Första gången ni märkte FPS-lag i ett spel/började bli medvetna om det?

Permalänk
Medlem

när jag var betydligt yngre så spelade jag alla spel med 10-40 FPS mycket för att jag inte visste vad det var och dessutom för att jag aldrig hade sett spelen i över 40 fps.

Permalänk

Som liten hade jag nog inga spel som "laggade" vad jag kan minnas. Kan dock ha att göra med att min pappa köpte en riktig värsting. Året var 1998 och datorn var en Pentium II 450 MHz, 128mb ram och en 8GBs hårddisk.

Men sen när jag var kanske 11, så fick jag min första egna dator som var en P3a på 733 MHz, 256mb ram, 32mb grafikkort utan drivrutiner. Som jag spelade CS 1.6 på, senare uppgraderade jag den med ett Geforce 5200 om jag minns rätt med hela 128mb Grafikminne. Rensade även en gammal dator som jag tidigare haft på Ramminne så jag låg inne med hela 768mb RAM

På den första datorn så laggade CS något fruktansvärt men jag var ändå inte sämre än vad mina kompisar var på spelet, sen när jag fixade datorn lite och installerade drivisar till grafikkort #2 så funkade allt fint

Visa signatur

Main: Antec P280 - Gigabyte Z68X-UD3H-B3 - Intel Core i7 2600k - ASUS Direct CU II GTX 560ti SLI - 8GB Corsair Vengeance CL9 1600 mhz - Antec H2O 620 - Corsair Force F120 - Corsair TX650
Mobil: Samsung Galaxy S III
Laptop: HP Probook 4320s

Permalänk
Medlem

Jag har en kompis som hade en askass dator och försökte spela moderna spel på. Vissa spel gick ner i 8-15 fps och han tyckte det var normalt och såg helt okej ut. Sen att han faktiskt var gammal nog att veta bättre gör det bara ännu roligare. När han sedan fick se hur det ska se ut på min dator åkte han och köpte en ny dator =P

Permalänk
Medlem

När jag drog på max när jag spelade Herretic (stavning?) och drog på max graffe med min 486 DX2 66, Cirrus graffe ,med en meg i ram och hela 4 megabyte ram i datorn. Helt fantastiskt att man klarade sig med en 210 megabyte stor HD till Windows, program, bilder o alla spel.

Det enda jag kan sakna lite är min CRT skärm som var en fröjd att spela FPS spel på.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Avstängd

När jag blev medlem på sweclockers....:p

Permalänk
Medlem

Måste nog vart när vi försökte få igång CS på en av mina datorer när vi lanade... gick knappt att spela och då körde vi i upplösningen 400x200 ^^ slutade med att den datorn åkte ut på altanen och sen återvinningen...

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Skrivet av Sisyfos:

Jag hoppas att jag placerade denna tråd rätt men i vilket spel kände ni för första gången FPS-lag eller liknande?
För mig var det nu när jag tänker efter i "Slaget om midgård-härskarringen 1" som jag spelade på vår familjedator på den tiden med 512 MB RAm och nu har jag läst på lite och sett att spelet kan käka 1GB-1,5GB RAM så det är verkligen inte osannolikt att jag hade FPS-lag!
Då så visste jag ingenting om datorer så jag tänkte "Jaha, vad långsamt trupperna rör sig i detta spel" och sen när jag spelade Slaget om midgård 2 så trodde jag att spelet var "snabbt" i sig men det var ju för att jag spelade på Xbox 360 då och när det släpptes så var Xbox 360's hårdvara inte alls illa

Tror det var någon gång 1999 när jag spelade fullversionen av Unreal Tournament på familjens pII:a med ATi-grafikkort på 4MB (pci). Det var smärtsamt redan i menyerna! Haha! Demoversionen flöt mycket bättre dock.

Skrivet av ^fel:

Första gången jag märkte lagg var när jag spelade COD4 för evigheter sedan, det vill säga: 9 år gammal duel-core processor och GPU på 256Mb=10-17fps, tider det

Whaaat? Vilken Core2-prolle eller X2:a är nio år gammal? Eller har tiden verkligen gått så fort? :S:S:S

Visa signatur

Spelkonsoler> | PS1\PS2\PS2Slim\PS3Slim | N64 Black/Grey
Soffdator> MacbookPro "13 Retina '12

Permalänk
Skrivet av mangemani:

då jag tjurade på och försökte mig på högsta inställningarna i spelet unreal på en gammal dator.
hua, att man inte slutade spela när spelet hackade fram, var ju inte spelbart direkt.

eller vad yrar jag i, måste nog gå ännu längre tillbaks i tiden, till amiga tiden.
lirade väldigt ofta på min grannes amiga, han hade en amiga 500+.
jag själv fick sedan en egen amiga, men denna var bara en vanlig amiga.
skillnaden var att det var mer ram minne i amiga+.
på amiga+ flöt spelet fields of glory på hur bra som helst, men på min vanliga amiga så flöt det inte på så bra då jag lånade det spelet utav grannen och det var det första spelet jag spelade på min vanliga amiga och det var där som jag märkte av skapliga frame drops

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av thedarkknight:

Whaaat? Vilken Core2-prolle eller X2:a är nio år gammal? Eller har tiden verkligen gått så fort? :S:S:S

Är väl snart 8 år sedan man kunde köpa dual core cpuer men det tog väl ett tag innan konsumenter fick tag på det

Permalänk
Medlem

Måste nog varit atari's Battlezone, var dock ej störande när man spelade spelet på den tiden

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

Mega Man 3 på NES var väl bland de första jag var med om som hackade när det var lite väl spriteintensivt på sina ställen.

När det gäller PC och FPS så har man väl varit med om det på alla spel man spelat och även i C&C som vissa nämner. Men man börjar bli lite för gammal för att komma ihåg exakt när, var och hur.

Permalänk
Medlem

Red Alert 95, hade själv en Tulip som inte ens hade 100Mhz. Visst inte bättre, var bland första spelen jag spelade.
Men så var jag hos någon som hade någon Intel Pentium (typ 200Mhz) och satan vad fort spelet gick =D

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Avstängd

lagg inte lag lär dig skriva

Permalänk
Avstängd

Starcraft på big game hunter i en 3vs3 med 60+ carriers på skärmen

Permalänk
Medlem
Skrivet av ^fel:

Första gången jag märkte lagg var när jag spelade COD4 för evigheter sedan, det vill säga: 9 år gammal duel-core processor och GPU på 256Mb=10-17fps, tider det

Nu beror det ju på vilken GPU du hade men jag hade inga problem att spela det med en P4a på 2,5ghz och 7600gs 256mb.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

För att ni ska fatta. lagg= hög ping hack=fpsdrop/låg fps

varför fattar ingen det?

Skrivet av tunka:

lagg inte lag lär dig skriva

Dom här kommentarerna tillför mest. Alla andra har förstått exakt vilket ämne som TS ville lyfta diskussionen på och ni har förstått det tillräckligt mycket för att skriva detta.

Permalänk
Skrivet av tunka:

lagg inte lag lär dig skriva

TS kanske menar Engelska "lag" och inte Svenska "lagg"

Visa signatur

Spelkonsoler> | PS1\PS2\PS2Slim\PS3Slim | N64 Black/Grey
Soffdator> MacbookPro "13 Retina '12

Permalänk
Skrivet av KoloN:

Dom här kommentarerna tillför mest. Alla andra har förstått exakt vilket ämne som TS ville lyfta diskussionen på och ni har förstått det tillräckligt mycket för att skriva detta.

Wasprocker har ju rätt! Jag stör mig hur mycket som helst på alla ungar som säger saker som att spelen "laggar", även i single player! Ho ho ho!
Man kan ju t o m se skillnaden. Minns när jag körde UT online och skulle plocka på mig vapen. Flera sekunder efter pick up så kom reaktionen från spelet! (spelandet i sig flyter men saker som ska göras kommer långt senare mot vad det ska).
Det är väl ändå vanligt ryckande i bilden som pratas om här?

Visa signatur

Spelkonsoler> | PS1\PS2\PS2Slim\PS3Slim | N64 Black/Grey
Soffdator> MacbookPro "13 Retina '12

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av tunka:

lagg inte lag lär dig skriva

Har svårt att se att lag skulle vara så fel. Hittar inget om dator"delay" i SAOB under lagg så jag antar att vi inte har någon enhetlig definition av stavningen på det ordet i svenskan.

Första gången jag kände på lagg var som flera andra nämnt Red Alert (dosläge i mitt fall). 320*200 pixels. Spelet hackade visserligen inte utan spelmotorn anpassades troligen efter uppdateringsfrekvensen vilket gjorde att spelet gick makalöst långsamt. Skulle gissa på att jag sällan hade över 10 fps. Blev ett helt annat spel när man sedan testade det med högre upplösning på en snabbare dator där man slapp vänta på att en tank skulle vända sig om ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

http://en.wikipedia.org/wiki/Lag

Laggande är när spelet 'reagerar' med fördröjning. Det kan det göra även lokalt och i single-player.
Första gången jag minns tydligt var en singleplayer, ett av de tidiga grafik-adventure spelen som hette Bioforge. Jag körde på min då ganska nya 'värsting' Pentium 100 Mhz, men spelet var för grafiktungt för alla PC:s på marknaden.
Annars är det väl nåt spel jag spelade över modem som laggat först.. minns inte vilket det var dock, Kanske Quake ..

Permalänk
Medlem

Första gångerna man verkligen började irretera sig och jaga FPS var under de gyllene Quake World åren
Innan dess så tänkte iaf inte jag så mycke på att grafiken hackade, var visserligen irreterande att C&C ibland var som ett bild spel, men 486 33sx cpu var åandra sidan inte den mest optimala cpu'n för det spelet blev bättre efter jag spenderade x-antal veckopengar på att köpa en DX4 overdrive 100MHz

Permalänk
Medlem

Microsoft Flight Simular på en 8086 utan mus eller joystick.
Det gick ganska bra att starta och svänga så länge man gjorde långsamma kursändringar.
Gjorde man för snabba ändringar upptäckte man illa kvickt att det var någon sekunds fördröjning innan planet reagerade så man hamnade oftast i rejäla problem eftersom man först försökte kompensera en svängning åt ena hållet för att därefter svänga över på tok för mycket åt andra hållet. Testflygningen av JAS gick väl åt h-e av ungefär samma anledning så jag kände stark sympati för den stackars piloten.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Medlem
Skrivet av thedarkknight:

Wasprocker har ju rätt! Jag stör mig hur mycket som helst på alla ungar som säger saker som att spelen "laggar", även i single player! Ho ho ho!
Man kan ju t o m se skillnaden. Minns när jag körde UT online och skulle plocka på mig vapen. Flera sekunder efter pick up så kom reaktionen från spelet! (spelandet i sig flyter men saker som ska göras kommer långt senare mot vad det ska).
Det är väl ändå vanligt ryckande i bilden som pratas om här?

Fast lag = delay så det spelar ingen roll om det är latency eller FPS det handlar om, båda delar orsakar lag.

Anyways, tillbaka till topic, kan inte komma ihåg första spelet där jag märkte av det, men första spelet där jag försökte knipa så hög FPS som möjligt genom tweaks var Quake 1

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Istället för ny kort tråd kan jag kanske få svar här Vad ska man ta fps i Skyrim med? Fraps gratisversion eller typ steamconsole? Tyckte det va en ganska passande tråd

Permalänk
Medlem

MW2 på Intel Celeron och Radeon 4350.
Ca 15fps..

EDIT: trodde bara det var FPS Spel.

WoW på Intel Celeron och Radeon 200M ( Mobilt kort på moderkortet...)

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem

När jag var liten och spelade crysis på min första dator med ett 7600gt och någon 2 kärnig amd

Visa signatur

Project: Dark [color="#B7BAB7"]Snow[/color] |GTX 670| i5 750 @3,8GHz med H50| Evga P55 sli FTW| Corsair Dominator 2x2gb| Corsair HX750w MDPC-X Black 'n White|
|Samsung 840 120gb SSD|1TB Hdd| Lian Li v1000b Plus II|
Spelare för Team prOpertys Starcraft II lag

Permalänk
Skrivet av Tarasus:

När jag lirade första command & conquer på lan.

Polaren var ruskigt svår att vinna över, rushade alltid mig först och alltid mer trupper. När vi satt burkarna bredvid varandra så märkte vi att på hans 233:a så gick allt mkt fortare än på min P150... Så i princip fps-lag så spelet inte synkade å han hade högre fps = det gick fortare...

Spelen gick alltså olika fort pga prestandaskillnaden? Detta är ingen typ av lagg jag stött på, men har aldrig spelat så gamla spel

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mackan3379:

Spelen gick alltså olika fort pga prestandaskillnaden? Detta är ingen typ av lagg jag stött på, men har aldrig spelat så gamla spel

Oh, ja. Många gamla spel (C&C och även konsolerna NES och SNES) kördes på något vis efter systemfrekvensen/klockfrekvensen (vet ej exakt hur) vilket gjorde att en snabbare PC körde spelet snabbare. Det är även därför du på riktigt gamla datorer kan hitta en TURBO-knapp som gör att att du kan välja mellan två olika frekvenser på processorn, dvs sänka hastigheten på spel som går efter prestandan och höja den när du behöver mer kräm för något.

Permalänk
Skrivet av Wasp:

För att ni ska fatta. lagg= hög ping hack=fpsdrop/låg fps

varför fattar ingen det?

För det låter bättre att säga lagg. När man säger hack så tänker jag på fusk eller att man hackar grönsaker.

Permalänk
Medlem

Unreal tournament, fast tvärt om, fick tag på några voodoo 3D kort som stöd till något obskyrt linnebygd som jag körde i SLI och plötsligen hittade jag racketarna som sköts mot mig och kunde hoppa undan dom, hela spelvärden fick ny innebörd.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds