Permalänk

Nytt grafikkort

Hej!
Jag har nu haft min dator sen i somras och jag funderar på att inom en snar framtid uppgradera grafikkortet.

Jag lyckades få tag på denna till ett sjukt lågt pris.
http://www.webhallen.com/hardvara/133920-hp_pavilion_elite_hpe-533sc-core_i7-2600-8gb-1tb-dvdrw-geforce_gt440-win_7_hp

Jag har inga problem alls med grafikkortet som sitter i den och jag spelar t.ex. Skyrim på högsta grafik utan några hack eller problem.
Men jag är fundersam på om det kommer räcka till att köra kommande spel eller om jag kommer att behöva införskaffa ett nytt och isåfall är det möjligt att lägga in vilket grafikkort som helst utan att det blir problem för proccessorn eller liknande?

Är helt okunnig inom sånt här och skulle uppskatta hjälp, tips och råd från er

Permalänk
Medlem

Jao du har ju en i7-2600, och skyrims shadows ligger på CPUn
Du behöver antingen en SLI lösning eller ett ordentligt toppkort om den processorn ska börja flaskhalsa.

Vad har du för budget?

Permalänk

Okej allt du skrev är grekiska för mig men jag kanske lär mig begreppen

Just nu har jag ingen riktig inkomst men jag hade tänkt uppgradera det när jag fått jobb och då är priset inga problem

Permalänk
Medlem

verkar som att nätagget i datorn bara är på 460W vilket begränsar vilka grafikkort du kan använda.

Visa signatur

not so fast

Permalänk

Jag har ett minne av att AMD 7xxx är väldigt strömsnåla. Tror ett 7870 eller 7850 skulle sitta fint för dig ^^ pallar de flesta spel på medium/high och om jag inte minns fel så är dom otroligt strömsnåla. Sen måste vi veta lite mer, Vilken upplösning tex?

Visa signatur

| i5 2500k | h100 | Evga 580 | Fractal Design arc | Asrock P67 Fatal1ty | Hx1050w | 24" BenQ | 16GB Vengeance Ram | Razer DeathAdder | Razer Carcharias | Razer Arctosa |

Permalänk

Menar du upplösningen på vilken skärm inställning jag kör på så är det 1080p

Permalänk
Medlem

Ditt chassi är rätt litet så kom ihåg att mäta om ett nytt grafikkort har rum på längden. I värsta fall måste du såga bort en del av hårddisk plasterna för att få rum.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Skrivet av fantomsmurfen:

Ditt chassi är rätt litet så kom ihåg att mäta om ett nytt grafikkort har rum på längden. I värsta fall måste du såga bort en del av hårddisk plasterna för att få rum.

Jag ska försöka hitta nåt som är liknande till storleken som jag har.

Har kollat upp starkare nätaggregat för att stödja bättre grafikkort är det något man kan skaffa och sätta in eller överbelastar det allting?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crackiiee:

Jag ska försöka hitta nåt som är liknande till storleken som jag har.

Har kollat upp starkare nätaggregat för att stödja bättre grafikkort är det något man kan skaffa och sätta in eller överbelastar det allting?

Att ett nätagg är kapabelt till att leverera t.ex. 800 W betyder inte att det gör det om datorkomponenterna bara vill ha t.ex. 400 W, så du kan aldrig ha för kraftigt nätagg (sen skulle jag inte rekommendera mer än 500 W till ett vanligt datorsystem ur kostnadssynpunkt, men det är ju en annan sak.)

Om du menar att grafikkortet kommer överbelasta allt så, ja, det kan ske, men förutsatt att du har ett bra nätagg kommer 460 W räcka både för 7850 och 7870. Det är när vi börjar snacka 7970 och 680 det blir tveksamt.

EDIT: Här och här kan du se hur mycket de olika grafikkorten drar (siffrorna är för hela systemet, dvs. vad det drar från väggen. Ta den siffran gånger typ 0,9 så ser du vad alla komponenter drar från nätagget (nätagget har inte 100% effektivitet, det blir lite värmeförluster på vägen)

lade till lite länkar till tester
Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk
Skrivet av JoeBlack:

Att ett nätagg är kapabelt till att leverera t.ex. 800 W betyder inte att det gör det om datorkomponenterna bara vill ha t.ex. 400 W, så du kan aldrig ha för kraftigt nätagg (sen skulle jag inte rekommendera mer än 500 W till ett vanligt datorsystem ur kostnadssynpunkt, men det är ju en annan sak.)

Om du menar att grafikkortet kommer överbelasta allt så, ja, det kan ske, men förutsatt att du har ett bra nätagg kommer 460 W räcka både för 7850 och 7870. Det är när vi börjar snacka 7970 och 680 det blir tveksamt.

EDIT: Här och här kan du se hur mycket de olika grafikkorten drar (siffrorna är för hela systemet, dvs. vad det drar från väggen. Ta den siffran gånger typ 0,9 så ser du vad alla komponenter drar från nätagget (nätagget har inte 100% effektivitet, det blir lite värmeförluster på vägen)

Jag ja funderar på gtx680 och ska då skaffa ett nätagg. på ungefär 650-700W. Som sagt jag kommer skaffa detta när jag fått jobb och då är pris inga problem. Jag vill bara ha lite koll på va man ska skaffa för grejer och hur dom fungerar

Tack för hjälpen

Permalänk