Permalänk

Chassi till vattenkylning

Jag har värkligen börjat tänka på att sätta vattenkylning i mitt nya bygge och har börjat titta på alla olika chassin som skulle passa bra till det. Jag har tänkt vattenkyla CPU och GPU, idag har jag bara ett grafikkort men jag vill att möjligheten att kyla i sli/Cf skall finnas.
Hittils har jag tittat på några olika chassin

Corsair 800D-snyggt, men jag har hört att det inte ryms en rad i bottnet vid nätagget
Silverstone TJ07-äldre chassi,lika dyrt som 800D men aningen rymligare.
NZXT switch 810-kanske aningen mindre men också billigare, vet inte hur bra det ryms med rads

Jag har planerat att ha en 360mm rad i taket och en 240/360mm i bottnet, det borde väll räcka bra för en CPU/GPU loop?
Berätta gärna vad ni tycker om de chassin som jag har räknat upp och kom med förslag om jag missat nåt bra chassi.

Permalänk
Skrivet av Lindroos1:

Jag har värkligen börjat tänka på att sätta vattenkylning i mitt nya bygge och har börjat titta på alla olika chassin som skulle passa bra till det. Jag har tänkt vattenkyla CPU och GPU, idag har jag bara ett grafikkort men jag vill att möjligheten att kyla i sli/Cf skall finnas.
Hittils har jag tittat på några olika chassin

Corsair 800D-snyggt, men jag har hört att det inte ryms en rad i bottnet vid nätagget
Silverstone TJ07-äldre chassi,lika dyrt som 800D men aningen rymligare.
NZXT switch 810-kanske aningen mindre men också billigare, vet inte hur bra det ryms med rads

Jag har planerat att ha en 360mm rad i taket och en 240/360mm i bottnet, det borde väll räcka bra för en CPU/GPU loop?
Berätta gärna vad ni tycker om de chassin som jag har räknat upp och kom med förslag om jag missat nåt bra chassi.

Finns ju Xigmatek Elysium (1500kr) och BitFenix Shinobi XL (1200 kr).

Visa signatur
Permalänk
Medlem

ehh köp ett coler master cosmos II

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator specs: Amd FX:8320 @stock 4now, MSI Geforce 770, Bequiet KRAFT 700w, Gigabite 990 FX, Kingston SSDnow 120 GB, WD Green 1 TB, 8Gb 1600mhz Ram och ett no name chassi. Övrigt, 23 tums skärm, 21,5 tums benq, Q-pad mk50, razer naga, Turtlebeach z6a, siberia v2, ATH-M50, Zoom h1

Permalänk

NZXT Switch 810 är det bästa jag vet för vattenkylning. Man kan installera en trippel och en dubbel radiator om man vill. Har själv den lådan och är super nöjd.

Permalänk
Skrivet av Corcovado:

NZXT Switch 810 är det bästa jag vet för vattenkylning. Man kan installera en trippel och en dubbel radiator om man vill. Har själv den lådan och är super nöjd.

Då kanske BitFenix Shinobi XL är bättre, då den har plats för en 360 radiator i fronten och en i taket.

Visa signatur
Permalänk

Tänk dock på att BitFenix Shinobi XL har ganska kasst luftflöde i fronten pga de minimala ventilationshålen.

Visa signatur

5800X3D / Corsair 2X16GB 3600Mhz / 970 Evo / RX 6900 XT Ultimate Xtreme WaterForce / Lian Li O11 Dynamic Evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindroos1:

Jag har värkligen börjat tänka på att sätta vattenkylning i mitt nya bygge och har börjat titta på alla olika chassin som skulle passa bra till det. Jag har tänkt vattenkyla CPU och GPU, idag har jag bara ett grafikkort men jag vill att möjligheten att kyla i sli/Cf skall finnas.
Hittils har jag tittat på några olika chassin

Corsair 800D-snyggt, men jag har hört att det inte ryms en rad i bottnet vid nätagget
Silverstone TJ07-äldre chassi,lika dyrt som 800D men aningen rymligare.
NZXT switch 810-kanske aningen mindre men också billigare, vet inte hur bra det ryms med rads

Jag har planerat att ha en 360mm rad i taket och en 240/360mm i bottnet, det borde väll räcka bra för en CPU/GPU loop?
Berätta gärna vad ni tycker om de chassin som jag har räknat upp och kom med förslag om jag missat nåt bra chassi.

"Har hört att det inte rums en rad i botten vid nätagget"... Testat o söka lite? Typ den vanligaste moddade burken för vattenkylning. Ta bort hdd buren, montera en rad liggande, eller 2st stående, inga problem!

Men jag rekomenderar även Silverstone Fortress 2, kolla mitt galleri så ser du hur jag gjorde! 3x180mm radiator

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem

Får man fråga vad det är du ska kyla om du ska ha så stora radiatorer? Ska du ha allting fläktlöst i princip?

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Om du har ett 160 mm nätagg så kanske corsair c70 är ett alternativ, som är ett midtower dessutom. Man kan få 40-50 mm tjock radiator i taken beroende på hur ditt moderkort ser ut, en 60 mm tjock radiator i botten om du har 160 mm nätagg en 120 mm radiator ( är osäker på storleken) i bakplåten eller vad man nu ska säga. Ska själv köpa det chassit, ganska snyggt dessutom. 2 240 och 1 120 räcker ju lätt för gpu och cpu. Ville bara dela detta alternativ eftersom det inte blir lika stort som ett fulltower.

Visa signatur

CPU: Intel core i7-2600K @ 4.8 GHz, GPU: Asus Strix RX580, Moderkort: Asus Maximux IV Gene-Z, RAM: 16gb Corsair Vengance 1600 MHz PSU: Corsair AX 850w Chassi: CM SL600M.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ceogar:

Får man fråga vad det är du ska kyla om du ska ha så stora radiatorer? Ska du ha allting fläktlöst i princip?

Man kan räkna med ungefär 100W/120mm fläkt@1000rpm och bra temperaturer när man kör vattenkylning, så man klarar CPU+GPU tyst på en trippel rad, men vill man köra SLI/CF är det bra med lite mer radiator yta.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem
Skrivet av lideri:

Man kan räkna med ungefär 100W/120mm fläkt@1000rpm och bra temperaturer när man kör vattenkylning, så man klarar CPU+GPU tyst på en trippel rad, men vill man köra SLI/CF är det bra med lite mer radiator yta.

Sant, dock tycker jag det är lite väl mycket radiatorer. Jag kör själv rejält klockade grejer med 1 360 + 140 rad och det fungerar bra. Kan dra ner fläktarna till 1400 rpm om jag vill med. Dock så kyler jag min 360 med 6 st GT fläktar så det kanske drar ner temperaturen lite mer.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk

Jag har sett på Shinobi XL som ser helt bra ut och det borde väll rymmas två större rads, finns den med fönster? Jag har också tidigare sett på elysium och jag ogillar utseendet. Om man jämför switch 810 och shinobi XL vad tycker ni skulle passa bättre? 800D och TJ07 är i en helt annan prisklass.