Microsoft går med i Hybrid Memory Cube Consortium

Permalänk
Medlem
Skrivet av AddeezZ:

Hmm... Hoppas på något sådant i tredje generationens xbox

skulle förvåna mig mycket

Permalänk
Skrivet av sgtspiff:

Det låter alltid så himla trevligt när det är X ggr högre prestanda XXX % snabbare.

Sen när det väl dyker upp så blir det aldrig så mkt bara för att utveckligen går framåt det slutar med kanske 50% upp om man har riktigt med tur.

Klagar på 50 % prestandaboost.
Dagens klagande kommunist.

OnT;
Riktigt trevligt.

Visa signatur

"Do not ever say that the desire to "do good" by force is a good motive. Neither power-lust nor stupidity are good motives."
- Ayn Rand

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vexo:

De har väl lyckats kopiera Intels trigate så nu gör de minnen med samma teknik
Hursom, grymt rolig nyhet. Alla framsteg behövs

Skrivet av kyre:

Det ser ju ut som en form av raid av minnen? På processorsidan är väl Intels Ivy Bridge "Tri-Gate" en light-version av detta?

Den här tekniken har ingenting med Tri-gate att göra.

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kastrix:

grafikkorten kommer ju hamna på efterstjälken. Det känns som att grafikkorten är det ända som halsar i nya datorer.

Av att döma saknas ordet gaming innan "datorer". Allt handlar om vad du vill göra med din dator och ibland är det allt annat än grafiken som flaskar.

Det känns som ett mycket spännande steg i rätt riktning, behöver läsa mer!

Permalänk
Medlem

Bra, vore trevligt internminnet fick sån bandbredd att grafikkort till slut kan dela ram med processorn. Om minnet flaskar GPUn litegrann kan den kompensera med cacheminne.

Permalänk
Skrivet av Kilgam:

Tycker det framgick ganska tydligt att detta gäller DRAM. Så sakta i backarna ;D

jag bara mena att det kommer nog som nagot stationart/ej utbytbart cache/buffer mine for cpu innan det blir i nya ram format

Visa signatur

Moderkort:Asus X79Deluxe,CPU:Intel 4820K@4.8Ghz,Corsair H110 kylning,GPU:Sapphire R9-290X @1200Mhz 6000Mhz EK-FC vatten Block,RAM:16gb Corsair Vengeance Pro@2133Mhz
,Samsung 840Evo 250Gb,Seagate 2Tb,Corsair Link,PSU:Corsair AX1200i,12 Noctua 140mm Pwm,Vatten:XSPC X20 750 Pump/Res ,Rad:2xalphacool 80mmx280mm CHASSI:NZXT Switch 810, Vatten under utbyggnad

Permalänk
Medlem

Memristorer är häftigare

Permalänk

Tufft ju!

Permalänk
Medlem
Skrivet av AddeezZ:

Hmm... Hoppas på något sådant i tredje generationens xbox

Jag hoppas du skämtar, såhär verklighetsfrånvänd kan ingen människa som har det minst intresse för ny teknik vara.

Visa signatur

Intel 2600K @ stock | Asus P8P67 Pro | 8 GB Corsair Vengeance | MSI GTX 560 Ti | Intel 510 SSD | 2 TB HDD | Define R3 | Prolimatech Genesis

Permalänk
Skrivet av rektor:

Spännande!

Nej, för 40-100 år sedan var det tider.
Upptäckten av elektricitet, flygplan snabbare än ljudet, åka till rymden, landa på månen, klyva atomen, kärnkraft, ubåtar till havets botten.

Var har hänt sedan dess?
Uhm, jo våra processorer har fler transistorer...

Världskrig, förintelsen, depressionen, kärnvapen...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jaha, och detta ser vi ca 2025?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Spännande!

Nej, för 40-100 år sedan var det tider.
Upptäckten av elektricitet, flygplan snabbare än ljudet, åka till rymden, landa på månen, klyva atomen, kärnkraft, ubåtar till havets botten.

Var har hänt sedan dess?
Uhm, jo våra processorer har fler transistorer...

Jag tycker det är en underbar tid vi lever i, de senaste 40 åren har ju enorma framsteg gjorts.

Internet, hur har inte det revolutionerat världen? Från världen alla hörn är den vanlige medborgaren uppkopplad mot andra människor. Utbyte av idéer, information och åsikter har aldrig varit så lätt.

Just nu, bara de senaste åren har vi upptäckt andra planeter utanför vårt solsystem. Tidigare hade vi ingen aning om hurivida planeter var en vanlig företeelse men nu vet vi att de flesta stjärnor har kompanjoner. Det går oerhört snabbt, tror bara det är en tidsfråga innan vi börjar hitta planeter som liknar jorden och förhoppningsvis kan innehålla liv. De närmsta åren kanske vi upptäcker de planeter dit vi en gång kommer göra vår första resa till en annan stjärna.

Inom medicin har (och görs) enorma framsteg. För 50 år sedan var cancer en dödsdom, det är det knappast idag. Bättre behandlingsmetoder gör att överlevnadschansen för en mängd cancertyper är enormt mycket bättre. För att inte tala om hur mycket imponerande proteser som görs nuförtiden. Tyvärr drivet av det faktum att mycket soldater kommer hem från Irak och Afghanistan utan armar och ben, men de utvecklas i en imponerande takt.

Jag skulle kunna fortsätta...

Visa signatur

Intel 2600K @ stock | Asus P8P67 Pro | 8 GB Corsair Vengeance | MSI GTX 560 Ti | Intel 510 SSD | 2 TB HDD | Define R3 | Prolimatech Genesis

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LeafBox:

Skillnaden här är att du ser på vad som HAR hänt imellan typ 1980 och 2010, inte på vad som KOMMER att hända framöver

Vad kommer hända framöver?
Våra mikroprocessorer får ytterligare några miljoner transistorer.

Väck mig när vi har faster-than-light travel, teleportering, nukleär-fusion, kolanisering av planeter, terraformering, stark artificiell intelligens, eller hoverboards.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Vad kommer hända framöver?
Våra mikroprocessorer får ytterligare några miljoner transistorer.

Väck mig när vi har faster-than-light travel, teleportering, nukleär-fusion, kolanisering av planeter, terraformering, stark artificiell intelligens, eller hoverboards.

Tänk på hur många fantastiska saker som hänt de senaste ...65? Åren. Och kör inte in dej på just datordelar, för tekniken bidrar till sååå mkt mer än bara nya processorer. Och du tror inte att det kommer uppfinnas någonting fantastiskt revolutionerande inom dom kommande 50?
Skärpning nu

Visa signatur

CPU: i5 4690K+H80i @4.2Ghz | GPU: EVGA 970 FTW | MB: MSI Z97-G43 | RAM: 8gb 1600Mhz Corsair | SSD/SSD:Samsung EVO 840 120Gb/Kingston SV300 120Gb | PSU: CM 650M | Chassie: Air 240 | Skärm: Fujitsu P23T-6 | T-bord: Corsair K70 RGB | Mus: Logitech G502 | Ljud: Z906/Qpad QH-90

Permalänk
Medlem
Skrivet av conluceo:

Inom medicin har (och görs) enorma framsteg. För 50 år sedan var cancer en dödsdom, det är det knappast idag. Bättre behandlingsmetoder gör att överlevnadschansen för en mängd cancertyper är enormt mycket bättre.

(Jag önskar helt OffT att du hade rätt där, men att "överleva" definieras som att hjärtat fortfarande slår fem år efter att du fått diagnosen. Inget en frisk associerar med att "leva". Dessutom är det mycket mer lönsamt att göra mediciner som drar ut på lidandet än att bota det, men det har inget med minnen att göra.)

OnT så kan man fråga sej om detta är den bästa tekniken att satsa på eller om det bara är patentportföljer som styr?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Väck mig när vi har faster-than-light travel, teleportering, nukleär-fusion, kolanisering av planeter, terraformering, stark artificiell intelligens, eller hoverboards.

Men då har du ju redan missat allt det roliga!

Permalänk

Såg att någon i tråden nämnde en känsla av stagnation. Jag har känt samma sak angående prestanda i datorer. Grafiken i spel borde vara mycket bättre - känslan. Det här är kanske varför. HMC är inte så värst långt bort tror jag inte.

En annan sa att vi aldrig kommer få uppleva lika stor skillnad eller nyskapande som hoppet från 2d till 3d, eller var det SD till HD igen, hur som helst jag tror att han har fel.

Super-High-Definition någon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tramsgar:

(Jag önskar helt OffT att du hade rätt där, men att "överleva" definieras som att hjärtat fortfarande slår fem år efter att du fått diagnosen. Inget en frisk associerar med att "leva". Dessutom är det mycket mer lönsamt att göra mediciner som drar ut på lidandet än att bota det, men det har inget med minnen att göra.)

OnT så kan man fråga sej om detta är den bästa tekniken att satsa på eller om det bara är patentportföljer som styr?

Vilket hejdlöst dravel. Många kan botas helt från cancer (eller åtminstånde remission), och det är inget "utdraget lidande" som du talar om. Jag har ett antal släktning och vänner som istället för att dö en smärtsam död nu har möjlighet att leva i många år till, resa runt i världen, uppleva, få möjlighet att se sina barnbarn etc. Verkligen något som en "frisk associerar med att "leva"".

Jag kan sätta mina pungkulor på att om du får cancer (och 40% av oss kommer någon gång att få det) så kommer du knappast att tacka nej till behandling då det skulle bara "dra ut på lidandet". Jag hoppas att du då ser tillbaka på detta tillfälle occh inser hur naiv och barnslig du var. Din kommentar är en förolämpning mot alla de kvinnor och män som studerat och sedan forskat i många år för att bota och lindra de sjuka. Men att vara bitter på internet är enkelt, att göra något som gör skillnad är svårt.

Visa signatur

Intel 2600K @ stock | Asus P8P67 Pro | 8 GB Corsair Vengeance | MSI GTX 560 Ti | Intel 510 SSD | 2 TB HDD | Define R3 | Prolimatech Genesis

Permalänk

Låter mycket lovande. Ok som vanligt tar vi alla utlovade presstandard ökningar med en nypa salt men om Hybrid Memory Cube (HMC) kan leva upp till häften av det som lovas så är detta den största uppgradering inom minnesdelen på PC under lång tid. Framför allt så är det tidsplanen som är lovande. "utkastet till ett standardiserat gränssnitt " inom några månader och "branschjättarna enas om en slutgiltig specifikation" innan slutet av året. Det låter som att vi kommer att få se de första HMC minnena Q1 2013. Så kanske får Haswell stöd för HMC. Kanske. Vi får se.

Apple verkar inte vara med så frågan är om de kommer att försöka fördröja HMC med sina vanliga stämningar ? Och jag minnes Rambus. Det var också ett lovande minnes projekt. Och vi såg hur det gick. Skillnaden är att detta är en branch standard och inte ett företags patenterade lösning. Vi får se.

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Spännande!

Nej, för 40-100 år sedan var det tider.
Upptäckten av elektricitet, flygplan snabbare än ljudet, åka till rymden, landa på månen, klyva atomen, kärnkraft, ubåtar till havets botten.

Var har hänt sedan dess?
Uhm, jo våra processorer har fler transistorer...

Och vi har fortfarande inte lyckats bygga motorväg mellan Göteborg och Stockholm
För att inte tala om att bygga ut järnvägen, det verkar vara dyrare och mer komplicerat än partikelacceleratorn i Cern, fattade inte hur de kunde bygga järnväg för hand på 1800-talet.

Men det är klart, här i Göteborg fick vi ju nya spårvagnar för nåt år sen - stort steg framåt (Dessa fungerar dock inte att köra i Göteborg utan bara i Milano så de står på verkstad medan västtrafik kör med spårvagnarna från 60-talet, de fungerar ju åtminstone).

/End rant

Permalänk
Avstängd

ett stort framsteg inom kub-baserad teknologi.

Permalänk

Jag tycker utvecklingen att stapla på varandra är rätt så självklar, men det är intressant att se att det går framåt.

Skrivet av kastrix:

grafikkorten kommer ju hamna på efterstjälken. Det känns som att grafikkorten är det ända som halsar i nya datorer.

Jag skulle snarare säga det motsatta. Det enda man inte behöver köpa det senaste, dyraste och bästa är just grafikkortet, även om grafikkorten för många står för en stor del av kostnaden av en vanlig dator.
Annars tycker jag precis allt bromsar upp inom datorteknik, jag kan inte komma på en enda datorkomponent där inte vardagen skulle bli extremt bättre av att dens prestanda mångdubblades. (nätdel, fläktar, cpu, minne, gränsssnitt av olika slag etc.) Tänk t.ex 10Gbit hemnätverk eller varför inte en vettig liten fläkt för under 200kr? Detsamma gäller kringutrustning såsom skrivare och scanners etc.

Skrivet av rektor:

Nej, för 40-100 år sedan var det tider.
Upptäckten av elektricitet, flygplan snabbare än ljudet, åka till rymden, landa på månen, klyva atomen, kärnkraft, ubåtar till havets botten.

Var har hänt sedan dess?
Uhm, jo våra processorer har fler transistorer...

Det största som har hänt är såklart kommunikation och då tänker jag främst på internet, det stora på senare tid är mobilt internet. Där en stor del av dagens ungdom har tillgång till internet i princip var de än är förutom i vissa skogar.
Nu kan man i.o.f.s. säga att Internet utvecklades mycket tidigare, såsom elektricitet knappast upptäcktes förra århundradet utan mer omkring 600-talet f.Kr av grekerna.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeafBox:

Jisses vad tekniken flyger fram! Absolut rätt århundrade att bli född i! ^^

Själv föddes jag förra århundradet, ja till och med förra årtusendet...

Permalänk
Skrivet av EpicBoobs:

Intressant att utvecklingen fortsätter, har nästan känts som att den stagnerat lite de sista åren när det gäller minnen/hdds.

Inte när det gäller priser iallafall ;), om man utesluter seagate-översvämmningarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Snålt, smått och raffinerat är min melodi :-)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Själv föddes jag förra århundradet, ja till och med förra årtusendet...

Han sa ju dock inte Vilket århundrade han syftade på

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Medlem
Skrivet av conluceo:

Vilket hejdlöst dravel. Många kan botas helt från cancer (eller åtminstånde remission), och det är inget "utdraget lidande" som du talar om. Jag har ett antal släktning och vänner som istället för att dö en smärtsam död nu har möjlighet att leva i många år till, resa runt i världen, uppleva, få möjlighet att se sina barnbarn etc. Verkligen något som en "frisk associerar med att "leva"".

Jag är glad för din och dina släktingars skull som haft sådan tur. Faktum kvarstår att "överlevnad" ofta tolkas av de odrabbade som att man blir helt frisk och fortsätter att leva ett lika långt och hälsosamt liv som man skulle gjort ifall inte sjukdomen drabbat och behandlats. Om du har svåra plågor och låg livskvalitet i sex år efter din diagnos så har du "överlevt" enligt den statistiska definitionen. Den kraftiga ökning i "överlevnad" vi sett i statistiken på senare år beror till stor del på den ökade möjligheten att hålla tillbaka det oundvikliga några år mha ofta plågsamma behandlingar, snarare än en stor ökning av botade. Samtidigt har fallen av insjuknade ökat kraftigt sen 80-talet, av olika mer eller mindre kända orsaker.

Skrivet av conluceo:

Jag kan sätta mina pungkulor på att om du får cancer (och 40% av oss kommer någon gång att få det) så kommer du knappast att tacka nej till behandling då det skulle bara "dra ut på lidandet". Jag hoppas att du då ser tillbaka på detta tillfälle occh inser hur naiv och barnslig du var. Din kommentar är en förolämpning mot alla de kvinnor och män som studerat och sedan forskat i många år för att bota och lindra de sjuka. Men att vara bitter på internet är enkelt, att göra något som gör skillnad är svårt.

Jag önskar tvärtom inte dej cancer, utan ett långt och friskt liv. Även jag har, som många andra, släktingar som överlevt, "överlevt" och dött. Även vänner som är cancerforskare. Ingen av dessa har jag förolämpat, men tydligen så en statistiker och/eller aggressiv teknikoptimist. Att inte misstolka statistiska begrepp eller förringa lidande får du gärna tycka är "naivt" och "barnsligt", själv ser jag kritiskt tänkande som en egenskap kopplad till mognad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Memristorer är häftigare

Någon som vet om HMC (nyheten) också behåller datan vid avstängning? (non-volatile)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Själv föddes jag förra århundradet, ja till och med förra årtusendet...

Skrivet av Jockew1989:

Han sa ju dock inte Vilket århundrade han syftade på

Och dessutom lever du ju inte i 1000 år, och det jag syftade på igentligen var just det att det kommer komma så många fantastiska saker under vår livslängd.

Visa signatur

CPU: i5 4690K+H80i @4.2Ghz | GPU: EVGA 970 FTW | MB: MSI Z97-G43 | RAM: 8gb 1600Mhz Corsair | SSD/SSD:Samsung EVO 840 120Gb/Kingston SV300 120Gb | PSU: CM 650M | Chassie: Air 240 | Skärm: Fujitsu P23T-6 | T-bord: Corsair K70 RGB | Mus: Logitech G502 | Ljud: Z906/Qpad QH-90

Permalänk
Medlem

Jag klickade på kommentarerna till en ny minnestyp, och hamnar i en diskussion om cancer. Folk verkar inte ha brist på samtalsämnen iaf!

Visa signatur

i7-3930K @stock | Fortfarande tillräcklig, slänger ut Windows nästa år

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Själv föddes jag förra århundradet, ja till och med förra årtusendet...

samma här 1990-06-01

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!