Gigabyte GTX 580 - Något fel

Permalänk
Medlem

Gigabyte GTX 580 - Något fel

Hej!

Jag skaffade för några dagar sedan ett GTX 580 (tillsammans med ny dator) och jag har haft lite skumma fel.

När jag spelar BF3 ibland, så slocknar skärmen (båda skärmarna) och de liksom stängs av, som om datorn inte var på. Fast datorn är på, iaf så går fläktarna osv. Jag har väntat typ 20 s för att se om den startade om sig, men så var det inte. Ingenting händer om man väntar.

Sen testa jag 3DMark Benchmark tests, och då blev det samma sak på test 2 (av typ 6). Då laddade jag ner GPU-Z (man kan se temperatur, load, osv) för att kolla temperatur. Där kan man också se spänning och ström till kortet. Sedan spelade jag BF3 med GPU-Z på i typ 15 min, utan problem. Då testa jag med 3DMark Benchmark tests igen, och då gick den igenom alla 6 tests utan problem. Då testa jag 2 gånger till, och återigen problemfritt.

Det kan tillläggas att jag har testat de andra delarna (minne, cpu, osv) och det verkar inte vara några problem med dem.

Så här såg en typisk loggrad ut under körningen. Inte några större avvikningar. Temperaturen var som max 65 grader, och "Power" var väl max runt 55 W. Spänningarna ligger alltid nära 12V och 1V.

GPU Core Clock [MHz] , GPU Memory Clock [MHz] , GPU Shader Clock [MHz] 795.5 , 1002.0 , 1590.0 GPU Temperature [°C] , Fan Speed (%) [%] , Fan Speed (RPM) [RPM] , Memory Used [MB] 64.0 , 50 , 2610 , 463 GPU Load [%] , Memory Controller Load [%] , Video Engine Load [%] 98 , 36 , 0 12V [V] , VDDC [V] , VDDC Current [A] , VDDC Power [W] 12.03 , 0.982 , 52.0 , 51.0

Frågan är nu: Vad kan va fel? Jag har hört att högra temperaturer eller för lite ström kan ställa till liknande problem, men det ser ju bra ut hos mig, eller hur? Dessutom så funkade ju 3 tester på rad (sammanlagt typ 15 minuter av 98% load) så det borde ju inte vara något problem?

Tror ni att drivers eller t.o.m. operativsystemet (Windows 7) kan ställa till med problem? Jag har märkt att mitt Windows 7 inte är så stabilt nämligen. Det har problem med att tanka/installera vissa updates, osv. Massa fel liknande "Installation Failure: Windows failed to install the following update with error 0x800706be: Update for Windows 7 for x64-based Systems (KB2515325)." har jag, och en blue screen har jag fått (page_fault_in_nonpaged_area).

Vad tror ni? Snälla säg inte "Jag tror att det är Windows!" utan att faktiskt ha bra anledningar att tro det, t.ex. det har hänt er och ni är ganska säkra på att det var fel på Windows.

Så, sammanfattningvis:

1. Tror ni att det kan vara fel med störmförsörjning eller överhettning? (Jag har inte sett sånt i loggarna, sedan jag började logga. Eller, hur skulle det se ut om det var för lite kräm till kortet? Skulle spänningen gå ner, eller vad skulle hända?).
2. Kan det vara fel på grafikkortet?
3. Tror ni det är drivers det är (kan vara) fel på?
4. Tror ni det är Windows det är (kan vara) fel på?

Tack!

Permalänk
Medlem

Höj volten lite i msi afterburner eller sänk gpu coren Kan vara det som spökar.. Är nämligen så på mitt Gigabyte kort!

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk

Spänningen ser lite låg ut. Testa att höja.
Har märkt att vissa drivrutinsversioner kräver högre spänning men för mig har det bara orsakat DX-fel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | EVGA Z790 Classified | G.Skill Ripjaws S5 6000 MHz CL30 64GB DDR5 @6600 MHz CL30 | i9-13900KF @5.6 GHz | PNY GeForce RTX 3080Ti XLR8 Gaming Revel Epic-X RGB @2055 MHz, 19902 MHz | Cooler Master V1200 | CPU+GPU-kylning: EK Custom loop | BenQ XL2410T + LG UltraGear 34GP950G |

Permalänk
Medlem

Ok. Är det bara att ladda ner MSI Afterburner? Och ska jag höja båda? 12V och VDDC? Hur mycket ska jag höja?

Skrivet av palusa:

Höj volten lite i msi afterburner eller sänk gpu coren Kan vara det som spökar.. Är nämligen så på mitt Gigabyte kort!

Samma symptom?

Permalänk
Medlem

Gigabyte brukar ha ganska låg standard-volt. Prova höj i msi afterburner.

Permalänk
Medlem

simme300 såg att du hade exakt samma kort. Har du haft liknande problem? Och som sagt, hur mycket och exakt vad ska jag höja?

Permalänk
Medlem

Hej, testa att sätta CoreVoltage (mV) till 1038 om du använder msi afterburner.

Edit: Vet inte om jag har fel men det ser ut som din "memoryclock" är väldigt låg.

Visa signatur

GTX 670 - 3570K - 8GB CORSAIR LP

Permalänk
Medlem

Jag hade exakt detta problem och satte upp volten till 1050 med msi afterburner och har aldrig haft problem med det mer efter det. (nu är dock mina kort lite överklockade så testa med 1028 först, har för mig att jag drog upp det till det när jag körde oklockat)

Permalänk
Medlem
Skrivet av tufflax:

simme300 såg att du hade exakt samma kort. Har du haft liknande problem? Och som sagt, hur mycket och exakt vad ska jag höja?

Jag har "tur" och inte behöver ändra volten för att få de stabilt. Ändra till 1020 Core Voltage (mV).

Permalänk

Kört som lägst 1.075 mV på mina soc kort men blev tvungen att höja till 1.085 mV när jag drog hem nyare drivrutin. Standard ligger mina på 1.175 mV om jag inte minns fel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | EVGA Z790 Classified | G.Skill Ripjaws S5 6000 MHz CL30 64GB DDR5 @6600 MHz CL30 | i9-13900KF @5.6 GHz | PNY GeForce RTX 3080Ti XLR8 Gaming Revel Epic-X RGB @2055 MHz, 19902 MHz | Cooler Master V1200 | CPU+GPU-kylning: EK Custom loop | BenQ XL2410T + LG UltraGear 34GP950G |

Permalänk
Medlem

Jag tror inte ens du kommer upp i mer än 1150 utan att flasha bios på 580 korten? 1150 är iaf max du kan höja med msi afterburner.

Permalänk
Medlem

Hej igen!

Core Voltage var på 1013 eller nått i Afterburner från början. Dock så säger ju GPU-Z att den är på 0.98 V eller nått sånt, och ibland när man kör 3DMark-tester så går den ner till 0.96 V enligt GPU-Z.

I alla fall, jag ställde ner spänningen till 1000 i Afterburner, och testade 3DMark. Då uppstod felet 2 ggr på rad. Ville bara se om det hände oftare med lägre spänning. Ändrade upp den till 1038, och det blev ändå fel.

Sen ställde jag upp den till 1050 och skulle testa igen. Då stod det att Fullscreen var "not supported on this device" eller nått sånt (ett DirectX-felmeddelande). Testade igen, och så funkade det. Men denna gång fick jag nått annat fel. I stället för test 3 (tror jag det var) så fick jag bara upp en blå ruta på svart bakgrund (lika stor som testet burkar vara), och så hände ingenting. Det såg ut som 3DMark ville köra testet men nått blev fel på vägen. Bara en blå ruta. Kan tilllägga att jag testat med drivers version både 295.73 och 296.10. Nu senast var det 295.73 för jag läste om nån som hade problem med 296.10 så jag bytte ifrån den för några dagar sen.

Och juste, såg att temperaturen var 75 grader innan felet. Är det högt, för högt?

Kollade också i Windows Event Viewer, där står det ibland: "Display driver nvlddmkm stopped responding and has successfully recovered." när felet händer. Ibland, (kanske 30-40% av gångerna) när skärmen blir svart, så tar det 2 sekunder sen kommer man tillbaka till Windows. Då får man det där i sin Event Viewer.

Sen såg jag ett annat problem i Event Viewer, som bara har hänt en gång, och det var nån gång under mina senaste tester:

Citat:

The description for Event ID 14 from source nvlddmkm cannot be found. Either the component that raises this event is not installed on your local computer or the installation is corrupted. You can install or repair the component on the local computer.

If the event originated on another computer, the display information had to be saved with the event.

The following information was included with the event:

\Device\Video5
An uncorrectable double bit error (DBE) has been detected on GPU (03 00 00).

Det låter ju inte så bra. Sökte på Google men hittade inte så mycket information om det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tufflax:

text om spänning

Om det är eftermarknadskylare (läs; inte referens) så kan Vram överhettas utav volten du pumpar in, och ge problem. Har du kollat värmen på dem, och inte endast core? 75c för core är inga problem.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Demonoidz:

Om det är eftermarknadskylare (läs; inte referens) så kan Vram överhettas utav volten du pumpar in, och ge problem. Har du kollat värmen på dem, och inte endast core? 75c för core är inga problem.

Det är en sånhär kylare, Windforce 3:

Hur kan jag kolla värmen på Vram? Det syns inte i något program jag har testat.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tufflax:

Det är en sånhär kylare, Windforce 3 http://i1-news.softpedia-static.com/images/news2/Gigabyte-Giv...

Hur kan jag kolla värmen på Vram? Det syns inte i något program jag har testat.

Ja, testa t.ex Hwinfo32, MSI Afterburner eller Aida64.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem

Kan du ta en printscreen när du har afterburner uppe?

Visa signatur

GTX 670 - 3570K - 8GB CORSAIR LP

Permalänk
Medlem

Sceenshot på Afterburner, GPU-Z och Hwinfo: http://i.imgur.com/BkK2B.jpg

VRM Temperature ligger stabilt på 26.0. (26.0 hela tiden, även i testerna).

Permalänk
Medlem
Skrivet av palusa:

Höj volten lite i msi afterburner eller sänk gpu coren Kan vara det som spökar.. Är nämligen så på mitt Gigabyte kort!

Är det exakt samma sak som händer? Sänkte du gpu core? Med hur mycket? Vad tror ni andra om att sänka Core Clock?

Permalänk
Medlem

Hej igen!

Tack till alla som har försökt hjälpa mig hittills!

Jag gjorde ett nytt experiment. Jag satte fläktarna på 70% (de har annars varit på max 55% när testet körs) och testade med 3dmark 8 gånger på rad (typ 40 minuter) och inget fel uppstod. Sen satte jag tillbaka dem på auto, och då uppstod felet igen. Det verkar som att när temperaturen är runt 73-75 grader så slutar kortet att fungera, på nått sätt. Med fläktarna på 70% kom jag upp i max 71 grader. Tror ni det kan vara felet, att kortet blir för vamt? Demonoidz sa ju att 75 grader inte skulle vara något problem. Och VRM-temperaturen ligger still på 26 vad man än gör, om man får lita på HWInfo.

Om det är detta som är problemet, så är ju frågan: Kan man fixa så att fläktarna bara går 5 procentenheter fortare än vad de gör på auto? Det är ju inte så nice att ha dem på 70% konstant.

Och en annan fråga: Kan man underklocka kortet, och tror ni det blir bättre med dessa problem då? Jag behöver inte kunna spela BF3 (man fick det med kortet, det var inte så kul ) så jag behöver nog inte full kraft. Hellre har jag ett stabilare och tystare kort.

Permalänk

75 grader är inte mycket ...mitt går upp i 82 grader i load...men jag har aldrig haft problem med mitt Gigabyte GTX 580 Windforce...aldrig behövt ändra någon volt...dock är mitt 580 en ersättning för ett strulande Gtx 480 SOC Windforce...och det uppförde sig precis som du beskriver....dock så hände inte mina problem vid 75 grader utan vid drygt 90 grader....480:orna blev ju lite varmare...jag fick ett nytt av Gigabyte då mitt testades som felaktigt av Gigabyte...gör RMA till butiken där du köpt kortet...

http://www.sweclockers.com/forum/125-geforce/1049131-gigabyte...

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem

Ja tycker med att du borde rma kortet om du kan för det känns som att något inte stämmer med det riktigt.

Det kan ju även vara nätagget som spökar med det är nog lite långsökt.

Visa signatur

GTX 670 - 3570K - 8GB CORSAIR LP

Permalänk
Medlem

Ok, men jag har inte kartongen kvar, tror ni det gör nått? Dessutom vill man ju inte skicka iväg det nu, precis när D3 ska komma.

Permalänk

Normalt skall man inte skicka tillbaks i originalkartongen utan i annan låda...
Men hör med butiken...var har du köpt kortet...CDON?

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fidel Castro:

Normalt skall man inte skicka tillbaks i originalkartongen utan i annan låda...
Men hör med butiken...var har du köpt kortet...CDON?

Ja, på CDON. Jag skickade just ett mail till dom och frågade vad som gällde, om jag kunde få ett nytt kort.

Permalänk
Skrivet av tufflax:

Ja, på CDON. Jag skickade just ett mail till dom och frågade vad som gällde, om jag kunde få ett nytt kort.

Har du inget reservkort som klarar D3?

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem

Jo, jag har ett 5 år gammalt 8800 GTS som jag spelade med på betan. Kan man ens sätta in det i min nya dator? Kommer inte moderkortet spotta på det?

Permalänk

:)...testa så får du se...8800GTS borde väl klara medium? på D3...bättre än att inte kunna spela alls;)

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb