Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Hjälp med bytning utav kylare!

Hej!

Håller just nu på att försöka byta fabrikskylaren i min dator, som kom med min intel i5 2500K 3.3GHz CPU.

Men den vägrar lossna bak på moderkortet.
Det är första gången jag gör detta.

Jag började med att (efter jag stängt av, kopplat ur och öppnat datorn såklart) vrida på de fyra hörnsakerna som håller fast kylaren, så de hamnade i "upplåst"-läge. Sedan bakom moderkortet sitter de ju fästa, fyra saker man måste klämma åt så att de kan föras tillbaka genom moderkortshålen.

Men jag får inte loss två utav dom!
Jag använde tång på de två första, och så fort jag klämde åt så klickade dom och åkte tillbaka genom hålet (lossnade, helt enkelt) men dessa två som är kvar går typ inte. Jag har klämt ashårt på dom och inget händer.

Gör jag nåt fel? Som sagt, första gången jag byter kylare. :/

Och en till fråga angående medlet jag kommer använda för att ta bort kylpastan med;
Fungerar nagellacksborttagare, som innehåller dessa tre ämnen: "acetone, ethyl acetate, isopropyl myristate" ?

Mvh, Max

Permalänk
Medlem

Du ska endast behöva dra ut dem för hand. Dvs håll i själva kylflänsen/fläkten, och dra bara bakom/mot dig.
Att pilla med tång osv är INTE att rekommendera. Lätt att du slinter och skadar något på moderkortet.

Lite våld är ibland nödvändigt =(

Visa signatur

Star Citizen ❤