i7 3820 eller i7 2600k eller i7 2700k eller i5 2500k (för en gamer)

Permalänk
Skrivet av Gr8t:

Än en gång ser jag denna lögn spridas på detta forum, det finns MÅNGA spel som använder sig av mer än fyra fysiska kärnor, allas vårat Battlefield 3 använder sig av alla sex fysiska kärnor och dessutom alla ytterligare virtuella på en 3930k, processorn går i princip på tomgång, där finns det kraft för framtiden vill jag påstå.

Jag kan bara inte förstå hur någon kan rekomendera 2500k idag, den ligger runt 80% belastning i BF3, så nått vidare framtidssäker tycker jag inte den känns.
Nej en 2600k är det mest förnuftiga valet idag, men hur kul är det att vara förnuftig? Go SB-E

Källa på det där? Ditt påstående är lögn (eller ja det är DITT påstående utan något belägg..) så länge du inte kan backa upp vet du

Tror bara du försöker övertyga dig själv om att du gjorde ett bra köp med din 6 kärniga workstation-maskin (som är till för redigering, cad, rendering etc etc) som du bara spelar med... Att rekommendera sandy bridge-e som spelmaskin är bara brist på kunskap.

När "framtiden" kommer (kanske ett par år, vad vet jag), så kommer sandy bridge-e vara gammal som gatan och överkörd av processorer för ett par tusen antagligen, precis som vi sett med ex i7 980 och sandy bridge 2600 som är snabbare i princip allt utom hårt trådade applikationer ala rendering etc.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Skrivet av Daniel75:

Konstigt att cpu utilization ökar när jag klockar ned till 3.6 ghz då....men men.

Ja? Vad gör det om användingen ökar så länge cpu inte går på 100%? Den pallar ju fortfarande med grafikkorten så länge den inte når 100%..

Om grafikkorten belastas typ 95-99% så är det ändå inte cpu som flaskar och absolut inte något skäl att byta upp sig. Belastas graffekorten till typ 60-70 % kan det ju vara läge dock.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xfmimd:

Då har du inte försökt multi taska på en 2500K va? Efter två virtuella servrar ett spel samt två webläsare så gav processorn upp och hängde sig klockad på 4.8GHZ

Men då har du ju använt CPU:n till något långt över vad en "Gamer" kommer att använda CPU:n till. Sedan att multitaska behöver inte betyda 3000 processer utan att man använder tex. Fraps och spelar samtidigt. En 2500k är betydligt mer prisvärd än vad 3820 är pga. dels att moderkorten är billigare och dels pga. att jag tvivlar att TS kommer att använda sig av 3820 fullt ut. Om jag vore TS så skulle jag vänta på Ivy bridge.

Skrivet av DaBone:

Vad är det du inte fattar..? Allt jag sagt är att om TS är en vanligt gamer med enkelt grafikkort och enkel skärm.. kör på 2500K.
Är TS en avancerad gamer med flera grafikkort och skärmar, så kan en starkare processor vara ett bättre allternativ.

Sen höll jag inte med om att grafikkortet/en tar hela smällen, vid högre upplösningar, såsom vid användadet av flera skärmar.

Men nu är ju inte 3820 eller 2600k en "starkare" CPU i den bemärkelsen. Om man inte är ute efter HT då är det slöseri med att lägga ut pengar på en LGA2011 socket eller en i7:a. När det kommer till att flaska så kommer 2600k och 3820 flaska exakt vid samma tidpunkt som en 2500k.

Skrivet av Gr8t:

Än en gång ser jag denna lögn spridas på detta forum, det finns MÅNGA spel som använder sig av mer än fyra fysiska kärnor, allas vårat Battlefield 3 använder sig av alla sex fysiska kärnor och dessutom alla ytterligare virtuella på en 3930k, processorn går i princip på tomgång, där finns det kraft för framtiden vill jag påstå.

Jag kan bara inte förstå hur någon kan rekomendera 2500k idag, den ligger runt 80% belastning i BF3, så nått vidare framtidssäker tycker jag inte den känns.
Nej en 2600k är det mest förnuftiga valet idag, men hur kul är det att vara förnuftig? Go SB-E

Suck.. en 2600K presterar nästan IDENTISKT med en 2500K i nästan alla spel enligt sweclockers test. Att rekommendera en CPU vars enda skillnad är HT (Som spel inte stödjer fullt ut idag ens) och ifrågasätta andras rekommendationer är att skjuta sig själv i foten. När spel väl börjar kunna utnyttja fler kärnor än 4 och HT fullt ut så kommer SB-E vara en utdaterad CPU. SB-E är ingen spelplatform och det har Intel gjort ganska klart (läs Sweclockers test). Platformen är till för flertrådade applikationer och har absolut INGEN fördel alls när det kommer till spel (ibland är den tom. sämre presterande än i5 2500k).

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quadcore:

Ja rekommendera ta i5 2500K men 1155 passsa inte in på 2011 moderkort går inte så du kan ha 1155 moderkort fungerar med i5 2500K eller I7 2600K avgör du vill ha .

det skiljer 690kr imellan tex 1155. i7-2700K med Gigabyte GA-Z68AP-D3 VS 2011.Core i7-3820 med Gigabyte GA-X79-UD3 föe desssa 690 kr får du quad channel DDR3 istället för dualchannel och möjligheten att köra med flera grafikkort i PCIE 3.0 i x16 och inte halvera den ena porten till x8 samt att du har den senaste sockeln och att det kommer släppas en massa monster cpu:s i framtiden ? förstår inte problemet? sedan är det roligt när en del snackar om troll och släpper upp ett test som det skiljer typ 10fps i något spel..... käns ju genomtänkt att luta sej mot sådan fakta .... skulle vilja se något test om 2 år i ett shot em up spel och se vad det skiljer sej då klart att det man tittar på idag ang. pris och fps mm skiljer sej en del "knappt märkbart men ändå" det du sk tänka på är vad du förväntar dej av din dator om 2 år ... inte idag.

Visa signatur

Thermaltake Armor-vista prem.64-
Asus Maximus Extreme,X38-Q9650 3,00GHz-Corsair TWIN3X 1600MHz DDR3,8GB-ATI 4870X2-3st Barracuda 7200.10 250GB SATA2.raid0-Cooler master real power pro 1250W-Razer barracuda AC-1 gaming ljudkort-Benq FP241W 24"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bad Habit:

Källa på det där? Ditt påstående är lögn (eller ja det är DITT påstående utan något belägg..) så länge du inte kan backa upp vet du

Tror bara du försöker övertyga dig själv om att du gjorde ett bra köp med din 6 kärniga workstation-maskin (som är till för redigering, cad, rendering etc etc) som du bara spelar med... Att rekommendera sandy bridge-e som spelmaskin är bara brist på kunskap.

När "framtiden" kommer (kanske ett par år, vad vet jag), så kommer sandy bridge-e vara gammal som gatan och överkörd av processorer för ett par tusen antagligen, precis som vi sett med ex i7 980 och sandy bridge 2600 som är snabbare i princip allt utom hårt trådade applikationer ala rendering etc.

Vill du jag skall ta ett print-screen när jag kör BF3?
Hur "backade" du upp ditt påstående i ditt förra inlägg då? Ja du är go du
Och jag behöver inte övertyga mig själv om någonting, herregud det är bara en dator du vet?

Och jag betackar mig för din synpunkter vad gäller mina kunskaper, för det vet du heller ingenting om, däremot kanske du skall se över dina egna kunskaper när du påstår att BF3 endast använder 4 kärnor?

Och vad gäller framtiden så kan vi bara sia, men utan någon som helst tvekan besitter dom sexkärninga processorerna ur SB-E serien överlägsen beräkningskraft jämfört med i5 2500k som redan idag går nästan fullt ut i endel spel, mao dax att köpa nytt

Visa signatur

GAMING: CPU: i7 8086k / NZXT Kraken X72 @ 5Ghz MB: ASUS ROG Maximus X Hero GPU: ASUS RTX STRIX 2080 Ti OC Minne: G.Skill Ripjaws V DDR4 32GB 3200Mhz PSU: Corsair HX1000i SSD1: M2 Samsung 970 PRO 1TB SSD2: M2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Phanteks EVOLV Styrdonen: ASUS ROG Strix Flare # Logitech G Pro Wireless Monitor: Asus ROG Swift PG279Q Sound: Steel Series Arctis Pro + Game DAC

WORKING: MacBook Pro 16 M1 MAX Styrdonen: Apple Magic Keyboard # Apple Magic Mouse 2 Monitor: Dell Ultrawide 49”

Permalänk
Skrivet av Gr8t:

Vill du jag skall ta ett print-screen när jag kör BF3?
Hur "backade" du upp ditt påstående i ditt förra inlägg då? Ja du är go du
Och jag behöver inte övertyga mig själv om någonting, herregud det är bara en dator du vet?

Och jag betackar mig för din synpunkter vad gäller mina kunskaper, för det vet du heller ingenting om, däremot kanske du skall se över dina egna kunskaper när du påstår att BF3 endast använder 4 kärnor?

Och vad gäller framtiden så kan vi bara sia, men utan någon som helst tvekan besitter dom sexkärninga processorerna ur SB-E serien överlägsen beräkningskraft jämfört med i5 2500k som redan idag går nästan fullt ut i endel spel, mao dax att köpa nytt

Så länge du inte har en enda källa, förutom dig själv har ditt påstående ingen validitet någonstans...
Kolla de länkar jag skickade, i7 2600 är oftast snabbare än sandy bridge e i spel.
Har 3 länkar med källor, hur många har du?

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Skrivet av Micmoc:

det skiljer 690kr imellan tex 1155. i7-2700K med Gigabyte GA-Z68AP-D3 VS 2011.Core i7-3820 med Gigabyte GA-X79-UD3 föe desssa 690 kr får du quad channel DDR3 istället för dualchannel och möjligheten att köra med flera grafikkort i PCIE 3.0 i x16 och inte halvera den ena porten till x8 samt att du har den senaste sockeln och att det kommer släppas en massa monster cpu:s i framtiden ? förstår inte problemet? sedan är det roligt när en del snackar om troll och släpper upp ett test som det skiljer typ 10fps i något spel..... käns ju genomtänkt att luta sej mot sådan fakta .... skulle vilja se något test om 2 år i ett shot em up spel och se vad det skiljer sej då klart att det man tittar på idag ang. pris och fps mm skiljer sej en del "knappt märkbart men ändå" det du sk tänka på är vad du förväntar dej av din dator om 2 år ... inte idag.

Dual och quad innebär 0 skillnad i spel, möjligvis några procent i rendering etc.
Sandy bridge har pciex3 och mitt moderkort klarar 16 + 16 + 8 iaf ...

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem

Är nästa mer intresserad av hur bf4 kommer se ut ... eller rent av bf5 LOL. att kriga om hur ett idag befintligt spel ser ut på en relativt ny processor och sockel är väl ganska ointressant. Under alla år jag har läst inlägg här har det visat sej att 80% har haft fel angående spelarkitektur och vad dom har haft stöd för mm i nästa generations spel.. Kolla physX tex. ha ha värsta floppen. man behöver inte kasta sand i ögonen på folk som inte tycker samma. det finns allt för många här på forumet som sätter sej på sina höga hästar och ser sitt skrivna ord som lag för andra ... shilla

Är övertygad om att speltillverkarna inte kör sitt eget lilla race när dom tillverkar sina spel utan dom ser vad som finns på marknaden och lägger in stöd för allt möjligt och riktar inte bara in sej på lågbudget segmentet :-)... nya spel fungerar som regel bättre på den senare hårdvaran ...... e inte det märkligt så säg

Peace. Micke

Visa signatur

Thermaltake Armor-vista prem.64-
Asus Maximus Extreme,X38-Q9650 3,00GHz-Corsair TWIN3X 1600MHz DDR3,8GB-ATI 4870X2-3st Barracuda 7200.10 250GB SATA2.raid0-Cooler master real power pro 1250W-Razer barracuda AC-1 gaming ljudkort-Benq FP241W 24"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bad Habit:

Dual och quad innebär 0 skillnad i spel, möjligvis några procent i rendering etc.
Sandy bridge har pciex3 och mitt moderkort klarar 16 + 16 + 8 iaf ...

Jo jag vet men det verkar som någon låst fast sej i nuet
Har läst en massa test och länkar och som jag sa ... det skiljer sej en del i tester men inget jag skulle hoppa ifrån en bro för den lilla skillnaden det gör i dessa tester gör nästan det till ..... en smaksak vad man föredrar, vill man även multitaska och inte bara spela spel är valet mer intressant.

Visa signatur

Thermaltake Armor-vista prem.64-
Asus Maximus Extreme,X38-Q9650 3,00GHz-Corsair TWIN3X 1600MHz DDR3,8GB-ATI 4870X2-3st Barracuda 7200.10 250GB SATA2.raid0-Cooler master real power pro 1250W-Razer barracuda AC-1 gaming ljudkort-Benq FP241W 24"

Permalänk
Medlem
Skrivet av 4.0:

Har en känsla av att en överklockad 2500k aldrig flaskar i dagens spel, oavsett inställningar. En i5 750 på 4GHz gör ju fortfarande ett riktigt bra jobb för en vanlig hemma gamer. Fan, tom en överklockad Q9550 pallar nog av att "maxa" BF3 efter dagens standarder.

Jag har en Q9550 som har varit överklockad men är för tillfället inte det, för den är så satans bra original. Maxar BF3 med Q9550 och ett Zotac GTX470

Visa signatur

Intel Core i5 2500K@4.5GHz, Noctua NH-D14, Gigabyte GeForce GTX 980 Ti 6GB G1, Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP, FSP Aurum 750W 80+ Gold Modulär

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xfmimd:

Klockade jag ner den så så stängde den av sig tidigare xD

Låter som Du inte har en blekaste aning om hur man överklockar något så det är stabilt.

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Skrivet av Micmoc:

Är nästa mer intresserad av hur bf4 kommer se ut ... eller rent av bf5 LOL. att kriga om hur ett idag befintligt spel ser ut på en relativt ny processor och sockel är väl ganska ointressant. Under alla år jag har läst inlägg här har det visat sej att 80% har haft fel angående spelarkitektur och vad dom har haft stöd för mm i nästa generations spel.. Kolla physX tex. ha ha värsta floppen. man behöver inte kasta sand i ögonen på folk som inte tycker samma. det finns allt för många här på forumet som sätter sej på sina höga hästar och ser sitt skrivna ord som lag för andra ... shilla

Är övertygad om att speltillverkarna inte kör sitt eget lilla race när dom tillverkar sina spel utan dom ser vad som finns på marknaden och lägger in stöd för allt möjligt och riktar inte bara in sej på lågbudget segmentet :-)... nya spel fungerar som regel bättre på den senare hårdvaran ...... e inte det märkligt så säg

Peace. Micke

Det var inte det diskussionen handlade om. Att ge rekommendationer om sandy bridge e som spelmaskin är bara dumt, om spel är det primära som datorn ska användas till. Har redan länkat massa som bevisar att i7 2500/2600/2700 är ett bättre alternativ då den är billigare och oftast snabbare än sandy bridge e. Då spelar inte det någon roll om diskussioner om quad channel någon roll (har funnits åtskilliga diskussioner om tri channel med x58, som bevisligen gav 0 ökning i något. Pci lanes har sandy bridge (ej e) så det räcker och blir över. Mer än 16+16+8 kan väl knappast en normal gamer behöva? Lär ju bli microstuttering satan med 3 eller 4 kort...

Speltillverkare har sin marknad på konsolsidan, och de flesta spel utvecklas därefter. Så kommer det antagligen vara och kanske förbli framöver av alla rapporter att döma. Dvs, det knappa stödet för 4 kärnor kommer att hålla i sig, (de flesta nyttjar fortfarande bara 2 eller 3 och bygger mer på grafikkorten.)

Yo, Chilla du om du vill

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Skrivet av DaBone:

i5 2500K om du är en vanlig hemma gamer, utan större krav än att det ska flyta.

i7 3820 och du ska ha flera grafikkort och har större krav på PCI-E bandbredd, quad-channel RAM, funktionalitet, portar, etc.. då moderkorten till denna är bättre. Men dyrare..

Vadå "i5 2500K om du är en vanlig hemma gamer, utan större krav än att det ska flyta."? Ska du spela(vilket spel som helst) så kommer du få marginell skillnad i FPS mellan en 2500k och t.ex en 3960X.

Visa signatur

Lian Li pc_A05fn, Corsair H80/NF F12 PNP, Intel 330 180GB, Asus p8p67 WS revolution, Intel i5 2500k, WD green 2TB, 16GB Corsair vengeance 4x4GB CL9 LP, Palit GTX 670 2GB, Corsair AX860

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gr8t:

Vill du jag skall ta ett print-screen när jag kör BF3?
Hur "backade" du upp ditt påstående i ditt förra inlägg då? Ja du är go du
Och jag behöver inte övertyga mig själv om någonting, herregud det är bara en dator du vet?

Och jag betackar mig för din synpunkter vad gäller mina kunskaper, för det vet du heller ingenting om, däremot kanske du skall se över dina egna kunskaper när du påstår att BF3 endast använder 4 kärnor?

Och vad gäller framtiden så kan vi bara sia, men utan någon som helst tvekan besitter dom sexkärninga processorerna ur SB-E serien överlägsen beräkningskraft jämfört med i5 2500k som redan idag går nästan fullt ut i endel spel, mao dax att köpa nytt

Till att börja med så använder sig BF3 av 4 kärnor (ENDAST). Sex eller fler kärnor används inte i något spel i huvudtaget. Sedan att du verkar ha gett dig in på att SB-E är bättre än SB i spel gör ju inte saken bättre. Det finns massvis med källor som visar att 2500k faktiskt presterar likvärdigt ibland bättre än SB-E som faktiskt är framtagen för videorendering och multitrådade applikationer. Baserat på dina kommentarer så kan man få en bild över dina kunskaper.. som är iaf om man ska tro dina kommentarer, ganska enkelsidiga och tjuriga. SB-E är inte överlägsen 2500K ur TS perspektiv och dina kommentarer låter mer som ett desperat försök att försvara ditt ev. köp av SB-e. Det är ändå i grund och botten samma arkitektur på både SB och SB-E.

Skrivet av DaBone:

i5 2500K om du är en vanlig hemma gamer, utan större krav än att det ska flyta.

i7 3820 och du ska ha flera grafikkort och har större krav på PCI-E bandbredd, quad-channel RAM, funktionalitet, portar, etc.. då moderkorten till denna är bättre. Men dyrare..

Quad-Channel ger nästan ingen som helst prestandavinst i spel. PCI-E bandbredden är i stortsett den samma på LGA2011 och inte ens då maxar Grafikkorten bandbredden på långa vägar.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Bad Habit, om alla skulle lyssna på sånna som dig hade vi fortfarande suttit med Pentium 3..
Självklart skall man köpa för framtiden, inte bara vad som behövs just nu, gött med lite headroom

Och bara så du vet så ger tri-sli minsta möjliga MS i dem allra flesta fallen.

Ps. Jag får jante-känsla när jag läser dina inlägg, riktigt trist, du borde lyssna på Micmoc och chilla lite..

Visa signatur

GAMING: CPU: i7 8086k / NZXT Kraken X72 @ 5Ghz MB: ASUS ROG Maximus X Hero GPU: ASUS RTX STRIX 2080 Ti OC Minne: G.Skill Ripjaws V DDR4 32GB 3200Mhz PSU: Corsair HX1000i SSD1: M2 Samsung 970 PRO 1TB SSD2: M2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Phanteks EVOLV Styrdonen: ASUS ROG Strix Flare # Logitech G Pro Wireless Monitor: Asus ROG Swift PG279Q Sound: Steel Series Arctis Pro + Game DAC

WORKING: MacBook Pro 16 M1 MAX Styrdonen: Apple Magic Keyboard # Apple Magic Mouse 2 Monitor: Dell Ultrawide 49”

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gr8t:

Bad Habit, om alla skulle lyssna på sånna som dig hade vi fortfarande suttit med Pentium 3..
Självklart skall man köpa för framtiden, inte bara vad som behövs just nu, gött med lite headroom

Och bara så du vet så ger tri-sli minsta möjliga MS i dem allra flesta fallen.

Ps. Jag får jante-känsla när jag läser dina inlägg, riktigt trist, du borde lyssna på Micmoc och chilla lite..

Alla märker inte av MS heller. Sedan att Tri-Sli skulle vara någon superlösning för de som faktiskt upplever MS tror jag inte heller riktigt på. Finns ett par trådar gjorda av folk som faktiskt lider av MS fast de har tre kort i CF/SLI.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Skrivet av Gr8t:

Bad Habit, om alla skulle lyssna på sånna som dig hade vi fortfarande suttit med Pentium 3..
Självklart skall man köpa för framtiden, inte bara vad som behövs just nu, gött med lite headroom

Och bara så du vet så ger tri-sli minsta möjliga MS i dem allra flesta fallen.

Ps. Jag får jante-känsla när jag läser dina inlägg, riktigt trist, du borde lyssna på Micmoc och chilla lite..

Hade alla varit som du hade alla haft superduper extreme yo datorer för 50k som belastas 1% av det man slänger till dem. Om du ser i sign vad jag har, så är det rätt nya grejer ;)... Älskar teknik och lägger alldeles för mycket pengar på det, men blir irriterad när människor med för lite kunskap rekommenderar workstationdatorer till en gamer...

Lyft inte över idiotin på mig nu tack, och sluta försvara x79 gamern...

Kolla mina länkar från reviews från swec så kan ni faktiskt med egna ögon se, och faktiskt höra av videoreviewn att sandy bridge e inte är tänkt att användas för en med prio på gaming. Tror du är ett troll om du tror jag är "avundsjuk".

Edit: Ser att du har en x79, så är ju förståeligt att du försvarar plattformen ...

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micmoc:

det skiljer 690kr imellan tex 1155. i7-2700K med Gigabyte GA-Z68AP-D3 VS 2011.Core i7-3820 med Gigabyte GA-X79-UD3 föe desssa 690 kr får du quad channel DDR3 istället för dualchannel och möjligheten att köra med flera grafikkort i PCIE 3.0 i x16 och inte halvera den ena porten till x8 samt att du har den senaste sockeln och att det kommer släppas en massa monster cpu:s i framtiden ? förstår inte problemet? sedan är det roligt när en del snackar om troll och släpper upp ett test som det skiljer typ 10fps i något spel..... käns ju genomtänkt att luta sej mot sådan fakta .... skulle vilja se något test om 2 år i ett shot em up spel och se vad det skiljer sej då klart att det man tittar på idag ang. pris och fps mm skiljer sej en del "knappt märkbart men ändå" det du sk tänka på är vad du förväntar dej av din dator om 2 år ... inte idag.

Förstår inte riktigt vad du menar, 1155 stödjer inte quad channel minnen samt att med det moderkortet kommer man bara få ut x16+x4 i sli/cf. Vilket får mig att tro att du menar köra på 2011 och köpa quad channel samt x16+x16 config. Men 2011 kombon kostar 600kr mer inte mindre.

OT: Personligen hade jag väntat på ivy-bridge releasen

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xael:

Förstår inte riktigt vad du menar, 1155 stödjer inte quad channel minnen samt att med det moderkortet kommer man bara få ut x16+x4 i sli/cf. Vilket får mig att tro att du menar köra på 2011 och köpa quad channel samt x16+x16 config. Men 2011 kombon kostar 600kr mer inte mindre.

OT: Personligen hade jag väntat på ivy-bridge releasen

De flesta moderkorten med 1155 socket kör med x8+x8 vid CF lösning. Inte x16 + x4 vilket i teorin ger enbart 2-4% prestandaförlust SOM MEST. Quad channel gör ABSOLUT och jag repeterar (igen) ABSOLUT ingenting till att höja prestandan när det kommer till spelande. Vissa här inne verkar ha glömt vad TS ska ha datorn till. Det är för ENBART SPELANDE. Då är 1155 en socket som är svårslagen.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

De flesta moderkorten med 1155 socket kör med x8+x8 vid CF lösning. Inte x16 + x4 vilket i teorin ger enbart 2-4% prestandaförlust SOM MEST. Quad channel gör ABSOLUT och jag repeterar (igen) ABSOLUT ingenting till att höja prestandan när det kommer till spelande. Vissa här inne verkar ha glömt vad TS ska ha datorn till. Det är för ENBART SPELANDE. Då är 1155 en socket som är svårslagen.

Orkade du bara läsa halva posten? Läs det jag citerade, det moderkortet han pratade om kör på x16+x4 config dessutom rekommenderade jag inte ens att han skulle köpa quad channel då jag skrev "OT: Personligen hade jag väntat på ivy-bridge releasen". Vissa här inne verkar ha glömt hur man läser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Till att börja med så använder sig BF3 av 4 kärnor (ENDAST). Sex eller fler kärnor används inte i något spel i huvudtaget. Sedan att du verkar ha gett dig in på att SB-E är bättre än SB i spel gör ju inte saken bättre. Det finns massvis med källor som visar att 2500k faktiskt presterar likvärdigt ibland bättre än SB-E som faktiskt är framtagen för videorendering och multitrådade applikationer. Baserat på dina kommentarer så kan man få en bild över dina kunskaper.. som är iaf om man ska tro dina kommentarer, ganska enkelsidiga och tjuriga. SB-E är inte överlägsen 2500K ur TS perspektiv och dina kommentarer låter mer som ett desperat försök att försvara ditt ev. köp av SB-e. Det är ändå i grund och botten samma arkitektur på både SB och SB-E.

Jaha en till som gått på den stora myten att BF3 inte använder mer än 4 kärnor, aja en vacker dag kommer ni säkert att förstå att så ligger det inte till, ni kan ju prova Googla

Tjurig tycker inte jag är, jag vidhåller bara vid fakta som du inte kunnat tillgodogöra dig ännu, men lugn du är inte ensam, många här på Sweclockers verkar tro samma sak..

Och vart har jag påstått att SB-E generellt är bättre i spel motför SB? - Nonsens, däremot anser jag det Vansinne att rekomendera en 2500k idag när flertrådade spel har börjat göra intåg på allvar.., dessutom kostar en LGA2011 rigg med en 3820 bara några fjuttiga hundralappar mer, vad är det att fundera på?

LGA2011 är framtagen för maximal prestanda i allehanda krävande program, till vad och hur man sedan själv väljer att använda det hör knappast hit?
Borde funka bra som htpc också?

Och vad är det med Sweclockers egentligen? Försvara sina inköp? Varför skall man göra det?

Jag har klargjort fakta för TS, nu är det upp till honom att värdera den och ta ett besluta om vad han ska köpa.

Visa signatur

GAMING: CPU: i7 8086k / NZXT Kraken X72 @ 5Ghz MB: ASUS ROG Maximus X Hero GPU: ASUS RTX STRIX 2080 Ti OC Minne: G.Skill Ripjaws V DDR4 32GB 3200Mhz PSU: Corsair HX1000i SSD1: M2 Samsung 970 PRO 1TB SSD2: M2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Phanteks EVOLV Styrdonen: ASUS ROG Strix Flare # Logitech G Pro Wireless Monitor: Asus ROG Swift PG279Q Sound: Steel Series Arctis Pro + Game DAC

WORKING: MacBook Pro 16 M1 MAX Styrdonen: Apple Magic Keyboard # Apple Magic Mouse 2 Monitor: Dell Ultrawide 49”

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gr8t:

Jaha en till som gått på den stora myten att BF3 inte använder mer än 4 kärnor, aja en vacker dag kommer ni säkert att förstå att så ligger det inte till, ni kan ju prova Googla

Tjurig tycker inte jag är, jag vidhåller bara vid fakta som du inte kunnat tillgodogöra dig ännu, men lugn du är inte ensam, många här på Sweclockers verkar tro samma sak..

Och vart har jag påstått att SB-E generellt är bättre i spel motför SB? - Nonsens, däremot anser jag det Vansinne att rekomendera en 2500k idag när flertrådade spel har börjat göra intåg på allvar.., dessutom kostar en LGA2011 rigg med en 3820 bara några fjuttiga hundralappar mer, vad är det att fundera på?

LGA2011 är framtagen för maximal prestanda i allehanda krävande program, till vad och hur man sedan själv väljer att använda det hör knappast hit?
Borde funka bra som htpc också?

Och vad är det med Sweclockers egentligen? Försvara sina inköp? Varför skall man göra det?

Jag har klargjort fakta för TS, nu är det upp till honom att värdera den och ta ett besluta om vad han ska köpa.

LA2011 kostar mer men presterar mindre i vissa fall än 1155. Sedan om han vill ha flertrådar, väljd då en 2600k som stödjer HT? Att rekommendera SB-E är ju bara idiotiskt. LGA2011 är framtagen för FLERTRÅDADE APPLIKATIONER som tex. Photoshop. INTE spel. Sedan är det inte fakta det du har frambringat utan teorier och gissningar.

Lite som att rekommendera en skördetröska för att cruisa omkring på landsvägar eller en minibuss för att plöja åkern.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk

Hej jag (skaparen av tråden) har läst allt nytt här, Väldigt många olika åsikter. Jag som är ''n00b'' när get gäller vad som är bra till datorn jag tänker mig: http://www.inet.se/kundvagn/visa/1671053/2012-04-08 så jag kan uppgradera till GTX 680 SLI när det behövs.
Men jag kan inte förstå, Min kompis köpte en dator för 7k/8k på komplett en ''AMD FX-6100 6-Core Processor Socket- AM3+, 3.3Ghz'' och ''Sapphire Radeon HD 6870 1GB GDDR5 PCI-Express 2.1'' Och han klarar maxa bf3 utan problem, så hur skulle någon av i5 2500k/i7 2600k/ i7 2700k ha problem med att maxa bf3? Men jaja jag har tänkt mig detta: http://www.inet.se/kundvagn/visa/1671053/2012-04-08 Ge mig gärna någon idé om vad jag kan få bättre för samma pris eller något? (datorn max 14000kr Tack

/ Valter

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Välj verkligen inte 3820 iallafall utan vänta på Ivy Bridge som alexbriss sade.

Sikta på en 3570K eller 3770K om du vill lägga de extra pengerna. För prestandaskillnaden mellan dom är obefintlig vid gaming.

Hur vet du att prestandaskillnaden mellan 3570K och 3770K är obefintlig vid gaming? Jag har beställt hem ett gtx 680 men väntar att beställa resten eftersom jag väntar på Ivy Bridge. Jag spelar endast i 2560x1600, så du menar att ja inte kommer få mer fps med 3770k än med 3570k (båda överklockade) ??

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Brisingar:

Hej jag (skaparen av tråden) har läst allt nytt här, Väldigt många olika åsikter. Jag som är ''n00b'' när get gäller vad som är bra till datorn jag tänker mig: http://www.inet.se/kundvagn/visa/1671053/2012-04-08 så jag kan uppgradera till GTX 680 SLI när det behövs.
Men jag kan inte förstå, Min kompis köpte en dator för 7k/8k på komplett en ''AMD FX-6100 6-Core Processor Socket- AM3+, 3.3Ghz'' och ''Sapphire Radeon HD 6870 1GB GDDR5 PCI-Express 2.1'' Och han klarar maxa bf3 utan problem, så hur skulle någon av i5 2500k/i7 2600k/ i7 2700k ha problem med att maxa bf3? Men jaja jag har tänkt mig detta: http://www.inet.se/kundvagn/visa/1671053/2012-04-08 Ge mig gärna någon idé om vad jag kan få bättre för samma pris eller något? (datorn max 14000kr Tack

/ Valter

Maxa BF3? Med ett singelkort? Jag tror det när jag ser det. 6870 med 1GB i vram kommer att få slut på minne redan i high om han drar på för mycket. Det verkar finnas en liten missuppfattning vad "Maxa" betyder. Att man maxar BF3 betyder att allt är på Ultra med AA på. Det krävs att två GTX 580 jobbar för fullt. Att ett midrange kort skulle göra det på en singelgpu är omöjligt. Annars ser länken bra ut. Om du vill ha HT så är i7 2600k att föredra.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brisingar:

Hej jag (skaparen av tråden) har läst allt nytt här, Väldigt många olika åsikter. Jag som är ''n00b'' när get gäller vad som är bra till datorn jag tänker mig: http://www.inet.se/kundvagn/visa/1671053/2012-04-08 så jag kan uppgradera till GTX 680 SLI när det behövs.
Men jag kan inte förstå, Min kompis köpte en dator för 7k/8k på komplett en ''AMD FX-6100 6-Core Processor Socket- AM3+, 3.3Ghz'' och ''Sapphire Radeon HD 6870 1GB GDDR5 PCI-Express 2.1'' Och han klarar maxa bf3 utan problem, så hur skulle någon av i5 2500k/i7 2600k/ i7 2700k ha problem med att maxa bf3? Men jaja jag har tänkt mig detta: http://www.inet.se/kundvagn/visa/1671053/2012-04-08 Ge mig gärna någon idé om vad jag kan få bättre för samma pris eller något? (datorn max 14000kr Tack

/ Valter

Din kompis kan definitivt inte "maxa" BF3. Med ett 6870 grafikkort kommer han kunna köra på medium / high @ 60FPS @ 1080P.

Ditt paket ser bra ut, jag antar att du fortfarande tänker vänta på Ivy Bridge? De kommer möjligtvis att släppas i slutet av denna månad, och bör ge lite mer prestanda för pengarna än 2600K etc.

Permalänk

Aja, Vad jag sätt så är allt maxat men jaja ingen stor deal... men jag måste vänta på GTX 680 ändå så jag kan lika bra vänta på Ivy Bridge, Men det kommer gå med 2 st GTX 680 på det moderkortet? Och även med 1 kan jag Maxa BF3? (med i7 2700k eller Ivy Bridge?)

Tack

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Bad Habit:

Och en post igen, ÅH GUUUD VAD EN ÖVERKLOCKAD SANDY PRESTERAR!!!

Att förtydliga; nej du behöver inte ens klocka cpu för att få bra fps om du har snabbt graffekort...

http://www.benchzone.com/page.php?al=gaming_performance_part1...

O herregud vad det gör skillnad!
När jag överklockade min 1100T till 4.0GHz och körde benchmark på Mafia 2 så fick jag 1FPS mer än utan OC med 560 Ti men med en överklockad 2600K så får man ungefär 10FPS mer! Intel here I come!

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Brisingar:

Aja, Vad jag sätt så är allt maxat men jaja ingen stor deal... men jag måste vänta på GTX 680 ändå så jag kan lika bra vänta på Ivy Bridge, Men det kommer gå med 2 st GTX 680 på det moderkortet? Och även med 1 kan jag Maxa BF3? (med i7 2700k eller Ivy Bridge?)

Tack

Nej du kan inte maxa BF3 med ett GTX 680. Varken med eller utan Ivy Bridge, eftersom GPU:n inte klarar av det. Ja moderkortet stödjer SLI/CF och har därför två eller fler PCI-E x16 2.0/3.0 portar.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Tumnus:

Nej du kan inte maxa BF3 med ett GTX 680. Varken med eller utan Ivy Bridge, eftersom GPU:n inte klarar av det. Ja moderkortet stödjer SLI/CF och har därför två eller fler PCI-E x16 2.0/3.0 portar.

Ursäkta?! Det är klart att man kan maxa BF3 med ett GTX 680 på 60+ FPS och min 45, vad har du tagit?!

Källa: http://www.youtube.com/watch?v=Knw1TCxsLmc

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈