FreeNAS 8 - Internet Hårddisk

Permalänk
Medlem

FreeNAS 8 - Internet Hårddisk

Hej jag har en server hemma som jag köra FreeNAS 8 på.

Jag har länge tänkt på att göra en server till mig själv som jag kan komma åt överallt i världen med bara ett login. Bra att ha om man är på semester t.ex. och vill skicka över bilderna för back-up eller om man efter en semester vill synca lite bilder med folk som man var på semester med.
Min första tanke var en enkel FTP detta medföljer ju i FreeNAS och är lätt att konfiguera. Men det är inte så lätt för folk som inte förstår datorer. Så jag undrar om jag har missat något eller om jag måste göra något annat för att kunna göra en server på min FreeNAS som jag kan komma åt från andra datorer med kanske ett drag och släpp gränssnitt? Helst ska jag komma åt det genom en vanlig webläsare.

Jag sitter fast och är tacksam för all sorts hjälp!

Permalänk

du kan ju alltid sätta upp en webdav, dock osäkert om det skulle uppfylla dina krav.

Visa signatur

Arbetsstation: Macbook Pro Retina 15", Core i7 2,6 GHz, 16 GB RAM, 512 GB SSD
NAS: Synology 1812+ har numera ersatt min filserver
Blog: http://www.nickebo.net/
Twitter: @linuxprofessor
Övrigt: Linux/UNIX/OpenVMS, ZFS, lagring och systemövervakning

Permalänk
Medlem

Jag kör freenas och en ftp-server på den. Brukar funka bra även med folk som inte är sådär jättehajja på teknik.

Permalänk

OwnCloud kanske? Har inte testat, men det verkar ju ungefär vara något sånt du söker.

Det borde vara ganska enkelt att sätta upp iSCSI annars

Permalänk
Medlem

Dropbox annars.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

Jag vill tacka alla för era hjälpsamma svar!

Skrivet av Kamouflage:

Jag kör freenas och en ftp-server på den. Brukar funka bra även med folk som inte är sådär jättehajja på teknik.

Hur gör du då?
Jag är inte haj ALLS på FTP tekniken men när jag aktiverar FTP klienten och skriver in adressen i Chrome så kommer det bara upp en lista med alla filer. Jag vet inte hur man laddar upp filer och grejer. Skulle du kunna fördjupa dig lite?

Permalänk
Skrivet av IzC:

Jag vill tacka alla för era hjälpsamma svar!

Hur gör du då?
Jag är inte haj ALLS på FTP tekniken men när jag aktiverar FTP klienten och skriver in adressen i Chrome så kommer det bara upp en lista med alla filer. Jag vet inte hur man laddar upp filer och grejer. Skulle du kunna fördjupa dig lite?

Testa med WinSCP eller något liknande program. Har själv bara erfarenhet av det då jag använder det för SCP. Säg till om du behöver någon hjälp!

Permalänk
Medlem

Grejen är att jag egentligen skulle vilja att det går att ha sin webläsare som en med eller mindre fullständig klient då folket som inte kan datorer så mycket ska använda denna för att ladda upp grejer. (Däribland min mor )

Men jag ska ta mig en titt på WinSCP

Permalänk
Medlem
Skrivet av IzC:

Grejen är att jag egentligen skulle vilja att det går att ha sin webläsare som en med eller mindre fullständig klient då folket som inte kan datorer så mycket ska använda denna för att ladda upp grejer. (Däribland min mor )

Men jag ska ta mig en titt på WinSCP

Alla (?) webläsare fixar FTP.
Och vem som hellst kan lära sig att använda det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IzC:

Hur gör du då?
Jag är inte haj ALLS på FTP tekniken men när jag aktiverar FTP klienten och skriver in adressen i Chrome så kommer det bara upp en lista med alla filer. Jag vet inte hur man laddar upp filer och grejer. Skulle du kunna fördjupa dig lite?

Skrivet av Svensktiger:

Alla (?) webläsare fixar FTP.
Och vem som hellst kan lära sig att använda det.

Alla webbläsare fixar ftp, men t.ex. firefox har sunkigt stöd.

Gå in i utforskaren (alltså 'Dator' från startmenyn) och skriv in ftp://ip.ip.ip.ip så ska det se bättre ut

Permalänk
Medlem

Jo jag vet detta men då får jag bara fram en basisk lista på vilka filer som ligger på FTPn. Jag kan inte ladda upp filer eller så.
Är det någon inställning jag har missat eller har jag bara missat hur man laddar upp filer?

edit: Läste en gång till

Skrivet av Kamouflage:

Gå in i utforskaren (alltså 'Dator' från startmenyn) och skriv in ftp://ip.ip.ip.ip så ska det se bättre ut

I'm an idiot

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Alla (?) webläsare fixar FTP.
Och vem som hellst kan lära sig att använda det.

Du har inte jobbat med vanliga användare hör jag...

Permalänk
Medlem

jag kör med iSCSI över wan, riktigt smidigt samt känns säkrare än FTP, med CHAP inloggning och hostname access list så ser jag inte hur någon någonsin skulle kunna komma åt dina filer om du vill ha säkerhet

owncloud är ju annars smidigt som sagts tidigare

Visa signatur

RetroPC samlare av högsta nivå.
medlem 504 på sweclockers
https://timmynator.se

Permalänk

owncloud med webdav

Visa signatur
Permalänk

Hur stabilt är owncloud numera då? Testade det för ett tag sedan och tyckte det var lite för svajigt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av TimmyQ:

jag kör med iSCSI över wan, riktigt smidigt samt känns säkrare än FTP, med CHAP inloggning och hostname access list så ser jag inte hur någon någonsin skulle kunna komma åt dina filer om du vill ha säkerhet

owncloud är ju annars smidigt som sagts tidigare

Kör du iSCSI bakom någon router? I så fall, hur har du routat? Jag har testat iSCSI men aldrig fått igång det över Internet?

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

Kör du iSCSI bakom någon router? I så fall, hur har du routat? Jag har testat iSCSI men aldrig fått igång det över Internet?

Kör en firebox x5 brandvägg och kör en sepparat nic från filservern rakt in på DMZ, så trafiken går rakt igenom, inte orkat böka med portar

men det ska väl gå om man öppnar upp rätt, testat flertalet gånger att ansluta till servern över mitt wlan, och det ligger på ett annat subnät, med en router kopplad efter min firebox, laptoparna på de trådlösa ser inget, men en manuell iSCSI target connect klara den att resolva, gissar på att uPNP hjälte till

Visa signatur

RetroPC samlare av högsta nivå.
medlem 504 på sweclockers
https://timmynator.se

Permalänk
Medlem

Windows Home Server känns ju som en given kandidat med sin ganska kompletta web-access.

Finns väl nåt liknande för linux också, amahi lr nåt sånt.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead