Permalänk
Medlem

Ny dator för ca 11.000kr

Hej, hoppas att det finns någon som kan ge lite råd.
Jag har letat lite och den dator jag hittar som verkar bäst för de pengarna är denna:
http://www.alina.se/Produkt.aspx?r=pl&T2=CG8350-NRRE11

Är den värd 11.000kr eller ska jag köpa något annat?

Att plocka eget kan vara ett alternativ med lite hjälp

Tacksam för råd!

Permalänk
Medlem

11000kr är för mycket för den där datorn.
Om du skulle plocka själv på inet skulle du få löjligt mycket mer prestanda för pengarna.

Permalänk
Medlem

Ok, tack för rådet!
Ska jag bara plocka pryl för pryl eller finns det någon wizzard för att sätta ihop en egen dator på inet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nued3207:

Ok, tack för rådet!
Ska jag bara plocka pryl för pryl eller finns det någon wizzard för att sätta ihop en egen dator på inet?

pryl för pryl. Du får säkerligen lite hjälp om du specificerar dig lite.

Vad ska datorn användas till?
Behöver du operativsystem?
Behöver du lagrings disk, eller kan du använda en gammal?

Permalänk
Medlem

Jag beställde https://www.inet.se/kundvagn/visa/1731982/2012-04-26 iförrgår. Hade också budget på 11k.

Mitt ändamål med datorn är väl främst att spela, att den ska vara tyst och även stödja SLI när jag känner för att köpa ett andra kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ignostic:

pryl för pryl. Du får säkerligen lite hjälp om du specificerar dig lite.

Vad ska datorn användas till?
Behöver du operativsystem?
Behöver du lagrings disk, eller kan du använda en gammal?

Den ska användas till spel, film, surf, musik osv.
Jag vill helt enkelt ha det bästa möjliga för ca.11.000kr, med bästa möjliga processor, grafikkort, mycket RAM osv.

Jag har en gammal dator som jag skulle kunna plocka 2st hårddiskar @250GB, en blue ray-spelare och en DVD-spelare (inte för att den behövs egentligen men det finns).
Trots de två hårddiskarna skulle jag vill ha en till hårddisk på 1TB och en SSD för OS.

Det operativsystemet jag har är Win XP 32-bitars och en Win7 32/64-bitars uppgradering men eftersom Win XP är 32-bitars blir Win7 också 32-bitars så ett nytt operativsystem behövs också.

12 eller 16GB RAM vore trevligt

När det gäller grafikkort så har jag ingen koll men som sagt, det bästa möjliga.

Har ingen större koll när det gäller processorer heller, vad är skillnanden mellan Socket 1155 och 2011? Asus-datorn jag hittade hos Alina hade en Socket 1155 i7 och datorn Rongelol hade satt ihop hade en i5. Jag förstår att i7 är bättre än i5 men hur stor är skillnaden?

Eftersom jag har ett 5.1 högtalarsystem som behöver jag antingen ett ljudkort som klarar det eller att moderkortet har det inbyggt.

Towern får vara högst 45cm hög

Jag har inte så bra koll på vad som följer med och vad som behövs för monteringen (kablar, skruvar, verktyg osv) så hjälp med det också vore schysst

Den får gärna vara tyst också

Jag tror att det där beskriver mina önskemål (snarare än mina behov) och hjälp utifrån det vore väldigt uppskattat!

Permalänk
Medlem

Ok, nu har jag suttit och surfat runt och försökt läsa på och kommit fram till följande:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/1733875/2012-04-27

Åsikter och råd tas gärna emot.

En fundering jag har är att lådan inte har plats för 2,5" och vad jag förstått så är en SSD 2,5". Betyder det att jag måste hitta en annan låda?

Finns det nånting jag kan byta ut för att få ner priset utan att dra ner på prestandan?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

På CDON.se

Asus P8Z68-V LE Intel Z68 4xDDR3 Socket 1155 ATX
1129 kr 1129 kr
BitFenix Merc Alpha Tower No PSU Black ATX
341 kr 341 kr
Corsair 8GB (KIT) DDR3 1600MHz/CL9/VENGEANCE
413 kr 413 kr
INTEL Core i7-3820 3,6GHz 10MB LGA 2011 Box
2260 kr 2260 kr
LITEON 24x8x16xDVD+RW 12xDVDRAM
166 kr 166 kr
MSI GeForce GTX 580 OC 1536MB GDDR5, (800Mhz), 2xDVI, HDMI, DX11, 16XPCIe
2792 kr 2792 kr
OCZ Technology 500W ModXStream Pro Power Supply
464 kr 464 kr
Seagate Barracuda 7200.12 1TB 7200rpm 32MB 3.5" SATA-3
759 kr 759 kr

Totalt värde av nyttjade erbjudanden -440 kr
Nyttjade erbjudanden, Sweclockers -5% SWEC1204
Nytt steg i Bonustrappan Handla för 600 kr och få rabattkod värd 50 kr via mail

Frakt 49 kr
Total 8373 kr

Fin dator. Vill du gå upp till 11 000 så kan du ta en 2 TB hårddisk och en Vertex 4 128Gb att ha windows på så har du en riktigt schysst dator. Eller då tar du 2 st Geforce GTX 580 istället så kan du sparka skiten ur grafiken.

Visa signatur

Asrock H81 Pro BTC | XFX Pro (2250W) | 6st Sapphire 270X Dual-X - 2.8 Mh/s | Windows 8.1 | Cgminer 3.7.2 | Catalyst 13.12 (Mod)

Permalänk
Skrivet av Sh0ken:

Asus P8Z68-V LE Intel Z68 4xDDR3 Socket 1155 ATX 1129 kr

Skrivet av Sh0ken:

INTEL Core i7-3820 3,6GHz 10MB LGA 2011 Box 2260 kr

Dessa 2 passar inte ihop

Visa signatur

joråsåatte

Permalänk
Medlem

Det är inte lätt det här
Får bli en ny uppesittarkväll ikväll med fortsatt sökning efter info och priser

Permalänk
Medlem
Skrivet av nued3207:

Den ska användas till spel, film, surf, musik osv.
Jag vill helt enkelt ha det bästa möjliga för ca.11.000kr, med bästa möjliga processor, grafikkort, mycket RAM osv.

Jag har en gammal dator som jag skulle kunna plocka 2st hårddiskar @250GB, en blue ray-spelare och en DVD-spelare (inte för att den behövs egentligen men det finns).
Trots de två hårddiskarna skulle jag vill ha en till hårddisk på 1TB och en SSD för OS.

Det operativsystemet jag har är Win XP 32-bitars och en Win7 32/64-bitars uppgradering men eftersom Win XP är 32-bitars blir Win7 också 32-bitars så ett nytt operativsystem behövs också.

12 eller 16GB RAM vore trevligt

När det gäller grafikkort så har jag ingen koll men som sagt, det bästa möjliga.

Har ingen större koll när det gäller processorer heller, vad är skillnanden mellan Socket 1155 och 2011? Asus-datorn jag hittade hos Alina hade en Socket 1155 i7 och datorn Rongelol hade satt ihop hade en i5. Jag förstår att i7 är bättre än i5 men hur stor är skillnaden?

Eftersom jag har ett 5.1 högtalarsystem som behöver jag antingen ett ljudkort som klarar det eller att moderkortet har det inbyggt.

Towern får vara högst 45cm hög

Jag har inte så bra koll på vad som följer med och vad som behövs för monteringen (kablar, skruvar, verktyg osv) så hjälp med det också vore schysst

Den får gärna vara tyst också

Jag tror att det där beskriver mina önskemål (snarare än mina behov) och hjälp utifrån det vore väldigt uppskattat!

Dold text

Kundvagnen du hade plockat ihop ser bra ut men jag gjorde några ändringar som jag tycker är vettiga:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/1735254/2012-04-27

-Bytte minnen. 4GB stickor istället..Har väldigt svårt att tänka mig att du kommer behöva mer än 16GB minne och då är det lika bra att använda alla minnes socklar. Jag har nog aldrig använt mer än 50% av mina 16GB.

-Tog bort skruvkittet, du får mer skruvar än du behöver tillsammans med chassit.

-Bytte till en Intel SSD. Kolla Sweclockers test av SSD's.

-La till en CPU kylare. Du skriver att datorn gärna får vara tyst och då är detta en av dom viktigaste grejjerna.

-Bytte PSU. 850W är dyrt och mer än du behöver för det systemet. Mindre watt men ändå tillräckligt för att kunna sätta in ett till gtx 580 senare om du vill köra SLI. Lillebror till den jag valde fick mycket bra betyg i sweclockers test.

Slutligen så borde du inte du inte köpa allt från Inet. Kolla lite på ex. cdon (och använd rabattkod swec1204) också så får du nog ner priset en hel del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ignostic:

Kundvagnen du hade plockat ihop ser bra ut men jag gjorde några ändringar som jag tycker är vettiga:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/1735254/2012-04-27

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ignostic:

Kundvagnen du hade plockat ihop ser bra ut men jag gjorde några ändringar som jag tycker är vettiga:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/1735254/2012-04-27

-Bytte minnen. 4GB stickor istället..Har väldigt svårt att tänka mig att du kommer behöva mer än 16GB minne och då är det lika bra att använda alla minnes socklar. Jag har nog aldrig använt mer än 50% av mina 16GB.

-Tog bort skruvkittet, du får mer skruvar än du behöver tillsammans med chassit.

-Bytte till en Intel SSD. Kolla Sweclockers test av SSD's.

-La till en CPU kylare. Du skriver att datorn gärna får vara tyst och då är detta en av dom viktigaste grejjerna.

-Bytte PSU. 850W är dyrt och mer än du behöver för det systemet. Mindre watt men ändå tillräckligt för att kunna sätta in ett till gtx 580 senare om du vill köra SLI. Lillebror till den jag valde fick mycket bra betyg i sweclockers test.

Slutligen så borde du inte du inte köpa allt från Inet. Kolla lite på ex. cdon (och använd rabattkod swec1204) också så får du nog ner priset en hel del.

Ser riktigt bra ut. Kylpasta kanske eller följer det med CPUn?

Visa signatur

Citera gärna om du vill att jag ska hitta tillbax.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Om jag väljer en Intel Core i7 2600K på CDON så står det att fläkt medföljer, betyder det att jag inte behöver en CPU-cooler?
http://cdon.se/hemelektronik/inte%C2%AE_core_i7_2600k%2c_3.4g...

Permalänk
Medlem

Vilka tillbehör behöver man till en CPU-cooler förutom kylpasta?

Permalänk
Medlem

Ok, nu har jag plockat ihop en ny burk:
https://cdon.se/customer/savedcart/948656

Det blev drygt ca1200kr billigare jämfört med Inet med i7:an och ca1100kr billigare med i5:an. Men samtidigt fanns inte ett par grejer på CDON som jag ursprungligen hade tänk köra med, tex moderkortet utan WiFi, så då tvingades jag ta de dyrare prylarna istället. Om jag avvaktar tills CDON har grejerna inne så kommer jag ner nån hundralapp till och prisskillnaden mellan CDON och Inet kommer öka.

Här är en länk till Inets kundvagn
http://www.inet.se/kundvagn/visa/1736619/2012-04-27

Jag har fortfarande inte bestämt mig för om jag ska köra med i7 eller i5, på CDON skiljer det 650kr mellan de två.

Är det något jag har glömt?

Som jag skrev förut så står det på CDON att fläkt medföljer på i7:an, betyder det att jag inte behöver en CPU-cooler?
http://cdon.se/hemelektronik/inte%C2...c_8mb-14187792

Nu kommer den roliga frågan:
Hur svårt är det att sätta ihop datorn själv?
Jag har bytt grafikkort, hårddiskar, ram-minne, klockat min processor, hade tom SLI med 2st Voodoo2-kort för typ 100 år sen, men det här är som sagt 100 år sen.
Är det något jag bör tänka på?

Tacksam för alla svar hittills och framtida!

Permalänk
Medlem
Skrivet av nued3207:

Ok, nu har jag plockat ihop en ny burk:
https://cdon.se/customer/savedcart/948656

Det blev drygt ca1200kr billigare jämfört med Inet med i7:an och ca1100kr billigare med i5:an. Men samtidigt fanns inte ett par grejer på CDON som jag ursprungligen hade tänk köra med, tex moderkortet utan WiFi, så då tvingades jag ta de dyrare prylarna istället. Om jag avvaktar tills CDON har grejerna inne så kommer jag ner nån hundralapp till och prisskillnaden mellan CDON och Inet kommer öka.

Här är en länk till Inets kundvagn
http://www.inet.se/kundvagn/visa/1736619/2012-04-27

Jag har fortfarande inte bestämt mig för om jag ska köra med i7 eller i5, på CDON skiljer det 650kr mellan de två.

Är det något jag har glömt?

Som jag skrev förut så står det på CDON att fläkt medföljer på i7:an, betyder det att jag inte behöver en CPU-cooler?
http://cdon.se/hemelektronik/inte%C2...c_8mb-14187792

Nu kommer den roliga frågan:
Hur svårt är det att sätta ihop datorn själv?
Jag har bytt grafikkort, hårddiskar, ram-minne, klockat min processor, hade tom SLI med 2st Voodoo2-kort för typ 100 år sen, men det här är som sagt 100 år sen.
Är det något jag bör tänka på?

Tacksam för alla svar hittills och framtida!

-Pasta följer med men det finns bättre...vet inte hur mkt skillnad dom bra gör jämfört med dåliga.

-går inte att länka vagnar från cdon.'

-intel har testat sina diskar bättre jämfört med andra tillverkare som haft stora problem. nu är..kanske allt sånt åtgärdat. har inte full koll på det.

-i5 2500k och i7 2700k har samma prestanda i spel, den enda skillnaden är om du använder program som har nytta av hyperthreading

-kylare får du alltid med men dom har en liten skitfläkt som måste spinna väldigt snabbt. Låter mycket, kyler dåligt.

-Det är lätt att sätta ihop datorn själv. kolla en tutorial, var försiktig och följ moderkortsmanualen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ignostic:

-Pasta följer med men det finns bättre...vet inte hur mkt skillnad dom bra gör jämfört med dåliga.

-går inte att länka vagnar från cdon.'

-intel har testat sina diskar bättre jämfört med andra tillverkare som haft stora problem. nu är..kanske allt sånt åtgärdat. har inte full koll på det.

-i5 2500k och i7 2700k har samma prestanda i spel, den enda skillnaden är om du använder program som har nytta av hyperthreading

-kylare får du alltid med men dom har en liten skitfläkt som måste spinna väldigt snabbt. Låter mycket, kyler dåligt.

-Det är lätt att sätta ihop datorn själv. kolla en tutorial, var försiktig och följ moderkortsmanualen.

- Trodde att det gick att länka från CDON, provade innan jag postade inlägget och det fungerade.....antagligen för att jag var inloggad på CDON

- Jag ska försöka läsa på lite till om SSD så får vi se om jag hittar någon annan som är bra till ett bättre pris annars får det bli en Intel

- Jag lär ju inte ha nytta av HT någonsin så det ekonomiska vore ju en i5 men som sann prylbög så lär jag till slut ändå köpa i7

- Då ska jag inte ta bort CPU-coolern från min inköpslista!

- Jag har kollat och det ser ju framförallt mekkigt ut så jag tror nog att jag ska klara av det

Tack för råden!