Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Entusiast

Det här med stabilitet?

Vad är egentligen stabilitet i en dator och varför behöver man ha 100% stabilitet?
Jag överklockade nämligen en 1100T på ett dåligt moderkort för ett tag sen och brände det (ja, mitt fel) men anledningen vara att jag körde ett stabilitetstest-i spel fungerade min OC utmärkt. Jag hade 1.5V och 4.0Ghz och körde BF3 i några timmar och gick sen och åt och då satte jag på AMD Overdrives stabilitetstest...5 minuter senare kom jag tillbaks för jag skulle bara hämta något och det luktade bränt och datorn var avstängd.
Så egentligen kanske jag skulle kunna haft en 24/7 OC med 4.0Ghz i spel utan att behöva bry mig om stabilitet så varför ska man egentligen köra ett stabilitetstest?

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Vad är egentligen stabilitet i en dator och varför behöver man ha 100% stabilitet?
Jag överklockade nämligen en 1100T på ett dåligt moderkort för ett tag sen och brände det (ja, mitt fel) men anledningen vara att jag körde ett stabilitetstest-i spel fungerade min OC utmärkt. Jag hade 1.5V och 4.0Ghz och körde BF3 i några timmar och gick sen och åt och då satte jag på AMD Overdrives stabilitetstest...5 minuter senare kom jag tillbaks för jag skulle bara hämta något och det luktade bränt och datorn var avstängd.
Så egentligen kanske jag skulle kunna haft en 24/7 OC med 4.0Ghz i spel utan att behöva bry mig om stabilitet så varför ska man egentligen köra ett stabilitetstest?

För att om din processor mot all förmodan körs i 100% någon gång så bör din dator och kylare klara avleda värmen för att undvika tragedier som den du berättar om. Sen kör man för att se om datorn har lätt att crasha efter överklocken eller inte.

BTW: Nästa gång, kör med OCCT eller liknande istället. De flesta stresstest-programmen har en en emergency-off funktion när processorn blir för varm. Kanske bör investera i en processorkylare om du vill överklocka?

Fridens

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 900D | PSU: XFX ProSeries Black Edition 1050W | Moderkort: ASUS Z97-DELUXE | CPU/Kylning: Intel Core i7-4790K@4.9GHz/Corsair H110 | GPU: GTX970 | RAM: 32GB DDR3 Crucial Ballistix

Permalänk
Medlem

Så man vet att datorn klarar av det?
Kul om du klockar för mycket om den börja dö varje gång du spelar, enklare att testa med ett program.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av smeCCan:

För att om din processor mot all förmodan körs i 100% någon gång så bör din dator och kylare klara avleda värmen för att undvika tragedier som den du berättar om.

BTW: Nästa gång, kör med OCCT eller liknande istället. De flesta stresstest-programmen har en en emergency-off funktion när processorn blir för varm. Kanske bör investera i en processorkylare om du vill överklocka?

Fridens

Jag hade en bra kylare, Corsair A70 och temperaturerna var kring 55 (egentligen 45 men det är ju en liten felmarginal på AMD-CPUer) Anledningen var bara att det var ett riktigt budget-moderkort som från början hade max 95TDP och min CPU hade en TDP på 125W som jag glömde att kolla
Men ja, i framtiden ska jag använde säkrare program som Prime95 och OCCT

Edit: Det var alltså moderkortet som stektes inte CPUn som tur var!

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Nja, instabilitet vid överklockning beror ju ofta på att cpu räknar fel. När det händer kan data som skrivs om till disk bli skadad/felaktig vilket i sin tur kan leda till att man förlorar viktig data som inte kan räddas!

Permalänk
Medlem

För att ett spel inte kan representera stabilitet av processorn. Du kanske klarar av att spela BF3 i 3 timmar men sedan kraschar det efter 4 timmar eller efter 30 minuter i något annat spel.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

För att det är irriterande med datorer som av "okänd" anledning, läs en ostabil överklockning, blåskärmar med ojämna mellanrum. Tanken är att ett stress test program ska generera fel snabbare än vanlig användning, och att man på så sätt ska kunna avgöra om ens överklockning är tillräckligt stabil för att inte generera fel.

Sen är det väll upp till var och en om man kan acceptera en blåskärm om året, i veckan, om dagen eller i timmen. För normala persondatorer är inte helt stabila även i stock, det krävs bland annat ECC-minnen för att inte drabbas av random minnes fel någon gånger om året eller så.

Jag tycker personligen det är irriterande om datorn dyker och nån/några timmars spelande/arbete går upp i rök, så jag kör inte överklockningar som inte klarar några timmar OCCT eller motsvarande. Vilket erfarenhetsmässigt betyder att det inte kommer krascha på grund av överklockningen.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru