Man har all rätt att kräva att få köpet hävt direkt men säljaren kan välja att istället erbjuda omleverans eller reparation i första hand. Nu är ju felet inte av sådan art att säljaren kan reparera det varpå det endast lämnar två alternativ, prisavdrag eller att köpet hävs.
För att köper ska hävas enligt konsumentköplagen måste varan ha ett ursprungligt fel vilket ju verkar vara fallet då felet i detta fall omöjligt kan ha skapats av köparen. Det är ju i allra högsta grad ett ursprungligt fel så som det är formulerat i lagen. Se 16 §.
Det som skulle kunna hända är ju att Webhallen, om vi nu ponerar att de faktiskt följer lagen, kräver att få försöka åtgärda felet, det vill säga de plockar in skivan, väntar en veckan, skickar tillbaks den och sedan upprepar de igen och hoppas att Blizzard hunnit få ordning på sina servrar under tiden. Efter tre försök säger sen praxis att de inte kan neka att köpet hävs längre. Den modellen låter dock betydligt jobbigare och dyrare för säljaren än att bara acceptera att köpet hävs direkt. Fast sen kan de ju helt skita i att följa lagen vilket blir mer och mer populärt. Tyvärr kan man inte göra så mycket åt det när det gäller så små summor då man inte kan vända sig till ARN. Alternativet är då att dra det till domstol vilket är betydligt mer jobb än det är värt.
Mjo, dock är det av min erfarenhet vanligare att säljaren kräver att man helt enkelt väntar två veckor efter leverans innan de accepterar återköp, vilket är min egen erfarenhet (av bl.a. Sword of the Stars 2). Däremot gäller, precis som du säger, KKöpL även spel. Ett återköp skulle teoretiskt kunna förhalas i sex veckor (3 gånger 2 veckor), men efter det är det återköp som gäller. Nu hinner säkerligen mycket hända ens på två veckor, än mer på sex, men det finns förstås skräckexempel.
Detta gäller förstås spel som kan och kommer att patchas upp, och D3 är i sin grund ett onlinespel som patchas. PC-spel som helhet har vidare feltoleranser just eftersom man kan patcha. Konsolspel däremot är faktiskt ganska lätta att lämna tillbaka om de är buggiga, och sådana exempel finns också.
Och vad säger konsumentköplagen om tjänster då?
Man kan hävda att "varan" i detta fall är själva installationsskivan och med den följer en tjänst om att kunna spela med en licens. Ytterst tveksam till att samma regler gäller för mjukvarulicenser som faktiska produkter.
Sitter dock på luren och ska krypa ner under täcket så har inte tid/ork/lust att leta källa. Men enligt ditt resonemang borde ingen mjulvaruutvecklare sälja något här i Sverige med allt extraarbete det skulle innebära att ompacka alla sålda mjukvaror, säkerställa att produktnyckeln är spärrad och att dessutom allt som säljs måste kräva en uppkoppling samt verifikation för att säkerställa att produkten inte är återlämnad.
Nej, programvara är per definition i svensk lag en vara, med undantaget för programvara som betalas löpande (vilket är ett abonnemang på en tjänst). Det innebär alltså att KKöpL gäller inköpskostnaden för programvaran men inte eventuellt abonnemang du binder dig till.
Typexemplet där är ett MMO, där reklamationsrätt och konsumentköplag gäller för det ursprungliga köpet, men inte för månadsavgiften. Där gäller däremot konsumenttjänstlagen.
i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync