Har fått problem i samband med byte av grafikkort som gör att datorn inte kan starta!

Permalänk
Medlem

Har fått problem i samband med byte av grafikkort som gör att datorn inte kan starta!

Allt jag skulle skrivit här sägs i videon.

Jag kommer förövrigt inte in i något gränssnitt förutom ett textbaserat man kommer in på genom att trycka C i GRUB, men typ inga program fungerar där, så jag kan inte ta bort Nvidia-drivisarna därifrån.

Permalänk
Medlem

Börja med att trycka CTRL+ALT+F1, för att komma till den första virtuella terminalen (efter att datorn har bootat upp och fastnat vid fedora loggan).

Ifall Fedora har sudo som standard:
sudo mv /etc/X11/xorg.conf /etc/X11/xorg.conf_old

Om Fedora inte har sudo som standard:
su
mv /etc/X11/xorg.conf /etc/X11/xorg.conf_old

Sen kör du 'shutdown -r now' för att starta om datorn.
Nu bör X startas igång med vesa drivisarna för grafikkortet.

Permalänk
Medlem

orz

Ok, men det verkar vara ett problem till.
Eftersom "display managern" inte startar kan jag aldrig skriva kommandot, jag har för mig att man kan avbryta eller nåt, men jag har glömt.
Är det någon som vet hur? (Jag ska skriva ner allt sånt här.)

EDIT: Nej fan, det verkar som om den kommer göra klart allt så jag kan skriva kommandot, men det tar tid. Men har någon en snabblösning så jatack.
EDIT2: Nej, det gör den inte alls.

Permalänk
Medlem

Kan du göra en ny video med instruktionerna som Letrix lämnade, dvs byta till den första virtuella terminalen genom att trycka ner CTRL+ALT+F1 för jag förstår inte vad det är som inte funkar när du ska byta virtuell terminal.

Permalänk
Medlem

Här har du!

Permalänk

Avinstallerade du de gamla drivrutinerna innan du bytte grafikkort?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Oh nej, jag glömde det. Men jag satte I det gamla igen, och det har jag i videon. Vet inte hur jag ska ta bort dom nu dock...

Permalänk
Medlem

Du behöver boota till en kommando-tolk.

I Linux styr du detta genom att ange vilken runlevel du vill boota till. I vanliga fall är det 5, men du vill ändra detta till 3.

Instruktioner för detta. Det är den längst ner på sidan som är aktuell för dig, aka Grub Method.

Permalänk
Medlem

GRUB-menyn dyker upp av default i Fedora. Anyway, det händer inget när jag trycker på "a", men om jag trycker på "c" så får jag upp några andra kommandon, men här finns ingenstans jag kan ställa in runmode eller nåt, detta är alltså inte GRUB-configen.

Permalänk

Ett tips, du ska nog inte gå med idol med den sångrösten

Visa signatur

I Fractal Design Define R4 Arctic White I EVGA GeForce GTX 680 2GB I i7 2600K I 16gb 1333mhz I Be-Quiet Pure Power L8 630W I 1 TB hårddisk I SanDisk SSD Extreme 120GB I Logitech MX Master I SteelSeries 4HD Mousepad I Samsung S27A950D I Logitech Z623 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av tednasadator:

Ett tips, du ska nog inte gå med idol med den sångrösten

Sjöng jag ens?

Permalänk
Medlem
Skrivet av K0DD4Z:

Sjöng jag ens?

Förlåt för offtopic men du nynnar på my little pony XD

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem

Grub2 kanske i Fedora? Kör ju inte själv Fedora så det går inte att kolla....

Funkar

http://www.if-not-true-then-false.com/2012/howto-change-runle...

?

Permalänk
Medlem

Wow, tack, det var alltså där runlevel-siffran skulle vara.

orz

Skrivet av Blupparen:

Förlåt för offtopic men du nynnar på my little pony XD

Brony...

Permalänk
Medlem
Skrivet av K0DD4Z:

Wow, tack, det var alltså där runlevel-siffran skulle vara.

Fedora brukar använda tty1 för X då fungerar inte CTRL+ALT+F1, men CTRL+ALT+F2 eller CTRL+ALT+F3 mm. borde ge dig ett shell för att kunna logga in som root och fixa problemet..

Permalänk
Medlem

Aja, nu fixade jag det, så det kvittar just nu. Men jag ska memorisera det.