Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Finns det någon lite mer avancerad pump som motsvarar det jag söker?

Permalänk

Finns det någon lite mer avancerad pump som motsvarar det jag söker?

Eftersom jag varit totalt nedgrävt i studier under ett par år har jag helt tappat stafettpinnen vad gäller datorer men nu det är dags att rusta upp lite. Mjukstartar med att smälla ihop en hyfsad burk för hemmabruk och av någon anledning har jag fått spunk på idén om att systemet ska kylas med vatten. Min vana trogen undviker jag den korta vägen och följaktligen är någon enklare CPU-kyl med enkelradiator inte aktuell utan här ska hela systemet dricka vatten, vare sig det egentligen behövs eller ej.

För ett par år sedan fanns det ett par pumpar på marknaden som hade en hel del trevliga funktioner. Eftersom fläktarna drevs via pumpen samt att denna även hade tempsensorer och USB-anslutning till dator så kunde man via mjukvara följa temperaturerna över tid samt justera alla tänkbara parametrar. Pump- och fläkthastigheter kunde ställas efter temperaturer på in- och utgående vatten, man kunde välja mellan att köra fläktarna på en fast hastighet eller om man önskade att de fräste på lite om temperaturen i systemet steg...och så vidare.

Hur ser det ut idag? Finns det några pumpar som är mer än bara pump? Som synes i min signatur sitter jag på en del Asetek-prylar och deras mjukvara var trevlig men stödet för deras mjukvara är lika med noll så länge det inte står Windows XP på skärmen när man bootar.

Visa signatur

|| --- ||

Permalänk
Medlem

Tempsensorer finns som du kan sätta i loopen.
Iaf swiftec har en pwm styrd pump kan du låta bios styra hastigheten på. (Istället för en fläkt)

Permalänk

Den mest avancerade pump är som boss skriver swiftech MCP35X som är pwmstyrd och går enligt cpu eller annan temp om man kan välja det.

Det finns däremot rätt avancerade fläkt/pumpkontrollers som tex http://www.specialtech.co.uk/spshop/customer/Aquacomputer-Aqu...

Visa signatur

Simlärare

Permalänk

Inveramsay ledde in mig på ett mycket intressant spår. En URL säger mer än tusen ord!

http://www.overclock.net/t/1142364/martinsliquidlab-org-aquac...

Det finns ett gäng olika versioner av ovanstående pump, nu återstår att ta lite mått och se vad jag får in i den externa enhet som ska inhysa pump+reservoar+fläktar+radiator. Tusen tack för tipsen!

Visa signatur

|| --- ||

Permalänk
Skrivet av Inveramsay:

Den mest avancerade pump är som boss skriver swiftech MCP35X som är pwmstyrd och går enligt cpu eller annan temp om man kan välja det.

Det finns däremot rätt avancerade fläkt/pumpkontrollers som tex http://www.specialtech.co.uk/spshop/customer/Aquacomputer-Aqu...

Jag har en sådan swiftec pump och den är perfekt, driver en quad + 2st dual raddar, cpu block samt mina 2gtx580 kort jag för övrigt säljer. Den är kopplad till cpu-fan och styrs automatiskt efter värmeutveckling på cpu. Helt automatiskt, slipper kolla temps.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses