ASUS P9X79 Deluxe vs ASUS Rampage IV Formula

Permalänk

ASUS P9X79 Deluxe vs ASUS Rampage IV Formula

Hej,

Jag har hamnat i ett dilemma som jag hoppas ni andra kan eventuellt rädda mig ifrån.

Håller på och letar, läser, tittar och känner på ett nytt datasystem och denna gång skall det bli modell Intel.
Har kört AMD senaste 5-6åren men nu är jag trött på det.

Efter en del efterforskning har jag funnit att CPU valet blir nya Intel i7 3930K. Nästa steg är att hitta ett lämpligt moderkort till denna fina CPU och efter timmar och åter timmar qav läsning har jag fastnat för två olika modeller som jag inte kan avgöra vilket jag bör satsa på så därför denna lilla tråd.

Bör jag köpa ett ASUS P9X79 Deluxe eller bör jag köpa ett ASUS Rampage IV Formula/BF3 ed. ???

Fördelar Rampage IV: Ljudkortet verkar vara superb, snyggt, inställningar i UEFI (bios")verkar vara nästan likadan som till den dyrare extreme modellen, 4 x SLi eller crossfire mm. Faktum är att den enda nackdelen med detta kort är att den har endast 4st minnesplatser!

Fördelar P9X79 Deluxe: Wifi, blåtand, 8st minnesplatser, Intel LAN port, massor av USB 3, UEFI ("bios") verkar vara superb i denna modell mm. Minus för detta kort är väl att den inte har lika bra ljudkort som Rampage IV moderkortet och att vissa USB 3 delar på samma kontroller om nu det kan ses som ett problem.

Jag använder datorn till det mesta, allt ifrån att surfa på nätet, spela, tweaka inställningar, skapar en del 3D/2D grafik mm.
Mer som en hybrid av avancerad workstation och en speldator än en ren spelmaskin. Övrigt kommer datorn få en crossfire av 2 x 7950, en del HDD kanske någon SSD och minst 16GB ram till en början.

Tacksam på ideér, förslag, tankar kring detrta.

Permalänk
Medlem

Ska du ha minst 16GB RAM till en början.. så lutar det ju åt P9X79. Om du inte vill köpa 8GB stickor sedan...

Gjorde själv det misstaget och köpte Formula-kortet med för lite minnesplatser och fick köpa nytt kort sedan. Nu ligger Formulan och skräpar i hyllan..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Skulle nog själv välja ASUS P9X79 Deluxe.
För att chipset är passivt kylt, och gillar i allmänhet funktionerna tycker det leverar mycket för priset.
Skulle satsa på 8GB minnes moduler direkt och inte köpa 4gb alltså köpa 4x8GB direkt känns mest prisvärt och framtidssäkert om du nu kommer ha plattformen ett tag framåt.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Skrivet av DaBone:

Ska du ha minst 16GB RAM till en början.. så lutar det ju åt P9X79. Om du inte vill köpa 8GB stickor sedan...

Gjorde själv det misstaget och köpte Formula-kortet med för lite minnesplatser och fick köpa nytt kort sedan. Nu ligger Formulan och skräpar i hyllan..

Skrivet av BaZZe:

Skulle nog själv välja ASUS P9X79 Deluxe.
För att chipset är passivt kylt, och gillar i allmänhet funktionerna tycker det leverar mycket för priset.
Skulle satsa på 8GB minnes moduler direkt och inte köpa 4gb alltså köpa 4x8GB direkt känns mest prisvärt och framtidssäkert om du nu kommer ha plattformen ett tag framåt.

Tja,

Jo jag har haft lite samma tankar som ni, problemet är att 8GB minnes kort i den hastighet jag vill ha kostar jävligt mycket just nu men jag vill ha 32GB RAM totalt och med Deluxe kortet kan jag få det för rimliga pengar medan med formula går det inte, i så fall tror jag att det är bättre hosta upp en 6-700kr mer för att köpa Rampage IV Extreme som också har 8 minnesplatser...

Permalänk
Medlem

Jag är en trogen Asus-köpare vad det gäller moderkort.
Min erfarenhet av Rampage korten är mycket bra.
Välbyggda kort som klarar tuff överklockning, alltså byggda för att hålla.
Just nu har jag 3 datorer med rampage kort i och har aldrig haft några problem.
Sitter själv med bla Rampage IV Extreme kortet och det är väldigt stabilt och bra.
Det bör dock tilläggas att jag inte klockar som en blå utan ligger på lite mesklock, sådär en 15-20 procent.

Visa signatur

Så blir det!

Permalänk
Skrivet av Kern:

Jag är en trogen Asus-köpare vad det gäller moderkort.
Min erfarenhet av Rampage korten är mycket bra.
Välbyggda kort som klarar tuff överklockning, alltså byggda för att hålla.
Just nu har jag 3 datorer med rampage kort i och har aldrig haft några problem.
Sitter själv med bla Rampage IV Extreme kortet och det är väldigt stabilt och bra.
Det bör dock tilläggas att jag inte klockar som en blå utan ligger på lite mesklock, sådär en 15-20 procent.

Hej,

Har nu beställt ny dator och valet föll på

CPU: Intel i7 3930K
Mobo: ASUS P9X79 Deluxe (fler minnesplatser och annat godis med på köpet avgjorde mitt val)
RAM: G.Skill 16GB 2133Mhz (hade velat ha blåa men hittade inga i bra pris)
Låda: NZXT Switch 810 VIT
Kylning CPU: Corsair Cooling Hydro H100
PSU: Corsair TX850W

Va nära att jag köpte ett ASUS Rampage IV Extreme moderkort istället för den jag till sist valde, Extreme varianten har en aktiv fläkt på nordbryggan som "kan" tillföra en del brummande, dessutom verkar detta kort så jäkla stort P9X79 Deluxe kommer att räcka till och bli över för mig och mitt användande.

Två nya Grafikkort och diverse andra tillbehör beställs nästa månad, får duga med det jag har tills dess, blev lite dyrt detta så

Permalänk
Medlem
Skrivet av cRYPT0NiT3:

Hej,

Har nu beställt ny dator och valet föll på

CPU: Intel i7 3930K
Mobo: ASUS P9X79 Deluxe (fler minnesplatser och annat godis med på köpet avgjorde mitt val)
RAM: G.Skill 16GB 2133Mhz (hade velat ha blåa men hittade inga i bra pris)
Låda: NZXT Switch 810 VIT
Kylning CPU: Corsair Cooling Hydro H100
PSU: Corsair TX850W

Va nära att jag köpte ett ASUS Rampage IV Extreme moderkort istället för den jag till sist valde, Extreme varianten har en aktiv fläkt på nordbryggan som "kan" tillföra en del brummande, dessutom verkar detta kort så jäkla stort P9X79 Deluxe kommer att räcka till och bli över för mig och mitt användande.

Två nya Grafikkort och diverse andra tillbehör beställs nästa månad, får duga med det jag har tills dess, blev lite dyrt detta så

Hej
Läcker dator det där!
Jag störs faktiskt inte av fläkten på moderkortet, har en del brum ändå...
Men stort är det, helt rätt.
Jag har själv kikat på ditt chassit.
Det jag är nyfiken på är "gallret" på ovansidan. Om det är stängt hur påverkas ljudnivå och värme?
Sitter just nu med fractals xl-chassi och det är jag nöjd med.
Men planen är att få datorn dödstyst när den bara används till surf och så och sedan kunna öka luftgenomströmningen när man spelar (bf3)
Så om det är ok så lägger jag dig under "bevakning" och kollar vad du tycker när allt är uppe och snurrar för dig.
Hälsn
David

Visa signatur

Så blir det!

Permalänk
Skrivet av Kern:

Hej
Läcker dator det där!
Jag störs faktiskt inte av fläkten på moderkortet, har en del brum ändå...
Men stort är det, helt rätt.
Jag har själv kikat på ditt chassit.
Det jag är nyfiken på är "gallret" på ovansidan. Om det är stängt hur påverkas ljudnivå och värme?
Sitter just nu med fractals xl-chassi och det är jag nöjd med.
Men planen är att få datorn dödstyst när den bara används till surf och så och sedan kunna öka luftgenomströmningen när man spelar (bf3)
Så om det är ok så lägger jag dig under "bevakning" och kollar vad du tycker när allt är uppe och snurrar för dig.
Hälsn
David

Hej,

Ja gör det, kan uppdatera med lite info + bilder och så när jag fått hem alla grejjer.
Tittade på många lådor innan jag valde denna modell just av toppens lösning + ville ha en vit låda denna gång.