Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Vad för prylar till 2700K om jag vill klocka?

Permalänk
Medlem

Vad för prylar till 2700K om jag vill klocka?

Nappade på CDONs erbjudande om 2700K för 2080:-, och eftersom jag trodde det skulle försvinna snart så köpte jag enbart processorn till en början. Men, nu ska resten av systemet inhandlas och då undrar jag; vilka moderkort/minnen/nätagg/kylare osv är vettigt och passar bra ihop? Gärna utan att det kostar jättemycket.

* Jag kommer vilja köra den överklockad, men ändå inte att den ska låta överdrivet mycket.
* På moderkortet så vill jag helst att det ska finnas en Koaxial S/PDIF-utgång.
* Minnen har jag förstått inte spelar så stor roll, i annat fall än att de kan vara för höga? 16GB är det jag vill ha i alla fall.
* Kommer troligen köpa ett 560, 570 eller 580-kort.
* Kommer att köpa en SSD-disk att ha också.
* För smidighetens skull får nätagget gärna vara modulärt.

Har sneglat en del på MSI Z68A-GD55 (G3) som finns för 999:- på CDON, hur står sig det när det gäller att klocka?
Och hur är det med minnenas höjd kontra stora kylare (som jag troligen kommer vilja ha, för ljudnivån och kylningens skull)?

Permalänk
Hedersmedlem

Att överklocka SB kräver inga direkta monstergrejer - inte heller någon monsterkylare.

Moderkortet du länkade ser bra ut, det kommer klara en hel del.
Minnen spelar ingen roll, men undvik höga minnen om du ska ha stor luftkylare.
Nätagg beror ju på vilket kort du ska skaffa, men att skaffa modulärt till typ ett 550W-nätagg är ganska onödigt, då de flesta kablarna används ändå.
Kylare finns det ett flertal, antingen slutet vattenkylarsystem, eller luftkylare, där båda funkar i stort sett lika bra. Jag föredrar luftkylare dock, de känns säkrare, tycker jag. Allt handlar ju dock om hur mycket pengar man är beredd att lägga på kylare, då det finns bra alternativ i prisklassen 300-800kr. Ju dyrare, desto tystare.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem

Tack för så snabbt svar! Vad är det som främst skiljer det moderkortet från de i typ, 1500-1700-kronorsklassen?
Går det på något smidigt sätt att se om minnen är höga eller låga? Och finns det någon direkt nackdel med att de är låga?
Har ett Antec P182-chassi där det är ganska tight nere vid nätagget, lite därför jag hellre vill ha modulärt än överblivna kablar

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ChRiiLLe:

Tack för så snabbt svar! Vad är det som främst skiljer det moderkortet från de i typ, 1500-1700-kronorsklassen?
Går det på något smidigt sätt att se om minnen är höga eller låga? Och finns det någon direkt nackdel med att de är låga?
Har ett Antec P182-chassi där det är ganska tight nere vid nätagget, lite därför jag hellre vill ha modulärt än överblivna kablar

Det som främst skiljer är mängden funktioner kortet har. De dyrare har kanske fler kortplatser, fler SATA-portar, fler USB-portar, you name it.

Man ser det ju på bilden när mans ka köpa, hur hög kylflänsen är. Rekommenderar Vengeance Low-Profile. Nackdelen med låga flänsar är att de är mindre, så de blir därför varmare. Detta är inget problem om man inte överklockar dem ganska rejält, dock. (Och överklockning av minnen ger extremt små prestandavinster, och är därför i stort sett meningslöst).
Vill du ha modulärt är det ju det du ska köpa, men du kanske får räkna med att det blir någon / några hundralappar dyrare.
http://www.inet.se/produkt/6900260/fractal-design-newton-r2-6...
Något sådant här, kanske?

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem