Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Inaktiv

Vilket Z77 moderkort drar minst ström?

Finns det ännu några tester som jämför hur mycket W vissa Z77 drar mot varandra?

Permalänk
Medlem

Borde inte skilja speciellt mycket försumbart skulle jag säga det som verkligen drar ström är cpu och gpu, men köper du tex en snik variant av något moderkort där inte allt är monterat så drar det givetvis mindre men troligtvis inte ens värt att fundera över.

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Avstängd

Det är visserligen m-itx men denna Zotac med z68 är grymmt effektivt:
http://techreport.com/articles.x/21300/4
Kanske är det samma med deras z77 om du har producerat?

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kaleid:

Det är visserligen m-itx men denna Zotac med z68 är grymmt effektivt:
http://techreport.com/articles.x/21300/4
Kanske är det samma med deras z77 om du har producerat?

Tack! Vad menar du om jag har producerat?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dj christian:

Tack! Vad menar du om jag har producerat?

Felstavning, om DE [Zotac] har producerat.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Inaktiv

Herregud vilken skillnad mellan korten när det kommer till strömförbrukning i legitreviews recension! Asus kortet drog inte lite mer än MSI kortet, nästan 30W i idle! Kom och tänka på att Sweclockers recension av X79 moderkorten uppvisade precis samma sak. MSI kakan drog minst även där med 30W i idle jämfört med kortet som drog mest, tror det var Asus varianten om jag inte missminner mig? Vad kan detta bero på?

Mycket tack för länkarna! En kram får du

Permalänk
Medlem
Skrivet av dj christian:

Herregud vilken skillnad mellan korten när det kommer till strömförbrukning i legitreviews recension! Asus kortet drog inte lite mer än MSI kortet, nästan 30W i idle! Kom och tänka på att Sweclockers recension av X79 moderkorten uppvisade precis samma sak. MSI kakan drog minst även där med 30W i idle jämfört med kortet som drog mest, tror det var Asus varianten om jag inte missminner mig? Vad kan detta bero på?

Mycket tack för länkarna! En kram får du

Troligen beror det på MSIs mycket avancerade VRM, "DrMOS", visserligen har Asus något liknande som kallas "digi+" men det verkar inte fungera på långa vägar lika bra när det gäller energispar(däremot klockar Asus-korten bra, men det gör även MSI).

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Troligen beror det på MSIs mycket avancerade VRM, "DrMOS", visserligen har Asus något liknande som kallas "digi+" men det verkar inte fungera på långa vägar lika bra när det gäller energispar(däremot klockar Asus-korten bra, men det gör även MSI).

Man lär ju själv slå på den funktionen på ASUS korten.
Så för min strömförbrukning så får man fippla lite själv som ju recensenten även säger:
"though we run the systems with minimal tweaking out of the box to try and keep things consistent and repeatable"
Inte riktigt ett rättvisande test MAO.

Permalänk
Medlem

det är ju så lite, oftast skiljer det ca 10-20W hit eller dit CPU o GPU är dom största ström bovarna. fokusera på dom om du är ute efter att få en strömsnål dator

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem

Asrock's mITX kort med Z77 chipset borde vara ett bra alternativ

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Troligen beror det på MSIs mycket avancerade VRM, "DrMOS", visserligen har Asus något liknande som kallas "digi+" men det verkar inte fungera på långa vägar lika bra när det gäller energispar(däremot klockar Asus-korten bra, men det gör även MSI).

Skrivet av Svensktiger:

Man lär ju själv slå på den funktionen på ASUS korten.
Så för min strömförbrukning så får man fippla lite själv som ju recensenten även säger:
"though we run the systems with minimal tweaking out of the box to try and keep things consistent and repeatable"
Inte riktigt ett rättvisande test MAO.

Nä, håller med. Hela citatet är " The ASUS P8Z77-V Deluxe has a number of options inside the UEFI BIOS that would allow us to conserve power if needed, though we run the systems with minimal tweaking out of the box to try and keep things consistent and repeatable" så då står det ju ganska klart att de aldrig slog på EPU-funktionen vilket känns lite skumt när man ska dra slutsatser om vilket moderkort som drar minst.

Vad jag hört så ska EPU'n kunna spara en hel del ström, vore roligt om man hittade en recension på det.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 16GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980