Har fått en hårddisk av en polare, vill ha bort ALLT från den.

Permalänk

Har fått en hårddisk av en polare, vill ha bort ALLT från den.

Tjena!

Ja som överskriften säger så har jag fått en hårddisk av en polare som han har använt själv och har operativsystem filer osv, jag vill ha bort allting så det är så gott som tom när jag sätter i din i min dator.

Hur går jag lättast till väga för detta?

tack för förhand!

Permalänk
Medlem

Koppla in den.
Gå in i "den här datorn".
Högerklicka på disken, välj format/formatera.

Då får du bort allt och kan använda diskens hela space. Det finns andra saker att göra om man vill få bort "allt". Men en vanlig format räcker långt i det här fallet tycker jag.

Permalänk
Skrivet av Falcon:

Koppla in den.
Gå in i "den här datorn".
Högerklicka på disken, välj format/formatera.

Då får du bort allt och kan använda diskens hela space. Det finns andra saker att göra om man vill få bort "allt". Men en vanlig format räcker långt i det här fallet tycker jag.

ja tackar, men ligger operativ systemet kvar då?
är ingen expert inom detta ämnet..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simondahlgren93:

ja tackar, men ligger operativ systemet kvar då?
är ingen expert inom detta ämnet..

Baserat på det jag skrev ovan, tror du själv att OS är kvar på disken då? Behöver inte vara expert för att lista ut det.

§1
Permalänk
Medlem
Skrivet av Simondahlgren93:

ja tackar, men ligger operativ systemet kvar då?
är ingen expert inom detta ämnet..

Jag, precis allt på hårddisken försvinner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hennnkee:

Jag, precis allt på hårddisken försvinner

Förutom filerna som kan användas för att återskapa datan
Kallas väll för indexeringsfiler eller något, de håller koll vart på hårddisken data ligger etc

Permalänk

aja ber om ursäkt då för jag inte tänkte riktigt klart där..

Tack annars för hjälpen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simondahlgren93:

ja tackar, men ligger operativ systemet kvar då?
är ingen expert inom detta ämnet..

Gör du en vanlig formatering så är hela utrymmet tillgängligt o går att skriva till (windows kommer inte se några filer).
De går dock att återskapa så länge ytan på disken inte är överskiven.

Så vill man verkligen radera en disk så finns det program som skriver över hela diskytan så filerna verkligen är borta för all framtid.. Det kan va aktuellt om man ska sälja en disk o inte vill att någon annan ska fa tag på innehållet..

Har du flera partitioner på disken så får du ta bort dem i valfri diskhanterare, o sedan skapa en ny primär partition på hela diskytan. Filsystemet du formarterar till bör va ntfs.

Permalänk
Medlem

Och för att försöka återgå till trådskaparens fråga och samtidigt hoppas att pajkastningen ovan snart modereras så:

Formatering tömmer disken så du kan använda disken för egna saker. Om man är ambitiös så går det då fortfarande att återskapa den data som tagits bort, men det är ju inget problem om du bara vill göra plats så du kan använda disken. Är det så att det finns känslig data på disken som behövs raderas så den inte går att återskapa så måste man skriva över hela disken med ny data. Finns program för det om man googlar.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Det rätta sättet att ta bort allt är att trigga ATA kommandot Secure Erase så fixar disken det själv, även de block som disken själv markerat som dåliga och flyttat. Det finns verktyg för det på ultimate boot cd etc.

Men en vanlig formatering i windows enligt #2 räcker nog i ditt fall...

Permalänk
Medlem

Hymer:
Jag med.

Ville man vara på säkra sidan hade det räckt att läsa de 2 första inläggen i tråden upprepade gånger. Ännu bättre om man följde instruktionerna och testade själv samtidigt. Falcon skrev väldigt tydligt.

Jag fördrar dock att ta bort och skapa ny partition på disken också men då via diskhanteraren där man har flera valmöjligheter.

Start / Höger klicka på "Datorn" / Hantera / Diskhantering.

Hårddisken(partitionen) ser du på 2-3 olika ställen. Gör diskhanterar fönstret STÖRRE så ser du den längst ned. Beroende på om du höger klickar i den vänstra (disk 0, 1 osv) eller högra rutan(bilden) så får du upp olika val i menyn som dyker upp. När disken är formaterad så dyker den upp längst upp i diskhanterar fönstret vilket blir totalt 3 ställen.

Finns förstås flera sätt att få samma resultat. Vissa sätt är enklare att göra och förstå än andra.

stavfel
Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Och för att försöka återgå till trådskaparens fråga och samtidigt hoppas att pajkastningen ovan snart modereras så:

Formatering tömmer disken så du kan använda disken för egna saker. Om man är ambitiös så går det då fortfarande att återskapa den data som tagits bort, men det är ju inget problem om du bara vill göra plats så du kan använda disken. Är det så att det finns känslig data på disken som behövs raderas så den inte går att återskapa så måste man skriva över hela disken med ny data. Finns program för det om man googlar.

Det perfekta svaret skrivet klockan 13:37
Om TS vill ha ett övertydligt svar ska han få det, utan sura miner!

Permalänk

Har satt igång nu och ska "formatera" hårddisken, jag skulle pröva följande, gick in på datorn högerklickade på hårddisken och formatera men då kom det upp "det går inte att formatera den här volymen, om du formaterar den här volymen kan datorn sluta fungera."

Någon med ett vettigt svar och kan hjälpa mig med följande?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Du försökte inte formatera fel disk? Mao disken du kör ditt os på?

Formaterar/pationerar aldrig något i windows så det är bara en vild gissning.

Permalänk
Medlem
Permalänk

Tog ut min gamla hårddisk så länge så kör bara på den nye just nu, skulle kanske inte göra så?

Får försöka följa guiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Nej, du skulle inte göra så.
Läs igen. Om du inte klarar av det så kan jag upprepa det som står i tråden.
Koppla in hårddisken du vill radera allt på (ingenstans står det att du ska ta ut någon hårddisk).
Högerklicka på den i "Den här datorn".
Tryck på formatera.

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simondahlgren93:

Tog ut min gamla hårddisk så länge så kör bara på den nye just nu, skulle kanske inte göra så?

Får försöka följa guiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Det har en fördel att göra så, det är att du inte kan sabba fel disk.
Om du drar hem en ubuntu cd (som exempel), bootar från den o skippar att installerar något utan bara kör den som livecd.
När du är inne i ubuntu så startar du gparted. Gör det du ska, klart.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Håll er till ämnet samt våra övriga regler, framför allt de under §1 behövs tydligen läsas på lite.

Med vänlig hälsning
MichaSWE

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming