Framtida USB kan leverera 100 watt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Framtida betyder något som inte finns idag. Alltså annan hårdvara.

Om jag säger Nvidias framtida grafikkort så menar jag knappast deras grafikdrivrutin!!!

Haha alltså vad är det som är svårt att förstå? Dom jobbar alltså på en ny typ utav USB, den ska fungera så att befintliga kablar ska fungera fast den ger mer ström. Alltså kommer USB kontrollern att bli annorlunda men USB uttaget och kablarna förblir domsamma...och i artikeln så skriver dom inget annat än att kablar och kontaktdon ska förbli orörda.

Permalänk
Medlem

100watt i en befintlig usb kabel. Kommer funkar det så ska ja iafall gratullera dem. I sverige måste en lamp sladd med mindre amp tal ha tjockare kardeler än usb idag har. Troligtviss kommer nya sladdar om man ska kunna nyttja 100watt. Sedan kan uu standarden vara kompatibel för det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karlsson89:

Nej

USB är en standard och med framtida USB menas antingen 3.1 eller USB 4.

Har du sett någon kabelförändring från 2 -> 3?

Förstår inte riktigt vad du menar med kabelförändring, men om du menar tjockleken så: Ja, USB 3.0 är tjockare än 2.0, antagligen eftersom den har 5 extra kontaktytor utöver de som finns i USB 2.0.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karlsson89:

Nej

USB är en standard och med framtida USB menas antingen 3.1 eller USB 4.

Har du sett någon kabelförändring från 2 -> 3?

Ja, USB3 har en annan kontakt, fler ledare och så vidare...

Permalänk

Frågan är hyr det går för strömsnåla datorer och laptops. Vet att laddaren till min laptop klarar max 60 W.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem

USB grill, den nya gadgeten på teknikmagasinet?

Visa signatur

Gaming: Epenis ++
Everything else: MacBook Air M1
Work: MBP M1

Permalänk
Medlem

Nu lär ju stötarna man får titt som tätt bli bra mycket värre. Lite coolt att kunna köra externt utan extra ström dock. Mums!

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Äntligen! Hoppas det blir veklighet bara, slippa nätadaptrarna till alla diskar vore guld.

Permalänk
Avstängd

Jag vet inte vad jag ska tro om detta. Jag har försökt hitta källan till aprilskämtet, men denna nyhet lanserades ju redan i augusti 2011. Men det är givetvis uppenbart orimligt med 100 watt över befintliga kablar. Typiska USB-kablar är redan underdimensionerade idag och spänningsfallet blir stort bara efter en meter eller så vid 2A enligt USB Charger-standarden. Givet ett drop på 500 mV/m @ 2 A ger oss 125 mOhm/meter åt båda hållen med kontaktresistans inkluderad. 20 A vid 5 V motsvarar ett drop på just 5 V...

Att höja spänningen går ju, men då är det minsann mycket som kan gå fel. Ska spänningen handskakas? Vad är den tänka spänningen? 12 volt är fortfarande orimligt lågt, vilket ger en ström på över 8A. 48 volt är rimligt, då kan strömmen fortfarande stämma med nuvarande standard för laddning, 2,1A. Men 48 VDC är inte trivialt och då kan vi inte behålla samma kontakter av elsäkerhetsskäl.

Så, givet att jag inte hittar några tekniska detaljer alls på usb.org (bara icke-informativa 100W-flyers) så luktar det som att någon behagar skämta lång väg...

Skrivet av lacrits:

Tjitt, låter farligt! Man ska väl inte gärna gå över 1A på ett interface som är lätt petbart med lillfingret.. Pang! Aj! Flatline.........

???
Om det är strömmen du är orolig för är dagen 100 mA från en icke-handskakad USB-port fullt tillräcklig att döda. Men det är faktiskt inte strömmen som är farligt, trots att vi tutas i det ideligen. Spänningen är det som driver strömmen och 5 volt kommer inte kunna driva mer än några 100µA genom dig.

Det du säger är ju fullkomlig orimligt givet vanliga, enkla batterier. Är batterier petsäkra? Nej. Kan de leverera 1A? Jepp, många kan lämna mycket mer. 1A kan t.o.m. en liten silveroxid-knappcell leverera om den är färsk. Har du t.ex ett pyttelitet, färskt, 4SR44-batteri så har du 6 volt och en strömdrivningsförmåga på 1A eller mer...

"Det är strömmen som dödar" är en fånig myt. Du måste ha en potentialskillnad för att kunna driva fram en ström.

Skrivet av Zotamedu:

Fast det är ju extremt lätt att lösa. Det är bara att fortsätta med exakt samma teknik som de har nu, nämligen att strömmen är kraftigt begränsad för okända enheter.

Sen får man ju låta bli att slicka på kontaktdonen också...

Om du slickar på en USB-kontakt så händer...ingenting! Du känner strömmen, men det är vanligen inte ens tillräckligt för att göra ont utan smakar bara syrligt. Om du skulle slicka på en kontakt som kan ge 10000000000000000000A vid 5 volt så händer...ingenting! Du känner strömmen, men...

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Nu lär ju stötarna man får titt som tätt bli bra mycket värre. Lite coolt att kunna köra externt utan extra ström dock. Mums!

Om du får stötar du verkligen känner är det statisk elektricitet. Det kommer naturligtvis varken bli bättre eller sämre med högre strömförmåga. 5 volt känner du knappast i fingrarna. Även 12 volt fodrar blöta fingrar. Du kan smaka på elen med tungan, men 5 volt gör inte ens ont. 12 volt gör dock ont, smärtgränsen går kring 9 volt kan man väl säga (färskt 9V-batteri = obehagligt men inte fruktansvärt).

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael_Berglund:

Heh, äntligen kommer alla som köper överdimensionerade nätagg få nytta av dem. Och tänk på vilka möjligheter som öppnar upp sig; äntligen kan man ha inbyggd värme i tangentbordet och musen för de där utomhuslanen.

Och tänk när "usb till vanlig lampsockel"-kabeln kommer. Menar, vem vill inte kunna koppla in bordslampan a la 60W till datorn.

Jag förstår vad du menar med det fetstilta, men. Vill ändå passa på att skriva att det är fullt möjligt att koppla en lampa till datorn, fast på ett annat viss genom tellstick! Jag tänder o släcker själv 16st lampor genom tellstick. Men det visste du/ni väl redan att det går. Men ville ändå skriva det ifall ni missat det! En annan teknisk lösning som du menar genom USB, men ändå väldigt praktisk!

Skrivet av Coke_Smurf:

Äntligen! Hoppas det blir veklighet bara, slippa nätadaptrarna till alla diskar vore guld.

Tycker du ska ta o dra ut hårdiskarna ur höljet och sätta in dom i datorn, på dom externa som du inte måste ha portabla!
Visst kan det vara bra att ha en stor portabel hårddisk.
Men att ha flera externa USB diskar, är bara slöseri med överföringshastigheten!!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Tycker 100watt är bra mycket overkill, om man nu inte ska köra 3-5 hårddiskar! Såklart kan man koppla upp en skärm men varför belasta datorn med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

Jag vet inte vad jag ska tro om detta. Jag har försökt hitta källan till aprilskämtet, men denna nyhet lanserades ju redan i augusti 2011. Men det är givetvis uppenbart orimligt med 100 watt över befintliga kablar. Typiska USB-kablar är redan underdimensionerade idag och spänningsfallet blir stort bara efter en meter eller så vid 2A enligt USB Charger-standarden. Givet ett drop på 500 mV/m @ 2 A ger oss 125 mOhm/meter åt båda hållen med kontaktresistans inkluderad. 20 A vid 5 V motsvarar ett drop på just 5 V...

Att höja spänningen går ju, men då är det minsann mycket som kan gå fel. Ska spänningen handskakas? Vad är den tänka spänningen? 12 volt är fortfarande orimligt lågt, vilket ger en ström på över 8A. 48 volt är rimligt, då kan strömmen fortfarande stämma med nuvarande standard för laddning, 2,1A. Men 48 VDC är inte trivialt och då kan vi inte behålla samma kontakter av elsäkerhetsskäl.

Så, givet att jag inte hittar några tekniska detaljer alls på usb.org (bara icke-informativa 100W-flyers) så luktar det som att någon behagar skämta lång väg...

???
Om det är strömmen du är orolig för är dagen 100 mA från en icke-handskakad USB-port fullt tillräcklig att döda. Men det är faktiskt inte strömmen som är farligt, trots att vi tutas i det ideligen. Spänningen är det som driver strömmen och 5 volt kommer inte kunna driva mer än några 100µA genom dig.

Det du säger är ju fullkomlig orimligt givet vanliga, enkla batterier. Är batterier petsäkra? Nej. Kan de leverera 1A? Jepp, många kan lämna mycket mer. 1A kan t.o.m. en liten silveroxid-knappcell leverera om den är färsk. Har du t.ex ett pyttelitet, färskt, 4SR44-batteri så har du 6 volt och en strömdrivningsförmåga på 1A eller mer...

"Det är strömmen som dödar" är en fånig myt. Du måste ha en potentialskillnad för att kunna driva fram en ström.

Om du slickar på en USB-kontakt så händer...ingenting! Du känner strömmen, men det är vanligen inte ens tillräckligt för att göra ont utan smakar bara syrligt. Om du skulle slicka på en kontakt som kan ge 10000000000000000000A vid 5 volt så händer...ingenting! Du känner strömmen, men...

jo - vi kan visst behålla samma kontakt vid 48V - du kör redan med 48V i PoE och det fugnerar bra och säkert. Klenspänningsgränsen går (gick ?) vid 50V och har man dessutom övervarkning så att när devicen slutar kommunicera så blir det 5V igen till dess enumeringeing är klar - det kommer att bli bra och det är inte farligt så länge man inte anstränger sig för att misslyckas....

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av Robeliboban:

Tycker 100watt är bra mycket overkill, om man nu inte ska köra 3-5 hårddiskar! Såklart kan man koppla upp en skärm men varför belasta datorn med det.

Och om man vill trycka in ett disco av lampor och dioder, blir perfekt för alla p12or som behöver sönderbelysta chassin ju

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem
Skrivet av oi-bastard:

va ska man med 100w till i usb väg ? kylskåp ?

Ja varför inte, då kommer man förbi DreamHack's regel om kylskåps förbud.

Visa signatur

Chassi: Define C ll RAM: Vengeance CL15 16GB ll Kylare: Noctua ND14 ll Mobo: Asus prime z270-p ll CPU: i5 7600k ll PSU: Supernova G3 650w ll GPU: MSI GTX 1060 6GB Gaming X ll Lagring: Samsung 850 EVO 250GB, Seagate 1TB HDD

Permalänk
Avstängd

Jag tycker inte det här är bra.
Jag tycker att tillverkare bör uppmuntras att göra enheter som är så strömsnåla som möjligt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bengt-re:

jo - vi kan visst behålla samma kontakt vid 48V - du kör redan med 48V i PoE och det fugnerar bra och säkert. Klenspänningsgränsen går (gick ?) vid 50V och har man dessutom övervarkning så att när devicen slutar kommunicera så blir det 5V igen till dess enumeringeing är klar - det kommer att bli bra och det är inte farligt så länge man inte anstränger sig för att misslyckas....

Kan kan vi ju såklart, men vi kan inte tala om bakåtkompatibilitet. Om man ändrar spänningen så kommer de gravt komplicera designen om man ska låta enheter förhandla om vilken spänning de ska ha. Elektroniken i båda ändor ska kunna hantera två olika spänningar och mottagarsidan bör åtminstone ha transientskydd för 48 volt eller högre, vilket gör att de inte får skadas av en standard ESD-spänning om 30 volt. Visst, PoE fungerar fint, men PoE är knappast utbrett i konsumentledet. PoE är rätt dyrt och USB som ska klara 48 volt blir knappast billigare. En DCDC-omvandlare för 48V, 2A blir inte billig och inte liten givet tillgängligt utrymme i t.ex. en laptop. Förvisso kommer det knappast implementeras i laptops, men de kanske ändå behöver kunna agera 48V-givare till en lägre ström.

Farligt menade jag knappast att det är för personsäkerheten, men 48 volt känns till skillnad från 5 eller 12 volt. Observera också att 48V bara är en ren gissning, den spänning som krävs för att kunna leverera 100 watt över befintligt kablage.

Det jag vill veta är hur denna standard är tänkt att fungera, nu sitter vi bara och gissar. Jag antar/gissar att de inte kommer ändra signaleringsnivån från 5 volt. Att mjukvarustyra spänningen på en generisk utgång där alla enheter i decennier förväntat sig 5 volt är ju minst sagt suspekt. Varför inte använda just PoE i stället? Jag har längtat efter PoE i konsumentsammanhang länge nu.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Inaktiv

Nice, låter lite halv farligt dock

Permalänk
Medlem

Med 100w bör d funka med skärm utan sladd i väggen!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast
Skrivet av MBY:

Jag vet inte vad jag ska tro om detta. Jag har försökt hitta källan till aprilskämtet, men denna nyhet lanserades ju redan i augusti 2011. Men det är givetvis uppenbart orimligt med 100 watt över befintliga kablar. Typiska USB-kablar är redan underdimensionerade idag och spänningsfallet blir stort bara efter en meter eller så vid 2A enligt USB Charger-standarden. Givet ett drop på 500 mV/m @ 2 A ger oss 125 mOhm/meter åt båda hållen med kontaktresistans inkluderad. 20 A vid 5 V motsvarar ett drop på just 5 V...

Att höja spänningen går ju, men då är det minsann mycket som kan gå fel. Ska spänningen handskakas? Vad är den tänka spänningen? 12 volt är fortfarande orimligt lågt, vilket ger en ström på över 8A. 48 volt är rimligt, då kan strömmen fortfarande stämma med nuvarande standard för laddning, 2,1A. Men 48 VDC är inte trivialt och då kan vi inte behålla samma kontakter av elsäkerhetsskäl.

Så, givet att jag inte hittar några tekniska detaljer alls på usb.org (bara icke-informativa 100W-flyers) så luktar det som att någon behagar skämta lång väg...

???
Om det är strömmen du är orolig för är dagen 100 mA från en icke-handskakad USB-port fullt tillräcklig att döda. Men det är faktiskt inte strömmen som är farligt, trots att vi tutas i det ideligen. Spänningen är det som driver strömmen och 5 volt kommer inte kunna driva mer än några 100µA genom dig.

Det du säger är ju fullkomlig orimligt givet vanliga, enkla batterier. Är batterier petsäkra? Nej. Kan de leverera 1A? Jepp, många kan lämna mycket mer. 1A kan t.o.m. en liten silveroxid-knappcell leverera om den är färsk. Har du t.ex ett pyttelitet, färskt, 4SR44-batteri så har du 6 volt och en strömdrivningsförmåga på 1A eller mer...

"Det är strömmen som dödar" är en fånig myt. Du måste ha en potentialskillnad för att kunna driva fram en ström.

Om du slickar på en USB-kontakt så händer...ingenting! Du känner strömmen, men det är vanligen inte ens tillräckligt för att göra ont utan smakar bara syrligt. Om du skulle slicka på en kontakt som kan ge 10000000000000000000A vid 5 volt så händer...ingenting! Du känner strömmen, men...

Fast höjer de spänningen kommer det nog kittla lite på tungan. Alla har väl slickat på ett 9 V batteri någon gång?

Jag var på väg att skriva hela raddan med batterier själv men orkade inte eftersom jag inte hittade hur mycket ström ett vanligt alkaliskt batteri kan ge. Mitt google fu var för svag och jag orkade inte räkna på det.

Jag har också letat efter mer information men det enda jag hittar är att den nya standarden kommer ge 100 W och sen var det något om att använda USB som en intern buss mellan chip i mobila enheter.

De kanske inte publicerar utkast på standarder externt? Står hur som helst att de är på version 0.9 så det dyker nog upp mer information inom en inte alltför avlägsen framtid.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Trevligt!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robeliboban:

Tycker 100watt är bra mycket overkill, om man nu inte ska köra 3-5 hårddiskar! Såklart kan man koppla upp en skärm men varför belasta datorn med det.

Vad jag har fattat så finns det väldigt många här på Swec som har 3-9 + hårdiskar på USB (varför man nu vill ha det)

Skrivet av rektor:

Jag tycker inte det här är bra.
Jag tycker att tillverkare bör uppmuntras att göra enheter som är så strömsnåla som möjligt.

Klart att strömsnålt är bäst. Det gillar vi alla. Men att vi kommer att se/köpa/ha produkter som kräver 100W inom snar framtid är jag övertygad om. Och vi ska inte glömma alla moddningsmöjligheter vi kommer att få se

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Jaha, och var ska dessa 100W komma ifrån då? Jo din PSU. Dags att skaffa större PSU alltså....

Permalänk
Entusiast
Skrivet av MBY:

Kan kan vi ju såklart, men vi kan inte tala om bakåtkompatibilitet. Om man ändrar spänningen så kommer de gravt komplicera designen om man ska låta enheter förhandla om vilken spänning de ska ha. Elektroniken i båda ändor ska kunna hantera två olika spänningar och mottagarsidan bör åtminstone ha transientskydd för 48 volt eller högre, vilket gör att de inte får skadas av en standard ESD-spänning om 30 volt. Visst, PoE fungerar fint, men PoE är knappast utbrett i konsumentledet. PoE är rätt dyrt och USB som ska klara 48 volt blir knappast billigare. En DCDC-omvandlare för 48V, 2A blir inte billig och inte liten givet tillgängligt utrymme i t.ex. en laptop. Förvisso kommer det knappast implementeras i laptops, men de kanske ändå behöver kunna agera 48V-givare till en lägre ström.

Farligt menade jag knappast att det är för personsäkerheten, men 48 volt känns till skillnad från 5 eller 12 volt. Observera också att 48V bara är en ren gissning, den spänning som krävs för att kunna leverera 100 watt över befintligt kablage.

Det jag vill veta är hur denna standard är tänkt att fungera, nu sitter vi bara och gissar. Jag antar/gissar att de inte kommer ändra signaleringsnivån från 5 volt. Att mjukvarustyra spänningen på en generisk utgång där alla enheter i decennier förväntat sig 5 volt är ju minst sagt suspekt. Varför inte använda just PoE i stället? Jag har längtat efter PoE i konsumentsammanhang länge nu.

Fast RJ45 är ju värdelösa kontaktdon för allt som inte är fast installation. Den där lilla låsarmen går ju av för ingenting och sen är kabeln värdelös för den sitter väldigt dåligt utan.

PoE har ju inte riktigt samma funktionalitet även om jag hade varit väldigt glad om jag kunde driva min NAS, router och switch från en nätadapter istället för tre.

Sen kanske du kommer köra överföring till laptop istället för från den? Vore ju kul att kunna ladda laptopen som man laddar en mobil. Inte för att det nödvändigtvis är effektivt utan mest för att det är fräckt. Det öppnar ju upp för standardiserade laddare om inte annat vilket hade varit guld värt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Tycker du ska ta o dra ut hårdiskarna ur höljet och sätta in dom i datorn, på dom externa som du inte måste ha portabla!
Visst kan det vara bra att ha en stor portabel hårddisk.
Men att ha flera externa USB diskar, är bara slöseri med överföringshastigheten!!

Sitter redan 5 diskar i datorn, har 15st externa och alla plockade ur sina chassin, använder dockor vid ev läsning.
De enda nätadaptrar jag använder är just till de 2 dockorna, hade varit skönt att bara slippa dom.

Få väl bygga mig en NAS så man slipper usb.n helt och hållet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

Kan kan vi ju såklart, men vi kan inte tala om bakåtkompatibilitet. Om man ändrar spänningen så kommer de gravt komplicera designen om man ska låta enheter förhandla om vilken spänning de ska ha. Elektroniken i båda ändor ska kunna hantera två olika spänningar och mottagarsidan bör åtminstone ha transientskydd för 48 volt eller högre, vilket gör att de inte får skadas av en standard ESD-spänning om 30 volt. Visst, PoE fungerar fint, men PoE är knappast utbrett i konsumentledet. PoE är rätt dyrt och USB som ska klara 48 volt blir knappast billigare. En DCDC-omvandlare för 48V, 2A blir inte billig och inte liten givet tillgängligt utrymme i t.ex. en laptop. Förvisso kommer det knappast implementeras i laptops, men de kanske ändå behöver kunna agera 48V-givare till en lägre ström.

Farligt menade jag knappast att det är för personsäkerheten, men 48 volt känns till skillnad från 5 eller 12 volt. Observera också att 48V bara är en ren gissning, den spänning som krävs för att kunna leverera 100 watt över befintligt kablage.

Det jag vill veta är hur denna standard är tänkt att fungera, nu sitter vi bara och gissar. Jag antar/gissar att de inte kommer ändra signaleringsnivån från 5 volt. Att mjukvarustyra spänningen på en generisk utgång där alla enheter i decennier förväntat sig 5 volt är ju minst sagt suspekt. Varför inte använda just PoE i stället? Jag har längtat efter PoE i konsumentsammanhang länge nu.

Jo, jag har sett en industrikund till oss som bygger så gulliga system där nästan allt matas över PoE via en smart managed PoE switch - dyrt, men sweet! Bakåtkompatibelt kan det mycket väl vara - det är bara att lägga till något nyckel vid enumereringen och är det en gammal enhet som inte vet vad 48V är så får den aldrig några 48 V - det går att göra och USB är ju redan ett märkligt protokoll där man hållit allt bakåtkompatibelt tämligen framgångsrikt. Det kommer att fungera bra och jag tror att det är en välkommen uppdatering för att slippa ac-kabel till alla prylar. Dock hade jag hellre sett att PoE blivit standard då det ger möjlighet att skilja på kraft och data på ett smidigare sätt och dessutom den stora fördelen att den tillåter långa kablar - tänk bara att koppla in en skärm i valfritt nätverksuttag i huset eller på jobbet - visst, det är mer komplext eftersom man måste konfa och ge devicen lite mer intelligens, men ändå...

Permalänk
Medlem

Tänkte precis samma sak, denna diskussion har jag läst förut

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

När kommer den som ger 1,21 Gigawatt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bengt-re:

jo - vi kan visst behålla samma kontakt vid 48V - du kör redan med 48V i PoE och det fugnerar bra och säkert. Klenspänningsgränsen går (gick ?) vid 50V och har man dessutom övervarkning så att när devicen slutar kommunicera så blir det 5V igen till dess enumeringeing är klar - det kommer att bli bra och det är inte farligt så länge man inte anstränger sig för att misslyckas....

50 VAC alt. 120 VDC...

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch