Permalänk
Medlem

Thermalright MUX-120 till i5 3570k?

Olla!
Som sagt, tror ni att en Thermalright MUX-120 skulle klara av att hålla en i5 3570k på rimliga temperaturnivåer? Sitter och försöker komma i underfund med detta, men får ingen bra uppfattning. Läste om ett liknande scenario, men den tråden urartade i ett enformigt ordkrig, vilket inte hjälpte mig det minsta Så finns det någon som har egenskaper från den här kylaren på IB? Eller helt enkelt är kung på luftkylning?
Om det ser ut som en mardröms-idé, gärna med förslag på andra kylare i en rimlig prisklass!

Visa signatur

Min dator är kärnfri

Permalänk

Bytte i storgrabbens dator från CoolIT Eco Alc (jämförbar med H50) till just en Thermalright MUX-120...han har en i5 750 Lynnfield på ett P55 Asrock Extreme moderkort...jag kör den med två Arctic Cooling F12 120mm fläktar i Push/Pull.
Sänkte tempsen med ca 5 grader och slapp "vattenkylningen" som ibland låter lite som en kaffekokare

Tyvärr blir ju IVY väldigt varm vid överklockning så kanske är det inte bästa lösningen om du skall överklocka...
Bryr du dig inte om pris så kör då på Noctua D14 som jag har i sign...tyst och brutalt bra kylare.

PS hoppas du är mer van vid mitt nick numera:)

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Hedersmedlem

Jadå, den kylaren kan hålla undan en IB 3570 K enkelt, sålänge du inte överklockar. Det är ju då den spårar ur lite vad det gäller temperaturer, men håll den i stock och det ska gå alldeles utmärkt.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem

Jag kör MUX-120 på 3570K.

Under Intel Burn Test blir varmaste kärnan 60°C. Än så länge bara klockad till 4,1GHz och en Vcore på 1,128V. För övrigt skiljer det 9°C på varmaste och svalaste kärna.

På de flesta tester verkar det som att både High End luftkylare och slutna vattenkylare duger till en viss gräns. Plötsligt duger inget av dem och då är det riktig vattenkylning som gäller.

Så om inte vattenkylning är ett alternativ så tycker jag att du ska köra på MUX. Presterar mycket bra som luftkylare och just nu oerhört prisvärd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fidel Castro:

Bytte i storgrabbens dator från CoolIT Eco Alc (jämförbar med H50) till just en Thermalright MUX-120...han har en i5 750 Lynnfield på ett P55 Asrock Extreme moderkort...jag kör den med två Arctic Cooling F12 120mm fläktar i Push/Pull.
Sänkte tempsen med ca 5 grader och slapp "vattenkylningen" som ibland låter lite som en kaffekokare

Tyvärr blir ju IVY väldigt varm vid överklockning så kanske är det inte bästa lösningen om du skall överklocka...
Bryr du dig inte om pris så kör då på Noctua D14 som jag har i sign...tyst och brutalt bra kylare.

PS hoppas du är mer van vid mitt nick numera:)

Jag har varit inne och tittat på just noctua-kylare, och var på väg att köpa en NH-D14, för jag vet mycket väl att de är galet bra. Men, deras fläktar är så extremt fula, så utseendet på datorn skulle förstöras, och jag är rätt så noga med interiör :/ Självklart är det ju lätt att bara byta ut fläktarna, men då börjar priset springa iväg, och andra alternativ är betydligt mer lockande..

Visa signatur

Min dator är kärnfri

Permalänk
Medlem
Skrivet av TankarN:

Jag hör MUX-120 på 3570K.

Under Intel Burn Test blir varmaste kärnan 60°C. Än så länge bara klockad till 4,1GHz och en Vcore på 1,128V.

Tack för ditt svar! Hade inte tänkt att gå över 4,1ghz, så temperaturerna borde vara rimliga

Visa signatur

Min dator är kärnfri

Permalänk
Medlem
Skrivet av LordMattis:

Tack för ditt svar! Hade inte tänkt att gå över 4,1ghz, så temperaturerna borde vara rimliga

Kanske värt att nämna att jag bytt ut orginalfläkten mot 2st Scythe S-FLEX. Ska du dock inte klocka högre så blir det nog inga problem med orginal iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av TankarN:

Kanske värt att nämna att jag bytt ut orginalfläkten mot 2st Scythe S-FLEX. Ska du dock inte klocka högre så blir det nog inga problem med orginal iaf

Jaså, ja det är nog bra att veta men som sagt, blir det för varmt, kör jag med 2 fläktar.

Visa signatur

Min dator är kärnfri