Permalänk
Medlem

behöver hjälp med redigering

Hej, jag är rätt så ny inom redigering och filmskapande och behöver lite hjälp.

1. vilket program ska jag använda? länka
gärna tutorials hur man gör.

2. vet nån hur man gör en "glidecam"
effekt där kameran rör sig sakta från
en sida till den andra sidan,
exempel: http://www.youtube.com/watch?v=Cj6ho1-G6tw
mellan 2.29 till 2.31

Permalänk
Medlem

det där är ingen effekt, man gör det där manuellt i "real life" med något med hjul...

http://www.youtube.com/watch?v=qD8j27sWdhc

något liknande är något du får använda dig utav

Permalänk
Medlem

vagn på rälls?

*edit* ATRmayo han visst före

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av ATRmayo:

det där är ingen effekt, man gör det där manuellt i "real life" med något med hjul...

http://www.youtube.com/watch?v=qD8j27sWdhc

något liknande är något du får använda dig utav

Skrivet av Kogster:

vagn på rälls?

*edit* ATRmayo han visst före

jo jag vet det men jag är ute själv
och filmar så jag kan inte göra det.
tack för snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av smajlY:

Hej, jag är rätt så ny inom redigering och filmskapande och behöver lite hjälp.

1. vilket program ska jag använda? länka
gärna tutorials hur man gör.

2. vet nån hur man gör en "glidecam"
effekt där kameran rör sig sakta från
en sida till den andra sidan,
exempel: http://www.youtube.com/watch?v=Cj6ho1-G6tw
mellan 2.29 till 2.31

1. Prova några olika för att se vilken som passar dig bäst. Jag använder Sony vegas och det räcker till allt jag vill göra. Vill du hålla på med specialeffekter så är nog Adobe after effects bättre.

2. För att få till glidecam-effekten måste du ha en slider som du sätter kamera på sen drar du bara kameran från ena sidan till den andra. Det går att uppnå liknande effekter i ett redigeringsprogram men det brukar löna sig att köpa en slider om det är just det där ute efter.

Här är en film jag gjort med en slider och sedan redigerat i Sony vegas: http://www.youtube.com/watch?v=HHq9reWhN24

Permalänk
Medlem
Skrivet av smajlY:

jo jag vet det men jag är ute själv
och filmar så jag kan inte göra det.
tack för snabbt svar

Antar att de flesta seriösa redigeringsprogram har stöd för att ta ut en del av bilden men det sker ju på bekostnad utav upplösning.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Det enda vettiga programmen om man vill redigera på ett vettigt sätt är antingen Sony Vegas Pro eller Adobe Premiere. Sedan finns ju ochså Final Cut Pro om du har Mac. Sony Vegas använder jag själv och det är lättare att komma igång med än Adobe Premiere.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren

Skrivet av Moomin:

1. Prova några olika för att se vilken som passar dig bäst. Jag använder Sony vegas och det räcker till allt jag vill göra. Vill du hålla på med specialeffekter så är nog Adobe after effects bättre.

2. För att få till glidecam-effekten måste du ha en slider som du sätter kamera på sen drar du bara kameran från ena sidan till den andra. Det går att uppnå liknande effekter i ett redigeringsprogram men det brukar löna sig att köpa en slider om det är just det där ute efter.

Här är en film jag gjort med en slider och sedan redigerat i Sony vegas: http://www.youtube.com/watch?v=HHq9reWhN24

ska nog ta och testa Sony Vegas, fin film du har gjort. får man fråga hur du gjorde slidern?

Skrivet av Kogster:

Antar att de flesta seriösa redigeringsprogram har stöd för att ta ut en del av bilden men det sker ju på bekostnad utav upplösning.

ok, du råkar inte veta hur man gör?

Skrivet av jetten:

Det enda vettiga programmen om man vill redigera på ett vettigt sätt är antingen Sony Vegas Pro eller Adobe Premiere. Sedan finns ju ochså Final Cut Pro om du har Mac. Sony Vegas använder jag själv och det är lättare att komma igång med än Adobe Premiere.

ja då blir det väll Sony Vegas man testar ikväll

Permalänk
Medlem
Skrivet av smajlY:

Tack för svaren

ska nog ta och testa Sony Vegas, fin film du har gjort. får man fråga hur du gjorde slidern ?

Beställde den från USA. Indislider mini heter den, billig och bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moomin:

Beställde den från USA. Indislider mini heter den, billig och bra

ok, tror du att det går att bygga en egen med entyst liten el-motor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jetten:

Det enda vettiga programmen om man vill redigera på ett vettigt sätt är antingen Sony Vegas Pro eller Adobe Premiere. Sedan finns ju ochså Final Cut Pro om du har Mac. Sony Vegas använder jag själv och det är lättare att komma igång med än Adobe Premiere.

Ungefär hälften av alla filmer du ser på bio är redigerade i Avid (andra hälften ungefär är FCP). Jag tror de redigerarna kan ha en annan åsikt om huruvida din lista innehåller de enda vettiga programmen

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrRotmos:

Ungefär hälften av alla filmer du ser på bio är redigerade i Avid (andra hälften ungefär är FCP). Jag tror de redigerarna kan ha en annan åsikt om huruvida din lista innehåller de enda vettiga programmen

Länka gärna till källan där det står att hälften av alla filmer som visas på bio görs med Final Cut Pro. Vore väldigt intressant och veta om det vore sant.

Visa signatur

Beyerdynamic DT770 Pro 80 Ω
CM Storm Quick Fire TK Brown
Zowie FK1+

Permalänk
Medlem
Skrivet av azz0n^:

Länka gärna till källan där det står att hälften av alla filmer som visas på bio görs med Final Cut Pro. Vore väldigt intressant och veta om det vore sant.

Det är svårt att få exakta siffror, för de undersökningar som finns visar väldigt olika, och det beror på hur man mäter.

Citat:

According to a 2007 SCRI study, Final Cut Pro made up 49% of the US professional editing market, with Avid at 22%.[1] A published survey in 2008 by the American Cinema Editors Guild placed their users at 21% FCP (and growing from previous surveys of this group), while all others were still on an Avid system of some kind.[2]

Det är som du ser inte mätt i filmer som visas på bio, men ger en ganska bra hint.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av azz0n^:

Länka gärna till källan där det står att hälften av alla filmer som visas på bio görs med Final Cut Pro. Vore väldigt intressant och veta om det vore sant.

Om det är just hälften är svårt att svara på, förmodligen är det lägre än så, men han har rätt. Avid är branchstandard, men final cut blir bara populärare och populärare.
Ingen av de jag känner i branschen använder Sony vegas, de flesta jag pratat med vet inte ens om att det finns.
Premiere pro är väldigt mycket mer populärt än vegas, men används inte speciellt mycket. Men eftersom att Adobe är så gigantiskt stora känner i princip alla som jobbar med sånt här till de flesta av deras program.

Om du kikar in på filmhögskolorna är det antingen Avid eller final cut du kommer se i deras läroplaner, och de är ju filmelevna där som till stor del kommer göra filmerna du ser på bio i framtiden.

Edit: missade att det visst letats fram lite siffror i inlägget ovan.

Edit2: ang din åkvagn, ett populärt sätt att göra det på är att leta reda på en rullstol och helt enkelt låta någon putta den. Allt som rullar går väl, typ en skateboard eller nått, men rullstolens stora och mjuka hjul ger mindre skakningar.

Permalänk
Medlem

Slider effekten borde du la kunna få fram ganska lätt genom att förstora/zooma in videon och sedan flytta den i sidled.

Visa signatur

Mina poster är en illusion. Det som står skrivet här över står i själva verket inte där så inget av det som du läser är sant. Inte ens den här texten. Jag har själv ingen kunskap om det jag skriver och ingen bör således läsa eller ta in den information som står skrivet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rumpnisse:

Slider effekten borde du la kunna få fram ganska lätt genom att förstora/zooma in videon och sedan flytta den i sidled.

Mja, det ger mer av en bildspelskänsla. Du får ju ingen djupkänsla då, det kommer inte att se ut som exemplet i första inlägget.

Däremot kan man klippa upp bilden, maska ut alla objekt som ligger i olika djup och sätta upp dem i ett 3D-djup för att sedan animera en kamerarörelse över bilden. Detta är dock oerhört komplicerat eftersom att det bakersta laget måste paintas om och fylla alla de hål som uppstår, något som absolut inte går att garantera att det kommer vara möjligt. Bilden måste se ut på rätt sätt från början, och även under perfekta förhållanden är det tidskrävande och svårt även för ett proffs. Ska det göras korrekt blir det en väldigt dyr, eller extremt tidskrävande historia.
Den enda realistiska lösningen om man vill uppnå det resultatet är att göra det rätt från början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hapone:

Mja, det ger mer av en bildspelskänsla. Du får ju ingen djupkänsla då, det kommer inte att se ut som exemplet i första inlägget.

Däremot kan man klippa upp bilden, maska ut alla objekt som ligger i olika djup och sätta upp dem i ett 3D-djup för att sedan animera en kamerarörelse över bilden. Detta är dock oerhört komplicerat eftersom att det bakersta laget måste paintas om och fylla alla de hål som uppstår, något som absolut inte går att garantera att det kommer vara möjligt. Bilden måste se ut på rätt sätt från början, och även under perfekta förhållanden är det tidskrävande och svårt även för ett proffs. Ska det göras korrekt blir det en väldigt dyr, eller extremt tidskrävande historia.
Den enda realistiska lösningen om man vill uppnå det resultatet är att göra det rätt från början.

Givetvis får man inte samma kvalitet. Men man har man inte pengarna eller tiden så får man ibland ta dom lite taffligare lösningarna

Visa signatur

Mina poster är en illusion. Det som står skrivet här över står i själva verket inte där så inget av det som du läser är sant. Inte ens den här texten. Jag har själv ingen kunskap om det jag skriver och ingen bör således läsa eller ta in den information som står skrivet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av smajlY:

ok, tror du att det går att bygga en egen med entyst liten el-motor?

Det går säkert men det är väldigt ovanligt att bygga med motor. Inte ens de du köper för 10.000 kr har motor. Bygg en enkel du drar med handen istället, duger utmärkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moomin:

Det går säkert men det är väldigt ovanligt att bygga med motor. Inte ens de du köper för 10.000 kr har motor. Bygg en enkel du drar med handen istället, duger utmärkt.

jo men det blir ju lite svårt om man är ute själv o filmar när man cyklar

Permalänk
Medlem

Du kan ju försöka fejka det med en Camera projection - genom att bygga upp delar av scenen i 3D och projicera videon på den.
Enkla tutorials för After Effects här:
http://www.videocopilot.net/tutorials/3d_camera_projection/
http://www.videocopilot.net/tutorials/3d_camera_projection_2/

Permalänk
Medlem
Skrivet av smajlY:

jo men det blir ju lite svårt om man är ute själv o filmar när man cyklar

Nu förstår jag inte riktigt, varför ska du cykla med den? Du går ju av cykeln innan du sätter upp slidern och filmar din scen.

Permalänk
Medlem

Jag tror du helt enkelt får acceptera att filmskapande inte är ett enmansjobb. Finns det ingen du kan få hjälp av? Släng upp en lapp på nån anslagstavla om inte annat, finns alltid folk som vill vara med och göra film.

Permalänk

Om du ska vara riktigt seriös så har du ju alltid denna som alternativ

http://www.scandinavianphoto.se/produkt/11220317/oggy-heavy-t...