Hjälp med fläkt placering till min låda

Permalänk
Medlem

Hjälp med fläkt placering till min låda

Jag har köpt följande för några månader sedan från webhallen

  • Noctua Chassifläkt 120mm 19.8dBa (NF-P12)

  • Corsair Hydro H80 CPU Kylare - Socket 775 / 1155 / 1156 / 1366 / AM2 / 2011

  • Fractal Design Chassifläkt Silent Series 140mm 9dB (Retail)

  • Fractal Design Define R3 - Svart (Ej PSU)

Jag har Noctua fläktarna till vattenkylningen, 2st framtill, 1 upptill och en i botten samt 2grafikkort ASUS 4890. Jag undrar hur jag ska få det ultimata luftflödet dvs den bästa kylningen in/ut ström gällande fläktarna.

Jag har ett ASUS rampage Extreme III moderkort

Har även problem med hd led den blå lampan är ständigt lysande och det finns två stycken en runtom själva powerknappen sedan en till blå led lampa och båda lyser hela tiden. Jag vill att den ska blinka då hårddiskarna arbetar.
Tacksam för svar.

Permalänk

In luft: framtill och botten
Utluft: baktill och ovansidan

Häpp

Visa signatur

MB Asus Z-97-A CPU i5-4690K GPU Sapphire R9 290X RAM 2*4GB Corsair Vengence i 2133MHz PSU OCZ ZT 750W Lagring 2*240GB Intel 330 SSD Kylning CPU Corsair H100i Chassie FD R4 Skärmar 2*AOC I2757Fm Router Asus RT-AC68U Bredband Bahnhof 100/100 fiberlina på stadsnät

"If it aint broken, dont fix it...or?"

Permalänk
Medlem

Precis så som jag har det men vill ha det kallare, har tillochmed dammfilter som jag rengör flera gånger i veckan för att få det rent och bra luftflöde. problemet kan också bero på kablaget det är ett myller trots att jag stripat allt snyggt.

Permalänk

Lånar tråden lite, Jag har ett FD Arc men insug 2x 140mm i front 1x 140mm nertill utblås bak 120mm genom H60 P&P 2x140mm i toppen.

Till min fråga: Jag har en 180mm Silverstone air penetrator i sidopanelen, borde jag ha den som insug eller utblås ?

Visa signatur

Moderkort: Maximus Gene Z87 Processor: i7-4770K@4,3 Volt=1,245V, Kylning: Custom Vatten Minne: 32Gb Corsair Venegance Pro 1866Mhz Grafik:MSI Seahawk 1080 EKWB Hårddiskar:Samsung SSD 850 EVO 500GBx2 + 3TB NAS Nätagg: Corsair AX850 Chassi: Corsair Obsidian 350D Skärm: Asus 27" ROG Swift Rigg2 TJ08 ASUS Maximus IV Z68 Gene-Z i5-2500K@4.5 H60 8GbLP ASUS GTX 970 STRIX (250GB+120GB)SSD+1Tb Corsair Cx500M

Permalänk
Skrivet av Blackbane78:

Lånar tråden lite, Jag har ett FD Arc men insug 2x 140mm i front 1x 140mm nertill utblås bak 120mm genom H60 P&P 2x140mm i toppen.

Till min fråga: Jag har en 180mm Silverstone air penetrator i sidopanelen, borde jag ha den som insug eller utblås ?

In

Visa signatur

MB Asus Z-97-A CPU i5-4690K GPU Sapphire R9 290X RAM 2*4GB Corsair Vengence i 2133MHz PSU OCZ ZT 750W Lagring 2*240GB Intel 330 SSD Kylning CPU Corsair H100i Chassie FD R4 Skärmar 2*AOC I2757Fm Router Asus RT-AC68U Bredband Bahnhof 100/100 fiberlina på stadsnät

"If it aint broken, dont fix it...or?"

Permalänk
Skrivet av Surgubben:

Dock finns inget dammfilter på sidan fast den kanske borde vara innåt ändå för att skapa ett övertryck i lådan.

Enda dumma är att jag måste såga bort 0.5 cm för att fläkten inte skall ta i h60 med 2 fläktar på(har redan gjort det på ena sidan..

Visa signatur

Moderkort: Maximus Gene Z87 Processor: i7-4770K@4,3 Volt=1,245V, Kylning: Custom Vatten Minne: 32Gb Corsair Venegance Pro 1866Mhz Grafik:MSI Seahawk 1080 EKWB Hårddiskar:Samsung SSD 850 EVO 500GBx2 + 3TB NAS Nätagg: Corsair AX850 Chassi: Corsair Obsidian 350D Skärm: Asus 27" ROG Swift Rigg2 TJ08 ASUS Maximus IV Z68 Gene-Z i5-2500K@4.5 H60 8GbLP ASUS GTX 970 STRIX (250GB+120GB)SSD+1Tb Corsair Cx500M

Permalänk
Medlem

För att optimera kylning så är det det totala luftflödet (genomströmmning) som räknas. I princip så är det som här sägs fläkt fram och i botten in och bak och topp ut. Sen tillkommer att de fläktar som suger ut är viktigare än de som suger in eftersom det inte kan bli mer luft ut än vad ut de fläktarna klarar. Så kolla hur mycket dina ut fläktar klarar av i volym sen går det alltid att diskutera om det skall vara över eller undertryck men är det så att du har ett övertryck så när utfläktarna går på max så har de lägre kapacitet än in fläktarna. Om du har en sidfläktsplats så kan du ju kolla om luft åker in eller ut med en liten pappersbit. Står burken på ett ställe där cirkulation runt omkring inte fungerar så har du risk för att varm ut luft åker in i gen.

Visa signatur

MB: ASUS ROG B450-F, CPU: AMD RYZEN 5 3600, Chassi: Fractal Define C, RAM: Corsair V DDR4 3200Mhz, GPU: ASUS RX5700 EVOOC, PSU: Corsair RM 650w, HD: Kingston A2000 1TB M.2 SSD, CPU Cooler: CM Hyper 212 RGB: MB: MSI P67A-C45, CPU: SB i5 2500K, Chassi: Antec Dark Fleet, RAM: Corsair XMS 8GB 1333Mhz, GPU: Gigabyte GTX 560 TI, PSU: Antec 520, HD: Samsung SP F3 1TB, [B]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av k043:

Jag har köpt följande för några månader sedan från webhallen

  • Noctua Chassifläkt 120mm 19.8dBa (NF-P12)

  • Corsair Hydro H80 CPU Kylare - Socket 775 / 1155 / 1156 / 1366 / AM2 / 2011

  • Fractal Design Chassifläkt Silent Series 140mm 9dB (Retail)

  • Fractal Design Define R3 - Svart (Ej PSU)

Jag har Noctua fläktarna till vattenkylningen, 2st framtill, 1 upptill och en i botten samt 2grafikkort ASUS 4890. Jag undrar hur jag ska få det ultimata luftflödet dvs den bästa kylningen in/ut ström gällande fläktarna.

Jag har ett ASUS rampage Extreme III moderkort

Har även problem med hd led den blå lampan är ständigt lysande och det finns två stycken en runtom själva powerknappen sedan en till blå led lampa och båda lyser hela tiden. Jag vill att den ska blinka då hårddiskarna arbetar.
Tacksam för svar.

Vilken typ kylare har du på dina grafikkort?

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Skulle också vilja låna tråden lite.

Vad tror ni om att ha fläktarna såhär?

Fläkt med blå LED

just nu har jag bara FD fläktarna som var färdigmonterade i chassit + TR fläkten på MUX-120 som låter en del.

Skulle ni gjort så som jag tänkt mig eller ist köpa Scythe GT 1150 RPM fläktar till chassit?
Kan min dåliga kabeldragning påverka tempsen mycket?

tacksam för svar? Funderat ett tag kring detta nu

EDIT: vill ha det så tyst som möjligt men ändå ha bra CPU kylning

Visa signatur

2500k @ 4Ghz - H80 | GTX 970 DCII | 8 GB ram
Qpad MK-50, Qpad 5k, Qpad QH-85, Qck+
voff | voff voff

Permalänk
Medlem

I princip så har du samma fläkt i front in och samma fläkt som ut vilket ger ett neutralt flöde. Komplettering med din blåa fläkt skapar ett övertryck men inte mera luft ut. Så skall du få ner temparaturen måste du ha bättre fläktkapacitet ut. När det gäller ljud så har du flera faktorer. Behöver fläktarna jobba på max innebär det högre ljud så det gäller att ha bra kapacitet vid lägre varv.

Visa signatur

MB: ASUS ROG B450-F, CPU: AMD RYZEN 5 3600, Chassi: Fractal Define C, RAM: Corsair V DDR4 3200Mhz, GPU: ASUS RX5700 EVOOC, PSU: Corsair RM 650w, HD: Kingston A2000 1TB M.2 SSD, CPU Cooler: CM Hyper 212 RGB: MB: MSI P67A-C45, CPU: SB i5 2500K, Chassi: Antec Dark Fleet, RAM: Corsair XMS 8GB 1333Mhz, GPU: Gigabyte GTX 560 TI, PSU: Antec 520, HD: Samsung SP F3 1TB, [B]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zyzz:

Skulle också vilja låna tråden lite.

Vad tror ni om att ha fläktarna såhär?
http://img515.imageshack.us/img515/4113/scythefan.png

Fläkt med blå LED

just nu har jag bara FD fläktarna som var färdigmonterade i chassit + TR fläkten på MUX-120 som låter en del.

Skulle ni gjort så som jag tänkt mig eller ist köpa Scythe GT 1150 RPM fläktar till chassit?
Kan min dåliga kabeldragning påverka tempsen mycket?

tacksam för svar? Funderat ett tag kring detta nu

EDIT: vill ha det så tyst som möjligt men ändå ha bra CPU kylning

Med ett GTX 560Ti DCII grafikkort i lådan hade jag nog vald att ha en extra fläkt i taket eller i sidan.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Med ett GTX 560Ti DCII grafikkort i lådan hade jag nog vald att ha en extra fläkt i taket eller i sidan.

För att grafikkortet flyttar massor med luft uppåt?

Jag vill mest ha den blåa fläkten för att det ska lysa blått under datorn

Visa signatur

2500k @ 4Ghz - H80 | GTX 970 DCII | 8 GB ram
Qpad MK-50, Qpad 5k, Qpad QH-85, Qck+
voff | voff voff

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zyzz:

För att grafikkortet flyttar massor med luft uppåt?

Jag vill mest ha den blåa fläkten för att det ska lysa blått under datorn

Ja, ett DCUII-kort dumpar det mesta av värmen inne i chassit.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Ja, ett DCUII-kort dumpar det mesta av värmen inne i chassit.

påverkar det mina andra temps i chassit mycket? Isåfall kan jag ju alltid ta och slänga in någon GT fläkt i taket

Visa signatur

2500k @ 4Ghz - H80 | GTX 970 DCII | 8 GB ram
Qpad MK-50, Qpad 5k, Qpad QH-85, Qck+
voff | voff voff

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zyzz:

påverkar det mina andra temps i chassit mycket? Isåfall kan jag ju alltid ta och slänga in någon GT fläkt i taket

Ja det påverkar, men det behöver inte vara särskilt mycket. 560TI är ju inget jättevarmt kort. Kör lite mätningar och ligger du på en rimlig nivå behöver du inte jag dom sista grader som både kostar pengar och ljudnivå.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Ja det påverkar, men det behöver inte vara särskilt mycket. 560TI är ju inget jättevarmt kort. Kör lite mätningar och ligger du på en rimlig nivå behöver du inte jag dom sista grader som både kostar pengar och ljudnivå.

Jag ligger redan nu på låga temps men jag gillar att se så låga temps som möjligt

Och som sagt så vill jag främst köpa nya fläktar för att:
1. Få allt tystare (CPU fläkten låter en del nu)
2. Få blått ljus under datorn

Ska nog köpa en http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/147736-noctua_chassif... och sätta på kylflänsen. Kan slänga på en till senare ifall jag vill och köra båda via CPU fan anslutningen.

Den fläkten tillsammans med den supertysta Enermax fläkten (som ger fint blått ljus under datorn) kommer att sänka ljudnivån bra tror jag, så att köpa en fläkt till taket för att sänka temps är inte speciellt aktuellt nu

Visa signatur

2500k @ 4Ghz - H80 | GTX 970 DCII | 8 GB ram
Qpad MK-50, Qpad 5k, Qpad QH-85, Qck+
voff | voff voff

Permalänk
Medlem

Jag hi-jackar tråden lite och slänger in en fråga jag med!

Ska snart köpa ett Define R3 och en extrafläkt. Till detta har jag tänkt en Corsair H80 med två Gentle Typhoon fläktar i PnP konfiguration som blåser ut luft ur chassit, en medföljande fläkt ut antingen bak eller top, där jag inte har H80n helt enkelt.
En medföljande fläkt fram in och extrafläkten in bott.
Så totalt: En medföljande fram insug, en extrafläkt bott-fram insug, H80 med 2xGentle Typhoon ut bak, en medföljande fläkt ut topp.
Funkar detta? Vilken extrafläkt borde jag köpa? Är 140mm bättre/tystare än 120mm? Vore ju kul om det gick o få någon rödlysande kanske ifall det inte betyder att man måste tumma på kvaliteten!

be quiet! ShadowWings 140mm PWM verkar vara ett bra alternativ... Vad tros om den?

Visa signatur

|| XFX HD7970 3GB, kyld av Antec 920, Noctua NF-F12 PnP || Asus P8Z77-V LE ||
|| G.Skill 8GB || i5-3570K@4,3GHz med Corsair H80, GT 1850 PnP ||
|| Fractal Design Define R3 med två insug, 920 rad insug, ett utblås, H80 rad utblås ||
|| WD Black 1TB || Fractal Design Tesla, 650W || OCZ Agility 3 120GB SSD ||
|| WD Green 3TB || Asus Xonar DX || Samsung U28D590D ||