Ny trojan krypterar filer – kräver pengar för lösenordet

Permalänk
Inaktiv

Gött att ha Mac

Permalänk
Medlem

Tror knappast de bemödar sig med att skicka ut lösenord när de väl fått pengarna. Vad skulle de tjäna på det? Det är knappast hederliga människor som gör sådana grejer för annars hade de inte gjort viruset till att börja med...

Permalänk
Medlem

Det hade varit intressant att få reda på hur mycket diñeros skurkarna får in på detta. Att surfa i en windowsmiljö och lägga viktiga data på en windowspartition verkar ha någon slags äventyrlig tjusning som övergår mitt ringa förstånd.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Skrivet av anon142735:

Gött att ha Mac

Hur gött är det?

Visa signatur

oniichaNj@rizon, freenode, oftc, m.fl

Permalänk
Medlem

Det troligaste är väl att det bara är en slumpgenerad nyckel, dvs att ingen kan dekryptera filerna? Varför skulle man riskera ett gemensamt lösenord, så att programmet kan oskadliggöras genom att det räcker med att en person knäcker det?

Permalänk
Medlem

Jag har heller inte använt ett antivirus sen creation of Vista och jag har aldrig råkat ut för ett virus sen msblast.exe och det var i XP tiden det.

Om man vet vad man laddar ner.
Om man håller reda på vilka sidor man besöker.
Om man ser till att inte öppna idiotiska emails som lyder "YO WHATSUP SON I TOOK THESE PICZ ON MY VACATION U WANT IT? GO DOWNLOAD THIS"
Och så vidare;

så löser det sig att slippa betala eller vad man nu gör för att ha ett antivirus.

Har aldrig råkat ut för hackat konto, pengar taget från kontot eller artikelns liknande virus.

In my honest opinion, så är antivirus mer waste of money än Apples produkter (förutom Ipod <3).

Dock vet jag inte hur framtidens virus kommer att vara. Men kan säga från min upplevelse att man borde inte ha det sålänge man har kontroll över sin dator.

Permalänk
Medlem

F-secure säger detta:
"The encryption used by this trojan is not as complex as some other ransomware we've analyzed, such as Gpcode. Investigations to determine if its encryption can be cracked are ongoing."

Hoppas, för de som är drabbade, att de har rätt.

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem

Hur sker betalning till skurkarna? Borde väl vara det bästa sättet att spåra förövarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon142735:

Gött att ha Mac

Hur så?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Skrivet av Nixzore:

Hur sker betalning till skurkarna? Borde väl vara det bästa sättet att spåra förövarna.

Misstänker anonym paypal.

Visa signatur

oniichaNj@rizon, freenode, oftc, m.fl

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Tror knappast de bemödar sig med att skicka ut lösenord när de väl fått pengarna. Vad skulle de tjäna på det? Det är knappast hederliga människor som gör sådana grejer för annars hade de inte gjort viruset till att börja med...

Dom skulle ju tjäna på det.
Anders säger på jobbet att han blev hackad, Martin hör detta och säger till honom att han betalade och fick sedan lösenordet på email och kan nu använda sig av datorn som normalt.
Sånt sprider sig snabbt och 450kr är en liten summa för att kunna behålla allt på datorn.

Men troligen så ligger det kvar något när dom väl skrivit in lösenordet.
Keyloggers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Borde det inte vara "enkelt" att ta sig in i filerna igen (bruteforce).

Beror sig lite på, såg ett föredrag där en klurade fram en inloggnings-cookie på Facebook. Det började med en 160-bitars sträng som skulle ta 500 miljoner år att knäcka men han lyckades genom att klura ut hur den skapades, korta ner den till enbart 20 bitar som går att knäcka på en dag. Det hela beror alltså på hur avancerat viruset är.

Permalänk
Medlem

Backup + klicka inte på allt som blinkar = Win.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sammyc51:

Jag har heller inte använt ett antivirus sen creation of Vista och jag har aldrig råkat ut för ett virus sen msblast.exe och det var i XP tiden det.

Om man vet vad man laddar ner.
Om man håller reda på vilka sidor man besöker.
Om man ser till att inte öppna idiotiska emails som lyder "YO WHATSUP SON I TOOK THESE PICZ ON MY VACATION U WANT IT? GO DOWNLOAD THIS"
Och så vidare;

så löser det sig att slippa betala eller vad man nu gör för att ha ett antivirus.

Har aldrig råkat ut för hackat konto, pengar taget från kontot eller artikelns liknande virus.

In my honest opinion, så är antivirus mer waste of money än Apples produkter (förutom Ipod <3).

Dock vet jag inte hur framtidens virus kommer att vara. Men kan säga från min upplevelse att man borde inte ha det sålänge man har kontroll över sin dator.

Spelar du spel där du kopplas mot spelaren så kan du bli infekterad den vägen.
Youtube, Aftonbladet tom Sweclockers kan bli infekterade och så fort du gå på hemsidan så laddas det ner något skit och wipps så har du något.

Har du inget antivirus så vet du ju inte om du har fått något!
Har du ett antivirus så vet du ju inte till 100% om du är infekterad heller

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av anon142735:

Gött att ha Mac

Japp otroligt skönt...
http://www.idg.se/2.1085/1.442878/antivirusprogram-for-mac-ok...
http://www.idg.se/2.1085/1.427343/har-ar-alla-virushoten-mot-...
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=143519
https://www.flashback.org/t1838699
http://www.nbcsandiego.com/blogs/press-here/600000-Virus-Proo...

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Sammyc51:

Jag har heller inte använt ett antivirus sen creation of Vista och jag har aldrig råkat ut för ett virus sen msblast.exe och det var i XP tiden det.

Om man vet vad man laddar ner.
Om man håller reda på vilka sidor man besöker.
Om man ser till att inte öppna idiotiska emails som lyder "YO WHATSUP SON I TOOK THESE PICZ ON MY VACATION U WANT IT? GO DOWNLOAD THIS"
Och så vidare;

så löser det sig att slippa betala eller vad man nu gör för att ha ett antivirus.

Har aldrig råkat ut för hackat konto, pengar taget från kontot eller artikelns liknande virus.

In my honest opinion, så är antivirus mer waste of money än Apples produkter (förutom Ipod <3).

Dock vet jag inte hur framtidens virus kommer att vara. Men kan säga från min upplevelse att man borde inte ha det sålänge man har kontroll över sin dator.

eller så kör man med avast free, win-win

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markthegreat:

Touche

Permalänk
Medlem

Jag sparar allt viktigt på en extern disk samt i cloud dock är det väl bara en fråga innan föräldrar, mor-, eller farföräldrar drar på sig detta...

Visa signatur

Dubstep, hjärndöd musik för en hjärndöd generation

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Spelar du spel där du kopplas mot spelaren så kan du bli infekterad den vägen.
Youtube, Aftonbladet tom Sweclockers kan bli infekterade och så fort du gå på hemsidan så laddas det ner något skit och wipps så har du något.

Har du inget antivirus så vet du ju inte om du har fått något!
Har du ett antivirus så vet du ju inte till 100% om du är infekterad heller

Har du källa på detta? Tvivlar på att Aftonblaskan, Youtube eller sweclockers skulle sprida virus...

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Medlem

detta virus är dock inte nytt... min nätverks lärare på skolan fick en elev med detta virus för ett antal år sedan.
han försökte knäcka krypteringen på bilder mm som skulle sparas, men det gick inte väga

Permalänk
Skrivet av Sammyc51:

Jag har heller inte använt ett antivirus sen creation of Vista och jag har aldrig råkat ut för ett virus sen msblast.exe och det var i XP tiden det.

Om man vet vad man laddar ner.
Om man håller reda på vilka sidor man besöker.
Om man ser till att inte öppna idiotiska emails som lyder "YO WHATSUP SON I TOOK THESE PICZ ON MY VACATION U WANT IT? GO DOWNLOAD THIS"
Och så vidare;

så löser det sig att slippa betala eller vad man nu gör för att ha ett antivirus.

Har aldrig råkat ut för hackat konto, pengar taget från kontot eller artikelns liknande virus.

In my honest opinion, så är antivirus mer waste of money än Apples produkter (förutom Ipod <3).

Dock vet jag inte hur framtidens virus kommer att vara. Men kan säga från min upplevelse att man borde inte ha det sålänge man har kontroll över sin dator.

Måste man ladda ner eller gå in på någon sida för att ett virus från ett email ska kunna skada datorn?

Visa signatur

Datorer är som människor, det är insidan som räknas

Permalänk

Att skaffa antivirus som en del säger är ingen dum idé, det borde alla ha för att förhindra spridning av maskar och virus på internet. ännu viktigare är det att ha backup på sina viktiga filer. Backup är inte bara för hårddisk-kracher (det har man RAID för att skydda sig mot) utan just för sådana här tillfällen.

Visa signatur

Citera mig gärna om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem

Varför förbjuder de användande av iPad, det lär väl inte kunna spridas från PC till iPad?

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk

Man kan inte bli infekterad bara genom att gå in på en sida. Om sidan har en så kallad "java drive-by" måste du fortfarande acceptera en liten ruta innan du blir infekterad.

Antivirusprogram är i stort sätt värdelösa då man kan kryptera sina virus för typ 5$ (eller göra det själv om man är lite kunnig).

Permalänk
Avstängd

Okej.. Det var inte vidare svårt att fixa detta iofs.

1. Starta datorn i felsäkert läge med command prompt
2. Skriv rstrui.exe och kör system restore en vecka bak i tiden.
3. Solved.

Permalänk
Skrivet av spot_1337:

Man kan inte bli infekterad bara genom att gå in på en sida. Om sidan har en så kallad "java drive-by" måste du fortfarande acceptera en liten ruta innan du blir infekterad.

Antivirusprogram är i stort sätt värdelösa då man kan kryptera sina virus för typ 5$ (eller göra det själv om man är lite kunnig).

Jodå, man kan bli infekterad av att besöka hemsidor. Exploits i Java finns faktiskt.
Det går även att få Javascript att exekvera filer lokalt [källa behövs]

Visa signatur

oniichaNj@rizon, freenode, oftc, m.fl

Permalänk
Medlem
Skrivet av spot_1337:

Antivirusprogram är i stort sätt värdelösa då man kan kryptera sina virus för typ 5$ (eller göra det själv om man är lite kunnig).

Det där är en sanning med modifikation: krypterings motorn kan ibland uptäckas. Polymorfiska virus däremot... glhf med dem antivirus. Iaf vad det fallet när jag läste datasäkerhet.

Visa signatur

Chasi: Thermaltake XaserVI LBNS | Mobo: P9X79 PRO
Cpu: SB-E 3930k 4.8ghz @ 1.34v | Kylning: 2x Laing DCC, EK supreme HF Cu, 45*60cm nissan bilkylare.
Ram: 6x4GB G.skill 2133mhz cl11 | Disk: Samsung 830 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av spot_1337:

Man kan inte bli infekterad bara genom att gå in på en sida. Om sidan har en så kallad "java drive-by" måste du fortfarande acceptera en liten ruta innan du blir infekterad.

Antivirusprogram är i stort sätt värdelösa då man kan kryptera sina virus för typ 5$ (eller göra det själv om man är lite kunnig).

Njä. Det beror på om webläsaren du använder/något addon har något säkerhetshål. Du skulle t.o.m. kunna få skit på datorn genom någon flash-reklam här på Sweclockers.

Och vad jag vet så söker antivirusprogram även igenom datan när programmet har laddats in i minnet, och där kan det inte vara krypterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Spelar du spel där du kopplas mot spelaren så kan du bli infekterad den vägen.
Youtube, Aftonbladet tom Sweclockers kan bli infekterade och så fort du gå på hemsidan så laddas det ner något skit och wipps så har du något.

Har du inget antivirus så vet du ju inte om du har fått något!
Har du ett antivirus så vet du ju inte till 100% om du är infekterad heller

Fast jag hade väl då märkt att datorn eller något konto som dom nu har fått tag i börjar bete sig konstigt under alla dessa år jag inte haft antivirus.

Tror inte ett virus bara gömmer sig i datorn, gör absolut ingenting. Vad är då meningen med virus om man inte vill tjäna något på det?