vilka processorer passar och kommer det göra stor skillnad?

Permalänk
Medlem

http://www.tradera.com/itemhistory.mvc/bids/155730579 den lär ju bli min.. gör jag ett dåligt köp nu eller??? :S:S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lewins:

tyvärr nu har ja redan budat på tradera och många har sagt att det blir skillnad !

Han som sa att det fungerade bra med nya spel utom BF3 hade överklockat, vilket är vad du också borde göra. Men inte alls säkert du vinner den på tradera, många bjuder sista minuterna/sekunderna...

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Skrivet av mfm:

Fyra långsamma kärnor är väldigt överskattat på Sweclockers... kör han StarCraft 2 eller WOW kommer den vara mycket sämre än hans gamla processor.

Så långsam är den inte. Hade själv en Q6600 innan jag uppgraderade och det flöt på riktigt bra i de flesta spel, och när det inte gjorde det var det grafikkortet som agerade flaskhals.

Permalänk
Medlem

Du får köpa nya kylare till Q6600, helt klart annars lär den överhettas rätt fort.
Förstår inte varför de flesta här nedan som inte verkar veta ett skit svarar på en så pass viktig fråga som du ställer. Kan man inte eller inte vet vad som är viktigt med t.ex en kylfläns så bör man inte heller svara.

Skrivet av fantomsmurfen:

Jo samma fläkt passar.

Stor skillnad på passar och vara kompatibel i övrigt.
Det passar, men det lär inte funka så bra. Med tanke på att en 65nm Q6600 utger typ dubbelt så mycket värme än en 45nm processor... Så en fetare kylfläns är helt klart att föredra, för med 45nm processorerna med socket 775 så var dom mycket mindre än dom andra 775 flänsarna för just dom processorerna inte krävde mycket till kylning.

Skrivet av Lewins:

FAN VA GRYMT!!! om det vore fredag hade ja skålat på det där!

Tyvärr..

Skrivet av pjuppi:

det är bara kylflänsen och fläkt man får med i orginalkartongen (och processorn givetvis xD), och iom att du redan har en till nuvarande processor så bör den gå

som pellepelikan sa, du bör också byta kylpasta, kika hur man gör här http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...

Nej tyvärr..

Skrivet av mfm:

Han som sa att det fungerade bra med nya spel utom BF3 hade överklockat, vilket är vad du också borde göra. Men inte alls säkert du vinner den på tradera, många bjuder sista minuterna/sekunderna...

Precis, det man bör ha i åtanke och eftersom Q6600 är gammal 65nm teknik så är den inte heller lika effektiv per klockcykel som hans nuvarande E7400 45nm.. Lite som att nedgradera sig själv, men ändå inte. Beror ju helt på om det han ska göra kommer kräva 4 kärnor, annars är det en nedgradering helt klart.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

Oj förlåt, du behöver kanske byta kylare(fläkt) också. Din nuvarande processor har TDP på 65W medan en Q6600 har TDP på 105W så den behöver betydligt mer kylning. Jag antog dock att alla stockkylare är samma eftersom dom är PWM-styrda men kanse det inte är så?

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk

Hade varit bättre att köpa helt nytt mobo och en ny prolle för 2-3 tusen

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

Hade varit bättre att köpa helt nytt mobo och en ny prolle för 2-3 tusen

Och dyrare, det finns många spel som utnyttjar fler än två kärnor och som en Q6600 klarar av.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Skrivet av fantomsmurfen:

Och dyrare, det finns många spel som utnyttjar fler än två kärnor och som en Q6600 klarar av.

I nuläget ja, men så fort de nya konsollerna kommer ut så kommer 775 serien att vara långt efter i spelprestanda.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

I nuläget ja, men så fort de nya konsollerna kommer ut så kommer 775 serien att vara långt efter i spelprestanda.

Skickades från m.sweclockers.com

det man köper idag blir gammalt imorgon i teknik väg! jag vill ha något som funkar till spel.. inte ha högsta allt och max på allt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lewins:

läste lite på tråden om kylpasta och det verkar viktigt! det som verkar jobbigt är o veta hur mycket man ska ta och hur man ska ta bort den gamla... några som vet?

Lista på grejer inför borttagande av kylpasta:

- T-röd
- kaffefilter
- tops
- liten skål du kan hälla spriten i

Börja med att doppa en tops i sprit och gnugga sedan ovansidan av processorn tills kylpastan löser upp sig och lossnar. Din tops kommer snabbt att bli grå och kletig så du får byta rätt ofta. Upprepa processen tills all gammal kylpasta är borta, ta till kaffefiltren för att svepa av ytan om det blir för vått, de fungerar också riktigt bra på de sista envisa fläckarna av inbiten kylpasta. Hela jippot kan ta olika länge beroende på den gamla kylpastans ålder och vilken typ det var. Om du inte har bytt på flera år kommer det kännas som att gnugga lera från metal

Om det fastnar klumpar av gammal kylpasta mellan processorn, och metallramen som håller den på plats, kan du försiktigt lossna på anordningen och pilla bort resterna med tops. Var noga med att inte flytta runt processorn, det kan skada undersidan. När jag böt kylpasta för första gången råkade jag flytta runt processorn lite för mycket vilket fick datorns BIOS att läsa av den som en ny processor vid nästa uppstart. Men det gjorde inte så mycket, den frågade bara om jag ville använda "default settings" och svaret var ja Man lär sig av sina misstag hehe

TL : DR VERSIONEN: ta ett dasspapper, svep bort kylpastan, släng dit ny, hoppas på det bästa

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Oj förlåt, du behöver kanske byta kylare(fläkt) också. Din nuvarande processor har TDP på 65W medan en Q6600 har TDP på 105W så den behöver betydligt mer kylning. Jag antog dock att alla stockkylare är samma eftersom dom är PWM-styrda men kanse det inte är så?

Förlåt om jag låter bitter eller nåt men jag vill bara att för att någon ska svara på en fråga så bör man också ha koll på vad man svarar på och inte bara gissa för det kan bli så fel annars och folk kan lätt bränna saker eller dylikt och det vill nog ingen, eller hur?

Alla fläktar är idag i princip PWM styrda att en fläkt är PWM styrd betyder inte att den kan kyla vad som helst, utan det innebär helt enkelt att den är tyst när det inte är någon belastning för att sedan gå på fullvarv vid full belastning på den processorn som den är gjord för. Det skulle betyda att den skulle gå på höga varv och låta högt när den inte arbetar på en Q6600 och sen så skulle den inte klara av att kyla den i det långa loppet när den går i full load utan den skulle bli oerhört varm istället.

I och med att E7400 är en 45nm processor så kom den med en jätteliten kylfläns hälften av storleken med den som kommer med Q6600, så det är en oerhört stor skillnad.

Alla kylare till olika saker är speccade att ta bort X antal Watt värme och inte mer, har man en jättekylare så kan man ju använda den till allt, men i det här fallet så har man en kylare som inte klarar av så mycket mer än orginal processor.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skillz:

Förlåt om jag låter bitter eller nåt men jag vill bara att för att någon ska svara på en fråga så bör man också ha koll på vad man svarar på och inte bara gissa för det kan bli så fel annars och folk kan lätt bränna saker eller dylikt och det vill nog ingen, eller hur?

Alla fläktar är idag i princip PWM styrda att en fläkt är PWM styrd betyder inte att den kan kyla vad som helst, utan det innebär helt enkelt att den är tyst när det inte är någon belastning för att sedan gå på fullvarv vid full belastning på den processorn som den är gjord för. Det skulle betyda att den skulle gå på höga varv och låta högt när den inte arbetar på en Q6600 och sen så skulle den inte klara av att kyla den i det långa loppet när den går i full load utan den skulle bli oerhört varm istället.

I och med att E7400 är en 45nm processor så kom den med en jätteliten kylfläns hälften av storleken med den som kommer med Q6600, så det är en oerhört stor skillnad.

Alla kylare till olika saker är speccade att ta bort X antal Watt värme och inte mer, har man en jättekylare så kan man ju använda den till allt, men i det här fallet så har man en kylare som inte klarar av så mycket mer än orginal processor.

du låter vettig! bra att det finns sånna som dig fan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skillz:

Nej tyvärr..

my bad, jag antog att han satt med stock kylaren av den "tjockare" varianten då min gamla e4500 hade en sådan och den har också en TDP på 65 watt....

aja, jag får väll hålla käften nästa gång då

Visa signatur

Dator: MSI Z77A-G45, i7 3770k, Crosair 24GB, MSI 970 4G, Samsung 840 250GB, Crucial MX500 1TB, WD Green 2TB, Phanteks Evolv ATX, Be-Quiet P7 550W skärm: Asus PB238Q, Acer p193w kringutrustning: Corsair k70 RGB, Logitech 603, SMSL SA 300 + Magic S-4 EX

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjuppi:

my bad, jag antog att han satt med stock kylaren av den "tjockare" varianten då min gamla e4500 hade en sådan och den har också en TDP på 65 watt....

aja, jag får väll hålla käften nästa gång då

E4500 är 65nm processor, som har tjock variant, E7400 är som sagt en 45nm och kommer som med alla 2kärniga 45nm, alltså med 'lilla' kylaren.

Försöker bara hjälpa till så att alla blir glada och nöjda, om jag nu låter som om jag försöker vara bättre än någon annan så är det dock inte min intention för det sista jag vill göra är att skapa osämja och dålig stämning, utan det handlar om att jag bara vill förhindra olyckor som kan hända pga okunskap eller misstag.. Uttalar man sig dock om sånt som inte kan skada något så får det dock stå för sig själv och jag säger då inget emot det även om jag kanske vet något mer, så du förstår vilken nivå jag ligger på Vill absolut inte vara någon sorts besserwisser..

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lewins:

du låter vettig! bra att det finns sånna som dig fan

Tack för att du uppskattar det Det är lugnt, hoppas det går bra!

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjuppi:

my bad, jag antog att han satt med stock kylaren av den "tjockare" varianten då min gamla e4500 hade en sådan och den har också en TDP på 65 watt....

aja, jag får väll hålla käften nästa gång då

Haha! Felet vad ju kanske mitt som inte sa något om vad jag hade!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lewins:

Haha! Felet vad ju kanske mitt som inte sa något om vad jag hade!

Skickades från m.sweclockers.com

Du skrev dock vad du hade för CPU i första posten så..

Kommentar till borttagen kommentar borttagen.
Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd rensad*

Jag tog bort några inlägg som bröt mot § 9 i reglerna.