Lämna tillbaka Diablo 3, Webhallen?

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Zotamedu:

Man har all rätt att kräva att få köpet hävt direkt men säljaren kan välja att istället erbjuda omleverans eller reparation i första hand. Nu är ju felet inte av sådan art att säljaren kan reparera det varpå det endast lämnar två alternativ, prisavdrag eller att köpet hävs.

För att köper ska hävas enligt konsumentköplagen måste varan ha ett ursprungligt fel vilket ju verkar vara fallet då felet i detta fall omöjligt kan ha skapats av köparen. Det är ju i allra högsta grad ett ursprungligt fel så som det är formulerat i lagen. Se 16 §.

Det som skulle kunna hända är ju att Webhallen, om vi nu ponerar att de faktiskt följer lagen, kräver att få försöka åtgärda felet, det vill säga de plockar in skivan, väntar en veckan, skickar tillbaks den och sedan upprepar de igen och hoppas att Blizzard hunnit få ordning på sina servrar under tiden. Efter tre försök säger sen praxis att de inte kan neka att köpet hävs längre. Den modellen låter dock betydligt jobbigare och dyrare för säljaren än att bara acceptera att köpet hävs direkt. Fast sen kan de ju helt skita i att följa lagen vilket blir mer och mer populärt. Tyvärr kan man inte göra så mycket åt det när det gäller så små summor då man inte kan vända sig till ARN. Alternativet är då att dra det till domstol vilket är betydligt mer jobb än det är värt.

Mjo, dock är det av min erfarenhet vanligare att säljaren kräver att man helt enkelt väntar två veckor efter leverans innan de accepterar återköp, vilket är min egen erfarenhet (av bl.a. Sword of the Stars 2). Däremot gäller, precis som du säger, KKöpL även spel. Ett återköp skulle teoretiskt kunna förhalas i sex veckor (3 gånger 2 veckor), men efter det är det återköp som gäller. Nu hinner säkerligen mycket hända ens på två veckor, än mer på sex, men det finns förstås skräckexempel.

Detta gäller förstås spel som kan och kommer att patchas upp, och D3 är i sin grund ett onlinespel som patchas. PC-spel som helhet har vidare feltoleranser just eftersom man kan patcha. Konsolspel däremot är faktiskt ganska lätta att lämna tillbaka om de är buggiga, och sådana exempel finns också.

Skrivet av Tarasus:

Och vad säger konsumentköplagen om tjänster då?
Man kan hävda att "varan" i detta fall är själva installationsskivan och med den följer en tjänst om att kunna spela med en licens. Ytterst tveksam till att samma regler gäller för mjukvarulicenser som faktiska produkter.

Sitter dock på luren och ska krypa ner under täcket så har inte tid/ork/lust att leta källa. Men enligt ditt resonemang borde ingen mjulvaruutvecklare sälja något här i Sverige med allt extraarbete det skulle innebära att ompacka alla sålda mjukvaror, säkerställa att produktnyckeln är spärrad och att dessutom allt som säljs måste kräva en uppkoppling samt verifikation för att säkerställa att produkten inte är återlämnad.

Nej, programvara är per definition i svensk lag en vara, med undantaget för programvara som betalas löpande (vilket är ett abonnemang på en tjänst). Det innebär alltså att KKöpL gäller inköpskostnaden för programvaran men inte eventuellt abonnemang du binder dig till.

Typexemplet där är ett MMO, där reklamationsrätt och konsumentköplag gäller för det ursprungliga köpet, men inte för månadsavgiften. Där gäller däremot konsumenttjänstlagen.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Skrivet av Överkill:

Du kommer aldrig kunna återlämna skiten, inte en chans.

Jag sitter och LER över folk som gnäller över nysläppta online-spel som "inte fungerar" vid release. Ni som varit med ett tag vet vad jag snackar om

Nysläppta spel brukar i regel fungera att spela. Att det finns mindre buggar får man räkna med, men att inte kunna logga in och spela det? Nej, det är väldigt få spel som har denna problematik vid release. Detta problem existerade ihop med spel som Everquest och Ultima Online...men detta var 12-13 år sedan. Det känns överflödigt att påpeka det uppenbara, men jag gör det ändå:
Blizzard är det absolut sista företaget som borde ha detta problem. De har ett extremt gott rykte (vilket är anledningen till att folk försvarar D3 i denna tråd) inom spelbranschen, de är en av de få speltillverkare som verkligen har ekonomi att garantera att detta inte händer och den troligtvis starkaste anledning till att detta inte borde ske: De har enorm teknisk kompetens inom mmo som de förvärvat ifrån WoW.

Nej, jag har full förståelse för att människor lyckas exploita i mmo:s när de nyligen släppts. Regelbundna krasher vid prime-time är också förståeligt, om än irriterande...men att inte ens kunna logga in? hah.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av zaphio:

Gör du samma antagande med tex. kommunaltrafik? Köp ett busskort och tex. andra dagen kommer ett tåg försent, går du och lämnar tillbaka busskortet då?

Feltolerans är ju något som folk måste lära sig. Dessutom är skulle det vara intressant och se uptime vs. downtime. Kan ju slå vad om att downtime ligger på runt 3-5% vilket imo är helt okej.

Varför inte bara höra av sig till Blizzard & webhallen för att se hur de ställer sig i frågan?

% av vad? om spelet går i fem år till utan downtime så har man 0.0000001% eller nåt i downtime men inte det som saken gäller. Gör rätt från början istället för att hela tiden ha patchar och andra uppdateringar som en efterlösning. Det är ju som att en dålig release är industristandard , och sen efter massivt forumwhine be om ursäkt.

Det jag argumenterar för är konsumentens rättigheter, eller som någon redan klokt har skrivit:

Skrivet av Morkul:

Saken är den att om vi som konsumenter inte skulle tåla detta utan börja reklamera miljontals kopior av dessa spel så kommer vi tvinga utvecklarna att faktiskt göra sitt jobb.

Det är dags att man slutar accepterar fel i en produkt bara för att det rör sig om mjukvara och för att tillverkaren i ett senare skede kan fixa problemen. Det missbrukas ju garanterat av företagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anwest:

Intressant diskussion, men den känns ganska uddlös när TS inte har hört sig för med Webhallen hur de ser på saken

Oroa dig inte, jag planerar att återföra udden!
Har för övrigt kollat med en kompis (som är lite seg på att svara) som jobbar på Webhallen. Tänkte först se vad han säger, men tror jag knatar förbi imorgon med mitt exempler och frågar hur dom ser på saken.

Känns mer aktuellt nu pga alla hacks. Även om jag verkligen vill tro på Blizzard när dom säger att det bara rör sig om att dom som är klantiga har blivit hackade, så kan jag inte riktigt tro på dom.

Mycket personliga åsikter här nu så håll i hatten:

Tycker spelet i sig är katastrof (loot-systemet har totalt dödat återspelningsvärdet). Tycker Blizzard som företag känns väldigt tveksamma då dom till synes låter asiatiska spelare som befinner sig utanför Korea vänta i kö i flera timmar, medan en kines som kör med koreansk VPN kommer in direkt.
Allt detta är dåligt skött från deras sida gör att jag blir rätt nervös när det gäller hela kontosäkerheten.

Till den som fortfarande tycker hela tråden är larvig har jag en fråga:

När spelet var nytt fanns en bugg som var att om man equippade en sköld från sin egen karaktär till Kormac's sköld-slot (Kormac = en follower) så blev man disconnectad. Inte nog med det, man kunde inte ansluta och spela med någon annan karaktär heller. Spelet blev ospelbart. Till 100%. Inte 95% som det är nu (minns ni 4-5 timmars downtime i söndags kanske?).

Alla spelare hade vid det tillfället accepterat avtalet och aktiverat CD-key och hela fadderullan. Dom som drabbades av detta, tycker ni att dom hade, eller inte hade, rätt att lämna tillbaka spelet? Det gick ju trots allt inte att spela över huvud taget.

Vad jag vet är buggen löst idag, men har inte 100%-ig confirm på det.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag kollade precis in Webhallens sida för Diablo 3 och faktum är att det där inte står någonstans att det krävs kontinuerlig online-uppkoppling för att kunna spela. Med tanke på att varken Diablo och Diablo II krävde uppkoppling för att spela single-player så finns det ingen anledning för någon som inte hängt med att fatta att det skulle krävas här. Det står väl egentligen på lådan men hur många kollar in lådan när man går förbi webhallen och de hämtar och lägger ner den i påsen?

Det enda som står är: "Multiplayer functionality over Battle.net with support for cooperative and competitive play."
Jag har upplyst flera kompisar som väntat på Diablo III men som inte slaviskt följt all rapportering att detta var fallet och de var alla förvånade och trodde först inte på mig. Minst en av dem hade köpt spelet men inte hunnit börja spela än och insåg att han inte skulle kunna spela det på resan som han planerat.

Det i sig är troligtvis nog för att kunna reklamera spelet till Webhallen eftersom det har ett krav som inte är uppenbart.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem

Så TS gnäller för att det var problem första timmarna efter lansering och en eftermiddag veckan som följde?

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk

TS försök lämna tillbaka spelet och uppdatera oss sedan på hur det gick!

Permalänk
Medlem
Skrivet av GylleneKvisten:

TS försök lämna tillbaka spelet och uppdatera oss sedan på hur det gick!

Jag har skickat mailfråga idag till dom, väntar fortf svar från kompisen. Får jag inget svar på nåt håll på några arbetsdagar går jag till sveavägen och frågar.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Zyriak:

Väldigt enkelt svar:

Har du inte accepterad Terms of Use:
"IF YOU REJECT THE TERMS OF THIS AGREEMENT WITHIN THIRTY (30) DAYS AFTER YOUR PURCHASE, YOU MAY ARRANGE TO RETURN THE GAME TO THE PLACE WHERE YOU PURCHASED IT"

Har du accepterat Terms of Use:
"Once you accept the License Agreement and the Terms of Use, you will no longer be eligible for a refund. "

Det här har du accepterat:
"Blizzard will use reasonable efforts to provide the Service all day, every day. However, Blizzard reserves the right to temporarily suspend the Service for maintenance, testing, replacement and repair of the telecommunications equipment related to the Game, as well as for transmission interruption or any other operational needs of the system. "

Fast det där är helt irrelevant i det här fallet. Konsumentköplagen är tvingande och går ej att förhandla bort i avtal. Om ett avtal bryter mot konsumentköplagen är det ogiltigt per definition och bara det är skäl för hävning av köp. Eller ja, ett ogiltigt avtal gäller ju inte. Blizzard kan alltså skriva precis vad de vill i sina egna avtal med Svensk lag gäller ändå.

Sen är ju det högst tveksamt om EULA är bindande överhuvud taget.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Fast det där är helt irrelevant i det här fallet. Konsumentköplagen är tvingande och går ej att förhandla bort i avtal. Om ett avtal bryter mot konsumentköplagen är det ogiltigt per definition och bara det är skäl för hävning av köp. Eller ja, ett ogiltigt avtal gäller ju inte. Blizzard kan alltså skriva precis vad de vill i sina egna avtal med Svensk lag gäller ändå.

Sen är ju det högst tveksamt om EULA är bindande överhuvud taget.

Vill bara påpeka att bara för att man känner sig missnöjd med en vara så är det inte säkert att det enligt KKL är ett fel på varan.

Dessutom så kan ju både butik och Blizzard hänvisa till att man erbjuder felavhjälpning, inte ett återtagande av en använd produkt. Därav kan reducering av återbetalning ske (vilket det bör göra när det viktiga i sammanhanget, produktnyckeln använts av TS).

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik21:

Vill bara påpeka att bara för att man känner sig missnöjd med en vara så är det inte säkert att det enligt KKL är ett fel på varan.

Dessutom så kan ju både butik och Blizzard hänvisa till att man erbjuder felavhjälpning, inte ett återtagande av en använd produkt. Därav kan reducering av återbetalning ske (vilket det bör göra när det viktiga i sammanhanget, produktnyckeln använts av TS).

Kan nämna som det står tidigare i tråden, att CD nycklar är lätt att fixa om bara företaget får motivation att gör det. T.ex folk som lämnade tillbaka Diablo till gamestop så skickades skivorna tillbaks och nya nycklar fixades. Avaktivera nycklar skulle egentligen vara ett ytterst litet problem.

Känns bara som en dålig ursäkt. Sen om man inte kan pova ett demo på spel nu för tiden, så borde dom ha ännu större förståelse att folk blir missnöjda. Men som ni ser, många som tänker att det inte går att reklamera, men vad gör spel företagen då? Jo står och producerar och vet att ingen ändå reklamerar så man kan göra det halvdant. Säger inte det är så jämt, men att kritisera och visa sitt missnöje är nyttigt för denna bransch (nu när dom tror dom kan släpa allt möjligt skit och sen om det säljer dåligt, skyll på piratkopieringen).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Har du läst noggrant vad det står i Licensavtalet när du installerade spelet? Är rätt säker att de täcker in ditt whine där.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Hoppsan vilken tråd...
Inte för att jag har harvat igenom hela, men jag tycker det är fånigt att lämna tillbaka ett spel på detta sätt, speciellt om fallet är att du tänker skaffa det igen om en vecka eller två. Visst är det ruttet att skiten lägger av på olika sätt, men ändå är det i princip en standard för sådana spel och det man kan göra är att vänta på en patch eller två innan man skaffar skiten, precis som med Windows, grafikkortsserier eller drivrutiner... men gillar du inte spelet och inte tänker lira det någonsin, kör på med din återlämning!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Henrik21:

Vill bara påpeka att bara för att man känner sig missnöjd med en vara så är det inte säkert att det enligt KKL är ett fel på varan.

Dessutom så kan ju både butik och Blizzard hänvisa till att man erbjuder felavhjälpning, inte ett återtagande av en använd produkt. Därav kan reducering av återbetalning ske (vilket det bör göra när det viktiga i sammanhanget, produktnyckeln använts av TS).

Har redan tagit upp det tidigare i tråden. Om en vara inte uppfyller det man kan förvänta sig kan det klassas som ett ursprungligt fel och faller därmed under konsumentköplagen. Att ett spel inte går att spela ens i singelplayer när man köpt det är alltså helt klart ett fel. Sen om det beror på trasig skiva, trasig mjukvara eller trasig server är irrelevant. Man köper ett spel för att det ska gå att spela, går det inte att spela är det fel på det.

Sen var ju grejen att säljaren har rätt att försöka åtgärda felet vilket betyder att de i praktiken kan få köparen att vänta ett par veckor varpå Blizzard förhoppningsvis får ordning på sina servrar. Om felet kvarstår har dock köparen rätt att få köpet hävt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Herr Kantarell:

Har du läst noggrant vad det står i Licensavtalet när du installerade spelet? Är rätt säker att de täcker in ditt whine där.

Det var då av bara självaste. Licensavtal står aldrig någonsin över lagen. Du kan inte förhandla bort konsumentköplagen. Hävdar säljaren motsatsen är bara det grund för hävning av köpet.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Det var då av bara självaste. Licensavtal står aldrig någonsin över lagen. Du kan inte förhandla bort konsumentköplagen. Hävdar säljaren motsatsen är bara det grund för hävning av köpet.

Accepterar man ett Licensavtal har man accepterat ett avvikande av lagen.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Accepterar man ett Licensavtal har man accepterat ett avvikande av lagen.

Sorry, men det är inte ett korrekt påstående. Det finns visserligen lagar som kan avtalas bort (dispositiva lagar), men konsumentköplagen är indispositiv. Det spelar alltså ingen som helst roll vad licensavtalet säger då en indispositiv lag alltid har företräde om de står i konflikt med varandra.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Herr Kantarell:

Accepterar man ett Licensavtal har man accepterat ett avvikande av lagen.

Nej det har man inte. Det går aldrig någonsin under några omständigheter att avtala bort en tvingande lag. Ett sådant avtal är aldrig någonsin giltigt. Om det gick att avtala bort lagar hade ju hela lagsystemet rasat ihop och blivit meningslöst.

https://lagen.nu/begrepp/Tvingande_lag

Exempel på tvingande lagar är just konsumentköplagen, lagen om anställningsskydd och självklart brottsbalken.

Sen finns det andra lagar som går att avtala bort men konsumentköplagen är som sagt tvingande.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Kan nämna som det står tidigare i tråden, att CD nycklar är lätt att fixa om bara företaget får motivation att gör det. T.ex folk som lämnade tillbaka Diablo till gamestop så skickades skivorna tillbaks och nya nycklar fixades. Avaktivera nycklar skulle egentligen vara ett ytterst litet problem.

Känns bara som en dålig ursäkt. Sen om man inte kan pova ett demo på spel nu för tiden, så borde dom ha ännu större förståelse att folk blir missnöjda. Men som ni ser, många som tänker att det inte går att reklamera, men vad gör spel företagen då? Jo står och producerar och vet att ingen ändå reklamerar så man kan göra det halvdant. Säger inte det är så jämt, men att kritisera och visa sitt missnöje är nyttigt för denna bransch (nu när dom tror dom kan släpa allt möjligt skit och sen om det säljer dåligt, skyll på piratkopieringen).

Visst är det så, men det vanligaste är ju att försäljaren erbjuder felavhjälpning (vilket i det här fallet skulle handla om att servrarna ordnats till dags dato). Sen om TS upplever sig vara missnöjd med spelet på andra sätt så är det ju inte fel enligt KKL.

Skrivet av Zotamedu:

Har redan tagit upp det tidigare i tråden. Om en vara inte uppfyller det man kan förvänta sig kan det klassas som ett ursprungligt fel och faller därmed under konsumentköplagen. Att ett spel inte går att spela ens i singelplayer när man köpt det är alltså helt klart ett fel. Sen om det beror på trasig skiva, trasig mjukvara eller trasig server är irrelevant. Man köper ett spel för att det ska gå att spela, går det inte att spela är det fel på det.

Sen var ju grejen att säljaren har rätt att försöka åtgärda felet vilket betyder att de i praktiken kan få köparen att vänta ett par veckor varpå Blizzard förhoppningsvis får ordning på sina servrar. Om felet kvarstår har dock köparen rätt att få köpet hävt.

Men frågan är då vilka krav kan du förvänta dig? Att ett spel fungerar felfritt från dag 1, eller är det okej att lämna tillbaka produkter som får patchar ett par gånger? *Ska nog lämna tillbaka Windows7 efter ett par år nu, det har ju fått patchar hela tiden, inte felfri produkt*

Fast att spelet kräver en internetanslutning för att kunna spela även singleplayer har ju framgått sedan långt tidigare, samt även att servrarna skulle få problem releasedagen trots stresstesterna helgerna före.

De har ju fått god ordning på sina servrar redan nu (och hade det även helgen efter release), så skulle TS bara ge sig till tåls så skulle det inte föreligga något problem alls. Annat än att TS upplever att spelet kvalitetsmässigt inte motsvarar förväntningarna, vilket inte är ett fel enligt KKL.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik21:

Visst är det så, men det vanligaste är ju att försäljaren erbjuder felavhjälpning (vilket i det här fallet skulle handla om att servrarna ordnats till dags dato). Sen om TS upplever sig vara missnöjd med spelet på andra sätt så är det ju inte fel enligt KKL.

Men frågan är då vilka krav kan du förvänta dig? Att ett spel fungerar felfritt från dag 1, eller är det okej att lämna tillbaka produkter som får patchar ett par gånger? *Ska nog lämna tillbaka Windows7 efter ett par år nu, det har ju fått patchar hela tiden, inte felfri produkt*

Fast att spelet kräver en internetanslutning för att kunna spela även singleplayer har ju framgått sedan långt tidigare, samt även att servrarna skulle få problem releasedagen trots stresstesterna helgerna före.

De har ju fått god ordning på sina servrar redan nu (och hade det även helgen efter release), så skulle TS bara ge sig till tåls så skulle det inte föreligga något problem alls. Annat än att TS upplever att spelet kvalitetsmässigt inte motsvarar förväntningarna, vilket inte är ett fel enligt KKL.

Står inte så tydligt att internet anslutning det behövs till just singel player. Så ja om är okunnig och vet bara att man kör singel player= inget internet behövs.

Sen är lagen skriven sån att du behöver inte vara raketforskare, för att ens ha rättighet till att lämna tillbaks det (om du förstår vad jag menar).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Sorry, men det är inte ett korrekt påstående. Det finns visserligen lagar som kan avtalas bort (dispositiva lagar), men konsumentköplagen är indispositiv. Det spelar alltså ingen som helst roll vad licensavtalet säger då en indispositiv lag alltid har företräde om de står i konflikt med varandra.

Skrivet av Zotamedu:

Nej det har man inte. Det går aldrig någonsin under några omständigheter att avtala bort en tvingande lag. Ett sådant avtal är aldrig någonsin giltigt. Om det gick att avtala bort lagar hade ju hela lagsystemet rasat ihop och blivit meningslöst.
https://lagen.nu/begrepp/Tvingande_lag

Exempel på tvingande lagar är just konsumentköplagen, lagen om anställningsskydd och självklart brottsbalken.
Sen finns det andra lagar som går att avtala bort men konsumentköplagen är som sagt tvingande.

Okej det visste jag inte. Jag tänkte mig att licensavtalet var som någon slags kontrakt.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Står inte så tydligt att internet anslutning det behövs till just singel player. Så ja om är okunnig och vet bara att man kör singel player= inget internet behövs.

Sen är lagen skriven sån att du behöver inte vara raketforskare, för att ens ha rättighet till att lämna tillbaks det (om du förstår vad jag menar).

Fast då bör man ju faktiskt läsa igenom systemkraven där följande finns med "bredbandsanslutning".

Att man är missnöjd med en produkt och kvalitet är inte samma sak som att det finns ett fel på produkten.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Henrik21:

Fast då bör man ju faktiskt läsa igenom systemkraven där följande finns med "bredbandsanslutning".

Att man är missnöjd med en produkt och kvalitet är inte samma sak som att det finns ett fel på produkten.

Fast i det här fallet har ju köparen en felfri bredbandsanslutning. Mycket riktigt är det skillnad på att vara missnöjd och att det är fel men om inte spelet fungerar så är det fel. Hade personen däremot tyckt att spelet var tråkigt hade det inte varit fel. Men nu går spelet inte att spela som man kan förvänta sig alltså är det trasigt. Något som bara fungerar ibland är inte fungerande.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Fast i det här fallet har ju köparen en felfri bredbandsanslutning. Mycket riktigt är det skillnad på att vara missnöjd och att det är fel men om inte spelet fungerar så är det fel. Hade personen däremot tyckt att spelet var tråkigt hade det inte varit fel. Men nu går spelet inte att spela som man kan förvänta sig alltså är det trasigt. Något som bara fungerar ibland är inte fungerande.

Fast hur definierar man när det inte fungerar? Svårt att komma in en kväll och nere några timmar första veckan kan ju knappast klassas som att det inte fungerar. Om vi skall kräva att det fungerar till 100% varje sekund finns det ju många varor som inte fungerar.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Derox:

Fast hur definierar man när det inte fungerar? Svårt att komma in en kväll och nere några timmar första veckan kan ju knappast klassas som att det inte fungerar. Om vi skall kräva att det fungerar till 100% varje sekund finns det ju många varor som inte fungerar.

Det är också reglerat i lag eftersom det står att det ska fungera som man kan förvänta sig av liknande varor. En liknande vara är vilket annat singeplayer spel som helst och de brukar ju faktiskt fungera felfritt även om Blizzards servrar skulle ligga nere. Om det är mycket problem med till exempel en mobiltelefonuppkoppling är den också felaktig och köpet kan hävas. Ett exempel är om det saknas täckning i delar av din bostad trots att din bostad ska ha täckning enligt operatörens teckningskarta. Då är det fel på varan/tjänsten och köpet kan hävas.

Sen är det som sagt tillåtet att det är fel i början och säljaren har ett par försök på sig att åtgärda felet. Som jag redan sagt ett flertal gång i tråden. Det betyder som sagt att säljaren i praktiken kan få kunden att vänta ett antal veckor på att Blizzard ska få ordning på sin skit innan de är tvingade under lag att häva köpet.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Det är också reglerat i lag eftersom det står att det ska fungera som man kan förvänta sig av liknande varor. En liknande vara är vilket annat singeplayer spel som helst och de brukar ju faktiskt fungera felfritt även om Blizzards servrar skulle ligga nere. Om det är mycket problem med till exempel en mobiltelefonuppkoppling är den också felaktig och köpet kan hävas. Ett exempel är om det saknas täckning i delar av din bostad trots att din bostad ska ha täckning enligt operatörens teckningskarta. Då är det fel på varan/tjänsten och köpet kan hävas.

Sen är det som sagt tillåtet att det är fel i början och säljaren har ett par försök på sig att åtgärda felet. Som jag redan sagt ett flertal gång i tråden. Det betyder som sagt att säljaren i praktiken kan få kunden att vänta ett antal veckor på att Blizzard ska få ordning på sin skit innan de är tvingade under lag att häva köpet.

Fast jag kan ingenstans se att Webhallen listar Diablo 3 som ett singleplayerspel, så att jämföra med dessa är ju inte helt rätt.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Fast det där är helt irrelevant i det här fallet. Konsumentköplagen är tvingande och går ej att förhandla bort i avtal. Om ett avtal bryter mot konsumentköplagen är det ogiltigt per definition och bara det är skäl för hävning av köp. Eller ja, ett ogiltigt avtal gäller ju inte. Blizzard kan alltså skriva precis vad de vill i sina egna avtal med Svensk lag gäller ändå.

Sen är ju det högst tveksamt om EULA är bindande överhuvud taget.

Skulle trådskaparen kräva ersättning från Blizzard så gäller inte svensk lag, däremot kan han påvisa svensk lag om han kräver ersättning från Webhallen.

Permalänk
Hedersmedlem

Å andra sidan ser jag ingenstans att de listar det som ett MMO eller spel som kräver en konstant uppkoppling utan det enda de säger är att "Multiplayer functionality over Battle.net with support for cooperative and competitive play.".

Kollar man på t ex WoW står det på ett ställe "Multiplayer: Spelas endast över Internet.", hos Star Wars Old Republic står det: "MMORPG-spel spelas online, vanligtvis med en fast månadsavgift. Avgiften betalas vanligtvis med kreditkort. Även om en kostnadsfri månad oftast ingår, kräver MMORPG-spel generellt ett kreditkort eller ett Gamecard för att registrera sig."

Varken Diablo I eller Diabli II krävde en konstant uppkoppling för att spela och spelet listas inte som MMO så jag tycker definitivt att Webhallen borde uppdatera sin text så inte folk blir överraskade när de förväntar sig kunna spela Diablo II som föregångarna.

Skrivet av Derox:

Fast jag kan ingenstans se att Webhallen listar Diablo 3 som ett singleplayerspel, så att jämföra med dessa är ju inte helt rätt.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem

Hej, min produkt fungerar inte som den ska, jag vill inte längre ha den och jag vill ha alla pengarna tillbaka eftersom att produkten inte gör det den skall, fungera.

Online-registreringen av spel är ett jävla träsk, allt var nog bättre förr...
Blev bannad på Call of Duty: Modern Warfare 2 för "fusk" samt "Console-unlocker", vilket jag ej var skylldig till.
Slutade med att jag skrev ett mail där jag förklarade att jag skulle anmäla Valve till Reklationsnämnden,
Plötsligt var jag inte längre bannad i Call of Duty MW2 och jag fick dessutom två kopior av Left 4 Dead 2

Visa signatur

Youtube | Steam | PSN
Fractal Design R3 | Asus P8P67 Pro Rev 3 | Asus GTX580 DirectCUII
Intel i7 2600K 4.0GHz | Antec KÜHLER H2O 620 | 8GB RAM | 2TB HDD | 120GB SSD
iPhone 6 | PlayStation 4

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Derox:

Fast jag kan ingenstans se att Webhallen listar Diablo 3 som ett singleplayerspel, så att jämföra med dessa är ju inte helt rätt.

Fast du får tänka tvärt om. Ingenstans står det att det inte skulle vara som precis vilket annat spel som helst. Det ligger listat under Rollspel tillsammans med Fallout, Skyrim, Mass effect, Dragon age och så vidare. Det är alltså spel man köper för att kunna köra singelplayer.

På sidan står det bara den vanliga beskrivningen som är på engelska. Den verkar vara saxad direkt från Blizzards pressmaterial. Det enda som står där är att man kan spela multiplayer över Battle.net men det är ju bara ett tillägg. Ska man vara petig ska saker som att en konstant uppkoppling framgå när man köper varan. Man kan inte kräva av en konsument att de ska ha stenkoll på alla tillverkarnas egenheter. Det står ju klart och tydligt i lagen att en vara ska uppfylla de förväntningar man har baserat på säljarens och tillverkarens information samt likartade produkter. I det här fallet har vi noll information om att man måste vara inloggad på Battle.net för att spela ensam. Det är inget man kan förväntas veta som köpare eftersom det är ett avvikande beteende. Visst har alla hardcore gamers här på Swecklockers koll men det är många fler än så som spelar Diablo. Jag hade till exempel missat att man var tvungen att vara inloggade på Battle.net för att spela SC2. Fick reda på det när jag väl köpt spelet.

Skrivet av Zyriak:

Skulle trådskaparen kräva ersättning från Blizzard så gäller inte svensk lag, däremot kan han påvisa svensk lag om han kräver ersättning från Webhallen.

Ja det är självklart då reklamationer alltid ska ske mot säljaren. Det är inte ens tillåtet att vidarebefodra ett reklamationsärende till tillverkaren eftersom det är säljaren som bär ansvaret för produkter denne säljer. Vad som står i användaravtalet har dock inte säljaren så mycket med att göra då det är ett avtal som ingås mellan köpare och Blizzard.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24