Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

Konvertera 3pin till 4pin med pwm

Jag har inte någon CPU fläkt eller liknande liggandes som jag kan öppna och kika i så jag undrar:

Är det möjligt att “ta" pwm styrningen från en intel cpu heatsink och sätta den på en vanlig 3 pinnars fläkt och därmed få styrningen att fungera?

Jag har beställt mina grejer och dom lär komma vilken dag som helst här.

Min tanke är att använda den 3 pinnade fläkten som sitter i mitt R3 chassi och använda den på ett Corsair H60, och i sin tur ta Fractal fläkten och sätta den på 4pinnade CPU fläkt hanen på moderkortet.

För vad jag förstår så är Corsairs fläkt groteskt högljudd, kanske går att ta pwmen från den med? (om den är 4 pinnad för det är jag inte säker på heller)

Jag kanske är helt ute och cyklar och att jag har målat upp ett scenario som inte går i verkligheten, men jag vore väldigt tacksam för svar!

Visa signatur

Fractal Design R3 Fractal Design Newton R2 1000w Intel 3770K ASUS P8Z77 -V Pro Corsair Force GT 120gb Kingston Hyperx Genesis

Permalänk
Medlem

Du kan sätta en 3 pins fläkt i en 4 pins sockel, men du kommer inte att få PWM styrning av den dock. Däremot om moderkortet stödjer reglering av fläktarna genom att ändra spänningen så kan du justera dem ändå.
Det finns dock omvandlare som gör om en 4 pins uttag till ett 3 pins samt att PWM styrningen görs om till spännings reglering istället, dock är de rätt svåra att få tag i om man inte bygger en själv.

Den enda jag vet är: http://www.nanoxia-world.com/zubehor/pwmx-control-module.html...
Men jag tror inte att det går att få tag på den lös i Sverige längre...

Permalänk

Det går alltså inte ta innanmätet i en PWM fläkt och sätta på en icke PWM?

Visa signatur

Fractal Design R3 Fractal Design Newton R2 1000w Intel 3770K ASUS P8Z77 -V Pro Corsair Force GT 120gb Kingston Hyperx Genesis

Permalänk
Medlem

Det beror väl helt på hur de är uppbyggda, kan gå kan också inte gå, men om jag vore i ditt fall skulle jag skaffa nya fläktar som är anpassade för det du skall använda dem till.

Permalänk
Skrivet av loefet:

Det beror väl helt på hur de är uppbyggda, kan gå kan också inte gå, men om jag vore i ditt fall skulle jag skaffa nya fläktar som är anpassade för det du skall använda dem till.

Får nog bli så faktiskt!

Visa signatur

Fractal Design R3 Fractal Design Newton R2 1000w Intel 3770K ASUS P8Z77 -V Pro Corsair Force GT 120gb Kingston Hyperx Genesis

Permalänk
Medlem

Att "konvertera" 3pin till en 4pin PWN är helt och hållet omöjligt då den fjärde pinnen skickar speciella PWM-"pulser" som inte återfinns i en vanlig 3pinskontakt.

Visa signatur

WROOOOOOM
Citera så hittar jag tillbaka!

Permalänk
Medlem

Det du behöver för att styra en icke-pwm är nån form av fläktkontroller

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Achronos:

Att "konvertera" 3pin till en 4pin PWN är helt och hållet omöjligt då den fjärde pinnen skickar speciella PWM-"pulser" som inte återfinns i en vanlig 3pinskontakt.

Ingenting är omöjligt, men det krävs nog en hel del pillande och ombyggnad av fläkten att det i slutändan förmodligen inte är värt besväret. Såvida du inte bara gör det av rent intresse och nyfikenhet det vill säga.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Skrivet av Achronos:

Att "konvertera" 3pin till en 4pin PWN är helt och hållet omöjligt då den fjärde pinnen skickar speciella PWM-"pulser" som inte återfinns i en vanlig 3pinskontakt.

Det förstod jag helt, men jag tänkte i så fall byta hela innanmätet.

Visa signatur

Fractal Design R3 Fractal Design Newton R2 1000w Intel 3770K ASUS P8Z77 -V Pro Corsair Force GT 120gb Kingston Hyperx Genesis

Permalänk
Skrivet av Casgar:

Ingenting är omöjligt, men det krävs nog en hel del pillande och ombyggnad av fläkten att det i slutändan förmodligen inte är värt besväret. Såvida du inte bara gör det av rent intresse och nyfikenhet det vill säga.

Det är lite det också, så sjukt roligt att löda och pilla också. Ska i alla fall prova med en gammal fläkt för att se om det funkar

Visa signatur

Fractal Design R3 Fractal Design Newton R2 1000w Intel 3770K ASUS P8Z77 -V Pro Corsair Force GT 120gb Kingston Hyperx Genesis

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av drbreakdown:

Det är lite det också, så sjukt roligt att löda och pilla också. Ska i alla fall prova med en gammal fläkt för att se om det funkar

I så fall säger jag bara" GO FOR IT!"

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk

Det sjuka var att det faktiskt fungerade!

Jag fick fläkten att fungera med PWM och den snurrade.

Men det var bara ett problem. Fractal's fläktar är inte dem mest lättarbetade. Så att få tillbaks allt gick inte alls! Jag limmade tillbaks den delen som är på bilden till ramen, så tappade jag grejerna i golvet. Så var det slut.

Men den hade med all säkerhet fungerat om jag tagit hela "PWM kortet" och kört dit det med dubbelhäftande tejp och sen möjligen limmat när den ligger stadigt.

Huvudsaken var den att det faktiskt fungerade! Så jag ska försöka laga fästet på något sätt så fungerar den nog.

Visa signatur

Fractal Design R3 Fractal Design Newton R2 1000w Intel 3770K ASUS P8Z77 -V Pro Corsair Force GT 120gb Kingston Hyperx Genesis

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av drbreakdown:

Huvudsaken var den att det faktiskt fungerade! Så jag ska försöka laga fästet på något sätt så fungerar den nog.

Intressant indeed!

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

Det går, men kräver som sagt den extra elektroniken mellan som gör om PWM-signalen till spänningsändring.

Phanteks skickade ut PWM-adapters till sina kylare, jag fick min förra veckan och det syntes att det var en rektangulär krets innanför krympslangen på kabeln och några motstånd/dioder eller vad det var.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX