Permalänk
Medlem

X-128B - 11,6" Speldator

edit: Ser nu att pc-konsulten är aktiva här på forumet. Det besvarar fråga 1. Kanske kan de, eller någon annan ge svar på fråga 2 och 3.

- - - - - - - - - -

Har letat efter en bra portabel dator att använda till surf, photoshop & spel. Den kommer att kopplas till en extern monitor när jag är hemma.
Hittade en mycket intressant dator hos PC-Konsulten.

Fråga 1:
PC-konsulten, är detta några som ni känner till?
Fråga 2:
Det är en väldigt liten dator med skapligt bra kraft i, och jag kommer spela en del på den. Först i kön står Diablo3. Det bör väl inte vara några problem att köra detta på max settings, right? Hur bra tror ni att den är på att hantera värmen/kylningen?
Fråga 3:
På deras hemsida finns för närvarande ingen bild på datorn. Någon som har en aning om hur modellen i fråga ser ut?

- - - - - - - - - -

Här kommer aktuell specc

X-128B- 11,6"
1 x X-128B - Chassi & Grundkomponenter
Skärm
1 x Standard, 11,6" 1366x768, 45% NTSC, blank
Processor
1 x I5 3210M | 2,5-3,1 GHz 3 MB, 35 W
RAM
1 x 8 GB Kingston ValueRAM DDR3 1333 MHz (2x4 GB)
Grafikkort
1 x Nvidia GT 650M 2 GB GDDR3
Lagring
1 x Intel 520 Series 120 GB SSD
Operativsystem
1 x Windows 7 Home Premium 64-bitar
Trådlöst nätverk
1 x Intel Centrino Ultimate 6300
Kylpasta
1 x IC Diamond 7
Ljud
Inbyggt Hi-Def, THX TruStudio Pro, 2 inbyggda högtalare, inbyggd mikrofon
Anslutningsmöjligheter
HDMI, 1 USB 3.0-portar, 2 USB 2.0-portar, hörlur, mikrofon, RJ45 LAN (10/100/1000Mbps), CRT (ut)
Batteri
6-cells Smart Lit-jon 62,16wH
Övrigt
2M inbyggd kamera
Vikt
Ca 1,8 kg + strömadapter
Garanti
2 år

PRIS: 9 740,00 kr

Permalänk
Medlem

http://www.theverge.com/2012/4/27/2981434/clevos-11-inch-gami...
Där finns bilder och video.
http://www.sweclockers.com/forum/112-barbara-datorer-koprad/1...
Tidigare tråd i forumet. Mer hittar du nog om du googlar clevo w110er.

Permalänk
Medlem

Jag är inne på samma spår, X-128B som jag ansluter till extern monitor om jag ska spela. Dock är jag lite osäker på om 11,4" är för litet, någon som vet hur det är att slösurfa i soffan eller liknande, bör man satsa på 15"?

Synd att i5 med IB togs bort pga försening, det känns lite overkill att köra på i7 samt att det blir 1000kr dyrare, går det att motivera den skillnaden på något sätt? Om jag spelar på den så är det D3 och liknande spel som gäller, dvs ej några riktigt krävande spel.

X-128B
1 x X-128B - Chassi & Grundkomponenter 6 390,00 kr
Skärm
1 x Standard, 1366x768, 45% NTSC, blank 0,00 kr
Pixelgaranti
1 x Normal pixelgaranti/branschstandard 0,00 kr
Processor
1 x I7 3610QM | 2,3-3,3 GHz 6 MB, 45 W 1 000,00 kr
RAM
1 x 8 GB Kingston ValueRAM DDR3 1333 MHz (2x4 GB) 200,00 kr
Grafikkort
1 x Nvidia GT 650M 2 GB GDDR3 0,00 kr
Lagring
1 x Ingen 0,00 kr
Operativsystem
1 x Ingen 0,00 kr
Språk för operativsystem
1 x Svenska 0,00 kr
Språk för tangentbord
1 x Svenska 0,00 kr
Trådlöst nätverk
1 x Clevo standard 0,00 kr
Kylpasta (För lägre temperatur och tystare dator)
1 x Arctic MX-4 100,00 kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inhale:

Jag är inne på samma spår, X-128B som jag ansluter till extern monitor om jag ska spela. Dock är jag lite osäker på om 11,4" är för litet, någon som vet hur det är att slösurfa i soffan eller liknande, bör man satsa på 15"?

Synd att i5 med IB togs bort pga försening, det känns lite overkill att köra på i7 samt att det blir 1000kr dyrare, går det att motivera den skillnaden på något sätt? Om jag spelar på den så är det D3 och liknande spel som gäller, dvs ej några riktigt krävande spel.

Jag fann D3 förvånandsvärt krävande faktiskt. Kan (bör) ha varit dålig optimering, men det flöt inte alls speciellt bra på tjejens MSI GT740 med i7a och Geforce 570M...

11" är väldigt litet, men jag har använt en 12" (X200) mycket i jobbet och man vänjer sig. Sålänge man inte har FPS som huvudsakliga spelgenre klarar man sig nog hyffsat.

Någon här på forumet som fått chansen att testa en X-128 (eller annan Clevo W110er modell)?

Permalänk

spelet flöt hur fint som helst på mitt 2900XT oklockat

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3080Ti

Permalänk
Medlem

Jo, som sagt - antagligen optimeringsproblem. GT 650M ska klara det utan problem, särskilt i native-upplösningen på den här burken.

Permalänk
Medlem

Jag som satt och väntade på att de nya ultrabooks skulle släppas, sen såg jag denna och fick ta mig en funderare.
Behöver jag verkligen en ultrabook? Anledningen att jag ville ha en ultrabook var att jag ville ha en ganska smidig och liten dator. Men denna är nog godkänd på 1,8kg. Visst, den är inte lika snygg, och inte tillverkad i aluminium och lite andra saker. Men förfan, prestandan krossar ju!
Den största nackdelen är ju iofs skärmen samt dess upplösning. Den verkar inget vidare. Men kollar jag på övriga specs så kan jag inte annat än dregla!

All reklam för ultrabooks som gått det senaste året har verkligen påverkat mig. Men nu insåg jag, vafan ska jag med en sån till, jag är ju prestandanörd egentligen! I have strayed from my path! Reklam och marknadsföring är läskigt...

Iallafall la jag precis en beställning på denna.
9880kr blev priset.
i7 3610QM, 8GB RAM, Intel nätverkskort tog jag som extra.
Sen köpte jag en Crucual M4 256GB från inet.

Men jag tror jag blir nöjd med detta! Nu får jag ju 256GB SSD och 8GB RAM, dessutom mycket bättre processor och grafikkort än om jag skulle kört på en Zenbook Prime - allt mycket billigare! Att bara ha en Zenbook Prime med 256GB SSD hade nog gått på 12-13k.
Nu kan jag pilla i den som jag vill och byta komponenter. Det första jag ska göra är att ta bort kylpastan på GPU och CPU och smeta på MX-2 som jag har hemma och slänga i SSDn.

Jag återkommer med rapport och intryck när jag fått den.

Permalänk
Medlem

Ar sjalv ganska het pa denna... Nagon som lyckats bestalla battre pixelgaranti???

Funderar pa>
X-128B: 1 x X-128B - Chassi & Grundkomponenter
Skärm: 1 x Standard, 1366x768, 45% NTSC, blank
Pixelgaranti: 1 x Normal pixelgaranti/branschstandard
Processor: 1 x I7 3610QM | 2,3-3,3 GHz 6 MB, 45 W
RAM: 1 x 4 GB Kingston ValueRAM DDR3 1333 MHz (2x2 GB)
Grafikkort: 1 x Nvidia GT 650M 2 GB GDDR3
Lagring: 1 x Ingen
Operativsystem: 1 x Ingen
Språk för operativsystem: 1 x Svenska
Språk för tangentbord: 1 x Svenska
Trådlöst nätverk: 1 x Intel Centrino Ultimate 6300
Kylpasta (För lägre temperatur och tystare dator): 1 x IC Diamond 7

Men sjalvklart vill jag ha perfect pixel garanti, da jag inte orkar braka med distanskoplagen ifall det ar en dod pixel.
Doda pixlar ar jag allergisk mot! Nagon som vet hur leveranstiden ar??

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hzup:

Ar sjalv ganska het pa denna... Nagon som lyckats bestalla battre pixelgaranti???

Men sjalvklart vill jag ha perfect pixel garanti, da jag inte orkar braka med distanskoplagen ifall det ar en dod pixel.
Doda pixlar ar jag allergisk mot! Nagon som vet hur leveranstiden ar??

Enligt dom så kan det ta upp till 14 arbetsdagar tror jag att jag läste, alltså 3 veckor. Men jag skickade ett mail i helgen och frågade om de visste en mer specifik tid. Jag kan återkomma när jag får svar från dom.

Fast pixelgarantin kostar ju 450 spänn extra. En ny skärm kostar ju typ 600kr, och då kan man säkert få en bättre panel. Jag funderar på att byta den oavsett mot en matt om det visar sig att jag inte klarar av den blanka skärmen.
Men iallafall, det är konstigt att de inte erbjuder pixelgaranti på denna modellen när de gör det på de andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mockasin:

Enligt dom så kan det ta upp till 14 arbetsdagar tror jag att jag läste, alltså 3 veckor. Men jag skickade ett mail i helgen och frågade om de visste en mer specifik tid. Jag kan återkomma när jag får svar från dom.

Fast pixelgarantin kostar ju 450 spänn extra. En ny skärm kostar ju typ 600kr, och då kan man säkert få en bättre panel. Jag funderar på att byta den oavsett mot en matt om det visar sig att jag inte klarar av den blanka skärmen.
Men iallafall, det är konstigt att de inte erbjuder pixelgaranti på denna modellen när de gör det på de andra.

Jag ar ganska saker pa att de gjorde det nar den "releasades
den 8e Maj... Men jag kan ha fel...

Edit: Nagon som vet vad som ar max ram horde bade 16gb och 8gb. Tanke isf kopa 16gb och satta in ifall det gar.

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hzup:

leveranstiden

Fick svar på mitt mail, och de sa att de siktar på att få iväg den denna vecka. 4-5 arbetsdagar alltså, inte så pjåkigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mockasin:

Fick svar på mitt mail, och de sa att de siktar på att få iväg den denna vecka. 4-5 arbetsdagar alltså, inte så pjåkigt.

Om mojligt sa vore det bra ifall du kan kolla vad det ar for moderkort sa man kan kolla hur mycket ram som stods. Tackar dock for leveranstiden!

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hzup:

Om mojligt sa vore det bra ifall du kan kolla vad det ar for moderkort sa man kan kolla hur mycket ram som stods. Tackar dock for leveranstiden!

16 GB kan man ha. Två stycken minnesmoduler får plats i den. Andra datorbyggare utomlands erbjuder 16GB.

Permalänk

Har kommit ett test från Notebookcheck ifall någon är intresserad.