Vart kan man hitta gamla datorer med Windows 98 (eller 95) nu idag?

Permalänk
Skrivet av Vusan:

Bara undrar en sak, finns det retrospelbutiker som säljer basenheter? Eller så hittar man bara dom på internet.

Finns det bra sidor som säljer basenheter förutom blocket och tradera?

Är det en Playstation 1 du vill ha? Jag kanske har en någonstans...

3DO däremot är mycket sällsynt och jag har aldrig någonsin sett en i verkligheten.

Visa signatur

Asus Rampage II Extreme LGA1366, Xenon X5672@3,8GHz, Thermalright Ultra-120 Extreme med 2x Noctua NF-P12, Corsair Vengeance 1600MHz CL9 6x4GB, Palit Geforce GTX 1060 6GB, Asus Xonar Essence STX, Corsair AX1200W, Cooler Master Silencio 650, Qpad MK-80, Mionix Naos 5000, 28 tum GIGABYTE M28U 3840x2160.

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns retrobutiker, men håll dig till blocket,. tradera och ebay, allt du letar efter finns där, kanske inte idag, men det är där prylarna dyker upp, du får gå in nån gång i veckan o leta, det här är samlarprylar idag, så du får låta det ta tid.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Jag har en Playstation 1...frugan blir nog glad om jag gör mig av med någonting...:)

Fan jag har allt...och det tar plats...Pong...Atari 2600...commodore 64...jag har haft allt skit sedan slutet 70-talet:)

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddan1000:

Är det en Playstation 1 du vill ha? Jag kanske har en någonstans...

3DO däremot är mycket sällsynt och jag har aldrig någonsin sett en i verkligheten.

Hittade 3do i tradera, ebay och spelfyndet.se

De är amerikanska och japanska konsoler. Vilket behöver NTSC signal.

Playstation kryllar det fullt av i internet. Hittade även den sällsynta Psone med LCD-skärm.

Amiga har jag än inte hittat, ska kolla mer.

Sega Mega CD till Sega Mega Drive är däremot dyrt. Sega Mega drive är lätta att hitta men CD är lite svårt.

Skrivet av mrqaffe:

Det finns retrobutiker, men håll dig till blocket,. tradera och ebay, allt du letar efter finns där, kanske inte idag, men det är där prylarna dyker upp, du får gå in nån gång i veckan o leta, det här är samlarprylar idag, så du får låta det ta tid.

Verkar som att jag kan bara lita på blocket, tradera och ebay.

Visa signatur

Main: Intel i5 4670K | ASUS Geforce GTX 970 | Corsair Vengeance 16 GB DDR3 | Phanteks P400 | Cryorig H7 | EVGA Supernova G2 650W
Retro: AMD Athlon XP 2200+ | Nvidia Geforce 3 Ti200 | 3DFX Voodoo 2 (SLI) | 512MB DDR | Soundblaster Live! | Windows 98 SE

Permalänk
Skrivet av Vusan:

Hittade 3do i tradera, ebay och spelfyndet.se

De är amerikanska och japanska konsoler. Vilket behöver NTSC signal.

Playstation kryllar det fullt av i internet. Hittade även den sällsynta Psone med LCD-skärm.

Amiga har jag än inte hittat, ska kolla mer.

Sega Mega CD till Sega Mega Drive är däremot dyrt. Sega Mega drive är lätta att hitta men CD är lite svårt.

Ok, det är en vanlig tjock-PS jag har i dublett. Jag har en Mega-CD också, men den kommer jag aldrig att sälja, även om jag bara har 3 spel till den. Amiga 500 har jag 5 stycken, varav 4 fungerar.

Playstation är det enda alternativet om man vill ha en konsoll från den generationen eftersom spelen är så billiga och lätta att hitta. Jag har själv över 250 stycken PS1-spel som jag köpt på Tradera och loppmarknader.

Alla andra ställen på Internet än Tradera och Blocket tar ut överpriser och har dåligt utbud, så det är inte lönt att titta någon annanstans om man inte är ute efter något mycket specifikt och är villig att betala för det. Ebay är bra, men då får man tänka på att det mesta som säljs där är amerikanskt och kanske inte fungerar i Sverige.

Visa signatur

Asus Rampage II Extreme LGA1366, Xenon X5672@3,8GHz, Thermalright Ultra-120 Extreme med 2x Noctua NF-P12, Corsair Vengeance 1600MHz CL9 6x4GB, Palit Geforce GTX 1060 6GB, Asus Xonar Essence STX, Corsair AX1200W, Cooler Master Silencio 650, Qpad MK-80, Mionix Naos 5000, 28 tum GIGABYTE M28U 3840x2160.

Permalänk
Skrivet av Vusan:

Så är Geforce3 bättre än 2? Okej jag låter som en idiot.

Jepp Varje ny generationsvärsting är bättre än den förra

Visa signatur

Spelkonsoler> | PS1\PS2\PS2Slim\PS3Slim | N64 Black/Grey
Soffdator> MacbookPro "13 Retina '12

Permalänk
Rekordmedlem

Ntsc är oftast inget problem, de flesta tjocktvarna tar det, du köper en bra tv för max 200kr ofta skänks de bort mot hämtning, det kan vara lite knepigare med låsningar av spelaen till vissa regioner, men det är bara att fixa flera konsoler som täcker in allt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thedarkknight:

Jepp Varje ny generationsvärsting är bättre än den förra

Jag fattar bara inte mig själv, jag är alltid osäker om drivrutinerna. Att de inte är kompatibel med W98.

Hoppas Geforce 3 gör det. Annars går jag till tvåan.

För att säga sanningen, jag har aldrig ägt en Nvidia i mitt liv.

Skrivet av mrqaffe:

Ntsc är oftast inget problem, de flesta tjocktvarna tar det, du köper en bra tv för max 200kr ofta skänks de bort mot hämtning, det kan vara lite knepigare med låsningar av spelaen till vissa regioner, men det är bara att fixa flera konsoler som täcker in allt.

Ja det gick, men 3DO kan spela spel från alla regioner.

Vet ej med Mega CD.

Skrivet av Paddan1000:

Ok, det är en vanlig tjock-PS jag har i dublett. Jag har en Mega-CD också, men den kommer jag aldrig att sälja, även om jag bara har 3 spel till den. Amiga 500 har jag 5 stycken, varav 4 fungerar.

Playstation är det enda alternativet om man vill ha en konsoll från den generationen eftersom spelen är så billiga och lätta att hitta. Jag har själv över 250 stycken PS1-spel som jag köpt på Tradera och loppmarknader.

Alla andra ställen på Internet än Tradera och Blocket tar ut överpriser och har dåligt utbud, så det är inte lönt att titta någon annanstans om man inte är ute efter något mycket specifikt och är villig att betala för det. Ebay är bra, men då får man tänka på att det mesta som säljs där är amerikanskt och kanske inte fungerar i Sverige.

Men är det inte då bättre i tradera och blocket istället.

Visa signatur

Main: Intel i5 4670K | ASUS Geforce GTX 970 | Corsair Vengeance 16 GB DDR3 | Phanteks P400 | Cryorig H7 | EVGA Supernova G2 650W
Retro: AMD Athlon XP 2200+ | Nvidia Geforce 3 Ti200 | 3DFX Voodoo 2 (SLI) | 512MB DDR | Soundblaster Live! | Windows 98 SE

Permalänk
Skrivet av Vusan:

Men är det inte då bättre i tradera och blocket istället.

Jo, precis. Köp allt från i första hand Tradera och i andra hand Blocket eller Sweclockers-medlemmar.

Vad gäller drivrutiner till Windows 98 är Nvidia Geforce 6800GT det sista grafikkort som hade drivrutiner till Windows 98. Det är alltså ett "Geforce 6" och alla tidigare Geforce-generationer fungerar därför med Windows 98.

Vad gäller CPU:ns hastighet finns det ingen övre gräns för hur snabb processor du kan välja, då det bara är äldre spel i MS-DOS som går för snabbt med en snabb processor. Dessa spel går för snabbt vilket som om du använder en processor som uppfyller minimikraven för Windows 98. Alltså finns det ingen processor som är för snabb eller har för många MHz. Observera att detta inte betyder att ju snabbare processor desto bättre, för du lär inte märka någon skillnad efter en viss hastighet någonstans i intervallet 500-1000 MHz. Det betyder bara att en snabb processor inte gör någon skada.

Vad gäller ljudkort sedan är ett PCI-ljudkort bäst. ISA-ljudkort är bara användbara i MS-DOS. "Soundblaster Live!" är det bästa PCI-ljudkortet från Windows 98-eran.

Visa signatur

Asus Rampage II Extreme LGA1366, Xenon X5672@3,8GHz, Thermalright Ultra-120 Extreme med 2x Noctua NF-P12, Corsair Vengeance 1600MHz CL9 6x4GB, Palit Geforce GTX 1060 6GB, Asus Xonar Essence STX, Corsair AX1200W, Cooler Master Silencio 650, Qpad MK-80, Mionix Naos 5000, 28 tum GIGABYTE M28U 3840x2160.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddan1000:

Jo, precis. Köp allt från i första hand Tradera och i andra hand Blocket eller Sweclockers-medlemmar.

Vad gäller drivrutiner till Windows 98 är Nvidia Geforce 6800GT det sista grafikkort som hade drivrutiner till Windows 98. Det är alltså ett "Geforce 6" och alla tidigare Geforce-generationer fungerar därför med Windows 98.

Vad gäller CPU:ns hastighet finns det ingen övre gräns för hur snabb processor du kan välja, då det bara är äldre spel i MS-DOS som går för snabbt med en snabb processor. Dessa spel går för snabbt vilket som om du använder en processor som uppfyller minimikraven för Windows 98. Alltså finns det ingen processor som är för snabb eller har för många MHz. Observera att detta inte betyder att ju snabbare processor desto bättre, för du lär inte märka någon skillnad efter en viss hastighet någonstans i intervallet 500-1000 MHz. Det betyder bara att en snabb processor inte gör någon skada.

Vad gäller ljudkort sedan är ett PCI-ljudkort bäst. ISA-ljudkort är bara användbara i MS-DOS. "Soundblaster Live!" är det bästa PCI-ljudkortet från Windows 98-eran.

Hmm... verkligen bra information.

YAY drivrutiner till geforce 3!

Ok, spelar ändå inte SÅÅ mycket MS-DOS spel.

Värför inte ISA!? Finns det mer än "Soundblaster Live!" som är PCI- då.

Visa signatur

Main: Intel i5 4670K | ASUS Geforce GTX 970 | Corsair Vengeance 16 GB DDR3 | Phanteks P400 | Cryorig H7 | EVGA Supernova G2 650W
Retro: AMD Athlon XP 2200+ | Nvidia Geforce 3 Ti200 | 3DFX Voodoo 2 (SLI) | 512MB DDR | Soundblaster Live! | Windows 98 SE

Permalänk
Skrivet av Vusan:

Värför inte ISA!? Finns det mer än "Soundblaster Live!" som är PCI- då.

Dels är ISA-korten äldre och har därför inte lika bra ljudkvalitet. Sedan är de också begränsade av den långsamma ISA-bussen och måste ha all hårdvara på kortet och kan inte utnyttja datorns egen processor och RAM-minne. Till sist antar jag att äldre kort inte stöder en massa moderna ljudprocessingsstandarder och sådant, men jag har ingen koll på det.

Ett alternativ till Soundblaster Live! är AudioPCI som är ett simpelt, men funktionsdugligt kort. Det är särskilt känt för sin mycket fina inbyggda MIDI-soundfont från Ensoniq (som tillverkade kortet innan de blev uppköpta av Creative). Dessa kort är mycket lätta att hitta då de satt i så gott som varenda dator som såldes under sena 90-talet.
http://www.tradera.com/creative-labs-sound-blaster-ct4810--au...

Sedan fungerar Audigy-korten också i Windows 98, men det första Audigy kom 2001 och känns därför fel att sätta i en Windows 98-dator.
http://www.tradera.com/sound-blaster-audigy-eax-hd-43-spelpor...

Det finns gott om PCI-ljudkort som inte är tillverkade av Creative, som kort från Turtle Beach, Aureal, med fler. Jag har ingen erfarenhet av dem, men jag antar att en del av dem är på nivå med Soundblaster Live!.

Alla dessa ljudkort dyker ofta upp på Tradera så det är bara att ta vad du vill ha.

Visa signatur

Asus Rampage II Extreme LGA1366, Xenon X5672@3,8GHz, Thermalright Ultra-120 Extreme med 2x Noctua NF-P12, Corsair Vengeance 1600MHz CL9 6x4GB, Palit Geforce GTX 1060 6GB, Asus Xonar Essence STX, Corsair AX1200W, Cooler Master Silencio 650, Qpad MK-80, Mionix Naos 5000, 28 tum GIGABYTE M28U 3840x2160.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddan1000:

Dels är ISA-korten äldre och har därför inte lika bra ljudkvalitet. Sedan är de också begränsade av den långsamma ISA-bussen och måste ha all hårdvara på kortet och kan inte utnyttja datorns egen processor och RAM-minne. Till sist antar jag att äldre kort inte stöder en massa moderna ljudprocessingsstandarder och sådant, men jag har ingen koll på det.

Ett alternativ till Soundblaster Live! är AudioPCI som är ett simpelt, men funktionsdugligt kort. Det är särskilt känt för sin mycket fina inbyggda MIDI-soundfont från Ensoniq (som tillverkade kortet innan de blev uppköpta av Creative). Dessa kort är mycket lätta att hitta då de satt i så gott som varenda dator som såldes under sena 90-talet.
http://www.tradera.com/creative-labs-sound-blaster-ct4810--au...

Sedan fungerar Audigy-korten också i Windows 98, men det första Audigy kom 2001 och känns därför fel att sätta i en Windows 98-dator.
http://www.tradera.com/sound-blaster-audigy-eax-hd-43-spelpor...

Det finns gott om PCI-ljudkort som inte är tillverkade av Creative, som kort från Turtle Beach, Aureal, med fler. Jag har ingen erfarenhet av dem, men jag antar att en del av dem är på nivå med Soundblaster Live!.

Alla dessa ljudkort dyker ofta upp på Tradera så det är bara att ta vad du vill ha.

Då är det bäst med en "Soundblaster Live!"

Visa signatur

Main: Intel i5 4670K | ASUS Geforce GTX 970 | Corsair Vengeance 16 GB DDR3 | Phanteks P400 | Cryorig H7 | EVGA Supernova G2 650W
Retro: AMD Athlon XP 2200+ | Nvidia Geforce 3 Ti200 | 3DFX Voodoo 2 (SLI) | 512MB DDR | Soundblaster Live! | Windows 98 SE

Permalänk

Haha tro det eller ej men jag har även 2 st soundblaster live som ligger i lådan:)
Gillar verkligen denna tråden...allt ni nämner det har jag:)

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vusan:

Tjena.

Mitt namn är Martin och spelar för det mesta retro spel. Problemet är att spelen inte funkar så utmärkt i nya datorer. Oftast att spelet går för snabbt, ljudproblem och att spelet inte startar alls.

Jag hittade väldigt mycket på USA. Men jag vill helst rikta mig åt Sverige. Förresten, kostar frakten mycket från USA till Sverige? För jag hittade denna sidan.

http://www.nixsys.com/products/legacy-operating-system-workst...

Rätt najs! Att bygga sin egen.

Men emulatorer, DOSBOX och Virtuella maskiner fungerar ändå inte så bra. Jag vill helst hitta det i Södra Sverige. Bor i Jönköping Kommun. Så vart kan man hitta det lättast nätet eller butiker. Går det köpa från USA med ett rimligt pris?

Tackar så mycket om ni hjälper mig! Skulle var bra att få se Windows 98 igen och spela de gamla spelen problemfritt.

Förresten vad krävs för att köra alla gamla spel från 1985 till 2002? 3DFX Voodo grafikkort, 512 MB, Intel Pentium och mer?

Min dator förresten: Dell Dimension 5150
CPU: Intel Pentium 4 HT 3,00 GHz
GPU: 256 MB ATI Radeon X300 till X550 någonstans om jag kommer ihåg.
Ljudkort: Sigmatel STAC9220
RAM: 1024 MB
Hårddisk: 232 GB ATA Hårddisk

Ej modiferad.

- Martin

Du har inte funderat på att köra en Virtuell PC? Det kör jag alltid när jag ska dra igång någon gammal slagdänga. Win98 i Virtual PC och DOSBox är helt underbart och täcker i princip allt

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Skrivet av Vusan:

Jag fattar bara inte mig själv, jag är alltid osäker om drivrutinerna. Att de inte är kompatibel med W98.

Hoppas Geforce 3 gör det. Annars går jag till tvåan.

För att säga sanningen, jag har aldrig ägt en Nvidia i mitt liv.

Det är lugnt! Jag tror att det fanns 98-stöd till GeForce6-serien, kanske 7-an men är ej säker. Mitt GeForceFX-kort (5) hade fullt driver stöd för 98an.
Du tänker väl köra Windows 98 Second Edition (SE) ? Den är nyare än vanliga 98an och släpptes 1999.

Vad är 3DO för konsol? Trodde 3DO var företaget som gjorde Heroes Of Might & Magic-spelen.

Visa signatur

Spelkonsoler> | PS1\PS2\PS2Slim\PS3Slim | N64 Black/Grey
Soffdator> MacbookPro "13 Retina '12

Permalänk
Visa signatur

CPU: Amd FX 8120 @ 4,55Ghz, RAM: Corsair Vengeance 32GB Röd,
Grafikkort: MSI TwinfrozrIII GTX 660, Kylare: Corsair H80i,
Chassi: Cooler master 430 Elite, PSU: Fractal designTesla R2 800W,
Moderkort: ASUS Crosshair V Formula-Z 990FX,
Lagringsenheter: Samsung SSD 840 PRO-Series 128GB ,1TB Hitachi, 4st seagate barracuda

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

Du har inte funderat på att köra en Virtuell PC? Det kör jag alltid när jag ska dra igång någon gammal slagdänga. Win98 i Virtual PC och DOSBox är helt underbart och täcker i princip allt

Funkar inte.

Skrivet av thedarkknight:

Det är lugnt! Jag tror att det fanns 98-stöd till GeForce6-serien, kanske 7-an men är ej säker. Mitt GeForceFX-kort (5) hade fullt driver stöd för 98an.
Du tänker väl köra Windows 98 Second Edition (SE) ? Den är nyare än vanliga 98an och släpptes 1999.

Vad är 3DO för konsol? Trodde 3DO var företaget som gjorde Heroes Of Might & Magic-spelen.

RÄTT! 3DO gjorde Might & Magic serien, Army Men, Merdian 59 och mer. De gjorde en konsol som var rätt ny förr i tiden.

Jepp ska köra Geforce 3 med W98SE.

Tyvärr, bara avhämtning. Ska vara fraktad.

Visa signatur

Main: Intel i5 4670K | ASUS Geforce GTX 970 | Corsair Vengeance 16 GB DDR3 | Phanteks P400 | Cryorig H7 | EVGA Supernova G2 650W
Retro: AMD Athlon XP 2200+ | Nvidia Geforce 3 Ti200 | 3DFX Voodoo 2 (SLI) | 512MB DDR | Soundblaster Live! | Windows 98 SE

Permalänk
Medlem

http://www.blocket.se/kalmar/Diverse_Dator_Delar_Grafikkort__...

Till TS, denna datorn verkar lite äldre och har kanske Windows 98? Annars finns det väll endel gamla datorer på blocket, tradera och på SweC marknaden...

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vusan:

Funkar inte.

Har fungerat bra för mig. Betydligt mycket lättare

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Skrivet av Vusan:

RÄTT! 3DO gjorde Might & Magic serien, Army Men, Merdian 59 och mer. De gjorde en konsol som var rätt ny förr i tiden.

Jepp ska köra Geforce 3 med W98SE.

Här kommer en länk till ett geforce3 från eBayUK:

http://www.ebay.co.uk/itm/64MB-AGP-Dell-4N857-NVidia-GeForce3...

Visa signatur

Spelkonsoler> | PS1\PS2\PS2Slim\PS3Slim | N64 Black/Grey
Soffdator> MacbookPro "13 Retina '12

Permalänk
Medlem
Skrivet av thedarkknight:

Här kommer en länk till ett geforce3 från eBayUK:

http://www.ebay.co.uk/itm/64MB-AGP-Dell-4N857-NVidia-GeForce3...

Tack så mycket!

Finns det mer sidor som säljer gammaldags datordelar som kraftsound.com

Jag vet att det finns tradera, ebay och blocket. Men det måste finnas mer!

Visa signatur

Main: Intel i5 4670K | ASUS Geforce GTX 970 | Corsair Vengeance 16 GB DDR3 | Phanteks P400 | Cryorig H7 | EVGA Supernova G2 650W
Retro: AMD Athlon XP 2200+ | Nvidia Geforce 3 Ti200 | 3DFX Voodoo 2 (SLI) | 512MB DDR | Soundblaster Live! | Windows 98 SE

Permalänk
Skrivet av Vusan:

Finns det mer sidor som säljer gammaldags datordelar som kraftsound.com

Jag vet att det finns tradera, ebay och blocket. Men det måste finnas mer!

Räcker inte de du har?

Visa signatur

Spelkonsoler> | PS1\PS2\PS2Slim\PS3Slim | N64 Black/Grey
Soffdator> MacbookPro "13 Retina '12

Permalänk
Medlem
Skrivet av thedarkknight:

Räcker inte de du har?

Jo, men undrar om det finns fler sidor.

Visa signatur

Main: Intel i5 4670K | ASUS Geforce GTX 970 | Corsair Vengeance 16 GB DDR3 | Phanteks P400 | Cryorig H7 | EVGA Supernova G2 650W
Retro: AMD Athlon XP 2200+ | Nvidia Geforce 3 Ti200 | 3DFX Voodoo 2 (SLI) | 512MB DDR | Soundblaster Live! | Windows 98 SE

Permalänk
Skrivet av Vusan:

Jo, men undrar om det finns fler sidor.

Nej, det är på Tradera och Blocket allt gammalt hamnar. Inget av det du söker nyproduceras och därför finns all gammal hårdvara endast hemma hos privatpersoner, som i första hand använder sig av Tradera och Blocket när de vill sälja saker. Alla andra sidor har säkert köpt sitt sortiment på Tradera från början och agerar bara som onödiga mellanhänder.

Visa signatur

Asus Rampage II Extreme LGA1366, Xenon X5672@3,8GHz, Thermalright Ultra-120 Extreme med 2x Noctua NF-P12, Corsair Vengeance 1600MHz CL9 6x4GB, Palit Geforce GTX 1060 6GB, Asus Xonar Essence STX, Corsair AX1200W, Cooler Master Silencio 650, Qpad MK-80, Mionix Naos 5000, 28 tum GIGABYTE M28U 3840x2160.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Vusan:

Jo, men undrar om det finns fler sidor.

Hur många gånger har du frågat det nu? många...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Hur många gånger har du frågat det nu? många...

Jag vet kan inte sluta undra.

Visa signatur

Main: Intel i5 4670K | ASUS Geforce GTX 970 | Corsair Vengeance 16 GB DDR3 | Phanteks P400 | Cryorig H7 | EVGA Supernova G2 650W
Retro: AMD Athlon XP 2200+ | Nvidia Geforce 3 Ti200 | 3DFX Voodoo 2 (SLI) | 512MB DDR | Soundblaster Live! | Windows 98 SE

Permalänk
Rekordmedlem

Du får gå på loppisar och auktioner, det dyker upp saker där också ibland.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Vusan:

Men är det inte då bättre i tradera och blocket istället.

Såg en Nisse i USA som sålde en Win98 *dream machine* med Pentium3 och VooDoo3 (agp tror jag) men frakten kostar satan!
Kul att där finns färdiga lösningar iaf!

Visa signatur

Spelkonsoler> | PS1\PS2\PS2Slim\PS3Slim | N64 Black/Grey
Soffdator> MacbookPro "13 Retina '12

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Du får gå på loppisar och auktioner, det dyker upp saker där också ibland.

Loppisar är klart bästa stället att hitta retrohårdvara på. Om man har tur hittar man någon entusiast som tvingats välja mellan sin hobby och flickvännen och säljer ut lådvis med gamla datorer och komponenter. Om inte finns det alltid flera andra som har någon komponent eller två som de hittat i källaren. Hälften av allt datorskrot jag har i källaren kommer från loppisar och jag har i princip inte betalat någonting för det (mellan 5 och 20 kr per komponent och max 100 kr för en dator).

I Jönköping verkar det här stället lovande. Det är varje lördag klockan 08:00.
http://www.kulturhusetjonkoping.com/hem/loppis/

Det finns säkert fler loppisar i ditt närområde, Vusan. Hör dig för vilka som finns och se till att vara där prick när de öppnar, så ingen annan hinner ta godbitarna.

Visa signatur

Asus Rampage II Extreme LGA1366, Xenon X5672@3,8GHz, Thermalright Ultra-120 Extreme med 2x Noctua NF-P12, Corsair Vengeance 1600MHz CL9 6x4GB, Palit Geforce GTX 1060 6GB, Asus Xonar Essence STX, Corsair AX1200W, Cooler Master Silencio 650, Qpad MK-80, Mionix Naos 5000, 28 tum GIGABYTE M28U 3840x2160.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddan1000:

Loppisar är klart bästa stället att hitta retrohårdvara på. Om man har tur hittar man någon entusiast som tvingats välja mellan sin hobby och flickvännen och säljer ut lådvis med gamla datorer och komponenter. Om inte finns det alltid flera andra som har någon komponent eller två som de hittat i källaren. Hälften av allt datorskrot jag har i källaren kommer från loppisar och jag har i princip inte betalat någonting för det (mellan 5 och 20 kr per komponent och max 100 kr för en dator).

I Jönköping verkar det här stället lovande. Det är varje lördag klockan 08:00.
http://www.kulturhusetjonkoping.com/hem/loppis/

Det finns säkert fler loppisar i ditt närområde, Vusan. Hör dig för vilka som finns och se till att vara där prick när de öppnar, så ingen annan hinner ta godbitarna.

Åhh, tack så mycket! Jag har tyvärr slut på ord för den här tillfället.

Ni har hjälpt mig hitta en dator, hårdvara och nyttig info

Kommer kanske tillbaka när jag ska instrallera hårdvara.

Men, jag är fortfarande kvar i Sweclockers såklart! Fantastisk forum!

Men själva tråden stannar just nu.

Adjö!

- Martin

Visa signatur

Main: Intel i5 4670K | ASUS Geforce GTX 970 | Corsair Vengeance 16 GB DDR3 | Phanteks P400 | Cryorig H7 | EVGA Supernova G2 650W
Retro: AMD Athlon XP 2200+ | Nvidia Geforce 3 Ti200 | 3DFX Voodoo 2 (SLI) | 512MB DDR | Soundblaster Live! | Windows 98 SE