Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Intel presenterar Pentium4 3.06 GHz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SolidReactor
Bör vänta med att se HT's fullständiga kapasitet tills mjukvara är compilerad för det. Så som jag har förstått det är HT delvis beroende på programkodningens struktur, ungefär MMX, SSE1/2, 3dnow m.m.

Första premissen för att HT överhuvudtaget ska ge någon prestandavinst är att applikationen är trådad. Sedan kan man ju föreställa sig att det finns något att vinna på att försöka dela upp uppgifterna i de olika trådarna så att de utnyttjar alla de register och aritmetiska enheter som finns i P4:an på ett optimalt sätt.

Visa signatur

[ Adopt, Adapt and Apply ]

Permalänk

LoL

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xorcist
Måste man köra Win XP? Oj, ännu mindre risk att jag skulle införskaffa mig en sådan cpu då :).

Kör du fortfarande på windows 95 då ?!
Jag tycker Sweclockers crew är duktiga !
Snabba på plats ! så ska det vara.

Visa signatur

// WuSS

Permalänk
Medlem

Re: LoL

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ballbullen

Kör du fortfarande på windows 95 då ?!
Jag tycker Sweclockers crew är duktiga !
Snabba på plats ! så ska det vara.

Windows 2000 anses vara mest 1337 här.

Visa signatur

What ain't no country I ever heard of! Do they speak english in What? - Jules Winnfield

Permalänk

Re: Re: LoL

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stoned

Windows 2000 anses vara mest 1337 här.

Bakåtsträvare...

Visa signatur

blä

Permalänk
Medlem

Med risk för att verka dummare än genomsnittet: Vad är 1337 förutom ett tal?

Permalänk
Keeper of the Bamse
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr Bean
Med risk för att verka dummare än genomsnittet: Vad är 1337 förutom ett tal?

1337 ska tydligen se ut som lEET (leet) om man fantiserar lite. Uttalar man det blir det elite. (Tuff, häftig)

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zlatan2
Det coola med HT är att det i verkligheten är bättre än man först tror. Om du tex försökt läsa en dålig CD så kan datorn jobba väldigt mycket med att läsa denna CD och det blir svårt att samtidigt göra något vettigt. Med HT så finns det ju en virtuell CPU ledig i detta fall, redo att ta sig an andra saker. Mer om detta finns att läsa på www.Tomshardware.com. Se videon på http://www.tomshardware.com/cpu/02q4/021114/p4_306ht-22.html

Är det inte därför man har SCSI? Då har man inte den typen av problem.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: LoL

Citat:

Ursprungligen inskrivet av PappaBoeg

Bakåtsträvare...

Själv använder jag XP.

Visa signatur

What ain't no country I ever heard of! Do they speak english in What? - Jules Winnfield

Permalänk

jag tvingas hobbar po ibm och tvingas anvenda win95 och win2000 endast. min xp burk stor hemma i sverige sedan 3 monader, snacka om att man mor doligt. var jevligt lyckliga lla xp anvendare.

Permalänk

Nu har jag beställt en undrar när den kommer?, Tror ni att man kan få upp den i 4ghz med vaporchill?, skulle vara fett, med den jag har nu (2,4@3,1) med ett 9700 pro får jag 17500p i 3dmark tror ni man kan få 20000 med denna prollen, hade varit fett.

Permalänk
Avstängd

vart beställler man den o va kostar den här "lilla" skönheten ??...

Visa signatur

:: [ Intel Core i7 Extreme Edition 5960X watercooled ] [ ASUS RAMPAGE V EXTREME ] :: [32 GB DDR4 Corsair Dominator Platinum] :: [ ASUS ROG 780TI SLI] [ HDD system ASUS ROG SSD PCI-E 250
GB ] ::

Permalänk
Medlem

Kolla på det här, något som skulle vara intressant för alla som har en P4

http://www.vr-zone.com/Home/news170/HT.htm

Det är en kille som har låst upp sin 2.4 P4 för att köra HT ...........

Visa signatur

AMD 64 3500+, Fx 6800GT 256 MB Ultra GS, Western Digital Raptor 2X36,7GB SATA 10000Rpm 8MB cache Raid 0, Ballistix 512 MB 2-2-2-8 Epox 9NDA3+, 2 x Tagan 480Watt, LianLi PC76 Bostream.se 8Mbit

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zlatan2

HT är implementerat på P4 med lägre klockfrekvens än 3,06GHz. Men av någon outgrundlig anledning så har man hårdvarumässigt stängt av HT på dessa CPUer. Kanske vill man i framtiden ha möjligheten att slå på den om marknaden så kräver.

Om man läser Anandtechs utmärkta artikel så ser man varför man inte har implementerat det tidagare. Detta eftersom det ofta blev en prestandaminskning i vanliga desktop program men då det är omständigt och dyrt att ändra tillverksningsprocessen så valde man att ha detta med från början.
Anledningen till varför alla P4 har det är alltså för att slippa ändra tillverkningsprocessen när HT var moget för release, och antagligen inte för att dem som redan köpt P4 ska kunna enabla det.

Visa signatur

//Allmänt Förvirrad

Permalänk
Medlem

Mycket bra skriven recension av anandtech...tycker dock inte ht ger så mycket än..men lite tufft att k7 2800+ hänger med än

Verkar vara en riktigt bra prolle...men hur bra klockar den?? och hur varm blir den?

Visa signatur

Bytt tillbaka till mitt gamla konto Myran....Moderatorer ni får ta bort detta konto

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av slackercore
jag tvingas hobbar po ibm och tvingas anvenda win95 och win2000 endast. min xp burk stor hemma i sverige sedan 3 monader, snacka om att man mor doligt. var jevligt lyckliga lla xp anvendare.

Vad jag vet så får IBMare använda Linux och OS/2 oxå, har man businessneed så får man använda XP.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Gäst
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sundelin
Hoppas den klockar bra

Den klockar upp till 3,79Ghz med originalfläkten.
Citat från www.vr-zone.com
"I have used the ABIT BG7 board to test out the overclockability of the P4 3.06Ghz. The CPU is running at a VCore of 1.75V and air cooled with Intel original cooler. Since the multiplier is locked at 23x therefore i have increased the FSB from 133Mhz to 165Mhz and overclocked the P4 3.06Ghz to 3.79Ghz! It is some 700Mhz over the default speed which it proves to be an excellent CPU for overclocking. With the Prometeia cooling system, this 3.06Ghz baby will surpass the 4Ghz mark stable."

Permalänk
Gäst

www.extremetech.com så har man testat ett antal fall där man kör 2 program samtidigt och provat med P4 3,06Ghz HT på eller av.
Några exempel:
Norton Antivirus+Photoshop elements, HT av 219, HT på 145 sekunder
Sound Forge+Dungeon Siege, HT av 345, HT på 205 sekunder
Hos www.pcmag.com fick man följande resultat:
SpecViewpref 7+McAfee, HT av 8,59, HT på 6,15, XP2800 10,05 min, sek
Unreal+Musicmatch jukebox, HT av 5,25, HT på 4,42, XP2800 5,53 min, sek

Permalänk
Gäst

Min tolkning är att HT är dåliga nyheter för AMD, dels för att HT kan ge en prestandaförbättring för en billig peng, dels för att AMD mest troligt måste licensera HT av Intel för dyra pengar. Dessutom så kommer Intel skapa så mycket hype dom kan runt HT. Prescott kommer vidare ha HT2 med stöd för 4 virtuella CPUer.

Permalänk
Gäst
Citat:

Ursprungligen inskrivet av crazzer
vart beställler man den o va kostar den här "lilla" skönheten ??...

www.komplett.se säljer P4 3,06Ghz för 8283kr. En avsevärd prissänkning kommer i januari.
Obekräftad leverans 2002-11-22.
Dell säljer redan P4 3,06Ghz maskiner, ingen Paper launch här inte.

Permalänk
Medlem

Asså.. Om jag fattat detg rätt så blir ditt enprocessorsestem med TH typ som ett Dual system.. (Ja e inge vidare haj på allt nytt som kommer), skulle man inte lika väl kunna skaffa sig om man vill köra AMD en Dual MP eller XP om man vill Chansa lite?? Å få typ samma effekt. Klart blir ju detta lite dyrare, men säg att du trimmer upp processorerna lite så bör du ju få en grymm kraft Å sen kostar ju en P4 tydligen 8200:-.. Så jävla dyrt är det inte med AMD, så man kan ju typ få ett dualsystem för de priset ju..

(Och ja, jag vet hur ett Multiprocessorsystem funkar, att en applickation måste ha ett utvecklat multiprocessorstöd med flera trådar som kan delas upp mellan processorerna, samt att det r effektivast när man kör flera progg samtidigt)..

Permalänk
Gäst
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jag_typ
Asså.. Om jag fattat detg rätt så blir ditt enprocessorsestem med TH typ som ett Dual system.. (Ja e inge vidare haj på allt nytt som kommer), skulle man inte lika väl kunna skaffa sig om man vill köra AMD en Dual MP eller XP om man vill Chansa lite?? Å få typ samma effekt. Klart blir ju detta lite dyrare, men säg att du trimmer upp processorerna lite så bör du ju få en grymm kraft Å sen kostar ju en P4 tydligen 8200:-.. Så jävla dyrt är det inte med AMD, så man kan ju typ få ett dualsystem för de priset ju..

(Och ja, jag vet hur ett Multiprocessorsystem funkar, att en applickation måste ha ett utvecklat multiprocessorstöd med flera trådar som kan delas upp mellan processorerna, samt att det r effektivast när man kör flera progg samtidigt)..

Om man köper en Dual AMD istället för en singel P4 3,06Ghz så får man en bättre multitask lösning men en sämre singeltask lösning. Välj själv. Tyvärr så har P4 3,06Ghz en del nackdelar.
Nytt moderkort krävs oftast. Eftersom den har högre drivspänning+högre klockfrekvens+HT så avger den mycket värme = högeffektiv kylning krävs. Det medför att man använder en ny originalfläkt som är högvarvig och väsnas därmed mera, inte bra.

Permalänk
Gäst

Intel visar exempel på att HT gör P4 3,06Ghz upp till 64% snabbare.
Se
http://www.ocworkbench.com/ocwbcgi/ultimatebb.cgi?ubb=get_top...