2550K - Får inte rätt på överklockningen

Permalänk
Medlem

2550K - Får inte rätt på överklockningen

Tjenare!

Har hållit på och pulat med denna överklockning nu i över en vecka och aldrig lyckats få den stabil, ens i 4,2 GHz.

Efter att ha läst en hel del guider beslutade jag mig för att ge mig på ett försök att få upp den i 4,4, men redan vid 4,1-4,2 började problemen med BSOD efter BSOD. Inte så oväntat, med tanke på att jag körde i 1,25 V då. Men efter att ha fått upp den i 1,35 V så ville den ändå inte hänga med. Läste mer, folk sa mer eller mindre samma sak - det ska gå att få upp den i cirka 4,5 utan att röra mer än Vcore och multipel. I vissa fall även lite minnesspänningar, men inga stora ökningar.

Har haft uppe Vcore i så mycket som 1,4 V, har provat olika minnesinställningar och hastigheter, samt olika volt på olika delar av minneskretsarna, efter guider jag läst, uppdaterat BIOS, i stort sett allt jag läst att ska kunna fungera.

Så nu återstår bara, som jag ser det, två alternativ - antingen har jag minst en del kass hårdvara, moderkort, processor eller minnen. Eller så vill mitt nätagg inte vara med vid högre spänningar.

Det är nämligen så att mitt moderkort har dubbla 8-pinskontakter, men jag har bara 8+4 på nätagget.

Så jag undrar om någon kanske har tid och lust att försöka nysta i det här med mig? Skulle vara väldigt surt om jag skulle behöva köpa nytt nätagg också, då jag köpte sakerna för att kunna överklocka.

Datorn är som följer:
i5 2550K
EVGA Z68 FTW
Corsair Vengeance 1866 MHz 4GB x 4
Corsair TX750
Radeon HD5970
Corsair H70 Hydro

Vore innerligt tacksam för hjälp, även om det visar sig att det av någon anledning inte går att klocka - så jag i alla fall vet vad felet är.

Visa signatur

Rigg: Corsair Carbide Air 540 | Gigabyte X570 Elite | R7 3700X | Corsair Hydro H70 V1 | 16 GB G.Skill RGB CL16@3200 MHz | Powercolor RX7900 XTX Red Devil | Samsung EVO 960/500 GB | Samsung QVO 870 8TB | Corsair AX860 | Ljud: Monitor Audio GS20 Frontar | Monitor Audio GSLCR Center | KEF Q7 Surround | Epik Legend Subwoofer | Denon 2310 Reciever

Permalänk
Medlem

Får du även BSOD på 1.4V så låter det ju som problemet spökar någon annanstans. Har du testat att stresstesta processorn när den är oklockad?

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Medlem
Skrivet av vikham:

Får du även BSOD på 1.4V så låter det ju som problemet spökar någon annanstans. Har du testat att stresstesta processorn när den är oklockad?

Det har jag, och har inte fått några blåskärmar under tiden.

Dock kan jag tillägga att jag satt i åtta timmar med den klockad till 4,2 vid ett tillfälle, utan några som helst problem. Men när jag sedan surfade runt någon timme senare så tvärhängde den sig.

Visa signatur

Rigg: Corsair Carbide Air 540 | Gigabyte X570 Elite | R7 3700X | Corsair Hydro H70 V1 | 16 GB G.Skill RGB CL16@3200 MHz | Powercolor RX7900 XTX Red Devil | Samsung EVO 960/500 GB | Samsung QVO 870 8TB | Corsair AX860 | Ljud: Monitor Audio GS20 Frontar | Monitor Audio GSLCR Center | KEF Q7 Surround | Epik Legend Subwoofer | Denon 2310 Reciever

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Neroth:

Det har jag, och har inte fått några blåskärmar under tiden.

Dock kan jag tillägga att jag satt i åtta timmar med den klockad till 4,2 vid ett tillfälle, utan några som helst problem. Men när jag sedan surfade runt någon timme senare så tvärhängde den sig.

http://www.overclock.net/t/940091/bsod-codes-when-ocing-must-...

Varsågod

Försöker du överklocka med turbon eller den fasta multin?

För mig blir det svårt att få burken stabil när jag klockar med turbon över 4.5, jag behöver använda den fasta multin för att nå över 4.5ghz utan ostabilitet.
Även fast jag ökar på med turbo watt.

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Medlem

Skulle det kunna vara.....

Känt men ändå främmande problem med någon/några utav energispar funktionerna i sammarbete med vdroop/llc/vadenuheter...

i alla fall så kan fel kombination av dess leda till att processorn bara får "full spänning" när den ligger i 100% FPU load, det vill säga syntetiska stress tester.
Ligger den då inte på full load så kommer den fortfarande klocka upp till rätt frekvens vid användande av över 10%ish men ligga på kanske 0.1volt lägre än du "vill"....

gick det inte att förstå så skall jag gräva vidare och försöka hitta källa på det^^

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jekean:

Skulle det kunna vara.....

Känt men ändå främmande problem med någon/några utav energispar funktionerna i sammarbete med vdroop/llc/vadenuheter...

i alla fall så kan fel kombination av dess leda till att processorn bara får "full spänning" när den ligger i 100% FPU load, det vill säga syntetiska stress tester.
Ligger den då inte på full load så kommer den fortfarande klocka upp till rätt frekvens vid användande av över 10%ish men ligga på kanske 0.1volt lägre än du "vill"....

gick det inte att förstå så skall jag gräva vidare och försöka hitta källa på det^^

Lite off topic, men skulle du orka med att dra iväg ett PM till mig med dina inställningar du använde i ditt P67-GD65 UEFI för att nå 5ghz på din 2600k?

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Avstängd

Hvis du har innstillinger for "load line calibration" så tror jeg dette bør settes opp ett eller to hakk (men ikke 100%).

Ellers tror jeg trådstarter må nesten skrive ned hva slags innstillinger som er gjort i bios.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazin87:

http://www.overclock.net/t/940091/bsod-codes-when-ocing-must-...

Varsågod

Försöker du överklocka med turbon eller den fasta multin?

För mig blir det svårt att få burken stabil när jag klockar med turbon över 4.5, jag behöver använda den fasta multin för att nå över 4.5ghz utan ostabilitet.
Även fast jag ökar på med turbo watt.

För närvarande kör jag stock-inställningar, då jag fått många felkoder av slaget 0x0000004e på sistone, vilket sägs vara ett minnesfel av något slag.

Men tidigare så körde jag med turbo på, då flera sagt att det var nödvändigt på EVGAs forum. Kanske ska prova utan.

Skrivet av Jekean:

Skulle det kunna vara.....

Känt men ändå främmande problem med någon/några utav energispar funktionerna i sammarbete med vdroop/llc/vadenuheter...

i alla fall så kan fel kombination av dess leda till att processorn bara får "full spänning" när den ligger i 100% FPU load, det vill säga syntetiska stress tester.
Ligger den då inte på full load så kommer den fortfarande klocka upp till rätt frekvens vid användande av över 10%ish men ligga på kanske 0.1volt lägre än du "vill"....

gick det inte att förstå så skall jag gräva vidare och försöka hitta källa på det^^

Jag tror jag förstår vad du menar.

Har kört med alla energisparfunktioner avstängda, samt LLC av och PLL overvolt på. (Också i enlighet med folk på EVGAs forum. Tycker att de borde känna sina egna grejor, så att säga.)

Skrivet av Decoman:

Hvis du har innstillinger for "load line calibration" så tror jeg dette bør settes opp ett eller to hakk (men ikke 100%).

Ellers tror jeg trådstarter må nesten skrive ned hva slags innstillinger som er gjort i bios.

LLC, eller V-droop som det heter på mitt moderkort, kan jag bara sätta på eller stänga av, inte finjustera, om det är det du föreslår.

I övrigt tycker jag mitt moderkort verkar sparsmakat med inställningsmöjligheter jämfört med många andra brädor (främst P67) från Gigabyte/ASUS/MSI/etc. etc. vilket känns snålt, då EVGA ändå verkar vara ett företag som satsar stenhårt på överklockningsmöjligheter. Jag kan naturligtvis ha fel, men det är vad jag har sett hittills av skärmdumpar från diverse BIOS/UEFI jämfört med det jag ser.

Tack för att ni tar er tid till att försöka hjälpa mig i det här.

Visa signatur

Rigg: Corsair Carbide Air 540 | Gigabyte X570 Elite | R7 3700X | Corsair Hydro H70 V1 | 16 GB G.Skill RGB CL16@3200 MHz | Powercolor RX7900 XTX Red Devil | Samsung EVO 960/500 GB | Samsung QVO 870 8TB | Corsair AX860 | Ljud: Monitor Audio GS20 Frontar | Monitor Audio GSLCR Center | KEF Q7 Surround | Epik Legend Subwoofer | Denon 2310 Reciever

Permalänk
Medlem

Jaha, efter lite testande har jag kommit fram till att antingen så är två av mina RAM-stickor defekta, eller så är två av portarna på moderkortet det.

Har kört ett antal dagar med två stickor och inte haft några problem alls. Tidigare blåskärmade datorn inom några timmar av vanligt användande.

Någon som kan säga vilket som är mest troligt? Personligen så skulle jag ju hoppas att det är RAM-stickorna, då det är lite billigare än nytt mobo. Vad jag vet så är RAM betydligt känsligare än moderkort. Fast jag kanske har fel?

Visa signatur

Rigg: Corsair Carbide Air 540 | Gigabyte X570 Elite | R7 3700X | Corsair Hydro H70 V1 | 16 GB G.Skill RGB CL16@3200 MHz | Powercolor RX7900 XTX Red Devil | Samsung EVO 960/500 GB | Samsung QVO 870 8TB | Corsair AX860 | Ljud: Monitor Audio GS20 Frontar | Monitor Audio GSLCR Center | KEF Q7 Surround | Epik Legend Subwoofer | Denon 2310 Reciever