Byte till Mac OS X på huvuddatorn?

Permalänk
Medlem

Byte till Mac OS X på huvuddatorn?

Jag har funderat på att köra Hackintosh på min huvuddator där hemma. Största anledningen till detta är att Mac OS X på många sätt är bättre anpassat för utveckling. Det jag mest håller på med är nog spelutveckling (i både C# och C++), men även programmering i Ruby, Python och dylikt är saker jag håller på med ibland. Även att det har många bra verktyg (TextMate, git), samt att det är baserat på Unix är något som jag gillar skarpt. Generellt känns det som att OS X skulle passa mig bättre på det sättet.

Mitt problem är dock att jag även spelar ibland. Många spel jag spelar kan köras på Mac (Team Fortress 2, Killing Floor, ...) men en del spel (till exempel Battlefield 3 och Dirt 3) ska i alla fall inte gå att köra utan något som Wine, och jag tvivlar på att det kommer ge lika bra upplevelse på Windows.
En annan fundering jag har är hur "bra" grafikdrivrutiner till OS X är. Vad jag vet stöds inte alla kort, och jag är osäker på om drivrutinerna ger samma prestanda som i Windows (kan någon bekräfta detta?).

Ett svar jag tänker att jag kanske kommer få är att jag ska dual-boota. Vad jag vet är det inte särskilt enkelt att göra mellan Windows och OS X. Sen tror jag det blir lite jobbigt att starta om datorn varje gång man vill spela/utveckla.

Så hur tycker ni att jag ska göra?

Permalänk
Medlem

Ja, det enda alternativet som faktiskt fungerar bra är ju att dual-boota, att sätta upp en hackintosh är ganska mycket pill, men det bör inte bli mycket extraarbete för att köra dualboot. Beroende på vilket grafikkort du har, så är det inte ens säkert det finns fullt grafikstöd. Överlag så är grafikkortsdrivrutinerna helt ok, förutsatt att du har rätt hårdvara.

Permalänk

Jag gjorde precis det du är inne på att göra och jag konstaterade efter 1-2år meckande med hackintoshen att det inte var värt att sitta kallsvettig när uppdateringar skulle göras, boota om i tid och otid m.m
Innan någon hoppar på mig och börjar bröla om att "Min hackintosh fungerar utan problem!" så gjorde min de också men systemuppdateringarna var alltid problematiska.

Om du bara ska utveckla så är faktiskt tipset att kolla om du inte kan skaffa en iMac eller liknande och behålla windows på pc:n för spel.
Det kräver förvisso en kontantinsats men jag tror att det ändå är den optimala lösningen (det var det för mig iaf, men jag kanske börjar bli gammal )

Angående drivrutiner för grafikkort så är väll iprincp de flesta mid end ATI kort mer eller mindre fungerande i osx nu för tiden?
När jag körde hack:en så körde jag med gtx280 (som redan då var lite daterat) men prestandan skiljde inte ett dugg mellan osx och windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Applet:

Ja, det enda alternativet som faktiskt fungerar bra är ju att dual-boota, att sätta upp en hackintosh är ganska mycket pill, men det bör inte bli mycket extraarbete för att köra dualboot. Beroende på vilket grafikkort du har, så är det inte ens säkert det finns fullt grafikstöd. Överlag så är grafikkortsdrivrutinerna helt ok, förutsatt att du har rätt hårdvara.

Jag har ett 5870.

Fungerar det inte så är det riktigt synd, för Windows är inget vidare att utveckla Ruby i i mitt tycke

Skrivet av the_weird:

Jag gjorde precis det du är inne på att göra och jag konstaterade efter 1-2år meckande med hackintoshen att det inte var värt att sitta kallsvettig när uppdateringar skulle göras, boota om i tid och otid m.m

Om du bara ska utveckla så är faktiskt tipset att kolla om du inte kan skaffa en iMac eller liknande och behålla windows på pc:n för spel.

Det kräver förvisso en kontantinsats men jag tror att det ändå är den optimala lösningen (det var det för mig iaf, men jag kanske börjar bli gammal )

Angående drivrutiner för grafikkort så är väll iprincp de flesta mid end ATI kort mer eller mindre fungerande i osx nu för tiden?
När jag körde hack:en så körde jag med gtx280 (som redan då var lite daterat) men prestandan skiljde inte ett dugg mellan osx och windows.

För Ruby/Python och webbutveckling, visst, det kanske skulle vara värt. Spelutveckling är jag inte säker på då jag gärna skulle vilja ha mer kontroll över vilka delar jag har i utvecklingsdatorn, men det är kanske iofs ungefär samma problem med en hackintosh eftersom alla delar inte funkar där.

Permalänk
Medlem

Det finns inga genvägar till det perfekta operativsystemet. Köp en iMac och var glad är mitt tips.
Om du nu mot förmodan väljer att köra MacOS på din pc så lägg in det på en separat hårddisk och välj vilken disk som ska bootas ifrån. Har man hållit på med olika hackintosh konfigurationer, även om man fått det att fungera så är nog de flesta överrens om att det inte är värt den tid det tar att hålla på att pilla. Uppdateringar är ett helvete och stor/övervägande risk att något går fel och då är det bara att börja om från scratch igen. Inofficiella drivrutiner/kext leder till att rätt mycket blir ostabilt.
De som påstår att det fungerar felfritt för dom är de som kanske inte har något speciellt krav på ljudkort och som i princip bara tänker surfa utan att uppdatera. Och visst finns det dom som orkar pilla för att uppdateringar ska fungera, men risken är ändå stor. Går nåt fel får även dom börja om. Antagligen har de för mycket fritid också.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Gillar du att pilla så är det bara att köra på med hackintosh. Bara att få ljudet att fungera korrekt tog mig nån timma igår

Sen så tycker jag att i det stora hela så fungerar det otroligt bra! Lagt ner ett par timmar med photoshop och har än så länge inte stött på några problem

Det är enbart "små detaljer" som kan bli lite bökiga. Fick till exempel kernel panic när jag försökte göra något med min webcam.

Visa signatur

ESXi kluster: ca 250GB RAM, 32 kärnor
Filserver: 2U 12 bay Chenbro, 2x Xeon E5530, 72GB DDR3 ECC, 12x 2TB WD Red, 2x 120GB SSD, OmniOS
Spelrigg: Asus Sabertooth X79, 3930k, Gigabyte GTX680, 32GB DDR3, 64GB SSD, 5TB HDD

Permalänk
Medlem

Att få dualboot på separata hårddiskar är inte speciellt svårt. Men allt annat är mycket pill. Jag trodde jag hade läst på ordentligt för att slippa alla problem men fick fel moderkorts revision och fick lägga drygt 10 timmar på att få ljudet att fungera..

Kan inte säga att den är 100% stabil nu heller, just nu stänger Google Earth av sig lite random när jag ska planera semester..

Hade jag haft mer pengar, slott, sportbil och allt annat som ska köpas innan man kan vara nöjd med livet, hade jag lätt köpt en iMac istället... men som budgetlösning är det fint med Hackintosh

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10