Geforce GTX 670 på bild – kostar 3 800 kronor

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Fredag:

Vad grundar du det på?

Länka gärna, för det jag läs(deras egna loggar) och upplevt tyder på motsatsen. Det är också en anledning utöver priset att välja 580 före 670. Nvidia har länge latat sig med optimeringar till de vingklippta korten som hamnar emellan. Jag tror 580 totalt kommer få mycket flera optimeringar än 670, om nu inte Nvidia ändrar sin policy. Det bästa är att hålla sig till topp korten eller köpa två från mellansegmentet. 560 eller 580, respektive 660 eller 680. Undvik 70 så gott det går, tog som sagt ett halvår innan DX11 fixades till mitt 570, det är inte ok och förbättringarna som 580 fick till CIV 5 lyste med sin frånvaro när man tryckte i de "förbättrade" drivrutinerna som då tydligt stod gällde 560ti och 580.
Så ursäkta om jag inte tar dina "antaganden" speciellt seriöst.

Du är precis som de som gnällde på att Nvidia övergav 400-serien efter att de släppt 500-serien, även fast optimeringar gjorda till 580 faktiskt applicerades på mitt 470.
Här är det dock GF100 och GF110, men båda är Fermi.

Ska se om jag kan hitta bevisen du vill ha, under tiden kan väl du hitta drivrutiner där Nvidia faktiskt sagt att man förbättrat prestandan för några 570 kort specifikt, för vad jag kan se brukar de endast ta med 570/580 alt endast 580 som ju båda är GF110.
Typ GTX 560 Ti/560 och 570/580. (GF114 och GF110)

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk

Jag fattar inte grejen med sådana här kort, priset är ju extremt nära 680 och då kan man ju lika gärna ta ett sådant om man nu ändå ska lägga ut så mycket pengar. Är väl betydligt mer intressant att se hur korten för runt 2k presterar då snackar man prisskillnad.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | ASUS Maximus Gene V | Intel Corei7 2700k @ 4.5 GHz | EVGA GTX 680 2GB | Corsair Low-Profile 8Gb | Corsair Force GT120 | Hitatchi 1TB | Seasonic X-560

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av gryzor:

... fast det är ju inte så många förutom du som föredrar ATI över Nvidia i dessa "entusiastkretsar", skulle jag tippa på. För kreti och pleti som inte fattar bättre, visst, men på Sweclockers? :\

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Du är precis som de som gnällde på att Nvidia övergav 400-serien efter att de släppt 500-serien, även fast optimeringar gjorda till 580 faktiskt applicerades på mitt 470.
Här är det dock GF100 och GF110, men båda är Fermi.

Ska se om jag kan hitta bevisen du vill ha, under tiden kan väl du hitta drivrutiner där Nvidia faktiskt sagt att man förbättrat prestandan för några 570 kort specifikt, för vad jag kan se brukar de endast ta med 570/580 alt endast 580 som ju båda är GF110.
Typ GTX 560 Ti/560 och 570/580. (GF114 och GF110)

Civ 5 fick inga optimeringar till 570. Mätte själv, inte en enda fps i skillnad. Även om du hittar bevis så är mitt 570 kasst och jag ångrar köpet. Om Nvidia HADE gjort optimeringar för 570 hade de säkert skrivit ut de i loggarna, men nu är inte så fallet.

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freddyboy:

Pinsamt hur dyra grafikkorten börjar bli och det verkar som att den trenden är här för att stanna. Känns förjävligt när man som mig sitter på en "wooden comp" som är grisdålig och väntar på schysta grafikkort så går dem fan knappt ner i pris.

Köp ett sånt här http://www.inet.se/produkt/5409095/gigabyte-geforce-gtx-560ti... eller något.. relativt prisvärt, duvet det brukar vara så att bäst är dyrast...

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zuggmate:

Så du köper hellre ett 560Ti än ett 7970 om de kostar ungefär lika mycket? Jag skulle välja 7970 Windforce före 670 referens alla dagar i veckan. Och jag är medlem på SweClockers. Dessutom anser jag mig inte vara "kreti och pleti", då jag faktiskt har ett 7970 (dock tyvärr referens).

Ref är ju nice! Då kan man ju köra sli/cf med fördel

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Avstängd

givetvis är det bra att nvidia får amd att sänka sina priser, och på så sätt gör de en stor insatts. problemet med gtx680 var att minnesbussen flaskhalsade vilket innebär att hd7970 blev snabbare överlag när man överklockade och höjde upplösningen, dess utom kostar gtx680 betydligt mer än 7970. om man där efter väger in undermålig gpgpu prestanda så blir gtx600 serien hyfsat ointressant. i och med detta med minnesbussen så kan gtx670 bli ett mer prisvärt kort än gtx680 då denna är den samma för dessa kort, dock är frågan om ram minnet blir samma men det borde inte skilja specillt mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anjora:

givetvis är det bra att nvidia får amd att sänka sina priser, och på så sätt gör de en stor insatts. problemet med gtx680 var att minnesbussen flaskhalsade vilket innebär att hd7970 blev snabbare överlag när man överklockade och höjde upplösningen, dess utom kostar gtx680 betydligt mer än 7970. om man där efter väger in undermålig gpgpu prestanda så blir gtx600 serien hyfsat ointressant. i och med detta med minnesbussen så kan gtx670 bli ett mer prisvärt kort än gtx680 då denna är den samma för dessa kort, dock är frågan om ram minnet blir samma men det borde inte skilja specillt mycket.

Tror du har missat att gtx680 var snabbare i 5 speltitlar i upplösningen 2560x1600 till skillnad mot 7970 som var snabbare än 680 i 3 (referens swecs test utav gtx680). Men frågan är vem som spelar i den upplösningen, inte så många får vi nog gissa på. Visst några stycken men då kör man antagligen sli/cf.

Ska man jämföra på det viset du gör så får alla ha "orealistiska" spelmaskiner och det är en ganska liten minoritet även bland entusiaster, visst de finns men skaran är så lite att den är en ganska orelevant för en person som är ute efter ett bättre kort utan att behöva betala 20k~ för en ny speldator.

Sen så är la inte gpgpu så väldigt intressant i spelsammanhang om vi nu ska vara ärliga, lite som PhysX.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredag:

Civ 5 fick inga optimeringar till 570. Mätte själv, inte en enda fps i skillnad. Även om du hittar bevis så är mitt 570 kasst och jag ångrar köpet. Om Nvidia HADE gjort optimeringar för 570 hade de säkert skrivit ut de i loggarna, men nu är inte så fallet.

Det låter extrem otroligt att inte optimeringarna för 580 även skulle gälla 570. Men om det nu var så att du inte fick en FPS mer så spelar väll knappas det någon roll i det spelet med det grafikkortet. Du lär ju ha tillräckligt med FPS ändå.

Är du helt säker på att det inte kan vara någon annan anledning heller att det inte vart någon ökning? Stod FPSen på 60 både före och efter drivrutinsbytet eller ?

Permalänk
Medlem

För er som var lite oklara på längden:

Permalänk
Medlem

Pröva själv om du är så rolig. Max nationer och stater, alla addons, hela planeten med alla inställningar maxade. Mät på sista eran när det finns enheter överallt och alla är i fullt krig. Då räcker inte ens ett 580 för att ens komma i närheten av 60fps, tror inte ens ett 680 klarar det. CPU:n har då flaskat sedan länge(i52500k@4.3mhz), inte ens SSD hjälper laddningstiderna på en minut och spektaklet liknar stundtals mera ett bildspel.

Vad du finner extremt otroligt säger mig inget alls. Utöver att du är naiv kanske. Tills du kan bevisa motsatsen litar jag på loggar och mina erfarenheter, vilka tydligt visar att Nvidias optimeringar till deras vingklippta kort är betydligt sämre. Kommer undvika allt med 70 som pesten framöver!

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem

Segt vad besviken man blev, hade hoppats på nån mellanklass kring 2500:- inför D3...
Lägger man 3,8k kan man likaväl hosta upp till ett 680...

Permalänk
Entusiast
Skrivet av BasseBaba:

Segt vad besviken man blev, hade hoppats på nån mellanklass kring 2500:- inför D3...
Lägger man 3,8k kan man likaväl hosta upp till ett 680...

Trodde inte det skulle vara så tätt inpå 680 i pris och specs... men det kommer väl ett 660/660Ti för att täcka upp de som köper kort för 1500-2500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredag:

Pröva själv om du är så rolig. Max nationer och stater, alla addons, hela planeten med alla inställningar maxade. Mät på sista eran när det finns enheter överallt och alla är i fullt krig. Då räcker inte ens ett 580 för att ens komma i närheten av 60fps, tror inte ens ett 680 klarar det. CPU:n har då flaskat sedan länge(i52500k@4.3mhz), inte ens SSD hjälper laddningstiderna på en minut och spektaklet liknar stundtals mera ett bildspel.

Vad du finner extremt otroligt säger mig inget alls. Utöver att du är naiv kanske. Tills du kan bevisa motsatsen litar jag på loggar och mina erfarenheter, vilka tydligt visar att Nvidias optimeringar till deras vingklippta kort är betydligt sämre. Kommer undvika allt med 70 som pesten framöver!

I det fallet hjälper det nog inte ens med 990GTXTiTurboBassBoost.
Spelet är helt enkelt dåligt programmerat, och då spelar det knappast någon roll vilket kort du har.
Trisst, men sant.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av thorsama:

Tror du har missat att gtx680 var snabbare i 5 speltitlar i upplösningen 2560x1600 till skillnad mot 7970 som var snabbare än 680 i 3 (referens swecs test utav gtx680). Men frågan är vem som spelar i den upplösningen, inte så många får vi nog gissa på. Visst några stycken men då kör man antagligen sli/cf.

Ska man jämföra på det viset du gör så får alla ha "orealistiska" spelmaskiner och det är en ganska liten minoritet även bland entusiaster, visst de finns men skaran är så lite att den är en ganska orelevant för en person som är ute efter ett bättre kort utan att behöva betala 20k~ för en ny speldator.

Sen så är la inte gpgpu så väldigt intressant i spelsammanhang om vi nu ska vara ärliga, lite som PhysX.

jo fast det intressanta för mig är hur korten presterar med bra kylning(vattenkylning) och hyfsad uplösning(2560*1400 och högre), gpgpu kanske inte är så viktigt i spel men man skall göra annat än att spela på datorn. dock skall jag nämna att jag inte blev jätteupphettsad över hd7970 heller med tanke på grympningen till 28nm, med tanke på tillverkningsprocessen så har jag dock förståelse för att de intressanta kretsarna kommer senare(ex gk110).

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Segt vad besviken man blev, hade hoppats på nån mellanklass kring 2500:- inför D3...
Lägger man 3,8k kan man likaväl hosta upp till ett 680...

Känner exakt samma, bara att det nog inte blir något alls för mig istället.

Permalänk

Hej, har någon köpt/prövat detta grafik kortet? jag planerar på att köpa detta samt ett ASUS P8Z77-V PRO moderkort, funkar kortet som det ska har någon stött på problem?, jag har haft jätte mycket problem med mina två senaste grafik kort, det är därför jag undrar