Tribler, nytt fildelningsprogram. Någon som har testat?

Permalänk
Medlem

Tribler, nytt fildelningsprogram. Någon som har testat?

Om tråden ligger fel så flytta den, tack. Och om detta strider emot regel §7 så ber jag så mycket om ursäkt. Just den regeln var lite svår att tyda när det gällde just detta tyckte jag. Jag ber er moderatorer att bara ta bort tråden ifall detta är fallet då jag bara är intresserad om det faktiskt funkar.

Ontopic: Såg precis att det kommit ett nytt program som heter Tribler och undrar om det är någon som har testat det? Tycker det är ett bra koncept, men om det inte slår så är det ju kört för dem.

För er som inte har någon aning om vad det är läs mer HÄR.

Mvh

Visa signatur

Intel Core i5 4670K | Noctua NH-D14 | MSI Z87 G-45 Gaming | Kingston 1600mhz 4x4gb | Asus Turbo 1060 6Gb | Samsung 840 Evo 250gb | Intel 520 Series 240gb | Western Digital caviar black 1Tb | Fractal Design Define R4 Black Pearl | Corsair 750HX | Win 10 64bit | Philips 273E 1920x1080 | Logitech G900 | Razer Blackwidow | Sennheiser PC360 G4me | Samsung Galaxt S9+ |

Permalänk
Medlem

Det borde inte gå under § 7 då BitTorrent tekniken inte nödvändigtvis måste användas till olagliga filer.(linux distar mm)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem

Någon som snabbt kan förklara skillnaden från andra BitTorrent-program? Ser inte riktigt hur man skulle kunna förbättra något sånt.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Moderator
Moderator

"Nytt" skulle jag då inte kalla det. Triblerprojektet startade 2005.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk

Testade den tidigare men gick snabbt tillbaka till min vanliga torrent-klient...
Testade med en torrentfil och tyckte det gick otroligt segt först, men sen gick det som vanligt. Tog sedan en snabb titt i Downloads mappen som den skapar, i den låg det en konstig mapp som var proppfyld med massor utav .torrent filer, verkar som att den laddar ner alla torrentfiler som den kan hitta...

Testade öppna ett par utav dom i uTorrent för att se vad tusan det var för något. (låg bokstavligen hundratals i den där mappen)
Var väl det "vanliga"... Öppnade ca 10 stycken totalt för att få en idé av vad för torrents det var... En av dom visade sig vara en torrentfil på barnporr och då flög Tribler och alla mapper den gjort i papperskorgen ögona bums, sen dess har jag inte använt den och kommer inte testa inom en snar framtid heller för den delen.

Permalänk
Medlem

tror det var det Bittorrent TV som det snackades om för någon dag sedan.

Grundaren till Bittorrent som kom på idën att man kan ju streama TV/film material från andra och därför komma på ett sätt att minska illegal fildelning, ungefär som spotify.

"Du betalar en summa till en distributör du får sedan lov att streama X antal filmer och Y antal tv-serier för Z SEK"

Jag kan ju säga att jag föredrar hellre att betala 3-400 kr månaden för att få tillgång till film på ett lagligt och bekvämt sätt.

Liksom 300kr* 20 miljoner = shitload of money dem hade nog tjänat mer på det än att jaga fildelare.

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Någon som snabbt kan förklara skillnaden från andra BitTorrent-program? Ser inte riktigt hur man skulle kunna förbättra något sånt.

Du går inte till xxx torrentsida och laddar ner en .torrent, utan du söker på filer som andra har

Permalänk
Avstängd

Poängen med programmet är att det inte behövs någon tracker. Om alla hemsidor som megaupload skulle stängas så kommer tribler fortsätta funka till skillnad från tex Vuze och Utorrent. Så det kan bli intressant någon gång i framtiden.

Om fildelningskriget kommer döda torrentsiterna så kommer nog det här programmet få fler utvecklare och förbättras.
Men just nu är det segt, instabilt, långsamt och resurskrävande. Känns knappt som en beta utan mer som en alfaversion. Jag har det installerat och drar igång det ibland för att se vad som händer med projektet. Men jag har det inte som huvudprogram för torrrents. Det är helt enkelt för kasst.
En sak som jag dessutom stör mig på är att utvecklarna försöker styra användarna. Man får bättre hastighet om man delat ut mer. Men man kan ju inte få mer utdelat än max så för att göra en skillnad så får de med "poor"rating långsammare nedladdning. De throttlar alltså. "Om vi inte styr hur det delas så kommer alla bara ladda ned och ingen ladda upp." Men det har ju funkat med torrents i flera år. Det är som om de inte själva tror på fildelning. Folk fildelar ju bl.a. för att komma bort från att någon ska bestämma vilken film eller tv serie som ska ses i vilken region. Att istället bli styrd av något program ser jag inte som ett bättre alternativ.

Tyvärr så är det riktigt segt även när jag har delat ut fem gånger mer än jag laddat ned. Vuze och UT är ungefär tre gånger så snabba. Oklart varför. Dålig kod eller om det har att göra med strukturen. Finns just inga inställningar att göra heller i programmet.

När det gäller den mappen någon pratade om så beror det på att tribler är decentraliserad. Om det inte finns någon Piratebay som har torrents så sprids de bland användarna. Det tar inte mycket plats. Torrents är små.

Hoppas trots allt på att det kommer bli bättre för det har potential att bli nästa stora grej.

Permalänk
Medlem

Testade Tribler för nåt år sen och gjorde ett nytt försök häromdagen.

Funkar "ok" , det är ju få personer som kör progget därav att det såklart tar tid om man använder det interna systemet , klienten är rätt simpel och buggar en hel del.
För mig i den mening att då jag stänger av programmet ligger processen kvar utan nåt fönster så man får döda den i taskmanager.
En annan sak som inte fungerade för mig var vissa torrents , vet ej varför men den vägrade helt enkelt att öppna torrents och gav felmeddelande.

Verkar som ett trevligt projekt som säkert kommer bli större.

Visa signatur

RYZEN 7-3700X ,ASUS Crosshair VI HERO ,G.skill Ripjaws V Black 3600MHz 32GB ,Noctua NH-D15-SE-AM4 ,Samsung 960 EVO NVMe M.2 SSD 250GB , ASUS Geforce RTX 3080ti TUF Gaming ,Fractal Design Define R5 , Corsair RM850x 850W

Permalänk
Medlem

Sorry för bumpen, men nu när den nya lagen kommer i maj och den andra lagen; CISPA, kommer detta att funka då? Hur är klienten nu, segt/snabbt, stabilt/instabilt etc?