Är pirater i regel intellektuellt underlägsna?

Permalänk

Jag tror inte pirater är grundprobmelet här. Problemet är att gamlingarna i en branch vill att det ska vara så som det alltid varit men dom har nu insett att minst 90% av dom är helt överflödiga, deras jobb är överflödiga, och nästan alla unga nykomlingar vill ha deras platser och göra saker på ett helt annat sätt. Xenofobi heter det, rädsla för framtiden och förändring.

Många har lagt miljontals kronor på utrustning och studios. Självklart tar det då emot när någon med en laptop kan göra exakt samma sak. Och dessutom göra det nästan gratis.

Om man skyller allt på pirater så blir allt bra för pirater är ju oftast unga, och då förlorar unga legitimitet, guilt by association. Och man kan då fortsätta en stund till med sina föråldrade affärsmetoder som hade ett bäst före datum på mitten av 70-talet.

Visa signatur

Has anyone really been far even as decided to use even go want to do look more like?

Dem har köpt varsin studs matta. Dem köpte ochså en katt och döpte hon till maria. Katten tycker att det är kul och hoppa studs matta.

Permalänk
Medlem

Jag skulle köpa en fysisk CD-skiva till morsan i julas. Jag var lite sent ute & tänkte plocka upp
den på vägen dit. (Tranås, Mjölby & Motala) - Hur tror ni det gick?

Hittade ingenstans i Tranås eller Mjölby som sålde köpe-skivor alls
& sen hittade jag bara ICA i Motala som säljer CD ö.h.t. Det finns enligt rykten en (1) skivaffär i Linköping.

För mig känns det som att branschen har lagt ner & tror att de ska få pengar ändå.

Edit/

Vissa bensinmackar har ju lite musik förstås. Många har ju fortfarande CD-spelare i bilen.
Själv har jag en VW original SD-kortläsare i min bil, enda gången jag stoppar i en skiva är när jag
uppdaterar navi-kartorna (från TPB ofc) en gång om året eller så ..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alakai:

I andra posten.

Du är ett riktigt troll du Alakai

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bacon:

Du är ett riktigt troll du Alakai

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

-

Permalänk
Medlem

Som vanligt är det väldigt roligt och lärorikt att se MBY argumentera mot någon som är envis.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det här är ju väldigt enkelt, en vara är inte vär mer än konsumenterna är villiga att betala för den. Att saluföra en produkt och tro sig ha rätt att tjäna pengar på denna är inte hur verkligheten ser ut. Det är egentligen inte relevant huruvida konkurensen till film, musik och datorspel är olaglig verksamhet man får behandla den konkurensen som vilken annan som helst.

Man kan:
1. Finna sig i att man inte kan maximera maringalerna, man får ta den vinst man får
2.Inse att den marknad som engång var lönsam inte nödvändigtvis är det längre och då antingen göra det första valet och ta den vinst man får eller
3. Med samma insikt som ovan besluta sig för att marknaden inte längre är tillräckligt lönsam och avsluta saluföringen av sin produkt.

Det är vad alla andra brancher har att rätta sig efter varför ska musik,spel och filmbranchen särbehandlas? Godta att det inte (nåja) är lika lönsamt längre och var nöjd över den vinst ni gör eller lägg igen butiken och knip mun.

Visa signatur

AMD X2 3600+ @ 3000Mhz, ASUS M2R32-MVP, 4096Mb Corsair DDR2 800, Gecube Radeon HD3850

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HarmlessWarrior:

@MBY

Här är besöksadressen till Stadsbiblioteket: Sveavägen 73, 113 80 Stockholm. Där har jag gömmt alla mina poänger och statistik i böcker om detta ämne på över 600 sidor.

Då får du väl rota upp dessa poänger då?

Skrivet av HarmlessWarrior:

Vissa av de länkar du gav mig argumenterar inte ens för din åsikt och andra innehåller felaktigheter. Glynsky & Pete är nog den värsta förövrigt, jag har sett folk argumentera för att 9/11 är en bluff på ett mycket mer övertygande sätt.

För all del, försök inte komma med argument utan gå bara till angrepp med ad hominem...

Skrivet av HarmlessWarrior:

Men om jag har förstått dig rätt hävdad du följande:

1. Musikindustrin påverkas inte av piratkopiering, det är spelindustrin och den globala ekonomin som leder till minskning. Ungdomar spenderar i regel allt de kan utan onödig lyx.

2. Oavsett hur många som blir pirater skulle vi sätt en liknande kurva där nöjesindustrin växer.

3. En av de ledande orsakerna till piratkopiering är dålig service som lätt kan fixas till.

1 Nej, det är inte uteslutande. Men spelindustrin och den globala ekonomin är en större del i detta än piratkopiering. Men framförallt har den som påstår annorlunda bevisbördan eftersom det inte finns någon effekt på ekonomin som inte är förutsägbar, det finns ingen "nettoeffekt" som behöver förklaras. Nöjesindustrin följer ekonomin som den alltid gjort. Så om du vill skylla saker på pirater får du börja med att visa att ekonomin ser annorlunda ut än vad som förväntas. Edit: Jag förnekar inte att företag faktiskt förlorar till piratkopiering. Det jag vänder mig emot är 1) den bisarra kvantifieringen av dessa förluster och 2) klassificeringen/tolkningen av dessa förluster som incitament till att göra "något åt piratkopiering" snarare än "göra något åt affärsmodellen". Jag lägger heller ingen värdering i detta (som "de tjänar så bra ändå" eller "musiken är ju ändå usel"). Den enda egentliga värdering jag vill lägga i detta rör mjukvara. Program har stora likheter med matematiska satser som fodrar peer-review och måste kunna granskas. Propreitär mjukvara med stängd kod bör objektivt ses som något suspekt och osäkert, inte på grund av "de hemska storföretagen" utan därför att sådan mjukvara enbart kan testas i princip på empirisk nivå och ej kan granskas. Stängd mjukvara förhåller sig till öppen ungefär som anekdoter förhåller sig till evidensbasering och peer-review.

2 Nej, det hävdar jag inte heller. Om nöjesindustrin växer eller krymper är helt ovidkommande

3. Nej, det är ju inget jag ens berört! Sluta lägg ord i min mun. Piratkopiering är en naturlig följd av utveckling och en logisk konsekvens av effektivare produktion.

Skrivet av HarmlessWarrior:

1. Det är fascinerande att den industri där det svårast att kopiera förolorar minst. Jag antar att det bara är min skola där de enda iPhone är tre Apple-vägrare och en totalt ointresserad av teknik. iOS har 52% av marknaden och det har aldrig varit billigare att få tag på all sortselektronik och möbler.

Hur översätter du marknadsandelar till "förlorar minst"? Det finns ett antal logiska luckor där som du måste täppa till. Och sluta förutsätta saker som ska bevisas. Du har inte ens belagt "förlorar" och ändå använder du det som premiss. Du snackar dynga.

Skrivet av HarmlessWarrior:

Alla kanske inte har råd med att spela med Titleist i Båstad men de flesta har råd att spendera på onödig lyx. Musikanvändandet har kanske minskat men inte i den grad som siffror visar. Utan piratkopiering hade nöjesindustrin fått mer och Apple hade kanske inte kunnat blåsa folk lika stort. Piratkopierare vill ha iPad magnetic case och musik men låter oss andra sponsra det så att vi får dra ner på annat.

Återigen, du bara hittar på saker här. Inga siffror, inga data som kan valideras visar du upp.

Skrivet av HarmlessWarrior:

2. Nöjesindustrin har växt för att befolkningen har växt. Europa har nästan dubblerat sin befolkning på 30 år. Dessutom har BNPen växt enormt under samma period.

Jaså? Jag trodde du sa att den minskade?

Skrivet av HarmlessWarrior:

Inte sällan försvarar tjuvar sig själva genom att säga alla skulle gjort lika dant i min situation och det är en vanlig uppfattning bland pirater att alla kopierar. Detta är dock inte verkligheten. Anledningen till att vi ser en ökning i spel är förutom fler potentiella kunder och bättre teknik att tillräckligt många betalar för sig.

Så nu är vi tillbaka till "tjuvar" och "stöld" igen. Du saknar röd tråd.

Skrivet av HarmlessWarrior:

3. Det finns många bra tjänster idag och säg inte bara lös det utan att peka på en möjlig lösning istället. Ibland kanske inte en sådan finns. Många klagar på pris utan att tänka på att lägre pris är möjligt. Spotify ger bara något mer åt artisterna än piratkopiering tex.

Jaha? Och? Det är väl bra, eller?

Skrivet av HarmlessWarrior:

"Jag noterar att du inte svarar på frågor. Antagligen för att du inte har något svar." Många av dina inlägg bygger vidare på något du nämnt i början. Om jag motbevisar det i början skippar jag att säga samma sak igen. Vilken fråga påstår du att jag missat?

"Vill du vara så vänlig att belägga dina påståenden i stället för att rapa upp dem om och om igen?"
Som du vet skriver jag från en mobiltelefon. Jag kan inte se flash(som jag för övrigt tycker alltid funkar dåligt), min pdfläsare är begränsad, jag kan högst ha sex tabbar. det är således ingen lek att länka till en massa sidor.

Ingen ursäkt! Följ upp, visa siffror, argumentera logiskt och koherent eller låt bli att argumentera ö.h.t.

Skrivet av HarmlessWarrior:

Jag tror dock inte det går att hitta statistik på allt som sägs. Hur kan man räkna ut hur mycket större industrin hade varit om piratkopiering inte hade funnits tex. Man kan inte räkna ett nedladdning som en försäljning enligt tidigare exempel med 700k. Du vet dessutom redan min åsikt om samhällsvetenskapliga undersökningar.

Så, du har inga belägg? Varför driver du en icke-falsifierbar, pseudovetenskaplig tes?

Skrivet av HarmlessWarrior:

"Du kan ej heller lyfta frågan om en mer intellektuell debatt om piratkopiering när du bara försöker fördumma den ännu mer."

Mitt ursprungliga mål med tråden var inte ens att ha någon diskussion om piratkopiering utan att få det bektäftat att pirater i regel är sämre på att framföra argument och förstå argument samt att minska antalet gånger man hör exempel argumentet bli avfärdat på det sättet. Notera dock att man tycka det är felaktigt och att inte alla argument är obildade.

Men även här misslyckas du. Du har nämligen inte visat något jämförelsetal. Hur kan pirater vara sämre på att argumentera om vi inte uppmärksammas på några argument ö.h.t som är vatten värt från "andra" sidan? Hur dumma argumenten än är så är ditt påstående en _jämförelse_!

Skrivet av HarmlessWarrior:

Du är tex en av de bästa piraterna jag sett.

Tack? Men var någonstans har jag påstått att jag är en "pirat"? Det har inte slagit dig att jag argumenterar utefter vad som är logiskt, kan förankras i empiri och moral utan att för den sakens skull bryta mot lagen?

Skrivet av HarmlessWarrior:

Du har fortfarande fel men du har tom fått mig att se på saker lite annorlunda. Det här med ungdomarnas begränsade digitala budget har du överdrivit men det är något som kanske stämmer men jag inte tänkt på.

Men ändå är det kommunicerande kärl! Ungdomar spenderar lika mycket per capita och per köpkraft som förr, eller kanske rentav något *mer* än förr, ändå påstår industrin att den "förlorar". Detta samband är betydligt mer rättframt än att räkna icke-verifierbara, hypotetiska egna låtsasförsäljningar!

Skrivet av HarmlessWarrior:

Angående på kapitalism och hotet mot kultur. Så har min åsikt alltid varit att idelogier tillhör 1900-talet. Gör det som fungerar istället för att följa sjuka ideal. Ingen vill leva i en råkapitalistisk värld. Det är förvisso sant att kulturen inte kommet försvinna totalt men många med mig vill gärna ha det som det är med 5 årsspel och mångmillion filmer. Pirater skulle inte ladda ner om de inte ville ha det så.

Precis min åsikt också. Ideologier är något man ska undvika till varje pris. Men ekonomi är i sig ingen ideologi utan snarare något som faktiskt finns där och som kan upptäckas och beskrivas. Precis, gör det som fungerar i stället för sjuka ideal. Om du kan tjäna pengar på X, gör det. Kan du det inte, gör något annat eller försök få pengar för X på något annat sätt. Svårare än så är det inte. Om du *kan* tjäna pengar på hästdroskor eller genom att handkopiera böcker, gör det, för all del, men bråka inte om "förluster" och "uteblivna köp" bara för att taxi och bokpressar är så mycket effektivare!

Dina argument har verkligen varit botten här i tråden. För mig framstår det som om det är du som är idealist och drar slutsatsen först och hittar på argumenten senare. Återigen, iden om nöjesindustrins förluster är icke-falsifierbara och det finns ingen ideal naturrätt i att kunna tjäna pengar på något. Det kan vara så (jag vet inte, men det är fullt möjligt) att det inte kommer att gå att tjäna pengar på t.ex. film för tiotusentals personer annat än i en begränsad tid i vår era. Det är bara piraternas "fel" i samma mening som det är bilens "fel" att hästdroskan dog ut eller boktryckarkonstens "fel" att skrivare inte längre är en yrkeskår (skrivare var de som handkopierade böcker).

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HarmlessWarrior:

Öppen förfrågan till alla pirater.

Om det var så industrier inte förlorar pengar till piratkopiering eller till och med tjänar på den, varför jobbar de då så hårt för att motverka den? Borde de inte vara rätt angelägna om att veta vad som är bäst?

Varför har vi inte sätt några lyckade företag som jobbar för donationer? Om piratkopiering var fri kunde de lika gärna länka från deras egna hemsidor och säga att de väntade sig donation på x kr om du fortsätter använda det?

Varför ser vi inga större artister som inte använder skivbolag.

Varför är det alltid någon student eller bloggare som argumenterar för piratkopiering och aldrig någon seriös människa som är ordentligt insatt.

Skickades från m.sweclockers.com

Samtliga frågor felställda.

Definiera gärna "ordentligt insatt"? Är det en historiker? En ekonom? En jurist? En kvantfysiker? Ja, vem är "ordentligt insatt"? Det är misstänkt likt "ingen sann Skotte"-argumentation.

Och varför skulle inte företagen vara lyhörda för fel förklaringsmodell precis som alla andra? Om jag har fått för mig att mitt företag förlorar på pirater i betydelsen att det finns verkliga försäljningstillfällen som gått förlorade och att dessa var huvudorsaken, skulle väl jag också använda mig av det medel som står till buds? Detta kallas - har jag för mig - för "jäkla Japaner"-syndromet och utvecklades i USAs bilindustri på 70- och 80-talen eller möjligtvis Sillicon Valley - när det gick bra var det egna förtjänster, egen personal som var kompetent och gott ledarskap. När det gick dåligt berodde det inte på inkompetens utan det var någon annans (Japanernas bilindustri/kiselindustri) fel.

Ingen har påstått att donationer är "framtidens frälsande affärsmodell". Det här är en ledande fråga till "pirater", "hur ska industrin tjäna pengar". Det gäller att inte låta sig luras här och tro att man är skyldig att svara. Mitt svar är "det är inte mitt problem". Och så är det. Det är knappast min sak att hitta en fungerande affärsmodell som är immun mot pirater eller mot lågkonjunktur eller mot dåliga produkter eller mot konkurrentens bättre produkt, etc. Rent krasst, om musikern inte kan tjäna pengar på sin musik får väl denne hitta ett jobb. Samma sak med skådespelaren, programmeraren och författaren. Kan du tjäna pengar på skådespeleri? Fint, jättebra! Kan du inte? Synd, hitta någon försörjning så du kan fortsätta med din hobby. Exakt vad är knappast mitt eller någon pirats problem. Eller någon konkurrents. Eller statens. Det är helt ditt egna bekymmer! Jag värnar om en fungerande marknadsekonomi (och jag har inte alls argumenterat mot ekonomistyrning/blandekonomi även om jag ogillar det av _helt andra skäl_), men det är viktigt att vara intellektuellt hederlig: en företagare värnar främst om sitt företag, inte om marknaden som helhet. Som utomstående är det knappast lämpligt att tro att företagaren är representant för en fungerande ekonomi.

Ingenting låter så illa som "antipirat"-sidans argument. Det som klingar allra mest falskt är när dessa talar sig varma om företagande och vill mena att piratkopiering är "vänster". Det är som att påstå att din konkurrent är "vänster". Det är faktiskt helt opolitiskt.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Hur jag älskar att se MBY sätta folk som tror de "vet" saker på plats.
Hatten av för dig MBY, hatten av !

Visa signatur

| Intel Core i9-10900KF | MSI MAG Z490 Tomahawk | NZXT Kraken Z73 | Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200Mhz | Gigabyte RTX 3080 AORUS MASTER | Fractal Design Define 7 TG B&W | ASUS ROG PG32UQ | Razer Naga Pro | Logitech G915 TKL | Razer Nommo Chroma | Astro A50 | MSI GS65 Stealth Thin GTX 1070 MQ

Permalänk
Medlem
Skrivet av HarmlessWarrior:

Öppen förfrågan till alla pirater.

Om det var så industrier inte förlorar pengar till piratkopiering eller till och med tjänar på den, varför jobbar de då så hårt för att motverka den? Borde de inte vara rätt angelägna om att veta vad som är bäst?

Varför har vi inte sätt några lyckade företag som jobbar för donationer? Om piratkopiering var fri kunde de lika gärna länka från deras egna hemsidor och säga att de väntade sig donation på x kr om du fortsätter använda det?

Varför ser vi inga större artister som inte använder skivbolag.

Varför är det alltid någon student eller bloggare som argumenterar för piratkopiering och aldrig någon seriös människa som är ordentligt insatt.

Skickades från m.sweclockers.com

Nu kan jag ju inte låta bli att påpeka att bl.a. cnet.com (del av CBS entertainment) länge har varit en av de största distributörerna utav fildelningsmjukvara.

Upphovsrättsalianser är väll mer fästa vid idén om kontroll än vid pengar hit och dit.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Skrivet av Alakai:

]Nu har du visserligen dragit siffran ur arslet, då den är baserad på Sveriges illegala fildelare ställd mot folkmängden meeeen om vi låter oss i godan tro använda oss av din siffra samt de drabbades ekonomiska kunnande så får vi fram att:

Så siffror från SCB är inte att lite på. En undersökning mha 1.2miljoner människor väger mindre än din uppfattning. Toppen great!

Skrivet av MBY:

Samtliga frågor felställda.

För att de motbevisar det ni trodde var sant?

Citat:

Definiera gärna "ordentligt insatt"? Är det en historiker? En ekonom? En jurist? En kvantfysiker? Ja, vem är "ordentligt insatt"? Det är misstänkt likt "ingen sann Skotte"-argumentation.

Någon som jobbar med det dagligen eller vet hur det var innan.

Citat:

Och varför skulle inte företagen vara lyhörda för fel förklaringsmodell precis som alla andra?

För att deras dagliga liv beror av att veta vad som påverkar deras verksamhet. Du tror inte de skulle ha hört talas om att piratkopiering enligt vissa till och med gynnar musikindustrin. Jag är övertygad om att de har mycket bättre koll än vad den genomsnittlige piraten har.

Citat:

Om jag har fått för mig att mitt företag förlorar på pirater i betydelsen att det finns verkliga försäljningstillfällen som gått förlorade och att dessa var huvudorsaken, skulle väl jag också använda mig av det medel som står till buds? Detta kallas - har jag för mig - för "jäkla Japaner"-syndromet och utvecklades i USAs bilindustri på 70- och 80-talen eller möjligtvis Sillicon Valley - när det gick bra var det egna förtjänster, egen personal som var kompetent och gott ledarskap. När det gick dåligt berodde det inte på inkompetens utan det var någon annans (Japanernas bilindustri/kiselindustri) fel.

Eller om det är jäkla maffia syndromet. De ickekorrupta italienska politikerna skyller dålig tillväxt och stabilitet på maffian.

Citat:

Ingen har påstått att donationer är "framtidens frälsande affärsmodell". Det här är en ledande fråga till "pirater", "hur ska industrin tjäna pengar". Det gäller att inte låta sig luras här och tro att man är skyldig att svara. Mitt svar är "det är inte mitt problem". Och så är det. Det är knappast min sak att hitta en fungerande affärsmodell som är immun mot pirater eller mot lågkonjunktur eller mot dåliga produkter eller mot konkurrentens bättre produkt, etc. Rent krasst, om musikern inte kan tjäna pengar på sin musik får väl denne hitta ett jobb. Samma sak med skådespelaren, programmeraren och författaren. Kan du tjäna pengar på skådespeleri? Fint, jättebra! Kan du inte? Synd, hitta någon försörjning så du kan fortsätta med din hobby. Exakt vad är knappast mitt eller någon pirats problem. Eller någon konkurrents. Eller statens. Det är helt ditt egna bekymmer!

Om vi hugger ner våra skogar idag och ser till att utsläppen ökar enormt så är det inte mitt eller någon annans problem om det blir problematiskt i framtiden. Det är framtida generationers. Om de inte kan lämna husen pga för höga halter av tungmetaller i luften får de helt enkelt stanna inne eller lösa det. Om älgen inte kan anpassa sig för frijakt året runt får naturen anpassa sig och hitta på en bättre art eller sluta finnas.

Sluta ta del av frukterna av industrin samtidigt som ni kräver att de ändrar på sig. Om ni vill ha frimusik fyll telefonen med inspelningar från gatumusiken i tunnelbanan.

Citat:

Jag värnar om en fungerande marknadsekonomi (och jag har inte alls argumenterat mot ekonomistyrning/blandekonomi även om jag ogillar det av _helt andra skäl_), men det är viktigt att vara intellektuellt hederlig: en företagare värnar främst om sitt företag, inte om marknaden som helhet. Som utomstående är det knappast lämpligt att tro att företagaren är representant för en fungerande ekonomi.

Det finns inte en enda sektor i Sverige som klarar sig på konstgjord väg. Ingen vill leva i en renmarknadsekonomi.

Citat:

Ingenting låter så illa som "antipirat"-sidans argument. Det som klingar allra mest falskt är när dessa talar sig varma om företagande och vill mena att piratkopiering är "vänster". Det är som att påstå att din konkurrent är "vänster". Det är faktiskt helt opolitiskt.

Pirater brukar alltid dra till med att isolera nöjesindustrin och göra i deras värld fungerande argument men som kollapsar i en stor smäll om man så mycket som sneglar mot att ersätta valfri annan verksamhet.

Permalänk
Skrivet av MBY:

Då får du väl rota upp dessa poänger då?

Vad om detta då #62

Citat:

1 Nej, det är inte uteslutande. Men spelindustrin och den globala ekonomin är en större del i detta än piratkopiering. Men framförallt har den som påstår annorlunda bevisbördan eftersom det inte finns någon effekt på ekonomin som inte är förutsägbar, det finns ingen "nettoeffekt" som behöver förklaras. Nöjesindustrin följer ekonomin som den alltid gjort. Så om du vill skylla saker på pirater får du börja med att visa att ekonomin ser annorlunda ut än vad som förväntas.

Den försämrade ekonomin är inte ens i närheten av den försämrade försäljningen Sverige, USA

Citat:

Edit: Jag förnekar inte att företag faktiskt förlorar till piratkopiering.

Bra, då minskade tokighetsfaktorn

Citat:

Det jag vänder mig emot är 1) den bisarra kvantifieringen av dessa förluster

Det är förvisso sant att alla nedladdningar inte är förluster

Citat:

och 2) klassificeringen/tolkningen av dessa förluster som incitament till att göra "något åt piratkopiering" snarare än "göra något åt affärsmodellen".

Det som skiljer detta från droskor och annan verksamhet är att de flesta njuter av affärsmodellens frukter men vägrar betala. Ni kan inte påstå att ni gillar storbudget spel och samtidigt kräva att de ska anpassa sig till en plusminus noll investering med hög risk.

Citat:

3. Nej, det är ju inget jag ens berört! Sluta lägg ord i min mun. Piratkopiering är en naturlig följd av utveckling och en logisk konsekvens av effektivare produktion.

Varför länkar du då till denna:you-will-never-kill-piracy-and-piracy-will-never-kill-you/

Citat:

Hur översätter du marknadsandelar till "förlorar minst"?

Förutom att ta upp mer av nöjespengarna är det också den enda som inte backar i princip.

Citat:

Och sluta förutsätta saker som ska bevisas. Du har inte ens belagt "förlorar" och ändå använder du det som premiss.

Återigen, du bara hittar på saker här. Inga siffror, inga data som kan valideras visar du upp.

Sluta förminska kunskaper till länkar. Alla vet väldigt mycket mer än vad de kan länka till. Du har förövrigt lika lite bevis för att saker och ting inte skulle vara så som jag har att det är så. Den där länken drog tex slutsatsen att filmindustrin inte förlorar pengar till piratkopiering pga de mest nedladda filmerna ändå inte gick med förlust.

Citat:

Jaså? Jag trodde du sa att den minskade?

Musik och film har minskat medan den tillsammans har ökat. Dock inte i de nivåer som den borde främst tack vara pirater.

Citat:

låt bli att argumentera ö.h.t.

Det räcker för 95% av internet men av någon anledning inte för dig. Istället för den som är bäst på att argumentera är det den som drar fram flest länkar och inte den som kan argumentera i dina diskussioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HarmlessWarrior:

Så siffror från SCB är inte att lite på. En undersökning mha 1.2miljoner människor väger mindre än din uppfattning. Toppen great.

Du syftar naturligtvis på Privatpersoners användning av datorer och Internet 2011? Som tidigare länkats från någon tråd här på Swec? Eller du kanske syftar på Statistisk årsbok - Informations- och kommunikationsteknik, valfri utgåva?
Well, vad som sägs där är att en fjärdedel av befolkningen fildelar, inte att en fjärdedel av befolkningen ständigt ägnar sig åt illegal fildelning.
Lurk moar.

EDIT: Jag känner till den gamla siffran 1.2 miljoner. Den har gått varm och ljummen i piratkretsar under en lång tid. Det är dock fåtal som ens minns källan, och jag har den inte lokalt på datorn och hittar inte via SCB. Men du har ju uppenbart länken och sitter och trycker på den nu, redo att banka ner mina argument i linoleumgolvet, ayt?

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Skrivet av Alakai:

Du syftar naturligtvis på Privatpersoners användning av datorer och Internet 2011? Som tidigare länkats från någon tråd här på Swec? Eller du kanske syftar på Statistisk årsbok - Informations- och kommunikationsteknik, valfri utgåva?
Well, vad som sägs där är att en fjärdedel av befolkningen fildelar, inte att en fjärdedel av befolkningen ständigt ägnar sig åt illegal fildelning.
Lurk moar.

Det står inte ens fildelar utan har fildelat. Det borde alltså vara mindre än 20% - 25% som aktivt fildelar illegalt. Alltså finns det fortfarande någon slags kundkrets som betalar för sig.

Citat:

EDIT: Jag känner till den gamla siffran 1.2 miljoner. Den har gått varm och ljummen i piratkretsar under en lång tid. Det är dock fåtal som ens minns källan, och jag har den inte lokalt på datorn och hittar inte via SCB. Men du har ju uppenbart länken och sitter och trycker på den nu, redo att banka ner mina argument i linoleumgolvet, ayt?

Informations- och kommunikationsteknik 2009 Avsnitt 256 och sida 252

Permalänk
Medlem
Skrivet av HarmlessWarrior:

Det står inte ens fildelar utan har fildelat. Det borde alltså vara mindre än 20% - 25% som aktivt fildelar illegalt. Alltså finns det fortfarande någon slags kundkrets som betalar för sig.

Informations- och kommunikationsteknik 2009 Avsnitt 256 och sida 252

Samma publikation, år '10. Avsnitt 255-256. 2,4 milj som laddat ned för privat bruk Q1 '07 resp 1,3 milj som någonsin använt fildelningsprogram.
Det borde alltså vara mindre än 20-25% som aktivt fildelar illegalt. Alltså finns det fortfarande någon slags kundkrets som anser produkten vara värd att betala för.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HarmlessWarrior:

För att de motbevisar det ni trodde var sant?

Du kan inte motbevisa saker med frågor. /facepalm

Skrivet av HarmlessWarrior:

Du har förövrigt lika lite bevis för att saker och ting inte skulle vara så som jag har att det är så.

Det är du som försöker hävda att något existerar alltså är det på din sida som bevisbördan ligger. Elementär vetenskap..

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HarmlessWarrior:

Så siffror från SCB är inte att lite på. En undersökning mha 1.2miljoner människor väger mindre än din uppfattning. Toppen great!

Jag tror att du behöver sätta in dig i begreppet "validitet". Att 80% tycker att det är värt att betala för sig kan varken översättas till förluster eller till affärsmodeller.

Skrivet av HarmlessWarrior:

För att de motbevisar det ni trodde var sant?
Någon som jobbar med det dagligen eller vet hur det var innan.

Din syn på "bevis" är, hmm, "intellektuellt underlägsen". Hur kan felställda frågor motbevisa något?

Skrivet av HarmlessWarrior:

För att deras dagliga liv beror av att veta vad som påverkar deras verksamhet. Du tror inte de skulle ha hört talas om att piratkopiering enligt vissa till och med gynnar musikindustrin. Jag är övertygad om att de har mycket bättre koll än vad den genomsnittlige piraten har.
Eller om det är jäkla maffia syndromet. De ickekorrupta italienska politikerna skyller dålig tillväxt och stabilitet på maffian.

Att höra talas om det ena eller det andra är inte synonymt med att man har modeller eller resonemang som är verklighetstrogna. Du har fortfarande för mycket luckor i dina resonemang. Du har inte ens en nollhypotes.

Skrivet av HarmlessWarrior:

Om vi hugger ner våra skogar idag och ser till att utsläppen ökar enormt så är det inte mitt eller någon annans problem om det blir problematiskt i framtiden. Det är framtida generationers. Om de inte kan lämna husen pga för höga halter av tungmetaller i luften får de helt enkelt stanna inne eller lösa det. Om älgen inte kan anpassa sig för frijakt året runt får naturen anpassa sig och hitta på en bättre art eller sluta finnas.

Vi kan inte ha det så här! Immaterialrätt exemplifieras med fysiska analogier när det passar, och när det inte passar så påtalar man i stället skillnaderna. Vetenskap/kunskap/resonemang är inga jäkla smörgåsbord där man väljer det som är gott och skiter i det som är äckligt. Problemet med det intellektuellt underlägsna ekonomerna och juristerna som är "mot" kopiering är att de kan inte hitta en motsägelsefri definition av "immateriellt" som inte kan angripas.

Skrivet av HarmlessWarrior:

Sluta ta del av frukterna av industrin samtidigt som ni kräver att de ändrar på sig. Om ni vill ha frimusik fyll telefonen med inspelningar från gatumusiken i tunnelbanan.

Om du vill tjäna pengar på något som har milliören i produktionskostnad så får du hitta ett sätt i stället för att klaga över produktionskostnaden.

Skrivet av HarmlessWarrior:

Det finns inte en enda sektor i Sverige som klarar sig på konstgjord väg. Ingen vill leva i en renmarknadsekonomi.

???
1) Glömde du månne ett "inte"?
2) Lägg ner den där förbannade halmgubben

Skrivet av HarmlessWarrior:

Pirater brukar alltid dra till med att isolera nöjesindustrin och göra i deras värld fungerande argument men som kollapsar i en stor smäll om man så mycket som sneglar mot att ersätta valfri annan verksamhet.

Som vadå? Relevans?

Jag tycker du har havererat helt. Din ton och infallsvinkel klär dig dåligt med tanke på att det är dina resonemang och argument som är "intellektuellt underlägsna". Du förutsätter vad som ska bevisas, du saknar helt validitet och du kör med slutsatsen först, beläggen senare som någon jäkla kreationist.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag att det är löjeväckande hur vissa hävdar att nedladdning är förlorad försäljning. Jag har jämfört min "Media"-konsumtion före och efter vissa 'nya' lagar, och kan hävda med bestämdhet att konsumtionen hos mig har sjunkit i takt med min nedladdning.

Det finns flera psykologi studier där de påvisar ett direkt samband mellan tid förbrukad och individers benägenhet att använda sitt rörliga kapital. Ifall någon ser mycket film, så har den personen större benägenhet att använda sig av sina pengar.

Nu har jag bara mig själv som utgångspunkt men måste säga att jag spenderar mycket mindre tid, och således även mycket mindre pengar på "media". Detta tycker jag personligen är något som bör tas upp i debatten. Jag anser dock att som någon tidigare sagt att varje samvete har ett pris, och tillhandahålls bra tjänster så kommer folk välja den lagliga vägen. Tvivlar dock på att detta kommer hända inom överskådligt tid.

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem
Skrivet av HarmlessWarrior:

När det gäller film som har den speciella egenskapen att den räcker i en timme och man ser sällan om den så är det ytterst träffsäkert.

Nej..

En film är inget du måste se.. Säg att du står i kön på konsum o de ger bort chokladkakor som du aldrig smakat. Du kommer garanterat ta en (om man inte avskyr choklad)
Kostar den däremot 20:- eller vad nu chokladkakor kostar? Så kommer med största sannolikhet inte köpa den.

Jag förespråkar inte piratkopiering, eller tycker det är ok på något vis.. Jag irriterar mig bara på att de ser en nedladdning som stöld (en förlorad försäljning).

edit:
Själv ser jag inte anledningen till att pirata om man inte är 15 o inte har någon inkomst (mao, kan de inte köpa filmen iaf).

En bluray hyrfilm (som du får ha i 30dagar) rakt ned i brevlådan kostar ~25:-.
Att cams, ts o allt va de heter existerar begriper jag inte. Vill man gärna se en film så är det ju precis samma sak som att helt förstöra den upplevelsen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HarmlessWarrior:

Vad om detta då #62

Du länkade till något som inte ens var en redaktionell text (än mindre peer-review) och sedan lade du själv på en "slutsats". Du har ingen validitet, dvs du har inge belägg på att påståendet mäter det du tror att det mäter. Och du ska snacka om "intellektuellt underlägsen"?

Skrivet av HarmlessWarrior:

Den försämrade ekonomin är inte ens i närheten av den försämrade försäljningen Sverige, USA
Bra, då minskade tokighetsfaktorn

Din tokighetsfaktor ökar dock. Återigen har du inget som kan liknas vid validitet. Ska jag försöka reparera kedjan åt dig?
1) Extrahera "nöjeskonsumenter" från hushållsbudgeten
2) Visa att hela nöjesbranschen går ner, korrelerat med vilka nöjen som dessa konsumenter föredrar (musik, film, spel, teater, whatever)
3) Visa att denna nergång är en "förlust", dvs att det finns "uteblivna köptillfällen".
4) Visa att ingen annan bransch har gått upp som förklarar detta (krogliv, apparater, hobbies, whatever)
5) Exkludera alla andra källor än piratkopiering
6) Visa att nöjeskonsumenterna även är de som piratkopierar

Jag är väldigt medveten om att detta är svårt att visa. Ja, kanske inte ens möjligt i strikt bemärkelse. Vad får vi då? Jo en icke-falsifierbar tes -> pseudovetenskap. I bästa fall bara icke-vetenskap. Men användningen som politiskt slagträ av dig förtar verkligen seriositeten.

Skrivet av HarmlessWarrior:

Det är förvisso sant att alla nedladdningar inte är förluster

Din uppgift är att kvantifiera precis så mycket, efter att du har belagt att en nergång är en förlust i betydelsen "uteblivet köptillfälle" och inte beror på något annat.

Skrivet av HarmlessWarrior:

Det som skiljer detta från droskor och annan verksamhet är att de flesta njuter av affärsmodellens frukter men vägrar betala. Ni kan inte påstå att ni gillar storbudget spel och samtidigt kräva att de ska anpassa sig till en plusminus noll investering med hög risk.

Sluta snacka om "ni" och "vi". Spelen är knappast frukten av en specifik affärsmodell. Affärsmodellen är hur man tjänar pengar på produkten, om möjligt. Dessutom finns det faktiskt ingen motsättning här. Det är fullt möjligt att gilla något som kostat multum att utveckla men ändå inte vilja betala för sig. Tvärt om, det är närmast normaltillståndet. Poängen med ett köp är att man är beredd att betala det pris som varan säljs för. Det är 1) oberoende om vad varan kostar att utveckla och 2) oberoende av affärsmodell.

Självklar kan man säga att man "gillar storbudget-x" men inte är beredd att betala för det. Hur tänker du egentligen? Det har ju inte ens med kopiering att göra. Jag skulle gärna ha en lyxyacht, men jag tänker inte betala för en. Om jag kunde magiskt "kopiera" en, så kanske jag skulle överväga det, åtminstone om det vore lagligt. Det här är ett "nollpoängs-resonemang" av dig med ett "nollpoängs-svar" från mig. Nobody wins, men det beror på att du inte riktigt kan formulera intellektuella frågor eller ge intellektuell svar som berör själva frågan du tror att du diskuterar.

Skrivet av HarmlessWarrior:

Nu är du osammanhängande igen. Jag har inte berört att dålig service är en orsak. Det betyder inte att jag påstått att motsatsen gäller. Jag berör det nu: dålig service är troligtvis en stor förklaring, speciellt när man faktiskt frågar folk. Men själv tycker inte jag att det är relevant eftersom jag inte ser hur superb service skulle ändra grundförutsättningen att en digital 1:1-kopia bara är värd milliören, och att det därmed är en logisk konsekvens av modern produktion i exakt analogi med att tryckpressen gjorde produktionskostnaden för böcker diminutiv jämfört med tidigare. Det är inte ens beroende på om det är en fysisk produkt eller en immateriell. Utvecklingskostnaderna måste modelleras bättre. I värsta fall är en produkt inte värd att utveckla på traditionellt sätt. Må så vara, det är inte mitt problem. Det finns dock inget som säger att det gäller som lagbundenhet eller generellt. Vissa saker kommer alltid vara värt att utveckla alldeles oberoende på själva försäljningspriset till slutkund. Det är inte så att _jag_ vet hur det ska gå till, eller kan avkrävas det svaret.

Det länken dock sa, något som jag hävdat i åratal, är att argumentet "piratkopiering dödar konsten" är vakuöst och felaktigt. Också här har den som så påstår en mäktig bevisbörda, inte jag. Av någon anledning har "konst" överlevt genom alla upptänkliga typer av ekonomiska system, tidseror och politiska klimat men tydligen så är kopiering på något mystiskt sätt någonting som kan döda. Belägg, eller sluta använda argumentet (detta är inte riktat primärt till HarmlessWarrior).

Skrivet av HarmlessWarrior:

Förutom att ta upp mer av nöjespengarna är det också den enda som inte backar i princip.

Va? Jag frågar igen: Hur översätter du marknadsandelar till "förlorar minst" i betydelsen "uteblivna köptillfällen".

Det är just det där med "uteblivna köptillfällen" som är helt hopplöst ovetenskapligt att modellera. Hur kvantifierar du "jag _borde_ ha tjänat mer på X"? Än mindre vet du hur du ska modellera "borde tjänat mer på X, om det inte vore för just Y". Tänk om du inte hade tjänat mer även oberoende av Y? Det här handlar mer om vad du vill tjäna och själva tanken har ju en bias och är inte oberoende.

Skrivet av HarmlessWarrior:

Sluta förminska kunskaper till länkar. Alla vet väldigt mycket mer än vad de kan länka till. Du har förövrigt lika lite bevis för att saker och ting inte skulle vara så som jag har att det är så. Den där länken drog tex slutsatsen att filmindustrin inte förlorar pengar till piratkopiering pga de mest nedladda filmerna ändå inte gick med förlust.

Jag frågar efter validerbar DATA, och det betyder SIFFROR med KÄLLA, pappskalle.
Du har en icke-definierad nollhypotes att belägga/omkullkasta. Det har inte jag. Jag har ingen bevisbörda. Det är knappast jag som använder "uteblivna köptillfällen" som något konkret, icke-subjektivt och värdefullt. Lika lite som jag utgår från en russelsk tekopp.

Skrivet av HarmlessWarrior:

Musik och film har minskat medan den tillsammans har ökat. Dock inte i de nivåer som den borde främst tack vara pirater.

Wow! Då musik och film har minskat båda två, men summan av dessa har mystiskt ökat? Antingen har du absolutbelopp på ena sidan och marknadsandelar på andra sidan av ekvationen eller så har du vanföreställningar. Och du ska snacka om "intellektuellt underlägsen"?
Din hög med obevisade premisser bara ökar och ökar. Belägg "borde-nivån" tack! Kan du det? Naturligtvis inte...

Skrivet av HarmlessWarrior:

Det räcker för 95% av internet men av någon anledning inte för dig. Istället för den som är bäst på att argumentera är det den som drar fram flest länkar och inte den som kan argumentera i dina diskussioner.

Du måste ha vanföreställningar. Dina argument är ju ursämst. De saknar röd tråd, de är cirkelresonemang, de bygger på obelagda premisser, de utgår från slutsatser, osv. Det är för fan inte kvantiteten av länkar jag efterfrågar för höge farao, det är kvalitén på datat, validiteten, osv. Det fodrar om inte länkar så åtminstone källor eller kontrollerbara uppgifter.

Jag har ingen jävla bevisbörda. Jag driver nämligen ingen speciell hypotes. Jag konstaterar bara att "icke-pirater" i regel är intellektuellt underlägsna i det att de snackar om uteblivna intäkter, "stöld", "göra rätt för sig", "måste få tjäna pengar på X", osv utan att ens kunna visa relevansen hos dessa hypotetiska intäkter, än mindre visa att de faktiskt finns (inte-finns med borde).

Du har inte ens belagt själva fenomenet! Blöder branschen på ett sätt atypiskt för en bransch i förändring på grund av utveckling? Finns det kvar något nettofenomen när allt annat är inräknat, som produktkvalité, ekonomisk nergång, uppgång av nya/andra branscher, köpkraft, politiska och samhälleliga förändringar, osv? Om nettofenomenet verkligen existerar, är det något objektivt dåligt som måste stävjas?

Dina inlägg är så urbota dumma att det har etablerats en ny bottennivå från "piratjägarsidan" jag tidigare trodde inte kunde passeras när den väl var satt av pseudointellektuella som Pontén och hon-den-där-juristen som sa att "man får inte kopiera oavsett vad lagen säger".

Många pirater argumenterar ursäktande och opportunistiskt och därmed dåligt. Men det beror på att de så att säga lever upp till sin attribuerade halmgubbe. Det är inte så konstigt att 14-åringar argumenterar som krattor. Det som är smått fantastiskt är att förment välutbildade gör det. En 14-åringen som kommer med osakliga, känslomässiga eller irrelevanta argument är knappast "intellektuellt underlägsen" utan det handlar om mognadsgrad. Eftersom du och dina hejdukar presterar minst lika dåligt, trots en förmodad högre ålder och utbildning är du inte i någon som helst position där du kan bräka om "intellektuellt underlägsen". Basta.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hammar:

Jag skulle köpa en fysisk CD-skiva till morsan i julas. Jag var lite sent ute & tänkte plocka upp
den på vägen dit. (Tranås, Mjölby & Motala) - Hur tror ni det gick?

Hittade ingenstans i Tranås eller Mjölby som sålde köpe-skivor alls
& sen hittade jag bara ICA i Motala som säljer CD ö.h.t. Det finns enligt rykten en (1) skivaffär i Linköping.

För mig känns det som att branschen har lagt ner & tror att de ska få pengar ändå.

Edit/

Vissa bensinmackar har ju lite musik förstås. Många har ju fortfarande CD-spelare i bilen.
Själv har jag en VW original SD-kortläsare i min bil, enda gången jag stoppar i en skiva är när jag
uppdaterar navi-kartorna (från TPB ofc) en gång om året eller så ..

Fast det där är väl exakt det branschen måste göra. Sluta sälja det som endast ett fåtal verkar intresserade av att köpa. Det är ju inte ekonomiskt försvarbart att ha cdförsäljning för att det blir en förlustaffär. Dessutom så är det ju inte ens branschen som väljer vilka som ska sälja sådant utan det är ju varje enskild butik. Uppenbarligen tycker inte ICA osv att det är värt att köpa in cd-skivor av en eller annan anledning.

*** EDIT ***

Tvspelsbranschen kommer ju i sin tur reagera på samma sak genom att göra om sina nya konsoller så att de skyddar sig från kopiering genom det slutna systemet så att man inte kan spela begagnade spel och att man måste ladda ner via deras kontrollerade källor. Så de ser alltså utvecklingen och reagerar på detta.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Kom nyss på en teori (till) om det hela.

Fildelning utav kultur gagnar marknaden som hel på grund av det ökade intresset för kultur.

En filmskapre får ett visst (extra) intresse för sin film eftersom folk har fildelat filmer innan dennes och på så vis byggt ett intresse för film. På samma vis kommer några få intresse för andra filmer genom att ha fildelat hanns film.

Om filmskaparen då antar att de som via delning utav hans/hennes verk skaffar andra filmer är förluster och borde hindras men förutsätter att intresset för sin egenprodukt ska förbli samma genom fildelning utav filmer innan sin så borde vi få resonomanget om förluster vi har idag då varje verk teoretisk säljer mindre än om det vara _bara_ det som inte gick att fildela.

Iom att alla är egoistiska så tycker de att just deras verk borde säljas maximalt på bekostnad av det minskade intresset för efterkommande filmer.

hänger ni med på mitt resonemang?

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Jag tänker mig lite såhär: Nöjesindustrin försöker med alla medel tjäna pengar på sin produkt och varför skulle de inte? Självklart vill de tjäna pengar, men det är ingen rättighet... det är inte säljarens önskan utan köparens vilja att betala som styr priset. Det vill gärna läggas fram som att jag är gniden och missunsam för att jag (nu säger jag inte att jag gör det, jag bara för ett resonemang) hellre tar det som är gratis än betalar för det. Men på vilket vis är det mer gnidet att jag värnar om mina pengar än det är för nöjesindustrin att värna om sina? Men "jaha, ska inte nöjesindustrion ha RÅD att fortsätta producera nöjen?" näe, inte nödvändigtvis... om deras val av affärsmodell gör deras produkter mindre lockande för mig som kund att köpa så är produkten överflödig alternativt affärsmodellen utdaterad. En produkt har bara existensberättigande så länge någon fortfarande vill betala för den, saknar produkten självkostnadsvärde får säljaren utvärdera om det är lönt att fortsätta sin verksamhet eller om han kan göra produkten lönsam igen.

De kanske borde lobba för avskaffandet eller förminskandet av upphosvrätt istället och stjäla delar av piratmarknaden genom att själva ta sig in på den? De kanske borde använda sina resurser för att avskaffa upphovsrätt och lägga sina pengar på att tränga sig in på telecom-marknaden? Själva vara dem som tidigt lanserar sina släpp och ta in sina pengar på abbonemangskostnader för internetaccess? Jobba för teknikförädling av internetfilöverföringar och ligga i framkant för utvecklingen av nya sätt att dela filer på internet? Folk betalar ju redan för att kunna ladda hem nöjen, vi betalar gladeligen hundralappar i månaden för tillgång till att ladda ner film, musik och spel... vissa av oss betalar gladeligen en summa pengar för att relativt tryggt kunna känna sig anonym på internet i form av vpn-nät. Det finns uppenbarligen pengar att tjäna på folks vilja att betala för att fritt kunna ladda hem nöjen.

Visa signatur

AMD X2 3600+ @ 3000Mhz, ASUS M2R32-MVP, 4096Mb Corsair DDR2 800, Gecube Radeon HD3850

Permalänk
Medlem

Var ett tag sedan jag besökte den här tråden. Kunde inte i min vildaste fantasi föreställa mig att en tråd på temat om "pirater" är dummare än genomsnittet skulle få se fyra sidor konstruktiv dialog (nåja). Svaret är kort och gott: nej. Finns det gratisgrejer så kommer folk att ta dessa i första hand och bara betala om man måste. Har alltid varit så, kommer alltid vara så. Den dumme är den som inte inser detta.

Om frågan istället var: finns det människor som försvarar piratkopiering med fruktansvärt dumma argument? Oh yes, såna finns det många.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheJerk:

Var ett tag sedan jag besökte den här tråden. Kunde inte i min vildaste fantasi föreställa mig att en tråd på temat om "pirater" är dummare än genomsnittet skulle få se fyra sidor konstruktiv dialog (nåja). Svaret är kort och gott: nej. Finns det gratisgrejer så kommer folk att ta dessa i första hand och bara betala om man måste. Har alltid varit så, kommer alltid vara så. Den dumme är den som inte inser detta.

Om frågan istället var: finns det människor som försvarar piratkopiering med fruktansvärt dumma argument? Oh yes, såna finns det många.

Men är det fler dåliga argument som presenteras av förespråkarna än motparten? Jag tycker oftast att det man hör från motparten är just den där liknelsen med stöld, nu gör ju TS en poäng av att man om man har någon intelligens borde förstå andemeningen. Fast jag tycker nog att om det bästa argumentet är en dålig liknelse så kanske man borde gräva djupare och hitta bättre argument, eller?

Visa signatur

AMD X2 3600+ @ 3000Mhz, ASUS M2R32-MVP, 4096Mb Corsair DDR2 800, Gecube Radeon HD3850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorion:

Men är det fler dåliga argument som presenteras av förespråkarna än motparten? Jag tycker oftast att det man hör från motparten är just den där liknelsen med stöld, nu gör ju TS en poäng av att man om man har någon intelligens borde förstå andemeningen. Fast jag tycker nog att om det bästa argumentet är en dålig liknelse så kanske man borde gräva djupare och hitta bättre argument, eller?

En del argument, de jag tänker på, kommer från en yngre generation och är ganska illa förklädda påhittade argument helt enkelt för att P12or inte vill betala för något som de vant sig vid är gratis. På så sätt är de sin egen saks värsta fiender. Dom ger sin egen dumma röst till sin sak som därmed associeras, rätt eller fel. Sen om motparten alltid är så listiga låter jag vara osagt, det finns en del lågvattenmärken där också.

Liknelsen med stöld kan jag inte finna förståelse för. Rent juridiskt är den felaktig. Det finns ett lagrum som reglerar stöld och _ett annat_ som reglerar upphovsrättsbrott så det är inte samma sak. Åtminstone inte från lagstiftarens sida. Liknelsen behövs inte ens. Om liknelsen är till för att folk ska "förstå" att det är stöld (eller vad man nu vill kalla det), så räcker det väl med att hänvisa till vad som faktiskt finns. Att göra skyddade verk tillgängliga för en icke-privat krets eller att mångfaldiga verk utan ersättning eller tillstång från rättighetsinnehavaren är redan olagligt. Distinktionen mellan detta brott och stöld är helt nödvändig eftersom du i det ena fallet berövar den rättmätiga ägaren sin besittning och disposition över stöldgodset medan det i det andra fallet handlar om att du tar dig en rättighet att mångfaldiga och sprida ett verk som annars tillfaller rättighetsinnehavaren medan rättighetsinnehavaren fortfarande kan fortsätta som innan. Helt uppenbart inte samma sak. Olagligt, javisst, men inte stöld.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheJerk:

En del argument, de jag tänker på, kommer från en yngre generation och är ganska illa förklädda påhittade argument helt enkelt för att P12or inte vill betala för något som de vant sig vid är gratis. På så sätt är de sin egen saks värsta fiender. Dom ger sin egen dumma röst till sin sak som därmed associeras, rätt eller fel. Sen om motparten alltid är så listiga låter jag vara osagt, det finns en del lågvattenmärken där också.

Liknelsen med stöld kan jag inte finna förståelse för. Rent juridiskt är den felaktig. Det finns ett lagrum som reglerar stöld och _ett annat_ som reglerar upphovsrättsbrott så det är inte samma sak. Åtminstone inte från lagstiftarens sida. Liknelsen behövs inte ens. Om liknelsen är till för att folk ska "förstå" att det är stöld (eller vad man nu vill kalla det), så räcker det väl med att hänvisa till vad som faktiskt finns. Att göra skyddade verk tillgängliga för en icke-privat krets eller att mångfaldiga verk utan ersättning eller tillstång från rättighetsinnehavaren är redan olagligt. Distinktionen mellan detta brott och stöld är helt nödvändig eftersom du i det ena fallet berövar den rättmätiga ägaren sin besittning och disposition över stöldgodset medan det i det andra fallet handlar om att du tar dig en rättighet att mångfaldiga och sprida ett verk som annars tillfaller rättighetsinnehavaren medan rättighetsinnehavaren fortfarande kan fortsätta som innan. Helt uppenbart inte samma sak. Olagligt, javisst, men inte stöld.

Jag tror att förankringen vid stöld är för att det är ett befäst uttryck för att tillskansa sig något som inte tillhör dig och att denna handling är moraliskt felaktig. I sak så behöver inte lag diktera moral och då jag misstänker att många anser att upphovsrättsbrott än så länge ej har tillräckligt med styrkta bevis för att det egentligen har en konsekvens för någon så är det många som inte anser att det är ett brott mot moralen att kopiera även fast det i strikt mening är olagligt. Det är nog detta jag tror att motsidan vill ändra på, få fler att moraliskt likställa brott mot upphovsrätt med stöld.

Visa signatur

AMD X2 3600+ @ 3000Mhz, ASUS M2R32-MVP, 4096Mb Corsair DDR2 800, Gecube Radeon HD3850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorion:

Jag tror att förankringen vid stöld är för att det är ett befäst uttryck för att tillskansa sig något som inte tillhör dig och att denna handling är moraliskt felaktig. I sak så behöver inte lag diktera moral och då jag misstänker att många anser att upphovsrättsbrott än så länge ej har tillräckligt med styrkta bevis för att det egentligen har en konsekvens för någon så är det många som inte anser att det är ett brott mot moralen att kopiera även fast det i strikt mening är olagligt. Det är nog detta jag tror att motsidan vill ändra på, få fler att moraliskt likställa brott mot upphovsrätt med stöld.

Förstår vad du menar. Men alla rättssystem i demokratiska stater bygger på en hög grad av frivillig efterlevnad då det saknas möjlighet och legitimitet att beivra brott om överträdelserna är alldagliga och för många. Om agendan är att trycka moralen närmare lagen så är min uppfattning att det är döfött. Vad vi iakttar just nu är ett skifte och det är bara naturligt att de idag etablerade affärsmodellerna slåss med näbbar och klor. I framtiden kommer även denna fas i utvecklingen att vara föremål för undervisning och precis som med dagens undervisningsexempel kommer studenterna att sitta och förfäras över hur de etablerade aktörerna kunde klamra sig fast vid något så gammalt och förlegat istället för att fokusera på att skaffa sig ett försprång i nästa fas. Inget nytt under solen.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheJerk:

Förstår vad du menar. Men alla rättssystem i demokratiska stater bygger på en hög grad av frivillig efterlevnad då det saknas möjlighet och legitimitet att beivra brott om överträdelserna är alldagliga och för många. Om agendan är att trycka moralen närmare lagen så är min uppfattning att det är döfött. Vad vi iakttar just nu är ett skifte och det är bara naturligt att de idag etablerade affärsmodellerna slåss med näbbar och klor. I framtiden kommer även denna fas i utvecklingen att vara föremål för undervisning och precis som med dagens undervisningsexempel kommer studenterna att sitta och förfäras över hur de etablerade aktörerna kunde klamra sig fast vid något så gammalt och förlegat istället för att fokusera på att skaffa sig ett försprång i nästa fas. Inget nytt under solen.

Själv säger jag varken bu eller bä jag försöker endast belysa vad jag spekulerar är anledningen till att liknelsen piratkopiering = stöld är så vanlig och min misstanke är för att väldigt många helt enkelt inte tycker att piratkopiering har existensberättigande på straffskalan, det är däremot få som argumenterar detsamma för stöld därför är det väldigt viktigt för antipirater att haka fast piratkopiering vid något som de flesta kan vidhålla faktiskt borde vara straffbart enligt lag. En lag som inte har förankring i värderingar som representeras av folket har ju egentligen ett väldigt dåligt bett och frågan är hur länge existensen av en sådan lag är hållbar. Det här har ju också antipirater insett och försöker såklart som du säger med näbbar och klor slåss i desperat hopp om att fortfarande kunna kväva ett inte fullt så litet spädbarn i dess vagga.

Visa signatur

AMD X2 3600+ @ 3000Mhz, ASUS M2R32-MVP, 4096Mb Corsair DDR2 800, Gecube Radeon HD3850