Permalänk
Medlem

Asus modekort.

Tjenare sweclockers.

Tänkte bygga mig en ny söt dator.
Och tänkte att jag skulle be er kunniga om lite tips när det gäller moderkort.

Har fastnat lite i mellan,
Asus P8Z77-V PRO
och
Asus P8P67 DELUXE REV B3

Vilken tycker ni?
(Tänkte köra, i7 2600k med detta, och 1x 680 kort)
Har ni tips på andra kort går det jätte bra det med, men Asus helst eftersom att jag är en asus människa.

Tack

Permalänk
Medlem

Ta Z77, för P67 är sååååå förra generationen.

Moderkort är det

Jag skulle dock ta Z77

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hjälpsam

Z77 och en 3770K istället 2600K samt en GTX680 = Omnomnom maskin

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Hedersmedlem

"Moder", som i "mamma".

Inte "mode" som i "kläder".

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Z77 och en 3770K istället 2600K samt en GTX680 = Omnomnom maskin

Vill inte ha en 3770k just för att dom inte presterar lika bra på spel som en 2600k.

Men alla här hittils verkar vara överens om Z77.
Får man fråga varför, finns det något konkret förutom att "P67 is so yesterday"?

PS: hahaha ja såg tabben med "modekort" nu, har ändrat det.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av SeLEcto-:

Vill inte ha en 3770k just för att dom inte presterar lika bra på spel som en 2600k.

Men alla här hittils verkar vara överens om Z77.
Får man fråga varför, finns det något konkret förutom att "P67 is so yesterday"?

PS: hahaha ja såg tabben med "modekort" nu, har ändrat det.

Bra källor på att 3770K som i 80% av de tester jag har sett plockar 2700K är sämre i spel än 2600K skulle uppskattas

Sedan är det så nära launch, samt att det knappt finns några GTX680 att få tag på just nu. Skulle rekommendera att avvakta lite till launchen för att få breda och tillförlitliga recensioner från flera olika sites och på flera olika moderkort (BIOS hit eller dit på prelaunch moderkort kan vara si och så).

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Bra källor på att 3770K som i 80% av de tester jag har sett plockar 2700K är sämre i spel än 2600K skulle uppskattas

Sedan är det så nära launch, samt att det knappt finns några GTX680 att få tag på just nu. Skulle rekommendera att avvakta lite till launchen för att få breda och tillförlitliga recensioner från flera olika sites och på flera olika moderkort (BIOS hit eller dit på prelaunch moderkort kan vara si och så).

Jag kollade runt på lite olika benchmarks, sedan kan jag säga att 3770k kommer säkert att svida i plånboken
Jag kan inte stretcha på budgeten mer än jag har gjort tyvärr.

Skratta inte nu lol, men 2700k?
Antar att det är snäppet bättre än 2600k?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeLEcto-:

Jag kollade runt på lite olika benchmarks, sedan kan jag säga att 3770k kommer säkert att svida i plånboken
Jag kan inte stretcha på budgeten mer än jag har gjort tyvärr.

Skratta inte nu lol, men 2700k?
Antar att det är snäppet bättre än 2600k?

Vi vet inte vad priset hamnar, nen troligtvis hamnar 3770k på ung. samma pris som 2600k.

2700k är högre binnad (nååååååågot högre kvalitet) gentemot 2600k. 2700k startar med en grundfrekvens som är 0,1 GHz högre än 2600k. Dock så är det ingen skillnad i klockningsförmåga (vad jag förstått) och vid samma frekvenser är de precis lika bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chmat76:

Vi vet inte vad priset hamnar, nen troligtvis hamnar 3770k på ung. samma pris som 2600k.

2700k är högre binnad (nååååååågot högre kvalitet) gentemot 2600k. 2700k startar med en grundfrekvens som är 0,1 GHz högre än 2600k. Dock så är det ingen skillnad i klockningsförmåga (vad jag förstått) och vid samma frekvenser är de precis lika bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Hmm ok, så 3770k borde ligga på cirka 2.7k alltså?
Och dom är alltså bättre än 2600k?

När kommer dessa ut?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeLEcto-:

Hmm ok, så 3770k borde ligga på cirka 2.7k alltså?
Och dom är alltså bättre än 2600k?

När kommer dessa ut?

Slutet av månaden. Och rykterna går isär. Vänta på rescension.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av SeLEcto-:

Hmm ok, så 3770k borde ligga på cirka 2.7k alltså?
Och dom är alltså bättre än 2600k?

När kommer dessa ut?

Med största sannolikhet lägger Sweclockers ut en rescension nästa vecka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeLEcto-:

Jag kollade runt på lite olika benchmarks, sedan kan jag säga att 3770k kommer säkert att svida i plånboken
Jag kan inte stretcha på budgeten mer än jag har gjort tyvärr.

http://www.sweclockers.com/nyhet/15306-intel-sanker-priserna-...

Jag hade avvaktat tills 3770k releasen och även om du inte bestämmer dig för ivy bridge så kostar inte z77 så mycket mer än p67/z68 men har en hel del nya features

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xael:

http://www.sweclockers.com/nyhet/15306-intel-sanker-priserna-...

Jag hade avvaktat tills 3770k releasen och även om du inte bestämmer dig för ivy bridge så kostar inte z77 så mycket mer än p67/z68 men har en hel del nya features

Det är lite det jag inte förstår.
Vad är skillanderna mellan
Asus P8Z77-V PRO
och
Asus P8P67 DELUXE REV B3
?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeLEcto-:

Det är lite det jag inte förstår.
Vad är skillanderna mellan
Asus P8Z77-V PRO
och
Asus P8P67 DELUXE REV B3
?

z77 är nyare med mer features samt möjligheten att använda den inbyggda grafikkretsen på processorerna(Intel HD X000). Den är även kompatibel med Ivy Bridge(tredje generationen) samt Sandy bridge processorerna

P67 är endast kompatibel med Sandy bridge då det är äldre äldre kretsen

Permalänk
Avstängd
Citat:

P67 är endast kompatibel med Sandy bridge då det är äldre äldre kretsen

Skitsnack, Asus har redan kommit ut och sagt att de genom en bios-uppdatering kommer stödja ivy bridge med alla p67 kort.

Citat:

z77 är nyare med mer features

Såsom?
Usb 3 stöd i chipset? Annat än det finns det inga fördelar över z68 (som har PCI-E 3) och Lucid MVP är knappt värt att nämna.

Och Selecto: det finns ingen reson i att köpa en 2600k för spel, bättre i sånt fall att gå ner till en 2500k och lägga mer pengar på bättre kylning/grafik/ssd.