Permalänk
Medlem

Skillnad på dessa minnen?

http://cdon.se/hemelektronik/corsair_8gb_%28kit%29_ddr3_1600m...
http://cdon.se/hemelektronik/corsair_vengeance_dual_c_ddr3_16...

Har jag missat nåt eller är det ingen vits att köpa 4-kitet snarare än 2 av 2-kitet?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem

Det första är 2st 4gig stickor vilket blir 8gig.
Den andra är 4st 4gig stickor vilket blir 16gig.
Sen om du behöver 16gig heller inte kan enbart DU svara på.

Men vad jag kan säga är att för spel och lättare surfning,tankning så behöver du det inte.
Photoshop,videoredigering då börjar det att bli annat.
Kör du som har som jag har firefox,thunderbird,µtorrent,rssowl plus ett gäng till prg öppna hela tiden så kan det kanske ge lite men troligen inte.
Sen har jag även en ramdisk på 2gig som minecraft ligger på, ja jag vet det är lite onödigt men eftersom jag har 16gig och sällan uttnytjar mer än 3-4gig och sen vart det lite snabbare än att ha det på en ssd

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Nej, de ser ut att vara identiska. 4x4 kittet skulle kunna vara CL8/CL7 istället för CL9, men det står inte specificerat, så kör på 2st 2x4 kit.

Du vet väl att de inte passar till ditt nuvarande moderkort?

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Det första är 2st 4gig stickor vilket blir 8gig.
Den andra är 4st 4gig stickor vilket blir 16gig.
Sen om du behöver 16gig heller inte kan enbart DU svara på.

Jo, så långt var jag med. Funderade på varför två av den första produkten är billigare än en av den andra.

Skrivet av SteveK:

Du vet väl att de inte passar till ditt nuvarande moderkort?

Ja. Tack ska du ha! Enlight Prisjakt-länkarna jag följde så är alla värden identiska.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem

En anledning kan vara som steve sa att 8gig satsen är CL9 och 16gig är CL8 heller CL7 vilka är en del dyrare.
Vilket borde synas på prisjakt.

Den andra anledning kan vara att just 8gig satserna säljs det många gånger fler av än 16gig.
Och därav blir dom något billigare för att dom säljs mer.
Och ja affärsvärlden är inte logisk överhuvudtaget.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!