Permalänk
Medlem

HTPC mITX

Tyckte att min HTPC där hemma började bli lite väl stor och högljud så jag bestämde mig att bygga en egen. Resultatet ser ni nedan.

Min gamla HTPC bestod av:

Antec Fusion Remote Black
Nått asus g41 mk
Intel e6600
AMD HD4350
FSP 350w
160GB HDD 5400rpm

Nya datorn ser ut enligt följande:

Morex t3500 150w
Asrock A75M-ITX FM1
AMD A6 X4 3500
Scythe Big Shuriken 2 Rev.B
4GB 1333MHz CL9
60GB SSD

Stockkylaren till AMD låter ju som ni säkert vet ganska mycket så det fick bli att modda dit en Big Shuriken. Resultatet blev en kylare som sticker ut en bit från chassit men samtidigt är den knäpptyst.

Besök galleriet här

Visa signatur

Konsumentköplag hit och distansköpslag dit. Tacka vet jag muntliga avtal
En lättläst version av KKL - Och ändå tolkas den fel?

Permalänk
Medlem

Klart att funktionen är viktigare än utseendet och jag tycker att du har löst det riktigt bra. Det går nog att få det lite snyggare med t ex en ram (exempelvis i trä) runt fläkten och meshen som står ut från chassit.

Ett litet tips, när du ändå har gott om utrymme för kylaren, är att byta ut fläkten mot en vanlig på 25mm. De är ju generellt sett tystare och flyttar mer luft.

Permalänk
Medlem

Du har glömt att ta bort plastfilmen på framsidan på panelen
Annars tycker jag modden inte var så jättelyckad, kunde du inte ha tagit en mindre kylare istället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hraf:

Klart att funktionen är viktigare än utseendet och jag tycker att du har löst det riktigt bra. Det går nog att få det lite snyggare med t ex en ram (exempelvis i trä) runt fläkten och meshen som står ut från chassit.

Ett litet tips, när du ändå har gott om utrymme för kylaren, är att byta ut fläkten mot en vanlig på 25mm. De är ju generellt sett tystare och flyttar mer luft.

Självklart skulle man kunna snygga till det lite grann men jag la nog ca 30min från det att jag fick delarna tills dess att den stod färdig i min TV-bänk. Får se om jag byter ut fläkten i framtiden. Om det krävs blir det nog så. Inte så snyggt men det var inte prio 1, inte ens prio 100. Dock står den bakom en lucka så man ser aldrig åbäket.

Skrivet av Minimupp:

Du har glömt att ta bort plastfilmen på framsidan på panelen
Annars tycker jag modden inte var så jättelyckad, kunde du inte ha tagit en mindre kylare istället?

Plastfilmen är borttagen.

Som jag skrev ovan så står den i ett skåp och syns alltså inte. Hade den stått framme så hade jag nog inte ens valt detta chassi då det verkligen inte är snyggt. Det fick bli detta då det fanns på lager och det var lättast att modda samt hade inbyggd 150W nätdel från start.

Att tillägga är att innan jag fick chassit användes en skokartong. Dock var denna lite för stor tyckte jag.

Visa signatur

Konsumentköplag hit och distansköpslag dit. Tacka vet jag muntliga avtal
En lättläst version av KKL - Och ändå tolkas den fel?

Permalänk
Medlem

Hade vart kul om du hade fler bilder på när du gjorde själva moddningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CoffB:

Hade vart kul om du hade fler bilder på när du gjorde själva moddningen.

Jag har tyvärr inte några fler bilder på bygget. Dock kan jag säga att det inte är någon avancerad moddning och hela byggnationen inkl. moddningen tog ca 30min. Gallret som jag använt sitter i taket på ett FD ARC egentligen och originalgallret är orört ifall jag nån gång i framtiden hittar en mindre kylare som får plats på insidan.

Visa signatur

Konsumentköplag hit och distansköpslag dit. Tacka vet jag muntliga avtal
En lättläst version av KKL - Och ändå tolkas den fel?