Permalänk
Medlem

Nytt moderkort, CPU, RAM - svart bild

Hej!

Jag beställde nyligen lite nytt till min dator, bland annat moderkort, cpu och minne.
Dessvärre får jag inte igång den nya setupen överhuvudtaget.

Symptomen är svart bild, ingen post, inget pip från speakern, och dioden på skärmen fortsätter blinka precis som den gör när datorn är avstängd och skärmen på. Allla fläktar går igång som de ska, (igång i några sekunder, sen stannar de av, sen startar de upp och fortsätter snurra tills jag stänger av datorn. (Detta verkar vara symptomatiskt för Z68, tycker jag läst det på många ställen?)
Hårddisken knattrar lustigt nog på, så den kanske rent av bootar upp windows, jag vet inte?

Jag har testat att lägga moderkortet på kartongen och köra med bara det nödvändigaste (minnen, 24v ATX och 12v CPU) samt PCI-strömmen i de fall jag testat med externa grafikkort. Har testat båda RAM-stickorna separat och flyttat runt dem på olika slottar.

Jag har två olika grafikkort som jag testat med, och även via HDMI-adapter testat med det inbyggda i moderkortet (och lyft ut BIOS-batteriet i mellan).
Har tyvärr inget annat nätagg, moderkort, cpu eller minnen att testa med, men nätagget funkar ju fint i min gamla burk, som jag satt ihop nu igen bara för att kolla att allt annat fungerar som det ska.

Sist men inte minst har moderkortet 4 st s.k. Phase LED´s, dessa lyser konstant rött (tror jag, jag är färgblind.. :S)

Inkompatibelt RAM, moderkortet DOA, död CPU, jag vet inte alls, har ni några idéer?
Funderar på om man kan ta RMA på alla tre prylarna, de är ju köpta på samma ställe?

CPU: Intel Core i5-3570K
MB: Gigabyte GA-Z68AP-D3
RAM: Corsair XMS3 Vengeance 8GB DDR3 PC3-15000 1866MHz (CMZ8GX3M2A1866C9) (2x4GB)

PSU är ett Corsair HX520W

Evigt tacksam för alla uppslag!
Tanken på att kanske dansa lite framför riggen, sjunga för den eller bygga ett altera och offra småfåglar har redan slagit mig.

Visa signatur

Don´t believe his lies

Permalänk
Medlem

Har moderkortet en bios som känner igen din 3570k ?

Permalänk
Medlem

Kortet ska klara "intels nya 22nm-serie".
Sen om det kräver nån BIOS-uppgradering för det, tja, det är en bra fråga. Läste att en del ASUS-kort fixar att uppgradera BIOS helt offline från USB, men jag vet inte om mitt Gigabyte klarar det stuntet. Men det är en bra lead, tack Tigern

Edit: Stödjer min processor sedan BIOS-version F7 - fast jag har förstås inte en susning om vilken BIOS-version jag har på kortet.

Visa signatur

Don´t believe his lies

Permalänk
Medlem

skaffa en billig celeron eller pentium och uppdatera bios?

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Du behöver uppdatera din bios eftersom det ej stöder ivy bridge med factory bios:) hoppas det löser sig:)

Visa signatur

Lian Li PC-011D XL | Asus Crosshair VIII Formula| Ryzen 9 5950X | G-Skill Trident Z NEO 32GB 3600Mhz | MSI RTX 3080 Suprim X | Corsair AX850 Titanium | Custom vattenkylning | ASUS PG329Q

Permalänk
Medlem

Chosz, du låter säker på det? Vad jag kan se är versionen av BIOS som stödjer Ivy Bridge från februari, men jag antar att det är fullt möjligt att kortet har 3 månader på nacken trots att det är nytt för mig.
I så fall kan jag ju säkert ta med moderkortet till nån trevlig datorhandel här i stan och få det flashat.
Borde rimligtvis kosta mindre än en Celeron-prolle.

Tack för hjälpen!

Visa signatur

Don´t believe his lies

Permalänk
Medlem

Eller så lånar du en processor av en kompis som har en som passar Det BÖR gå att finna

Permalänk
Medlem

Om jag fattat serienumret på moderkortet rätt så är kortet tillverkat 2012, vecka 2. I Januari alltså. doh

Visa signatur

Don´t believe his lies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oni:

I så fall kan jag ju säkert ta med moderkortet till nån trevlig datorhandel här i stan och få det flashat.
Borde rimligtvis kosta mindre än en Celeron-prolle.

Tack för hjälpen!

Hehe, jag hade inte varit så säker på det. De ska ju ha betalt för sin tid.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=660230&cks=ASS&assoc=B99...

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Ja, det är sant, de är vansinnigt billiga de där rackarna

Jag har dragit iväg ett mail till en butik i stan som brukar vara väldigt bra att ha o göra med, och bad om ett kostnadsförslag på flashningen. Fördelen med att lämna in den är ju att jag samtidigt får reda på vad som är galet om det skulle vara något annat som gör att datorn inte funkar. Vi får se vad de svarar helt enkelt.

Återigen tack så länge för alla bra tips

Visa signatur

Don´t believe his lies