Permalänk

Youtube videokamera

Hej!

Jag funderar på att spela in mig när jag spelar gitarr och lägga upp det på youtube, hur bra kamera kan man tänkas behöva för det? Jag ska skaffa en separat mic så det gäller enbart bildkvalitén. Det är viktigt att man tex kan se mina fingrar när jag spelar snabba solon

Permalänk
Medlem

Nästan vilken kamera du än köper idag kommer spela in i 1080, alltså full HD, som också stödjs av youtube.
Med andra ord, dina fingrar kommer synas vilken kamera du än väljer.

Stillbildskameror är populära, relativt billiga och ger tack vare sina utbytbara objektiv väldigt skarp och fin bild. Kolla på Canons EOS-serie och titta på nån kamera som ligger på en lagom prisnivå.

Kom dock ihåg att ljuset är minst lika viktigt. Du kan ha hur bra kamera som helst, men har du ljussatt dåligt kommer det se skit ut ändå. Framför allt är det bara mycket ljus som gäller, i ditt fall behöver det inte vara dyra lampor. En eller två bygglampor skulle funka fint.

Permalänk
Avstängd

Eller nyhetsklassikern. Sätt den man filmar bredvid fönstret. Solljus är gratis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179444:

Eller nyhetsklassikern. Sätt den man filmar bredvid fönstret. Solljus är gratis.

Absolut, solljus är asbra. Lite svårt att styra bara, och det rör på sig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hapone:

Absolut, solljus är asbra. Lite svårt att styra bara, och det rör på sig.

Visst rör den sig. Men precis som med nyhetsintervjuer så blir det om man ska lira musik på youtube inte så många klipp, om ens några, och på de som han gör blir antagligen i kronologisk ordning. Viktigare är ju inspelningstiden. Solens rörelse på en trettiominuters rå är ingen issue. Jag misstänker dock att TS kör på 5 minuter i ett svep.

Förstå mig rätt Hap. Jag håller helt med om att han borde ha lampor. Det räcker med en 60w eller två. Har dock dåliga erfarenheter av bygglampor då det låter om dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179444:

Visst rör den sig. Men precis som med nyhetsintervjuer så blir det om man ska lira musik på youtube inte så många klipp, om ens några, och på de som han gör blir antagligen i kronologisk ordning. Viktigare är ju inspelningstiden. Solens rörelse på en trettiominuters rå är ingen issue. Jag misstänker dock att TS kör på 5 minuter i ett svep.

Förstå mig rätt Hap. Jag håller helt med om att han borde ha lampor. Det räcker med en 60w eller två. Har dock dåliga erfarenheter av bygglampor då det låter om dem.

Absolut, vi är inte oense här. Jag håller med, om solljus finns att tillgå är det en bra lösning.
Bygglampor var bara ett exempel , har själv kört på det i mina tidigare filmdagar.

Vad jag vill poängtera är bara att ljus är bra, och mycket ljus är bättre. Det finns en anledning till varför man gärna har lampor där watten räknas i tusental på filminspelningar.

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga att en 600D är perfekt för dina ändamål. Jag är dock osäker om den har mikrofonuttag. Jag skulle också lägga lite pengar på ett stativ då det gör det enklare att filma.

Permalänk

Tack för tipsen! Som jag tolkar det kan jag komma undan rätt billigt om jag sätter mig vid fönstret och spelar.
Räcker det med en sån här om jag spelar in i solsken runt lunchtid:
http://www.inet.se/produkt/6211042/microsoft-lifecam-hd-5000

Permalänk

Hm, ser nu på den senaste svaret att jag kanske borde satt en budget. Jag tänker mig max 1000 kr. Jag kommer att ha en bra kondensatormikrofon så att ljudet blir bra, bilden är mest för att det ska bli roligare att lyssna men någon toppkvalitet har jag tyvärr inte råd med

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaptenDavidsson:

Tack för tipsen! Som jag tolkar det kan jag komma undan rätt billigt om jag sätter mig vid fönstret och spelar.
Räcker det med en sån här om jag spelar in i solsken runt lunchtid:
http://www.inet.se/produkt/6211042/microsoft-lifecam-hd-5000

Räcker och räcker, det kommer ju bli en bild. Men det där är nog i absolut billigaste laget, risken är nog stor att det inte kommer se speciellt bra ut. Om du bara kan tänka dig att lägga någon tusenlapp istället kommer skillnaden att vara klart märkbar.

Sen ett till tips ang ljuset. Absolut, sätt dig framför ett fönster, men om solen lyser rakt på dig kommer du få rätt tråkiga skuggor. Perfekt är om det är lite mulet ute, då blir i princip hela himlen som en stor och mjuk lampa.
Sen tycker jag att du ska ta och gräva runt lite i grovsoprummet och se om du kan hitta en frigolitbit, gärna en kvadratmeter eller två.
Sätt sedan den bakom dig, så du sitter mellan den och fönstret. Målet är då att ljuset ska studsa på den och lätta upp skuggorna, så ljuset inte bara kommer från en sida.
Givetvis behöver det inte vara just frigolit, vad som helst som är stort och vitt funkar. Du kan nog hänga upp en vit handduk också.

edit: Vad har du för mobil? Det är fullt möjligt att din mobilkamera är bättre än den du länkade till.

Permalänk
Medlem

Är din budget bara 1000 kr så kommer du verkligen inte komma långt med kameror. Hade jag varit du med en så låg budget så hade jag köpt en GoPro kamera. Funkar lika bra som en vanlig bara att den har en fisheye lens. Du får antagligen lägga till ett par hundra på din budget om du skulle vara intresserad i den. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=652920

Visa signatur

Beyerdynamic DT770 Pro 80 Ω
CM Storm Quick Fire TK Brown
Zowie FK1+

Permalänk
Skrivet av hapone:

Räcker och räcker, det kommer ju bli en bild. Men det där är nog i absolut billigaste laget, risken är nog stor att det inte kommer se speciellt bra ut. Om du bara kan tänka dig att lägga någon tusenlapp istället kommer skillnaden att vara klart märkbar.

Sen ett till tips ang ljuset. Absolut, sätt dig framför ett fönster, men om solen lyser rakt på dig kommer du få rätt tråkiga skuggor. Perfekt är om det är lite mulet ute, då blir i princip hela himlen som en stor och mjuk lampa.
Sen tycker jag att du ska ta och gräva runt lite i grovsoprummet och se om du kan hitta en frigolitbit, gärna en kvadratmeter eller två.
Sätt sedan den bakom dig, så du sitter mellan den och fönstret. Målet är då att ljuset ska studsa på den och lätta upp skuggorna, så ljuset inte bara kommer från en sida.
Givetvis behöver det inte vara just frigolit, vad som helst som är stort och vitt funkar. Du kan nog hänga upp en vit handduk också.

edit: Vad har du för mobil? Det är fullt möjligt att din mobilkamera är bättre än den du länkade till.

Jag har en Htc Desire men jag tror inte att bildkvalitén är tillräkligt bra för att man ska kunna se vad jag spelar. Har du något tips på en kamera runt en tusenlapp?
Bra det där med frigoliten förresten, det ska jag absolut prova.

Permalänk
Skrivet av azz0n^:

Är din budget bara 1000 kr så kommer du verkligen inte komma långt med kameror. Hade jag varit du med en så låg budget så hade jag köpt en GoPro kamera. Funkar lika bra som en vanlig bara att den har en fisheye lens. Du får antagligen lägga till ett par hundra på din budget om du skulle vara intresserad i den. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=652920

Hm, tråkigt att det ska vara så dyrt. Men är det verkligen omöjligt att få tag på en kamera för 1000 kr som är tillräkligt skarp och har tillräkligt hög uppdateringsfrekvens för att man ska kunna se var jag befinner mig på en gitarrhals? Jag tycker jag har sett flera skapligt bra gitarrvideor där folk har spelat in med sina webbkameror. Det är absolut inget krav att det ska se proffsigt ut eller så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaptenDavidsson:

Hm, tråkigt att det ska vara så dyrt. Men är det verkligen omöjligt att få tag på en kamera för 1000 kr som är tillräkligt skarp och har tillräkligt hög uppdateringsfrekvens för att man ska kunna se var jag befinner mig på en gitarrhals? Jag tycker jag har sett flera skapligt bra gitarrvideor där folk har spelat in med sina webbkameror. Det är absolut inget krav att det ska se proffsigt ut eller så.

Jag har ingen erfarenhet av så billiga kameror, men om du tycker att webcam-kvalla räcker så är det ju bara att köra på. Köp den kameran du tittade på och testa helt enkelt.
Ett tips kan ju vara att kolla runt på youtube efter folk med samma kamera och se hur bilden ser ut.

Permalänk

Tycker inbyggda på laptops funkar utmärkt, bra att få stabil bild samt får man bra koll vart man själv är. http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/143257-samsung_np305u... som min syrra har har väldigt bra uppdateringsfrekvens(720p60 ifall stänger av ljusfunktionen och man har en stark lampa i huset)

Permalänk
Rekordmedlem

Kolla på bättre webkameror de är nog det bästa du kan få under 1000kr, de är ju rensade på allt utom en sensor och optiken, en lös kamera måste ju fixa bildbehandlingen också, men det lastar ju webkameran över på datorn, jag har själv en microsoft lifecam cinema och den ger bra kvalitet om ljuset är bra, den ger ok kvalitet om det är skumt, men den är alltid totalt överlägsen alla kameror jag sett i nån laptop, lifecam studio är 1080 p versionen av den om man vill ha 1080 men denär lite sämre i dåligt ljus, men ska du rigga upp o spela in så är det inte så svårt att ordna bra ljus, det räcker med normalbra rumsbelysning, det krävs inte halogenstrålkastare för det.
Gillar du Igor Presnyakov då ? eller är det inte han du inspirerats av ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.