Lämna tillbaka Diablo 3, Webhallen?

Permalänk
Legendarisk

*Tråd rensad*

Håll diskussionen trevlig och till ämnet.

Visa signatur

Abstractions all the way down.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Tarasus:

Och vad säger konsumentköplagen om tjänster då?
Man kan hävda att "varan" i detta fall är själva installationsskivan och med den följer en tjänst om att kunna spela med en licens. Ytterst tveksam till att samma regler gäller för mjukvarulicenser som faktiska produkter.

Sitter dock på luren och ska krypa ner under täcket så har inte tid/ork/lust att leta källa. Men enligt ditt resonemang borde ingen mjulvaruutvecklare sälja något här i Sverige med allt extraarbete det skulle innebära att ompacka alla sålda mjukvaror, säkerställa att produktnyckeln är spärrad och att dessutom allt som säljs måste kräva en uppkoppling samt verifikation för att säkerställa att produkten inte är återlämnad.

På vilket sätt skulle inte en licens vara en vara? Med samma motivering skulle ju även all film och musik vara tjänster då vi bara köper en licens i praktiken. Nej det är självklart en vara. Hur det rent tekniskt fungerar i bakgrunden är inte relevant för konsumenten. Vidare spelar det ingen roll för konsumenttjänstelagen är uppbyggt på liknande sätt som konsumentköplagen. Alltså även har har man rätt att kräva att få felet avhjälpt eller häva köpet.

Vadå ompacka alla varor? Priset för en skiva är i sammanhanget ytterst liten och licensnycklar genereras gratis. Det är noll och ingen merkostnad att låsa upp en nyckel. Skivorna skulle gå i soporna för det är inte distributionsmediat man betalar för.

Skrivet av illya_:

Stämmer visserligen att vi klarar oss utan dryga svar men kan inte helt hålla med i dina slutsatser.

För att få kräva hävning av köpet så krävs att det finns ett fel i varan:
Är det ett verkligen ett "fel" på varan? Ett fel är en avikelse från de egenskaper man kan förvänta sig att varan samt liknande varor har. Jag tror att så gott som alla vet att det nästan alltid är problem med webbaserade spel i början, i vart fall populära sådana. Att han endast sporadiskt kommer in på servarna är kanske alltså bara ett fel om så är fallet om 1 eller 2 veckor.
Just att spelet på ett så intimt sätt är knutet till blizzars servar gör att jag inte ens säkert på att konsumentköplagen är direkt tillämpligt då spelet (varan) är obrukbart utan blizzards servrar (tjänsten). Jag menar själva fysiska produkten är det ju inget fel på, skivan är hel och med alla data som framgick att den skulle ha (det framgick att man inte kunde lira offline utan var beroende av blizzards servrar).

Tolka mig nu inte fel, jag menar inte att man är helt rättslös om nu servrarna fortsätter att vara ospelbara i 1-2 veckor till.

Edit: Verkar dock inte spela så mycket roll då 2 post ner så får man veta att blizzard verkar ha utarbetat en strategi för de som inte är nöjda med att servrarna inte räcker till och vill lämna tillbaka spelet.

Fast varan man köper är ett spel och man förväntar sig att det ska gå att spela. Om det inte går att spela så är det helt klart ett fel på varan eftersom man ju rimligtvis ska förvänta sig att det fungerar. Att skylla på att andra spel har krånglat i början är en halmgubbe som har noll förankring i juridik. Du ska inte acceptera en trasig vara bara för att andra har levererat trasiga varor innan. Hur skulle det se ut om man utvecklade det till annat?

Sen köper man inte en skiva med data, man köper ett spel som ska gå att spela. Sen om det är en trasig server eller en trasig skiva eller en trasig licensnyckel är helt irrelevant.

Sen spelar det som sagt ingen större roll om det är en vara eller en tjänst. Borde inte en tjänst för övrigt kräva att det är en premuneration eller liknande? Du som köpare ska ju inte behöva vara insatt i hur Blizzards interna system fungerar. Men men, det är som sagt irrelevant eftersom även konsumenttjänstelagen ger samma rätt till hävning av köp av tjänst om den är felaktig. Lagtexterna är rätt lika.
Här finns en sammanfattning från konsumentverket: http://www.konsumentverket.se/Global/Konsumentverket.se/Best%...

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Fast varan man köper är ett spel och man förväntar sig att det ska gå att spela. Om det inte går att spela så är det helt klart ett fel på varan eftersom man ju rimligtvis ska förvänta sig att det fungerar. Att skylla på att andra spel har krånglat i början är en halmgubbe som har noll förankring i juridik. Du ska inte acceptera en trasig vara bara för att andra har levererat trasiga varor innan. Hur skulle det se ut om man utvecklade det till annat?

Sen köper man inte en skiva med data, man köper ett spel som ska gå att spela. Sen om det är en trasig server eller en trasig skiva eller en trasig licensnyckel är helt irrelevant.

Ja, köper man ett spel ska man förvänta sig att det ska kunna gå att spela. Det är dock skillnad på spel och spel.
Situationen är lite annorlunda just pga de väldigt speciella omständigheterna. Ett release där flera hundra tusen samtidigt ska börja använda servrar som dagen innan var helt tomma kommer uppenbarligen föra med sig komplikationer. Man kan inte förvänta sig att det ska fungera direkt. Men man kan samtidigt förvänta sig att blizzard ska lösa det inom rimlig tid. Min poäng är att denna rimliga tid måste ha fått löpa ut innan man kan anse att det är ett fel i varan. Sedan hur lång tid som är rimligt är en annan sak.

Halmgubbe eller inte, juridiken är inte helt stel. Den tar hänsyn till verkligheten. Precis som det kan anses vara skillnad i två identiska produkter bara pga en producerats "fair-trade" så borde det kunna anses vara skillnad på ett precis släppt online-spel och ett en månad gammalt online-spel. Orkar inte hitta exempel men kan tänka mig att man kan få tag i rättsfall om man söker på konsumentköplagens 16 § i karnov.

Skrivet av Zotamedu:

Sen spelar det som sagt ingen större roll om det är en vara eller en tjänst. Borde inte en tjänst för övrigt kräva att det är en premuneration eller liknande? Du som köpare ska ju inte behöva vara insatt i hur Blizzards interna system fungerar. Men men, det är som sagt irrelevant eftersom även konsumenttjänstelagen ger samma rätt till hävning av köp av tjänst om den är felaktig. Lagtexterna är rätt lika.
Här finns en sammanfattning från konsumentverket: http://www.konsumentverket.se/Global/Konsumentverket.se/Best%...

Konsumentköplagen passar inte särskillt bra avseende denna typ av vara, vilket gjorde mig fundersam. Men jag håller med dig att konsumenttjänstlagen antagligen passar ännu sämre. Och för att man inte ska kunna kringå konsumentköplagen "bara" genom att göra sina spela online only så utgår jag från att konsumentköplagen är den man ska bläddra i.

Jag överger alltså min tanke om att konsumentköplagen kanske inte skulle vara tillämplig, det var en förhastad slutsats.

Jag står dock vid min uppfattning att det antagligen inte kan ses som ett "fel" att det laggar/man tidvis ej kan ansluta till spelet under första veckan, det är sådant man kan förvänta sig av just denna specifika produkt. (Inte utan anledning att folk skämtade om att man ville in o spela direkt 00:01 innan servrarna "laggat sönder", man vet hur stora onlinespel beter sig vid release).

Permalänk
Medlem

bra, du slutar spela för att servrarna inte riktigt funkar första veckan.. tänk efter lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Tänk efter lite själv va. Köper man ett spel för 500 kr eller mer så tycker ju iallafall jag att man ska kunna spela det också?

Jag har haft problem 90 min av totalt 22,5 timmar spelade, sedan dag 1. Så uppenbarligen har det varit uppe merparten av tiden normalt folk, med jobb, har kunnat spela det

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är lite skrämmande med folk som inte ens förstår sig på grundläggande konsumentköprätt. Konsumentköplagen är inte dispositiv och kan inte avtalas bort vare sig Blizzard har ett 200 sidor långt avtal som du skriver under. Om dessa bryter mot konsumentköplagen är de ogiltiga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 'Jonte[YoT:

;12294087']Ja det är bra att du än så länge bara funderar på det, för när du faktiskt går till Webhallen och påbörjar en reklamation, så kommer du förstöra för alla deras andra kunder iom att du tar upp arbetstid på något helt onödigt. Vi andra kommer få betala några kronor mer och/eller får sämre service.

Är inte en bra service att först och främst följa lagen?

Permalänk
Medlem

Öppet köp är det ingen lag på i Sverige, de företag som erbjuder de brukar vara någorlunda resonabla(bortsett från ett företag där jag bor, *host* Svebry). Dock när det gäller och kommer till online-spel så brukar till 99.9% läget vara så att du inte får utnyttja öppet köp. Anledningen till detta är att du får en kod till spelet att aktivera, du har öppet köp på online-spel såvida du inte har brutit förseglingen(och detta avgör butiken du köpte det ifrån). Med andra ord kan du inte lämna tillbaka detta spel, jag kan givetvis ha fel men tvekar på det. Ring till Webhallen och fråga.

Tex. ett par jeans kan du ta hem och prova och lämna tillbaka, de flesta klädbutiker brukar vara så pass resonabla och flexibla. Ett online-spel är en brukbar produkt, precis som mat är. Du har oftast inte öppet köp på mat, är något dåligt så klagar du och får oftast ersättning. Samma saker gäller underkläder, badkläder mm.

Förstår ditt missnöje, det gör jag. Men du måste inse att många vill in, många har spelat och klagat på smärre buggar och fel. De fixar saker så att vi konsumenter lättare kan bruka tjänsten felfritt i framtiden. Att du inte kunde spela på en Söndag bryr jag personligen mig inte om, jag kunde spela då från tidig morgon tills de bröt och fortsätta på tidig kväll. Ca 8h nertid är inte mycket jämfört med en dag. Utöver att inte har kunnat ansluta till servrarna så har jag inte haft något problem jag inte hade kunnat leva med. Ser ingen anledning till att göra en stor sak utav det hela.

Tror även inte att ditt klagomål håller i en reklamation, ville bara tillägga det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooD:

Avtal står inte över lagen...

Nej, men det gör inte dumhet heller och att tro att ett spel som spelas online ALLTID kommer att vara tillgängligt är inget annat än korkat, ett sånt spel existerar inte och kommer aldrig att existera.

Som jag sa, att servrarna kan ligga nere är något man accepterar, det finns inget i det som bryter mot lagen. Hade dom däremot legat nere onormalt mycket, flera dagar i streck t.ex, ofta, så hade man kanske haft ett case. Du kan ju jämföra det med internetleverantörer som börjar ge dig kompensation efter ungefär 5 dagar utan internet (iaf enligt avtal, vissa kan ge tidigare som goodwill). Det är normalt att vissa tjänster inte finns tillgängliga 100% av tiden och det är knappast nyheter för varken dig, TS eller någon annan här inne.

Visa signatur

E det så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zin:

Öppet köp är det ingen lag på i Sverige, de företag som erbjuder de brukar vara någorlunda resonabla(bortsett från ett företag där jag bor, *host* Svebry). Dock när det gäller och kommer till online-spel så brukar till 99.9% läget vara så att du inte får utnyttja öppet köp. Anledningen till detta är att du får en kod till spelet att aktivera, du har öppet köp på online-spel såvida du inte har brutit förseglingen(och detta avgör butiken du köpte det ifrån). Med andra ord kan du inte lämna tillbaka detta spel, jag kan givetvis ha fel men tvekar på det. Ring till Webhallen och fråga.

Tex. ett par jeans kan du ta hem och prova och lämna tillbaka, de flesta klädbutiker brukar vara så pass resonabla och flexibla. Ett online-spel är en brukbar produkt, precis som mat är. Du har oftast inte öppet köp på mat, är något dåligt så klagar du och får oftast ersättning. Samma saker gäller underkläder, badkläder mm.

Förstår ditt missnöje, det gör jag. Men du måste inse att många vill in, många har spelat och klagat på smärre buggar och fel. De fixar saker så att vi konsumenter lättare kan bruka tjänsten felfritt i framtiden. Att du inte kunde spela på en Söndag bryr jag personligen mig inte om, jag kunde spela då från tidig morgon tills de bröt och fortsätta på tidig kväll. Ca 8h nertid är inte mycket jämfört med en dag. Utöver att inte har kunnat ansluta till servrarna så har jag inte haft något problem jag inte hade kunnat leva med. Ser ingen anledning till att göra en stor sak utav det hela.

Tror även inte att ditt klagomål håller i en reklamation, ville bara tillägga det.

Detta är garanti/reklamation, inte öppet köp.

Skrivet av NoAim:

Nej, men det gör inte dumhet heller och att tro att ett spel som spelas online ALLTID kommer att vara tillgängligt är inget annat än korkat, ett sånt spel existerar inte och kommer aldrig att existera.

Som jag sa, att servrarna kan ligga nere är något man accepterar, det finns inget i det som bryter mot lagen. Hade dom däremot legat nere onormalt mycket, flera dagar i streck t.ex, ofta, så hade man kanske haft ett case. Du kan ju jämföra det med internetleverantörer som börjar ge dig kompensation efter ungefär 5 dagar utan internet (iaf enligt avtal, vissa kan ge tidigare som goodwill). Det är normalt att vissa tjänster inte finns tillgängliga 100% av tiden och det är knappast nyheter för varken dig, TS eller någon annan här inne.

Varför är det som du förespråkar att företag ej ska leverera kompletta produkter? Jag är väldigt nyfiken.
Detta är dessutom en produkt och inte en tjänst. Säg att du har en spis, inte att du skulle acceptera att den fungerade ibland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooD:

Varför är det som du förespråkar att företag ej ska leverera kompletta produkter? Jag är väldigt nyfiken.
Detta är dessutom en produkt och inte en tjänst. Säg att du har en spis, inte att du skulle acceptera att den fungerade ibland.

Ehh va? Av alla dåliga jämförelser...men hur som helst så är det väl b.net som inte har funkat som det ska och det är en tjänst. Det GÅR det inte att garantera 100% uptime på onlinespel och om du och TS har ett problem med det så får ni helt enkelt sluta spela online, så enkelt är det, men om ni (eller han) hade läst igenom avtalet så står det åter igen där att servrarna kan ligga nere och detta visste ni som sagt också om sedan tidigare, onlinetjänster ligger nere ibland. Det handlar inte om att förespråka att företag ska leverera produkter som inte fungerar, det handlar om att vilja att dom levererar onlinespel överhuvudtaget, något som hade varit omöjligt om dom bröt mot lagen så fort tjänsten ligger nere, vilket du verkar vilja ha det till eftersom att du envist hänvisar till att avtal inte gäller över lagen.

Visa signatur

E det så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoAim:

Ehh va? Av alla dåliga jämförelser...men hur som helst så är det väl b.net som inte har funkat som det ska och det är en tjänst. Det GÅR det inte att garantera 100% uptime på onlinespel och om du och TS har ett problem med det så får ni helt enkelt sluta spela online, så enkelt är det, men om ni (eller han) hade läst igenom avtalet så står det åter igen där att servrarna kan ligga nere och detta visste ni som sagt också om sedan tidigare, onlinetjänster ligger nere ibland. Det handlar inte om att förespråka att företag ska leverera produkter som inte fungerar, det handlar om att vilja att dom levererar onlinespel överhuvudtaget, något som hade varit omöjligt om dom bröt mot lagen så fort tjänsten ligger nere, vilket du verkar vilja ha det till eftersom att du envist hänvisar till att avtal inte gäller över lagen.

Som tidigare diskuterats, tvivelaktigt att det går att gå igenom lagarna genom att göra ett sånt här spel onlineonly. Ser gärna att detta tas upp på riktigt då det är en intressant fråga och hyfsat viktig fråga.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av illya_:

Ja, köper man ett spel ska man förvänta sig att det ska kunna gå att spela. Det är dock skillnad på spel och spel.
Situationen är lite annorlunda just pga de väldigt speciella omständigheterna. Ett release där flera hundra tusen samtidigt ska börja använda servrar som dagen innan var helt tomma kommer uppenbarligen föra med sig komplikationer. Man kan inte förvänta sig att det ska fungera direkt. Men man kan samtidigt förvänta sig att blizzard ska lösa det inom rimlig tid. Min poäng är att denna rimliga tid måste ha fått löpa ut innan man kan anse att det är ett fel i varan. Sedan hur lång tid som är rimligt är en annan sak.

Halmgubbe eller inte, juridiken är inte helt stel. Den tar hänsyn till verkligheten. Precis som det kan anses vara skillnad i två identiska produkter bara pga en producerats "fair-trade" så borde det kunna anses vara skillnad på ett precis släppt online-spel och ett en månad gammalt online-spel. Orkar inte hitta exempel men kan tänka mig att man kan få tag i rättsfall om man söker på konsumentköplagens 16 § i karnov.

Konsumentköplagen passar inte särskillt bra avseende denna typ av vara, vilket gjorde mig fundersam. Men jag håller med dig att konsumenttjänstlagen antagligen passar ännu sämre. Och för att man inte ska kunna kringå konsumentköplagen "bara" genom att göra sina spela online only så utgår jag från att konsumentköplagen är den man ska bläddra i.

Jag överger alltså min tanke om att konsumentköplagen kanske inte skulle vara tillämplig, det var en förhastad slutsats.

Jag står dock vid min uppfattning att det antagligen inte kan ses som ett "fel" att det laggar/man tidvis ej kan ansluta till spelet under första veckan, det är sådant man kan förvänta sig av just denna specifika produkt. (Inte utan anledning att folk skämtade om att man ville in o spela direkt 00:01 innan servrarna "laggat sönder", man vet hur stora onlinespel beter sig vid release).

Hade det varit multiplayer hade det varit en liten annan femma då det naturligtvis innefattar extern infrastruktur men när till och med singelplayer, något som normalt inte ens kräver internetuppkoppling, inte fungerar så har det gått lite för långt. Som konsument ska man ju inte behöva vara så extremt insatt i exakt hur spelet är uppbyggt för att försöka lista ut vilka eventuella brister som finns. Lagen är skriven efter att köparen inte ska behöva vara expert på området. Grunden är att en vara, i det här fallet ett spel, sla fungera som man rimligtvis kan förvänta sig. I det här fallet ska det ju räcka med att köparen uppfyller de krav på hårvara samt internettuppkoppling som finns. Ännu är det inte tillräckligt vanligt med att man måste vara uppkopplad mot andras servrar även i singel player för att man ska kunna skylla på att man borde ha koll på det.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

fan vad vissa har dåligt tålamod... är trött på såna här trådar/videos/skämt om att det var svårt att komma in. Om man ska diskutera något, för detta är inte relevant längre, så tycker jag att man kan diskutera spelet istället.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GaMeR2K5:

Tänk efter lite själv va. Köper man ett spel för 500 kr eller mer så tycker ju iallafall jag att man ska kunna spela det också?

d3 för 500? haha känn dig blåst

Permalänk
Medlem

Själv börja man spela igår (Måndag) och nu funkar det utan problem.
Lite skit som behöver patchas antagligen men så är det väll alltid vid spel releaser.

Har som sagt bara tid efter jobbet så jag hoppas dom timar sina maintenances under onsdag natt som wow gjort i alla år och dar.

Visa signatur

CPU: I7 8086K MOBO: Asus Rog Strix Z370-F GAMING PSU: Corsair HX850i 850W GFX: ASUS eForce RTX 2080 Ti 11GB DUAL OC DISC: M.2 960 RAM: 16 Gig Corsair 2666Mhz DISP: Predator XB1 27" gaming XB271HU CASE: Fractal Design Define R6 OS: Win 10 x64

Permalänk
Medlem

Intressant diskussion, men den känns ganska uddlös när TS inte har hört sig för med Webhallen hur de ser på saken.

Personligen skulle jag ha is i magen och vänta till servrarna blev stabila och ta upp spelandet då, men samtidigt vet man hur frustrerande det är i din situation och hur känslan att man vill ge tillbaka på något sätt. Att reklamera spelet och skapa merjobb för Webhallen och i slutändan Blizzard kan vara befriande, även om det tar lite energi.

Visa signatur

En av två halvor i spelpodcasten Gejma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Hade det varit multiplayer hade det varit en liten annan femma då det naturligtvis innefattar extern infrastruktur men när till och med singelplayer, något som normalt inte ens kräver internetuppkoppling, inte fungerar så har det gått lite för långt. Som konsument ska man ju inte behöva vara så extremt insatt i exakt hur spelet är uppbyggt för att försöka lista ut vilka eventuella brister som finns. Lagen är skriven efter att köparen inte ska behöva vara expert på området. Grunden är att en vara, i det här fallet ett spel, sla fungera som man rimligtvis kan förvänta sig. I det här fallet ska det ju räcka med att köparen uppfyller de krav på hårvara samt internettuppkoppling som finns. Ännu är det inte tillräckligt vanligt med att man måste vara uppkopplad mot andras servrar även i singel player för att man ska kunna skylla på att man borde ha koll på det.

Du har en poäng, det är inte ännu så vanligt att en oinvigd ska utgå från att det behövs en internetanslutning för att spela.

Jag hade tänkt skriva något i stil med "men nu står det ju faktiskt när man köper spelet" men blev rätt överaskad när jag gick in på webhallens sida och kollade diablo 3. Det enda som ens antyder det är:

Citat:

Multiplayer functionality over Battle.net with support for cooperative and competitive play.

Inte någonstans står det att man måste ha tillgång till internet för att spela spelet. Dåligt, mycket dåligt.

(Hade det dock framgått att internetanslutning krävs så tycker jag fortfarande allt jag skrev i mitt tidigare inlägg )

Permalänk
Medlem

Väldigt enkelt svar:

Har du inte accepterad Terms of Use:
"IF YOU REJECT THE TERMS OF THIS AGREEMENT WITHIN THIRTY (30) DAYS AFTER YOUR PURCHASE, YOU MAY ARRANGE TO RETURN THE GAME TO THE PLACE WHERE YOU PURCHASED IT"

Har du accepterat Terms of Use:
"Once you accept the License Agreement and the Terms of Use, you will no longer be eligible for a refund. "

Det här har du accepterat:
"Blizzard will use reasonable efforts to provide the Service all day, every day. However, Blizzard reserves the right to temporarily suspend the Service for maintenance, testing, replacement and repair of the telecommunications equipment related to the Game, as well as for transmission interruption or any other operational needs of the system. "

Permalänk
Medlem
Skrivet av illya_:

Inte någonstans står det att man måste ha tillgång till internet för att spela spelet. Dåligt, mycket dåligt.

(Hade det dock framgått att internetanslutning krävs så tycker jag fortfarande allt jag skrev i mitt tidigare inlägg )

Jorå:
"This Game is playable ‘on-line,’ and must connect to the Internet through the Service, as provided by Blizzard, before it can be used. It is your entire responsibility to secure an Internet connection and all fees related thereto shall be at your own charge"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GaMeR2K5:

CE

Vanliga kostar mellan 349 - 600kr

CE för 500?

länk?

Permalänk

när jag gick in på webhallens sida och kollade diablo 3. Det enda som ens antyder det är:
Citat:
Multiplayer functionality over Battle.net with support for cooperative and competitive play.

Inte någonstans står det att man måste ha tillgång till internet för att spela spelet. Dåligt, mycket dåligt.

Skrivet av Zyriak:

Jorå:
"This Game is playable ‘on-line,’ and must connect to the Internet through the Service, as provided by Blizzard, before it can be used. It is your entire responsibility to secure an Internet connection and all fees related thereto shall be at your own charge"

Vart?
http://www.webhallen.com/se-sv/spel/pc/88766-diablo_iii

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

vilken korkad att man aktivera cd nyckeln och sedan ville lämna tillbaka den...vilken drko

Permalänk
Medlem

Nä men om man har installerat spelet så har man gått med på detta, har man inte gjort det så får man lämna tillbaka spelet, se min post tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

när jag gick in på webhallens sida och kollade diablo 3. Det enda som ens antyder det är:
Citat:
Multiplayer functionality over Battle.net with support for cooperative and competitive play.

Inte någonstans står det att man måste ha tillgång till internet för att spela spelet. Dåligt, mycket dåligt.

Webhallen skriver inga systemkrav för diablo 3, därmed är det väl inte konstigt att man inte nämner att det är onlinebaserat? Eftersom man köper en fysisk kopia så lär det garanterat stå på förpackningen att internet krävs, och om man inte ville acceptera det så hade det bara varit att skicka tillbaka spelet och få pengarna tillbaka?

Permalänk
Inaktiv

Tycker att du har helt rätt, köper man något som inte fungerar ska man få pengarna tillbaks, oavsett om det är spel eller något annat. Speciellt då det är enkelt för dom att bara ta bort spelen från sitt konto. Givevis ska man göra det ganska snart efter köp och inte ett par månader efteråt.

Nästa gång jag köper ett spel som inte fungerar vid release så ska jag be om pengarna tillbaks direkt! Varför ska man som gamer tåla att det man köper inte fungerar? Vilket skitsnack att man ska ha tålamod och vänta, man ska inte sälja produkter som inte fungerar. Att vissa sen hävdar att EULA gäller tolkar jag som felaktigt, om inte produkten fungerar som utlovat så ska man givetvis få pengarna tillbaks, då har ju knappast Blizzard eller vem det nu kan vara upprätthållet SIN DEL av avtalet.

Permalänk
Skrivet av Joshin:

Webhallen skriver inga systemkrav för diablo 3, därmed är det väl inte konstigt att man inte nämner att det är onlinebaserat? Eftersom man köper en fysisk kopia så lär det garanterat stå på förpackningen att internet krävs, och om man inte ville acceptera det så hade det bara varit att skicka tillbaka spelet och få pengarna tillbaka?

Exakt. illya_ skrev att det inte står på webhallens sida, och det står inte på webhallens sida.
Ingen har sagt att det inte framgår på andra relevanta ställen.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Nä men om man har installerat spelet så har man gått med på detta, har man inte gjort det så får man lämna tillbaka spelet, se min post tidigare.

Varför anser du att det skulle vara så? Det är verkligen märkligt att göra skillnad på hård och mjukvara samtidigt som många användare ställer sig på tillverkarens sida. Varför acceptera att garanti ej ska gälla efter öppnade av förpackning?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon4992:

Att vissa sen hävdar att EULA gäller tolkar jag som felaktigt, om inte produkten fungerar som utlovat så ska man givetvis få pengarna tillbaks, då har ju knappast Blizzard eller vem det nu kan vara upprätthållet SIN DEL av avtalet.

Vad är det som inte har fungerat som utlovat? Zyriak har länkat till text som säger både att servrarna kan ligga nere och att det måste spelas mot battle.net. Så igen, förklara vad Blizzard har lovat som inte stämmer?

Visa signatur

E det så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooD:

Varför anser du att det skulle vara så? Det är verkligen märkligt att göra skillnad på hård och mjukvara samtidigt som många användare ställer sig på tillverkarens sida. Varför acceptera att garanti ej ska gälla efter öppnade av förpackning?!

Jag refererade till det avtal man som användare godkänner, det är upp till dig som användare att gå med på det eller ej.

"Har du inte accepterat Terms of Use:
"IF YOU REJECT THE TERMS OF THIS AGREEMENT WITHIN THIRTY (30) DAYS AFTER YOUR PURCHASE, YOU MAY ARRANGE TO RETURN THE GAME TO THE PLACE WHERE YOU PURCHASED IT"

Har du accepterat Terms of Use:
"Once you accept the License Agreement and the Terms of Use, you will no longer be eligible for a refund. "

Det här har du accepterat:
"Blizzard will use reasonable efforts to provide the Service all day, every day. However, Blizzard reserves the right to temporarily suspend the Service for maintenance, testing, replacement and repair of the telecommunications equipment related to the Game, as well as for transmission interruption or any other operational needs of the system. " "