Flasha BIOS före installation av moderkortets drivrutiner?

Permalänk
Medlem

Flasha BIOS före installation av moderkortets drivrutiner?

Hej.

Jag har ett helt system och jag undrar nu om jag behöver installera vissa drivrutiner före jag flashar till senaste versionen av BIOS. Helst vill jag ju flasha bios före jag installerar OS osv. Moderkortet i fråga är Asus p8z77-v och jag tänkte flasha via "ASUS EZ Flash 2" som ligger i tools i moderkortets BIOS. Har förberett en usb (med rätt format) med bios filen och vet till punkt och pricka hur jag ska gå till enligt moderkortets manual.

Till moderkortet medföljer bla. drivrutiner med namn "BIOS updater" m.m, i moderkortets manual står det dock inget om att man behöver installera några drivrutiner före man använder sig utav ASUS EZ Flash 2. Man kan flasha biosen på flera olika sett så min förhoppning är att för just EZ Flash 2 metoden så krävs inga drivrutiner, men jag vill gärna bli försäkrad om detta. Om någon som tidigare använt sig utav ASUS EZ Flash 2 före han/hon installerat drivrutiner eller OS kunde dela med sig av sina erfarenheter så skulle det uppskattas.

Permalänk
Avstängd

Läs manualen.

Permalänk
Medlem

Nej ladda ned senaste BIOS.rom o lägg den på ett usb-minne, gå sen in i EZ Flash o uppdatera. Du behöver inte installera något för o flasha via EZ flash

Visa signatur

AMD Ryzen™ 7 3800XT | Corsair H-100 | Corsair 32GB | Asus PRIME X370-PRO | Asus Geforce GTX 1070 TI ROG Strix | Samsung 970 1TB | Corsair RM750x PSU | Asus Strix SOAR | Win10 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfe86:

Nej ladda ned senaste BIOS.rom o lägg den på ett usb-minne, gå sen in i EZ Flash o uppdatera. Du behöver inte installera något för o flasha via EZ flash

Tack för svar. Filen i fråga är dock inte en ".rom" fil utan en ".CAP" fil, har jag missat något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av asdfZerg:

Läste du min post? Jag har läst manualen, men jag har ändå frågetecken, vill bara bli försäkrad om att inget kan riskera att bli fel.

Som Wolfe86 sa. Packa upp och lägg BIOS filen i ett USB minne formaterat med FAT32. Sen in i Bios och starta EZ Flash. Inte mycket svårare än så.

Dom nyare z77 moderkorten från Asus är så pass bra att du kan flasha den utan CPU och minne installerat.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av asdfZerg:

Tack för svar. Filen i fråga är dock inte en ".rom" fil utan en ".CAP" fil, har jag missat något?

.CAP heter Asus senaste bios filer. Så det stämmer.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

.rom heter den antagligen när det är bios det rör sig om. Nu är det uefi och .cap filer?
Men när det gäller bios så varman tvungen att ha ett fat32 formaterat usb. Så se till att det är det för säkerhets skull. Lägg filen där och gå in i uefi och leta efter uppdatera/flash.