Visma Adm 2000 replikering alt databsserver

Permalänk

Visma Adm 2000 replikering alt databsserver

Tjenare gott folk!

Jag arbetar på ett mindre företag som it ansvarig (10 anställda)
vi har en webbutik och telefon order mottagning all våran försäljning och bokföring sker via visma administration 2000 SPCS
vi har problem med flaskhalsar och att systemet är segt och får då codebase fel

vi har ca 1 datror per anställd
och en server med 2003 SBS installerat
servern agerar även server för SPCS (såklart )
iom dessa flaskhalsar och låsningar vi får iom faktura journaler ETC
så tänker jag mig att man kanske ska slänga upp en extra server som man kan använda för databasernas skull
så kan man köra en linux dis på den så kan våran win 2003 server få fortsätta att agera DHCP domänkontrollant och mailserver (och allt annat sköj den arbetar med)

vi har även 2st handdatorer som arbetar från lagret för orderplockning dessa använder ett program från datapartner som heter logistic

servern består av an HP proliant ML110 G5
med 6gig i ram (4 i bruk då jag inte fixat PAE växeln)
2 200gigs diskar i raid 0(speglade)
xeon 3065 2,33GHZ

andra förslag är mer än välkomna på lösningar för att slippa flaskhalsar för så som d e nu kan vi inte ha det iaf

Permalänk
Medlem

vad är det som flaskhalsar? går processorn i 100% load när ni kör ? eller tar minnet slut?

Visa signatur

c:\spel

Permalänk

Processorn går ej i full load typ någonsin!
har testat hårddiskarna men dem verkar också vara okej minnet är det alltid ca 1.5gig ledigt i så kan inte svara exakt på vad det är som falerar! vet inte om det är när alla klienterna arbetar mot servern med mail o diverse om det är det som strular till det för oss inte en aning faktiskt men det fungerar inte som det borde iaf

det är juh just dessa codebase fel vi måste bli av när en kund ringer in och jag får ett codebase fel o alla priserna försvinner eller vi får starta om servern för att databas filer har blivit låsta vill hitta en lösning så att vi kan fortsätta att arbeta med dessa stora databaser

Permalänk
Medlem

Börja med att samla in data. Det du vill se är väl Disk I/O, CPU, minnesanvändning och nätverkstrafik över en vecka eller så. När du hittar vad det är som gör att det går segt kan du kasta pengar på problemet. Ser inte riktigt varför ni skulle springa iväg och köpa en till server.

raid 0 är för övrigt inte en spegling utan en stripe... hoppas du kör raid 1 eller 10.

Permalänk
Skrivet av Lighter22:

Tjenare gott folk!

Jag arbetar på ett mindre företag som it ansvarig (10 anställda)
vi har en webbutik och telefon order mottagning all våran försäljning och bokföring sker via visma administration 2000 SPCS
vi har problem med flaskhalsar och att systemet är segt och får då codebase fel

vi har ca 1 datror per anställd
och en server med 2003 SBS installerat
servern agerar även server för SPCS (såklart )
iom dessa flaskhalsar och låsningar vi får iom faktura journaler ETC
så tänker jag mig att man kanske ska slänga upp en extra server som man kan använda för databasernas skull
så kan man köra en linux dis på den så kan våran win 2003 server få fortsätta att agera DHCP domänkontrollant och mailserver (och allt annat sköj den arbetar med)

vi har även 2st handdatorer som arbetar från lagret för orderplockning dessa använder ett program från datapartner som heter logistic

servern består av an HP proliant ML110 G5
med 6gig i ram (4 i bruk då jag inte fixat PAE växeln)
2 200gigs diskar i raid 0(speglade)
xeon 3065 2,33GHZ

andra förslag är mer än välkomna på lösningar för att slippa flaskhalsar för så som d e nu kan vi inte ha det iaf

Kontrollera drivrutiner för nätverkskort
kontrollera så antivirusskyddet inte scannar visma filerna.
Se till att det görs underhåll på företaget i Visma.
kolla även över switchar mm.

Jag skulle inte köra ifrån en linux server då det ej är supporterat.
Vore bättre då att införskaffa en server licens och installera visma på,
men tror ej att det är servern i sig som är felet utan något annat.

Visa signatur

Server|2st Xeon E5620 2.4Ghz|Intel S5520HCR|48GB DDR3|150GBx2 RAID1 WD VelociRaptor | 18TB RAID6 |9280-24ie
Laptop
Lenovo T430, i7-3520 | 16GB RAM | 2x 512GB SSD | Nvidia 5400M
MacBook Air - Mid 2013

Permalänk

Tack för svaren!
Något bra tips på program som man kan använda för övervakning av I/O Nätverk och HDD
Vi har en server licens från visma som vi använder oss av tyvärr har vi haft dåliga erfarenheter av supporten på visma har en kille som jag vill prata med men han verkar vara mest upptagen på det företaget (och mest kunnig och insatt i vårat system)

HAr gjort alla undantag man kan för visma i Virus programmet switchen har jag ej kollat över kanske e dags!

Registervård av programmet utförs 1-2ggr vecka efter rekommendation

självklart är det raid 1 jag menar kör en spegling kunde inte komma på vilken som va vilken i skrivande stund

en annan sak jag har kört en del 2003 server på olika arbetsplatser och även i lumpen och visst det är inte det snabbaste OS att starta om men här tar det över en halvtimme för en omstart är det bara jag eller är detta ovanligt lång tid? har rensat registret och defragmenterat hårddisken (med MyDefrag och windows egna)
har även plockat bort onödiga skräp tjänster som var installerade och program och autostart

Visma support svar på alla mina frågor är jätte enkla antingen är det virus programmet (som dem bland annat hjälpt mig konfigurera) eller registervård som behöver utföras oftare men enligt dem så gör stora företag register vård ca 1 gån i veckan vi är mindre-medelstora och får göra detta 1-2 ggr i veckan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lighter22:

Processorn går ej i full load typ någonsin!
har testat hårddiskarna men dem verkar också vara okej minnet är det alltid ca 1.5gig ledigt i så kan inte svara exakt på vad det är som falerar! vet inte om det är när alla klienterna arbetar mot servern med mail o diverse om det är det som strular till det för oss inte en aning faktiskt men det fungerar inte som det borde iaf

det är juh just dessa codebase fel vi måste bli av när en kund ringer in och jag får ett codebase fel o alla priserna försvinner eller vi får starta om servern för att databas filer har blivit låsta vill hitta en lösning så att vi kan fortsätta att arbeta med dessa stora databaser

Det är inte antiviruset som bråkar med databas filerna då?

Slå igång preformance monitor i Windows, spela in HDD & CPU användning.

Nu vet jag inte hur Visma fungerar. Men om möjligt bör man ha databaser på separat hårddisk(ar) av prestanda skäl (då de ofta är I/O intensiva).

Permalänk
Skrivet av Lighter22:

Tack för svaren!
Något bra tips på program som man kan använda för övervakning av I/O Nätverk och HDD
Vi har en server licens från visma som vi använder oss av tyvärr har vi haft dåliga erfarenheter av supporten på visma har en kille som jag vill prata med men han verkar vara mest upptagen på det företaget (och mest kunnig och insatt i vårat system)

HAr gjort alla undantag man kan för visma i Virus programmet switchen har jag ej kollat över kanske e dags!

Registervård av programmet utförs 1-2ggr vecka efter rekommendation

självklart är det raid 1 jag menar kör en spegling kunde inte komma på vilken som va vilken i skrivande stund

en annan sak jag har kört en del 2003 server på olika arbetsplatser och även i lumpen och visst det är inte det snabbaste OS att starta om men här tar det över en halvtimme för en omstart är det bara jag eller är detta ovanligt lång tid? har rensat registret och defragmenterat hårddisken (med MyDefrag och windows egna)
har även plockat bort onödiga skräp tjänster som var installerade och program och autostart

Visma support svar på alla mina frågor är jätte enkla antingen är det virus programmet (som dem bland annat hjälpt mig konfigurera) eller registervård som behöver utföras oftare men enligt dem så gör stora företag register vård ca 1 gån i veckan vi är mindre-medelstora och får göra detta 1-2 ggr i veckan

Är ju dock en SBS som har exchange och sharepoint mm, så den tar ju längre tid att starta om.

Visa signatur

Server|2st Xeon E5620 2.4Ghz|Intel S5520HCR|48GB DDR3|150GBx2 RAID1 WD VelociRaptor | 18TB RAID6 |9280-24ie
Laptop
Lenovo T430, i7-3520 | 16GB RAM | 2x 512GB SSD | Nvidia 5400M
MacBook Air - Mid 2013

Permalänk

Sådär har idag startat performance monitor får hoppas vi kan hitta något där
tyvärr ligger Visma databaserna och 2003 på samma Fysiska disk men separata partitioner.

Permalänk
Medlem

Om jag förstår det rätt så kör du AD, SQL, Exchange och Visma på en och samma server!?

Känns ganska mycket på 6gb med "en" disk.

Visa signatur

[Intel Core i5 2500k] [Asus P8Z68-V Pro] [2x ATI 6950 1gb] [Fractal Design XL] [Corsair HX 750W] [Corsair 16Gb 1600MHz] [OCZ SSD Vertex3 120GB]

Permalänk
Skrivet av Lighter22:

Sådär har idag startat performance monitor får hoppas vi kan hitta något där
tyvärr ligger Visma databaserna och 2003 på samma Fysiska disk men separata partitioner.

Visma är bara massa filer och ingen SQL så det gör inte så mycket att de ligger på samma fysiska disk fast på en annan partition.

Visa signatur

Server|2st Xeon E5620 2.4Ghz|Intel S5520HCR|48GB DDR3|150GBx2 RAID1 WD VelociRaptor | 18TB RAID6 |9280-24ie
Laptop
Lenovo T430, i7-3520 | 16GB RAM | 2x 512GB SSD | Nvidia 5400M
MacBook Air - Mid 2013

Permalänk
Skrivet av Stylaren:

Om jag förstår det rätt så kör du AD, SQL, Exchange och Visma på en och samma server!?

Känns ganska mycket på 6gb med "en" disk.

Han kör en SBS2003 så alla de tjänsterna körs på samma server, ram minnet är inte så mycket att gnälla över, dock så borde det ha satts
upp 2st raid1 en för servern och en för alla filer och andra program.

Visa signatur

Server|2st Xeon E5620 2.4Ghz|Intel S5520HCR|48GB DDR3|150GBx2 RAID1 WD VelociRaptor | 18TB RAID6 |9280-24ie
Laptop
Lenovo T430, i7-3520 | 16GB RAM | 2x 512GB SSD | Nvidia 5400M
MacBook Air - Mid 2013