för att vem som helst efteråt ska få spela singelplayer.

Jag tycker om att tro att mojang är vad som händer om man har en spelstudio/bolag som mestadels är programmerare och designers.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Fel. Nästan alla hollywood filmer får in hela kostnaden bara via intäkter från Bio. Vissa framgångsrika redan efter premiärhelgen eller premiärveckan.

DVD/Blueray är alltså bara bonus för dem. Dessutom finns även TV/Canal+ licensintäkter.

Nja. Det där varierar mycket, så det är svårt att generalisera. Men säg att dom drar in hela kostnaden på biobesök. Det betyder inte att dom har förbrukat sin rätt till att göra en vinst på sitt arbete pga dvd försäljning. Jag anser att problemet ligger någon annanstans, men ska inte upprepa mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael07:

Jag önskar bara att mediabolagen kunde inse det här naturliga sambandet mellan efterfrågan och prissättning, och inte ta ockerpriser för precis allting.

100% medhåll.

En mycket enkel grundläggande insikt enligt efterfrågan/tillgång är vad som måste hända när distributionskostnaden närmar sig noll samt tillgången är oändlig.

Just nu kostar det ett större företag ca 10-30 öre att ladda upp en GB data till dig. Alltså:

1-6 öre per nedladdning av album.
10 öre - 1.5kr per nedladdning av film.
5 öre - 3kr per nedladdning av dator/tv spel.

Detta ger mycket snabbt att priset måste närma sig noll då det är tekniskt möjligt för alla att nästan köpa allt.
Piratkopiering som företelse är alltså bara en naturlig reaktion som grundar sig i att distribution är gratis och prissättningen lång ifrån hängt med teknikutvecklingen.

Steam och Spotify ligger i framkanten här med tjänster där du kan köpa hundratals spel till vad ett nytt spel kostar på rea, samt prenumerationstjänster.

Av de två förkastar jag dock Spotify eftersom intäkterna fortfarande går till rättighetsinnehavarna = mediabolagen. Dvs till anti-pirat kampanjer. Steam är raka motsatsen då de stödjer Indie utvecklare samt mindre företag.

Permalänk
Skrivet av Rebar1993:

Kan ni nämna några anledningar varför det är dåligt med illegal fildelning?

Att den just är illegal och att det då ej blir rättvis konkurrens för de som följer lagen, samt att folk kan åka dit.

Argument för att behålla upphovsrätt är ungefär detsamma som argumenten för att behålla patenten. Det kan vara bra om staten reglerar och ger vissa en rätt att slippa konkurrens på saker som de själva har hittat på, med motiveringen att detta kan leda till mer skapande.
Det får dock inte bli överdrivet, såsom patent har blivit, där det idag mer används för krossa konkurrensen och på olika sätt sätta käppar i andras hjul.
Med upphovsrätt, så leder det ju knappast till ett bättre samhälle om ställen som youtube och liknande blir stämda för att någon har använd en låt i en filmklipp eller liknande. Och man bör lagstifta för att försöka få ett så bra samhälle som möjligt och inte bara se på att vissa har gott på pengar så de kan bjuda lagstiftarna på resor, mat, hotell etc..

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Skrivet av Kogster:

Om du kan kan presentera en källa eller förklaring till varför piraterna och feministerna driver sverige i botten så vore jag förundrad. I övrigt får du nog utveckla lite om jag inte ska tro du är ett troll.

Syftade främst på socialisterna men om feministerna får igenom kvotering i privatsektorn eller mansskatt så är det kört. Piraterna kommer på sin höjd endast döda den svenska marknaden. Eftersom det inte har hänt än finns ingen statistik, man kan endast dra paraleller

Jag är glad att du tog dig tid att överväga den rätta läraran. Om något var oklart får du specificera vad, jag försöker hålla en balans mellan innehållsriklighet och läsbarhet. Om jag skulle skriva en avhandling i varje inlägg skulle de inte bli lästa.

Citat:

Inte säker vart du vill komma med detta. antar att du:
1. Utgår från iOS är vida överlägset Android
2. Alla i östmarknaden piratar allt.

Android vs iOS är ett träsk som jag inte tänker gå in mig i. Att de flesta spel utvecklas till just iPhone beror såvitt jag vet på att iPhone är den största unika plattformen och är därav den plattform som flest av deras kunder kommer använda. Alla Android är olika. Jag återkommer till 2.

Vad jag ville säga var att appstores stora marknad har lett till att massa utvecklare vågar investera och därav bättre produktet. Det räcker inte med att ett få tal går plusminus noll. Vinster är det som driver företag. Det finns andra anledningar till Google Store < App Store, jag tror dock inte Androids eventuella fragmentering är en av dem. Som jag förstått räcker en kompilering åt de flesta telefoner. Man kanske inte endast kan ha en högupplöst version som platsar SGSIIs skärm.

Citat:

Vad för oschysta metoder använder valve? De gör i övrigt vinst i Ryssland. Du tycks också utgå ifrån att pirater och konsumenter är olika grupper men enligt de källor jag stött på så är de som konsumerar mest kultur de som köper och laddar ner mest. Dvs de största konsumenterna är de som samtidigt fildelar mest.

Valve tvingar dig använda Steam, förstörde TF2 jag betala för, prisdisriminerar européer, tar 50 spänn för HL1 och de kan inte programmera.

De gör inte vinst i Ryssland de får en liten bonus. De utvecklar för Väst men kan sälja ett få tal i Ryssland eftersom de säljer digitalt kostar det inget extra att inte blockra Ryssland. Ryssland är dock fortfarande samma gammla rövhål där barnen vill utbilda sig till poliser eftersom de tjänar bra på alla mutor.

För att ladda ner mycket måste man ha ett stort intresse. En sann entusiast betalar dock för de han använder. Det har räknats ut att humlor inte kan flyga och att mikrat kött inte är lika proteinrikt som vanligt baserat på att slänga in en 50g lövbiff i 15min på 1200W. Allt kan bevisas med statistik men om du hittar någon med över 120 spel som piratar så säg till.

Citat:

En massa DRM i Minecraft? Sist jag kollade räckte det med att någon med ett premium konto loggat in en gång på en dator för att vem som helst efteråt ska få spela singelplayer.

Om de verkligen trodde på att alla betalar för sig hade de inte slängt in multiplayer spärrar eller inloggningskrav. Nu gör det spelet ospelbart som man inte lånar ett konto istället. Ubuntu vet att de inte kommer få lika mycket betalt som Windows trots att det är bättre på många sätt. De försöker istället erbjuda tjänster folk kan köpa extra samt nöjer sig med mindre.

Citat:

Jag tycker om att tro att mojang är vad som händer om man har en spelstudio/bolag som mestadels är programmerare och designers.

För tillfället är Mojang endast ett onehitwonder och vi ska inte dra för mycket slutsatser. Det är fortfarande ett litet bolag och har därför inget behov av större organisering med medföljande tjänster. Minecraft var inte tekniskt överlägset, utan mest kreativt. Om Mojang bestämmer sig för större projekt med högre utvecklingskostnader så får vi se om de är lika kaxiga.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av HarmlessWarrior:

Syftade främst på socialisterna men om feministerna får igenom kvotering i privatsektorn eller mansskatt så är det kört. Piraterna kommer på sin höjd endast döda den svenska marknaden. Eftersom det inte har hänt än finns ingen statistik, man kan endast dra paraleller

Om man kollar på undersökningen som denna artikel refererar till så var den största förlusten för bio när man valde att lansera filmerna vid olika datum i olika länder. I övrigt hittades inga sammband mellan fildelning och biljettförsäljning.

Citat:

Jag är glad att du tog dig tid att överväga den rätta läraran. Om något var oklart får du specificera vad, jag försöker hålla en balans mellan innehållsriklighet och läsbarhet. Om jag skulle skriva en avhandling i varje inlägg skulle de inte bli lästa.

Kan inte påstå att jag håller med dig men man kan inte med vett stå fast vid sina åsikter om amn inte kontinuerligt testar dem mot andras

Citat:

Vad jag ville säga var att appstores stora marknad har lett till att massa utvecklare vågar investera och därav bättre produktet. Det räcker inte med att ett få tal går plusminus noll. Vinster är det som driver företag. Det finns andra anledningar till Google Store < App Store, jag tror dock inte Androids eventuella fragmentering är en av dem. Som jag förstått räcker en kompilering åt de flesta telefoner. Man kanske inte endast kan ha en högupplöst version som platsar SGSIIs skärm.

Mycket riktigt räcker en koompilering för att köra ett program på en alla android såvitt jag vet. Problemet är att alla android telefoner presterar olika vilket gör det omöjligt att anpassa spelen.

Citat:

Valve tvingar dig använda Steam, förstörde TF2 jag betala för, prisdisriminerar européer, tar 50 spänn för HL1 och de kan inte programmera.

De gör inte vinst i Ryssland de får en liten bonus. De utvecklar för Väst men kan sälja ett få tal i Ryssland eftersom de säljer digitalt kostar det inget extra att inte blockra Ryssland. Ryssland är dock fortfarande samma gammla rövhål där barnen vill utbilda sig till poliser eftersom de tjänar bra på alla mutor.

DRM i alla former är ju ett ofog. de tjänar mer i ryssland än i sverige http://www.pcgamer.com/2011/10/25/gabe-newell-on-piracy-and-s...

Citat:

För att ladda ner mycket måste man ha ett stort intresse. En sann entusiast betalar dock för de han använder. Det har räknats ut att humlor inte kan flyga och att mikrat kött inte är lika proteinrikt som vanligt baserat på att slänga in en 50g lövbiff i 15min på 1200W. Allt kan bevisas med statistik men om du hittar någon med över 120 spel som piratar så säg till.

Nu är de flesta i min umgänges krets såpass unga att de inte hunnit skaffa en sådan samling men han som var och varannan kväll köpt nytt spel på steam är även han som laddar ner flest illegalt.

Jag tror att skillnaden i vår logik här är att du hävdar folk laddar ner för att de har ett kulturintresse (kultur syftar på medier såsom spel, film och tv-serier) jag vill påstå att fildelning till stor del skapar kulturintresse som sedan leder till köp.

klassiska citatet om statestik är väll i övrigt "80% av all statestik är påhittad och/eller tagna ur luften på plats"

Citat:

Om de verkligen trodde på att alla betalar för sig hade de inte slängt in multiplayer spärrar eller inloggningskrav. Nu gör det spelet ospelbart som man inte lånar ett konto istället. Ubuntu vet att de inte kommer få lika mycket betalt som Windows trots att det är bättre på många sätt. De försöker istället erbjuda tjänster folk kan köpa extra samt nöjer sig med mindre.

Jag tror ca 80% spelar minecraft illegalt. baserat på antal konton registrerad kontra antal sålda. Notch tror dock inte att det är en förlust enligt denna artikel då
man inte kan anta att alla som inte köper hade köpt. Man kan heller inte anta att alla som inte köper på en gång inte kommer köpa.

Citat:

För tillfället är Mojang endast ett onehitwonder och vi ska inte dra för mycket slutsatser. Det är fortfarande ett litet bolag och har därför inget behov av större organisering med medföljande tjänster. Minecraft var inte tekniskt överlägset, utan mest kreativt. Om Mojang bestämmer sig för större projekt med högre utvecklingskostnader så får vi se om de är lika kaxiga.

Skickades från m.sweclockers.com

Av vad de twittrar om så verkar deras kommande titlar också vara någosolunda kreativa. Alltid kul med något annat än skjutspel och rollspel

Som jag skrev i ett tidigare inlägg. Att argumentera runt det ekonomiska är ett träsk och praktiskt omöjligt att ha vattentäta argument. Vill TS vinna sin debatt måste han köra stenhårt på moralen att skaparen har mer eller mindre obestridliga rättighet att bestämma över sin skapelse.

Tror de är bäst om vi kommer överäns om att vi inte är överäns då våra inlägg börjar bli väldigt långa

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Skrivet av Kogster:

Om man kollar på undersökningen som denna artikel refererar till så var den största förlusten för bio när man valde att lansera filmerna vid olika datum i olika länder. I övrigt hittades inga sammband mellan fildelning och biljettförsäljning.

En populär film kommer både ha många nedladdningar och sålda biljetter. Lär inte finnas något samband.

Citat:

We do not see evidence of elevated sales displacement in US box office revenue following the adoption of BitTorrent, and we suggest that delayed legal availability of the content abroad may drive the losses to piracy,” the researchers write.

The above means that movie pirates in the US wouldn’t have bought a ticket at the box office if file-sharing was nonexistent

Hur går det ihop? Ingen ser en film två gånger samma år. De lär inte köpa en biljett efter de sett filmen hemma, det vore ju efterblivet.

Citat:

DRM i alla former är ju ett ofog. de tjänar mer i ryssland än i sverige http://www.pcgamer.com/2011/10/25/gabe-newell-on-piracy-and-s...

De gick alltså från att Putin fick 140% av rösterna i vissa distrikt till att lydigt betala för sina spel? Det är uppenbart att vi inte får hela historien här. Skulle inte förvåna mig om Valve löste det så att man inte lätt kunde spela TF2 utan att köpa det. Alltså var nedladdningen inte ett alternativ.

Citat:

Nu är de flesta i min umgänges krets såpass unga att de inte hunnit skaffa en sådan samling men han som var och varannan kväll köpt nytt spel på steam är även han som laddar ner flest illegalt.

Jag har visserligen snart levt en fjärdedel av mitt liv men så mycket äldre än er tror jag inte jag är. Ni lär väl iaf gå på gymnasiet om ni kan spendera så mycket pengar. Väldigt bekvämt förövrigt att ladda ned spel vid releasen och sedan köpa dem på rean. Tror många spel skulle gå runt om de fick köpas för €10. För övrigt är Steam ett drm.

Citat:

Jag tror att skillnaden i vår logik här är att du hävdar folk laddar ner för att de har ett kulturintresse (kultur syftar på medier såsom spel, film och tv-serier) jag vill påstå att fildelning till stor del skapar kulturintresse som sedan leder till köp.

Jag önskar att båda kunde ha rätt samtidigt, dessvärre finns det bara plats för en lära och den platsen är redan upptagen av oss andra.

Internet är för stort för att man ska kunna ladda ner allt. Alltså måste du alltså vara intresserad för att veta vad du ska ladda ned. Ibland vill du kolla vad det är innan du köper, detta problem kan lösas med illegal nedladdning men även utan.

Citat:

Jag tror ca 80% spelar minecraft illegalt. baserat på antal konton registrerad kontra antal sålda. Notch tror dock inte att det är en förlust enligt denna artikel då
man inte kan anta att alla som inte köper hade köpt. Man kan heller inte anta att alla som inte köper på en gång inte kommer köpa.

Jag säger inte alla nedladdningar är en förlust. De skulle dock tjäna mer om det inte fanns någon piratkopiering.

Citat:

Tror de är bäst om vi kommer överäns om att vi inte är överäns då våra inlägg börjar bli väldigt långa

Eftersom du valt att predika om en falsk idelogi har du dessvärre aldrig haft en chans att vinna denna diskussion. Som du märker har jag hört varje argument förrut och kan med slående logik ta ned varje variation av dessa. En diskussion är inte över förrän den nått en punkt över det konkreta rebeller någon ger upp. Det tycks dock som jag räddat dig från de falska övertygelserna och fått dig mer inne på kärnan av all illegal nedladdning, varför ni egentligen gör det. Ni vill bara inte betala och ni vill inte tänka på att någon annan då måste det.

Förhoppningsvis får vi uppleva den dagen då piratkopiering går tillbaks till sin ljusskygga form, då alla pirater ångrar sig och säger: Förlåt, vi hade fel och ni rätt hela tiden. Jag är rädd att den dagen inte kommer ske förrän de traditionella spelformen är död.

Jag rekommenderar er att lyssna till de första 5 minutrarna av P3 Dokumentär avsnitt Rasbiologi för att förstå hur episk denna dag kommer vara.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Okej nu ska vi bryta ner vad jag ser i dina inlägg då jag upplever dig som lite lätt högmodig.

Skrivet av HarmlessWarrior:

En populär film kommer både ha många nedladdningar och sålda biljetter. Lär inte finnas något samband.

Så i inlägget ovanför säger du att vad som stog i artikeln var nånsens och i inlägget nedan verkar du se det som självklart.

Citat:

Hur går det ihop? Ingen ser en film två gånger samma år. De lär inte köpa en biljett efter de sett filmen hemma, det vore ju efterblivet.

Citat:

De gick alltså från att Putin fick 140% av rösterna i vissa distrikt till att lydigt betala för sina spel? Det är uppenbart att vi inte får hela historien här. Skulle inte förvåna mig om Valve löste det så att man inte lätt kunde spela TF2 utan att köpa det. Alltså var nedladdningen inte ett alternativ.

Du verkar ha ett vendetta mot allt som heter valve (förståligt men överdrivet).

Att Putin fuskar i val är ju inte direkt nyheter men att det skullle innebära att hela ryssland är förlorat och fulllt av tjuvar kan jag inte hålla med om.

Citat:

Jag har visserligen snart levt en fjärdedel av mitt liv men så mycket äldre än er tror jag inte jag är. Ni lär väl iaf gå på gymnasiet om ni kan spendera så mycket pengar. Väldigt bekvämt förövrigt att ladda ned spel vid releasen och sedan köpa dem på rean. Tror många spel skulle gå runt om de fick köpas för €10. För övrigt är Steam ett drm.

Okej om vi ska räkna om så har de jag spelar med haft wow premunrationer och sedemera swotor premunationer sedan de gick i 7an så pengar för att spela har det pumpats ur dem. Jag är fullt medveten om att steam är ett DRM. Efter att en kompis tippsat mig om magicka och jag testat lite bestämde jag mig för att köpa det. Letade länge och väl men enda stället att köpa det var i just steam. Därefter skaffade jag steam motvilligt (har för vana att undvika DRM i den mån jag kan) för att kunna köpa magicka (som för övrigt är skitkul). Köpa spel när de blivit billiga gör jag sällan men har börjat testa en massa nytt på steamreorna.

Citat:

Jag önskar att båda kunde ha rätt samtidigt, dessvärre finns det bara plats för en lära och den platsen är redan upptagen av oss andra.

"En plats för en lära" du låter ju religös vafan. Antar att inte ladda ner är den sanna "läran" enligt dig.

Citat:

Internet är för stort för att man ska kunna ladda ner allt. Alltså måste du alltså vara intresserad för att veta vad du ska ladda ned. Ibland vill du kolla vad det är innan du köper, detta problem kan lösas med illegal nedladdning men även utan.
Jag säger inte alla nedladdningar är en förlust. De skulle dock tjäna mer om det inte fanns någon piratkopiering.

Här tycks du inte ha alls lika mycket imot fildelning utan tycks se det som att de tjänar något mindre.
Denna tolkning kan dock ifrågasättas om man ser ut ett längre perspektiv. De som får tillgång till kultur bygger kulturintresse och de med kultur intresse köper därefter spel. jag menar: spelindustrin skulle ju förlora multum om vi började prata med varandra och springa på stan varje kväll isället för att gibba halva natten.

Citat:

Eftersom du valt att predika om en falsk idelogi har du dessvärre aldrig haft en chans att vinna denna diskussion. Som du märker har jag hört varje argument förrut och kan med slående logik ta ned varje variation av dessa. En diskussion är inte över förrän den nått en punkt över det konkreta rebeller någon ger upp. Det tycks dock som jag räddat dig från de falska övertygelserna och fått dig mer inne på kärnan av all illegal nedladdning, varför ni egentligen gör det. Ni vill bara inte betala och ni vill inte tänka på att någon annan då måste det.

Jag har inte predikat för eller imot någon ideologi. Jag har prestenterat argument angående fildelning. Från början för att hjälpa TS.

att säga " De gick alltså från att Putin fick 140% av rösterna i vissa distrikt till att lydigt betala för sina spel?" skulle jag inte kalla "slående logik". därefter att kalla en källa falsk/ogiltig med grund att den handlar om valve och ryssland lever inte heller upp till "slående logik".

Citat:

Förhoppningsvis får vi uppleva den dagen då piratkopiering går tillbaks till sin ljusskygga form, då alla pirater ångrar sig och säger: Förlåt, vi hade fel och ni rätt hela tiden. Jag är rädd att den dagen inte kommer ske förrän de traditionella spelformen är död.

Jag rekommenderar er att lyssna till de första 5 minutrarna av P3 Dokumentär avsnitt Rasbiologi för att förstå hur episk denna dag kommer vara.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag förstår verkligen inte varför du gör dessa liknelser med rasbiologi? det är absolut inte svart på vitt att man har en grupp undermänniskor som girigt laddar ner och en överras som nobelt betalar för allas spelande. Tror det vore oerhört svårt att hitta en gamer som inte tankat spel. Sen att hitta en person som på intet sätt någinsin begått ett upphovsrättsbrott är nog omöjligt. (om man kör med exempelvis MPAA logik)

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

En dålig grej med fildelning: Världens mest piratkopierade OS, MS Windows har gjort att deras ägare, Herr Gates har lidit en enorm ekonomisk skada. Hans samlade förmögenhet på ca 60 miljarder dollar skulle troligtvis kunna vara över 100 miljarder dollar om inte Windows piratkopierats så flitigt.

Det är visserligen inget argument för eller mot systemet, men som verkligheten har utvecklats så har Bill Gates uteblivna inkomster blivit uteblivna inkomster för Bill and Melissa Gates Foundation, som bland annat finansierar arbete för HIV-vaccin och diverse andra projekt för att bekämpa sjukdom och fattigdom i Afrika. Just sayin'

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Aorus X570 Elite | AMD 5900x | MSI Radeon RX 6800

Permalänk
Medlem
Skrivet av BJORLING:

Vad är mer "vattentätt" argument mot illegal fidelning än just ordet "Illegal".

"Behöver argument som är mot mord".

Nu har 12 pers skrivit olika varianter på detta. Jag vill hävda att det är en mycket stor skillnad på "Jag vill ha argument för x som företeelse" och "Jag vill ha argument för att x ska vara illegalt"

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Aorus X570 Elite | AMD 5900x | MSI Radeon RX 6800

Permalänk

Det är bara att kolla på hur många som väljer att fildela, X antal miljoner i Sverige
och väldigt många X antal milljoner i övriga världen.
Folk har tröttnat på mediabolagens omättliga girighet och makt för att få bestämma över Internet.

Sedan detta med "illegalt"; vad är det som gör det illegalt?

Bara för att vi lever i ett övervakningssamhälle, som dessutom inte har stöd från medborgarna,
så är det illegalt att fildela. Bestämmer media bolagen det, så är det illegalt eller?

Många av dagens generation har tröttnat på att flera giriga media bolag skall bestämma
över vilken media som skall konsumeras och till vilket pris. Får de inte det, så kommer det fram
lagar som ingen vill ha, och som är helt uppåt väggarna med.

Tror många håller med mig att det fildelas av ren protest mot dagens samhälle, och mot
att det inte finns mer tekniska lösningar. Men även när det finns det, så skall de giriga
mediabolagen vara med och bestämma vad som skall konsumeras, och till vilket pris.

Trots att skiv och musik industrins vinst bara ökar och ökar, så skyller de på fildelningen.
De saknar underlag, och de behöver bara kolla på verkligheten för att se ren fakta.

Är det konsumenternas fel att inte skaparna av median vill hänga med i den tekniska utvecklingen.
Upphovsrätten är en gammal uppfinning, och dags att avveckla för länge sedan.

Argument för? Tja, ett fritt Internet och rättigheten att ta del av media som man vill.

Ingen äger median, och den skall vara fri att ta del av för alla. Fri kopiering åt alla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blogtweeter1:

Tror många håller med mig att det fildelas av ren protest mot dagens samhälle

Jag tror ytterst få piratkopierar av politiska anledningar, man gör det för att det är gratis. Sen att man rättfärdigar sitt beteende i efterhand med att samhället är orättvist och företagen är elaka är en annan sak.

Visa signatur

ASUS Prime Z270-A | i7 7700K | GTX 1070 | 16GB RAM | Samsung 850 EVO 500GB | FD Newton R2 650W | FD Define R3