[KÖPRÅD] 32 GB RAM Minne, z77 - Low Profile

Permalänk
Medlem

[KÖPRÅD] 32 GB RAM Minne, z77 - Low Profile

Hallå Sweclockers,

Ska införskaffa en ny dator och bestämt mig för att satsa på 32 GB RAM då jag bland annat tänkt använd mig av RAMDisk till fler applikationer.

Sitter kluven inför mitt val av RAM stickor då det finns ett krav:

  • Minnena måste vara LOW PROFILE. (Minnen med lågt mått i höjd) Typ exempel: Corsair XMS3

Anledningen till detta är att jag ska bygga datorn i ett Temjin TJ08-E med en Silver Arrow Kylare och MAX mått för RAM Stickorna är ca 40 mm.

Eftersom minnena skall sitta i en z77 platform så behövs 4st 8GB Stickor totalt (4x8)

Min fråga är egentligen:

  • 1 Hur stor skillnad det är på RAM tillverkare idag? Är Corsair att föredra framför t.ex. Crucial?

Har tidigare ägt ett par Crucial Ballistix till min LGA775 platform och dessa pajade efter 1 år- medans de Corsair DOMINATOR minnen jag använt hittils till S1366 hållt i snart 3 år.
 

  • 2 om det räcker med 1333 MHZ CL9 eller om jag bör skaffa 1600 MHZ CL9/1600 MHZ CL11 minnen?

Har tittat på en del olika alternativ:

Corsair XMS3 1600 MHZ CL11 (2x8)
http://www.dustinhome.se/product/5010621881/corsair-16gb-ddr3...

Corsair XMS3 1333 MHZ CL9 (1x8)
http://www.dustinhome.se/product/5010621878/corsair-8gb-ddr3-...

Crucial BallistiX Sport 1600 MHZ CL9 (2x8)
http://cdon.se/hemelektronik/crucial_ballistix_sport_kit_2x8g...

..Men i övrigt verkar det inte finnas många alternativ..

Hoppas någon kan hjälpa till att göra mitt beslut lite enklare:

Tack på förhand,
ALEX

Permalänk
Medlem

Bara så att ni vet så kommer det utrota en hel del overclocking headroom att trycka i burken 32GB

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jekean:

Bara så att ni vet så kommer det utrota en hel del overclocking headroom att trycka i burken 32GB

Har du nån aning om hur mycket på ett ungefär?

Tänkt o köra med en I5 3570K och den är ju redan ganska varm och jag lägger tung vikt på att datorn skall vara tyst-- därför kommer den inte klockas nå kopiöst utan endast "lagom" säg 4200-4400 MHZ ...

Permalänk
Skrivet av myslex:

Har du nån aning om hur mycket på ett ungefär?

Tänkt o köra med en I5 3570K och den är ju redan ganska varm och jag lägger tung vikt på att datorn skall vara tyst-- därför kommer den inte klockas nå kopiöst utan endast "lagom" säg 4200-4400 MHZ ...

Varför kör du inte på 2500K? Den är svalare, billigare och prestanda skillnaden är inte direkt så stor

Visa signatur

Bio & Ljud: Optoma HD67, B&W 805D, Dali Fazon Sat, Dali Lektor Sub, Denon AVR3313
Dator: CPU: i5 2500K@4.5 GHz GPU: 2x6950 2GB Mobo: Asus P8P67 RAM: 16GB HDD: Corsair Force 3 120GB + WD 1TB + WD 2TB Kylning: Thermalright Silver Arrow + 4st Noctua 120mm + 2st Noctua 140mm Skärm: Samsung SA23700d
Övrigt: Synology DS413j + WD Red 12TB, Playstation 3, Xbox 360, Nintendo Wii

Permalänk
Medlem
Skrivet av saindrenan:

Varför kör du inte på 2500K? Den är svalare, billigare och prestanda skillnaden är inte direkt så stor

Som jag har väntat på Ivy Bridge och till råga på allt införskaffade jag en Z77 bräda långt innan releasen. Då ska jag banne mig köra Ivy Bridge, trots omständigheterna

Permalänk
Medlem
Skrivet av myslex:

Har du nån aning om hur mycket på ett ungefär?

Tänkt o köra med en I5 3570K och den är ju redan ganska varm och jag lägger tung vikt på att datorn skall vara tyst-- därför kommer den inte klockas nå kopiöst utan endast "lagom" säg 4200-4400 MHZ ...

Lär inte vara några problem i de hastigheterna, bara du ser till att inte sitta och kurra på BOX fläkten...

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av saindrenan:

Varför kör du inte på 2500K? Den är svalare, billigare och prestanda skillnaden är inte direkt så stor

PCI-E 3.0?

Skrivet av myslex:

Som jag har väntat på Ivy Bridge och till råga på allt införskaffade jag en Z77 bräda långt innan releasen. Då ska jag banne mig köra Ivy Bridge, trots omständigheterna

Samma här För att jag skulle ha valt bort IB så borde CPU:n har misslyckats totalt.. Vilken den inte gjort eftersom den fortfarande är snabbare per clock än vad SB är och att man ändå kan komma upp i 4,6-4,7 ghz utan att den börjar krånglar. Dock över det kan leda till problem med temperaturer.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Så med tanke på vad jag läst från de tips jag fått hittills bör det inte vara några problem att köra 32 GB alltså,

Då återstår bara frågan vilket kit med minnen som är att föredra.. Några tips?

..diskussionen fortsätter

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jekean:

Bara så att ni vet så kommer det utrota en hel del overclocking headroom att trycka i burken 32GB

Varför är det så? Tänker du på att det är 4 moduler och därför tyngre för minneskontrollern att driva (det är känt) men det skulle lika gärna vara problemet vid 4x4 GiB RAM. Eller något annat?

TS, tack för länken till Corsair XMS3 1600 MHZ CL11 (2x8). Konstigt att varken prisjakt eller Corsairs hemsida listar det men Dustin har det i lager.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aqualize:

TS, tack för länken till Corsair XMS3 1600 MHZ CL11 (2x8). Konstigt att varken prisjakt eller Corsairs hemsida listar det men Dustin har det i lager.

Inga problem, hade själv lite svårt att hitta dem. Prisjakt har dem faktiskt listade, men är svåra att träffa rätt på.
Corsair nämner inget om kitet under sina produkter men de diskuteras på forumet.

Värt att nämna är väl att de är dessa jag tittat mest på.. 1600 MHZ CL 11 Hmmm...

Permalänk
Medlem

Corsair XMS3 DDR3 PC12800/1600MHz CL11 2x8GB (CMX16GX3M2A1600C11) http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1082986

Visa signatur

janee

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av janee:

Corsair XMS3 DDR3 PC12800/1600MHz CL11 2x8GB (CMX16GX3M2A1600C11) http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1082986

Tack!

Visar sig att jag inte sökt på alla sätt. Jag har länge och väl tittat till RAM-priserna. Att det krävs low profile kom förra veckan eftersom jag slog till på en Phanteks TC14PE på rabatt (hade funderat på integrerad vattenkylning). Men hur som helst på prisjakt har jag filtrerat på 8 GB minne och 1 modul (ej ECC) eller 32 GB och 4 moduler. Missar ju givetvis 2x8 då. Eftersom tillverkarna verkar glada i att sälja minnen enstaka och i kit av 2, 3, 4, 6 och 8 så hade man ju trott att det skulle finnas med på något av alternativen utöver kit 2.

Edit: Ännu mer klant av mig. Finns en sökparameter som jag istället borde använt, "Minneskapacitet per modul"...

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG