Thomson TG789vn // Alla datorer har samma IP?

Permalänk

Thomson TG789vn // Alla datorer har samma IP?

Tjenare.
Ja som rubriken lyder så har alla inkopplade datorer samma ip-adress genom vårt telia adsl modem: Thomson TG789vn
Är det någon som har en aning om hur man ändrar så att alla datorer blir tilldelade en egen adress?

Är lite dumt för vi spelar väldigt mycket över nätet och kan då inte spela på samma servrar då man blir utkastad för att använda samma ip.

Vore kanon om någon kan detta

// Lazer

Visa signatur

i5 9600K | Artic Freezer 33 | Asus z390 Prime | RX480 OC+8GB | Corsair 3200Mhz 2x8GB DDR4 | Corsair GS 600Watt | NZXT H510 | 500GB M.2 Samsung 970 | 250GB Samsung EVO SSD | WD HDD 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av lazerbeam:

Tjenare.
Ja som rubriken lyder så har alla inkopplade datorer samma ip-adress genom vårt telia adsl modem: Thomson TG789vn
Är det någon som har en aning om hur man ändrar så att alla datorer blir tilldelade en egen adress?

Är lite dumt för vi spelar väldigt mycket över nätet och kan då inte spela på samma servrar då man blir utkastad för att använda samma ip.

Vore kanon om någon kan detta

// Lazer

Datorerna i sig borde ha egen lokal ip men orsaken till att ni blir kickad från servrarna beror antagligen på att ni har samma "extern"-ip, när man kör sin router/adsl-modem i "routing-mode" händer detta. Man brukar kunna köra ett adsl-modem/router i något som kallas "bridge-mode" som innebär att du stänger av modemets brandvägg och alla datorer får en egen "extern"-ip istället för lokal-ip. Jag skulle dock inte rekommendera att göra detta när du utsätter datorerna för "The WWW", när du använder "bridge-mode" så är ingen brandvägg aktiv i ditt adsl-modem/router.

Visa signatur

Microsoft sells you windows while Linux gives you the whole house for free!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joovel:

Datorerna i sig borde ha egen lokal ip men orsaken till att ni blir kickad från servrarna beror antagligen på att ni har samma "extern"-ip, när man kör sin router/adsl-modem i "routing-mode" händer detta. Man brukar kunna köra ett adsl-modem/router i något som kallas "bridge-mode" som innebär att du stänger av modemets brandvägg och alla datorer får en egen "extern"-ip istället för lokal-ip. Jag skulle dock inte rekommendera att göra detta när du utsätter datorerna för "The WWW", när du använder "bridge-mode" så är ingen brandvägg aktiv i ditt adsl-modem/router.

aaa, fast telia ger bara en IP per användare till privatpersoner

Till TS: Vart ser du att det blir en konflikt? kommer det upp ett medelande i windows eller hur har du märkt det?

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Medlem

En dyr lösning är en switch på inkommande trafik kopplad till en router per dator. Då har ni en brandvägg med en IP per dator men det är lite osmidigt och dyrt kanske. Finns dock riktigt billiga switchar och routers...
Jag kör Thomson på 5 datorer utan problem, har aldrig stött på några problem vid onlinespel eller sådant. Jo en gång, på BF BC2 men då stängde man av UPNP? eller öppnade någon port till så löste det sig.
Edit: BBB som jag hade tidigare gav 5 adresser så det gick då men Telia kanske bara ger 1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

En dyr lösning är en switch på inkommande trafik kopplad till en router per dator. Då har ni en brandvägg med en IP per dator men det är lite osmidigt och dyrt kanske. Finns dock riktigt billiga switchar och routers...
Jag kör Thomson på 5 datorer utan problem, har aldrig stött på några problem vid onlinespel eller sådant. Jo en gång, på BF BC2 men då stängde man av UPNP? eller öppnade någon port till så löste det sig.
Edit: BBB som jag hade tidigare gav 5 adresser så det gick då men Telia kanske bara ger 1.

Fick du fem IP-adresser på ett ADSL-abonnemang?

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem
Skrivet av foppson:

Fick du fem IP-adresser på ett ADSL-abonnemang?

Bredbandsbolaget delar ut 5 IP-adresser till alla fasta abonnemang varesig det är DSL eller LAN. Enda undantagen är om man sitter via hyrd utrustning istället för deras egna då det kan vara begränsat.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk

De funkar nu.
Ringde te supporten och dom fixade så alla hade olika IP adresser inne i spelen.
- -
Ex. i Counter Strike: source så har vissa servrar "anti ghost configs", vilket gör att alla med samma IP får "fade 2 black" när man dör.
Så man ser bara en svart skärm

Men som sagt, de har löst sig nu
Tackar för hjälpen iallafall .

Visa signatur

i5 9600K | Artic Freezer 33 | Asus z390 Prime | RX480 OC+8GB | Corsair 3200Mhz 2x8GB DDR4 | Corsair GS 600Watt | NZXT H510 | 500GB M.2 Samsung 970 | 250GB Samsung EVO SSD | WD HDD 500GB