Dator, TV och Förstärkare, förvirrad

Permalänk

Dator, TV och Förstärkare, förvirrad

Nu börjar min hjärna sega ihop totalt efter allt tänkande i flera dagar och försökt söka på Google utan att få svar för just mitt "problem"..

För två veckor sen fick jag hem mitt ljudsystem, kopplade in allt och drog igång lite allt möjligt för att testa ljudet och få ordning med inställningar..
So far, so good!

Det enda jag blir totalt förvirrad över, är hur jag ska göra sen för att koppla in en TV i hela systemet.

Det jag har som ska ingå i hela systemet är dessa saker:

Och så som jag vill ha det är att jag vill ha bilden från datorn till bildskärmen och även kunna dela ut bilden till TVn.
Så vill jag även ha ljudet ut från både dator och TV genom förstärkaren.
Min dator har även två grafikkort, så HDMI-utgångar från datorn är inga problem.
Och jag vill använda så lite kablar som möjligt.

Någon som har en bra lösning på det här?

Om något är lite förvirrande, säg till så ska jag försöka förklara bättre..

Permalänk
Medlem

Med ARC (Audio Return Channel) räcker det ju med HDMI från dator / HD-Box till förstärkaren, Output till TV:n. Tv:n i sig skickar tillbaks allt ljud till förstärkaren. Bör inte vara svårare än så i alla fall. Jag kör själv med en Onkyo TX-NR509 med en HTPC.Xbox,PS3 med enbart HDMI kablar fungerat klockrent än så längre förutom att onkyon av nån anledning tappar signalen ibland.

Visa signatur

Game : FD Meshify S2 Blackout, CPU : Intel Core i7 10700K
MB : ASUS ROG STRIX Z490-E GAMING, GFX : Asus RTX2070 Strix.
RAM : Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16
Leksaker: Canon 6D, Canon G7X MKII. DJI Mavic Pro.

Permalänk
Medlem

Hade tråkigt, såhär skulle man nog kunna koppla. HDMI överallt och eventuellt en ljudkabel från datorn till Förstärkaren om du bara vill ha ljudet och ingen bild från Datorn.

Visa signatur

*L_A_N_N_Z_Y*

Permalänk
Skrivet av Lannzy:

http://ladda-upp.se/data/jpzsbnmhbpmoit/

Hade tråkigt, såhär skulle man nog kunna koppla. HDMI överallt och eventuellt en ljudkabel från datorn till Förstärkaren om du bara vill ha ljudet och ingen bild från Datorn.

Blir att testa det där först och se hur det funkar Tack för en ganska lätt ritning
Ska se vilka tillbehör jag får med TVn och HD-Boxen, förhoppningsvis så behöver jag nog inte lägga ut allt för mycket pengar på kablar.
Har en Mini-HDMI -> HDMI kabel på 3m nu mellan datorn och bildskärmen, och en 5m HDMI -> HDMI kabel + adapter för Mini-HDMI.