Permalänk
Medlem

tyvärr, det är liten fel i tillverkning, det är ju första 22nm med trigate, de kanske klarar inte höga spänningar, designen skulle handla om förbättrat prestanda för mindre ström och de lyckade med det, intel har inte tänkt att de skulle klara riktig överklockning

och att de använder billigare kylpasta istället för svets är klart då i designen med låg strömförbrukning funkar det perfekt, så riktig övrerclocking är problemet, men att den gubbe testade processor utan ihs och fick sämre temps är hans fel, läser ni vidare i forumet så blir det bekräftat, killen behöver tejp för att hålla processor på plats, kylaren håller den inte? det är mycket kylpasta på den och sen jätte lite tryck, tänk att processor är nästan helt platt, bättre kan det inte vara även om det gick lappa den, så med rätt tryck från kylare den kylpasta han använde borde tryckas ut också men det är inte fallet

jag väntar på min 3770k som borde komma på onsdag, ska testa den lite med ihs men när chassi blir klar för ny vattenkylning så tar jag bort ihs och fixar det rätt, tror killen var nog rädd att ge bättre tryck från kylare för att inte knäcka processor

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pytonOrm:

pris 2825kr gick allt på för mig har en core i7 3820 socket 2011 liggnas med o bra batch den tog jag på luft 5,4GHZ !! och hade fin temp med. den ska säljas nu... ligger på tradera

Exakt var på Tradera ligger den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dj christian:

Exakt var på Tradera ligger den?

såld redan !!!

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pytonOrm:

såld redan !!!

för?

Permalänk

Tror jag sticker till Sandy Bridge.

Visa signatur

l Asus P8Z77-V Pro l i5 3570k l Asus Gtx 680 Dcii OC l

l Corsair Veng. 8gb l FSP Aurum 700W 80+G l Intel 330 - 120 gb l

l Nzxt Switch 810 vit l

Permalänk
Medlem

3770k är för närvarande relativt överprisad hos de flesta. Nu jobbar jag visserligen inom datorbutiksbranschen och vet inte om jag borde avslöja mina hemligheter (höhö), men inköpspriset på 3770k just nu hos en av våra leverantör är 2194 kr ex moms vilket är 2742 kr med moms. Och då jobbar jag ändå i en liten datorbutik som inte har möjlighet till att beställa in prylar till samma låga pris som alla stora kedjor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

3770k är för närvarande relativt överprisad hos de flesta. Nu jobbar jag visserligen inom datorbutiksbranschen och vet inte om jag borde avslöja mina hemligheter (höhö), men inköpspriset på 3770k just nu hos en av våra leverantör är 2194 kr ex moms vilket är 2742 kr med moms. Och då jobbar jag ändå i en liten datorbutik som inte har möjlighet till att beställa in prylar till samma låga pris som alla stora kedjor.

Så du menar att vi inte kan unna datorbutiker att ta 5% vinst när de säljer dem?
Väldigt lite pålägg när man tänker på att de flesta klädaffärer ligger med 100-200% pålägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfkin:

Så du menar att vi inte kan unna datorbutiker att ta 5% vinst när de säljer dem?
Väldigt lite pålägg när man tänker på att de flesta klädaffärer ligger med 100-200% pålägg.

Klart de får ta vinst, men min poäng är att med tanke på att Webhallen etc går i runt 150~ kr i vinst för tillfället, om de köper in för samma priser som oss, vilket de garanterat inte gör -- de får det ganska mycket billigare -- så tar de ut lite mer än vad de borde.

Permalänk
Medlem

Jo det är ju klart att vi kunder vill ha grejer till så lågt pris som möjligt men samtidigt så gör ju butikerna en avvägning och sätter sitt pris efter vad marknaden är villig att betala, tillgång och efterfrågan och allt det där.
Samtidigt är konkurrensen inom datorkomponenter stenhård och butikerna behöver göra vinst, 5% är väldigt, väldigt nära smärtgränsen för vad som är möjligt för att överleva.

Permalänk
Avstängd

Jeg kom over denne youtubevideoen i et forum:
http://www.youtube.com/watch?v=4mkGQhE1o2w&list=UUJ1rSlahM7TY...
(Newegg TV: Ivy Bridge Overclocking Guide with ASUS for Intel 3rd Generation Core CPUs 3770K Z77)

Permalänk
Avstängd

De här slog mig igår när jag höll på att slita ut lite fläktar från 2gamla datorer, I de flesta moderna chassin så är de ju en ganska bra tilltaget hål där CPU'n sitter så att man ska kunna sätta dit en ny kylare i efterhand, Tycker de är grymt onödigt på många sett då dem som säljer dessa chassin påstår att de skulle vara en jättebonus att göra (man kommer i många fall byta kylare högst 1gång) om man inte gör de direkt när man har köpt datorn så finner att detta hål är ganska meninglöst, MEN!
Man skulle ju faktiskt kunna sätta in en kylare som sitter bakpå moderkortet som kyler CPU'n underifrån.
Är medveten om att de skulle vara ganska krångligt då man skulle behöva designa om moderkorten + chassina, men va fan. Kylning behövs ju så de vore ju ett alternativ att få fram någon form av dubbel kylning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tatus_se:

tyvärr, det är liten fel i tillverkning, det är ju första 22nm med trigate, de kanske klarar inte höga spänningar, designen skulle handla om förbättrat prestanda för mindre ström och de lyckade med det, intel har inte tänkt att de skulle klara riktig överklockning

och att de använder billigare kylpasta istället för svets är klart då i designen med låg strömförbrukning funkar det perfekt, så riktig övrerclocking är problemet, men att den gubbe testade processor utan ihs och fick sämre temps är hans fel, läser ni vidare i forumet så blir det bekräftat, killen behöver tejp för att hålla processor på plats, kylaren håller den inte? det är mycket kylpasta på den och sen jätte lite tryck, tänk att processor är nästan helt platt, bättre kan det inte vara även om det gick lappa den, så med rätt tryck från kylare den kylpasta han använde borde tryckas ut också men det är inte fallet

jag väntar på min 3770k som borde komma på onsdag, ska testa den lite med ihs men när chassi blir klar för ny vattenkylning så tar jag bort ihs och fixar det rätt, tror killen var nog rädd att ge bättre tryck från kylare för att inte knäcka processor

Utan heatspreader så kan du ju inte spänna fast en IB eller SB CPU på det vanliga sättet.
Och fel i tillverkningen ? skulle gärna se lite källor på det.
Att IB får en lite högre intern temp än SB är ju känt vid det här laget, men att prata om tillverkningsfel är att ta i.

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant att se hur mycket dom kan förbättra värmeproblemen till nästa stepping.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem
Skrivet av WeeMaan:

Ska bli intressant att se hur mycket dom kan förbättra värmeproblemen till nästa stepping.

Vad får dig att tro att dom släpper en ny stepping ?
SB har ju kört med samma sen launch.
Och det är ju egentligen inga problem med IB, att dom blir varmare än SB vid hård överklockning är ju ingenting som Intel nödvändigtvis behöver bry sig i.

Permalänk

om jag kör en IB setup med intels orignal kylare vilka temsp får man då(inge OC)?

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Legopappa:

om jag kör en IB setup med intels orignal kylare vilka temsp får man då(inge OC)?

Normala. 30-40 idle 50-60 load.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Vad får dig att tro att dom släpper en ny stepping ?
SB har ju kört med samma sen launch.
Och det är ju egentligen inga problem med IB, att dom blir varmare än SB vid hård överklockning är ju ingenting som Intel nödvändigtvis behöver bry sig i.

Jasså det visste jag inte, har inte riktigt hängt med i svängarna sedan Nehalem.
Minns att i7 920 C0/C1 vs D0 gav en rejäl förbättring iallafall. Faktum är att jag sålde min C1 och köpte en D0 istället.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Utan heatspreader så kan du ju inte spänna fast en IB eller SB CPU på det vanliga sättet.
Och fel i tillverkningen ? skulle gärna se lite källor på det.
Att IB får en lite högre intern temp än SB är ju känt vid det här laget, men att prata om tillverkningsfel är att ta i.

när jag pratar felet i tillverkning menar jag att de har använd SB design och sedan krympt den, alltså en finslipat design för 28nm vilket passar inte riktig 22nm, den design som kommer efter IB kommer att anpassas till 22nm när de lär sig mer av IB (alltså de är redan på gång med allt ) så det var lite fel sagt

och det med IHS, om du tar bort den och sen monterar processor i sockel utan att tejpa, tror du att processor ramlar ut om man skruvar fast vattenblock? slutligen det är kylare som håller ihop processor med moderkort, det är kylare som ska ge den största tryck, krävs det tejp för att hålla processor på plats även med kylning monterad, då får man ingen tryck på processor och därmed försämrad kylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av tatus_se:

när jag pratar felet i tillverkning menar jag att de har använd SB design och sedan krympt den, alltså en finslipat design för 32nm vilket passar inte riktig 22nm, den design som kommer efter IB kommer att anpassas till 22nm när de lär sig mer av IB (alltså de är redan på gång med allt ) så det var lite fel sagt

och det med IHS, om du tar bort den och sen monterar processor i sockel utan att tejpa, tror du att processor ramlar ut om man skruvar fast vattenblock? slutligen det är kylare som håller ihop processor med moderkort, det är kylare som ska ge den största tryck, krävs det tejp för att hålla processor på plats även med kylning monterad, då får man ingen tryck på processor och därmed försämrad kylning

Ja det är exakt vad som händer.
Spännanordningen som trycker ner CPU'n i sockeln jobbar mot värmespridaren.
När spridaren är borttagen så finns det inte längre nånting som kan hålla kvar CPU'n i sockeln, spännbygeln kan inte klämma ner CPU'n tillräckligt långt.
Och även om bygeln kunde det så skulle du omedelbart förstöra CPU'n p.g.a det höga trycket mot PCB'n.
Därför så tejpade han fast den mot moderkortet och jag antar att han skapade resten av det nödvändiga trycket (för att skapa kontakt mot alla pinnar i sockeln) med kylflänsen.
Väldigt riskabelt då minsta lilla snedtryck kan spräcka CPU kärnan (minns alla Athlon XP som havererade efter endast nån liten hörnflisa knäcks av ?).

Och vattenblock ? vad 17 har det med saken att göra ?
CPU'n hålls normalt sett inte fast av vare sig kylfläns eller vattenblock utan av spännbygeln som sitter på morerkortet.

Permalänk
Medlem

Min 3770K suger på luft ! är så less på det nu så jag funderar gå tillbacka till sandy bridge-e då jag har ett Asus rampage iv extreme socket 2011 liggnas splitter nytt.

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2355507

fan va svårt och nå högre !!! kolla in volten WTF nu behövs kväve rena kärnreaktorn detta

ochså kan jag jämnföra med mina bästa 2600K sandy bitch på luft med samma kylare o lägre vcore

men den fixade iaf

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=1680580

det här borde vart ivy istället

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=217019

:D:) min första 6 GHZ club

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

Antar att detta är OK. Stock med Turbo Boost och HT.

Visa signatur

Asus MAXIMUS VIII HERO • Intel i7-6700K • Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4-3000 • Sapphire Radeon R9 390 8GB Nitro • Samsung 850 EVO 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av =)(=:

Antar att detta är OK. Stock med Turbo Boost och HT.

http://i.imgur.com/NGV6Z.png

rätt nära mitt nu jag kör exakt 4ghz med 1.072v och nyaste prime95 för 64 bitars och tempen ligger bra nära ditt resultat

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

Vad har ni för kylning grabbar? Jag har en 3570K visserligen, men det är ju bara 100mhz skillnad och samma volt, och denna kyler jag med min gamla Noctua NH-U12F och en Noctua NF-F12 PWM-fläkt. Jävlar vad tempen sticker iväg när man drar igång någon cpu-bench. Testade att peta upp den i 4,3ghz med 1.15V och det var tråkigt att se hur tempen raskt rullade upp i 85 grader. Ännu tråkigare när flänsen inte ens blir varm och cpun droppar ner till 40-45 grader på 2-3 sekunder efter att man stoppar benchen. Jaja

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem

Min 4ghz med 1.072v och Noctua d14 kylaren ligger jag 45-61-51-52+ på 4 timmars prime95

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

Fick min 3770k idag, den verkar klara 4.4 i std spänning (1.08v enligt CPU-Z).
4.5 kräver 1.15.
Runt 65 grader som mest i 4.4, men då kör jag min H100 i lägsta läget.

Permalänk

Släng gärna in era resultat i denna tråden, så blir det mer samlat på ett och samma ställe. Alltid intressant att ha lite att jämföra med

Jag har också äntligen fått ihop mitt system med 3770k och håller på och installerar lite shit fortförande. Allt verkar funka som det ska, så jag sätter väl igång med lite överklockning ikväll jag också.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Är det någon här som vågat passera 5,2ghz+ med sina 3570 eller 3770K än ? jag e nära 5.3G nu

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

Varför inte köra på stock frekvens det är säkert och snabbt ?

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 410 Vit Moderkort: ASUS P8Z77-V PRO CPU: Intel Core i5 3570K GPU: EVGA GTX 580 Superclocked 1536MB SSD: Intel 520 120GB HDD: Western Digital Caviar Black 1TB RAM: Corsair Vengeance Blue 8GB 1600Mhz Nätaggregat: NZXT HALE90 850W 80+ Gold Modulär Blueray: Asus BW-12B1LT Tangentbord: Razer Lycosa Mirror Special Edition Mus: Razer Deathadder Respawn Skärm: AOC i2353FH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4dy:

Varför inte köra på stock frekvens det är säkert och snabbt ?

ska man köra stock kan man lika gärna byta forum till fragbites etc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stealthbomb:

ska man köra stock kan man lika gärna byta forum till fragbites etc

Fasen också, jag som hade tänkt be om rekommendation av moderkort och kylare främst för icke överklockning. Hade du tips på något annat forum?