IB-moderkort med stöd för Raid för tre HDs Sata 3.0 / 6.0 Gb/s

Permalänk
Medlem

IB-moderkort med stöd för Raid för tre HDs Sata 3.0 / 6.0 Gb/s

Jag har väntat och väntat på Ivy och nu när det är dags att lägga beställningen så har jag inte blivit klok på vilket moderkort jag ska välja. Just nu så lutar det åt Z77 eller X79. Helst Z77 då budgeten är begränsad.

Min plan är att köra Raid 0 eller Raid 5 med tre M4 64gb. Jag är gammal i gamet med Raid och har provat dom flesta konfigurationer. Problemet jag har nu är att t.ex Asus Sabertooth har 4x Sata 3.0 men delat på 2/2 (Två via kontroller på MB).

Då intel lovat stöd för Trim i nästa version av Intel Rapid Storage Tech så vill jag gärna ha det. Har inte hittat något som verkar passa mina behov.

Är alltid kul när man köper ny dator och det går tokfort, även för den rådande teknologin så att säga.

Alla tips mottages tacksamt. Processorn som är i fråga för systemet är en 3770 eller 3570. En till fråga är om det är för långsamt att köra minnen på 1600Mhz eller om jag ska köpa snabbare (vissa av moderkorten klarar snabbare).

Permalänk
Medlem

X79 är LGA2011, så något sådant behöver du inte tänka på.

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wizbro:

X79 är LGA2011, så något sådant behöver du inte tänka på.

Aha okej då är ju dom ute ur bilden. Annars verkar om ha bättre tillgång på Sata-portar.

Permalänk
Hedersmedlem

1600MHz räcker och blir över för de flesta system idag, så kör på det.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

1600MHz räcker och blir över för de flesta system idag, så kör på det.

Okej vad bra. Vad det gäller val av moderkort så känner jag mig riktigt lost. Då denna datorn precis som min föregående ska arbeta i ca 4år som min mainsystem så köper jag gärna ett lite bättre MB. Antingen från Asus eller MSI.

Detta är min produktlista.
http://www.prisjakt.nu/list.php?l=1026810&view=m
Moderkortet är jag som sagt lite osäker på. Antingen Sabertooth eller det vanliga Z77-moderkortet från asus eller något från MSI.

Ett HX750, hdds, har jag liggandes så därför är det inte med i listan.

Permalänk
Hedersmedlem

Får du tag i en 2700K så köp den istället, för IB:en har problem med värmeöverföringen till din kylning.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Ajdå, har ju sett fram emot att kunna få lite tystare kylning i min nya dator. Finns det något alternativ som är bättre än H80 men som får plats i R3?

Permalänk
Hedersmedlem

H100 får plats.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Okej, vad bra den kostar ju lika mycket som H80 nowadays.